Welke hengst voor Whitesnake X Nonstop merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
MerelV
Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Welke hengst voor Whitesnake X Nonstop merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-08-19 09:14

Hoi!

Mijn paard is nu al enige tijd geblesseerd. Momenteel wil ik dit nog aankijken tot het najaar en dan een keuze maken of ik haar laat dekken of het rijden weer opgebouwd kan gaan worden (in overleg met de dierenarts).

Mijn paard is een 9 jarige schimmelmerrie van Whitesnake X Nonstop.
Het is een paard met een fantastisch karakter, super werkwillig en nuchter.
Heeft goede gangen, waarbij draf en galop uitblinken. Beweegt in draf met veel veer en souplesse.
Dit wil ik absoluut niet verliezen. In het springen heeft ze genoeg vermogen, maar is niet super voorzichtig. Springt wel altijd naar de overkant.

Als ik haar zou laten dekken, zou dit voor mezelf zijn. Al blijft het natuurlijk altijd een gok, ik heb het gevoel dat ik nooit meer zo'n fijn paard vindt als wat ik nu heb en als ze niet meer geschikt zou zijn/worden voor de sport is dekken een optie om hopelijk net zo'n fijn paard te krijgen.

Verbeterpunten:
paard is iets neerwaarts gebouwd, moet dus niet versterkt worden door de hengst.
paard heeft een verworven graasvoetje, goede rechte/gelijke voeten is een vereiste.

[ img ]
[ img ]

Krijg geen goede standfoto gemaakt (omdat ze achter me aan blijft lopen :P). Als dit nodig is, zal ik van de week nog een poging wagen.

Horsetelex: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1674430/filma

New Hennessy L1+29
Fabulous Faline 17-05-2010 - 25-11-2021, ons sprookje is ten einde
Dressuur jurylid M


Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst voor Whitesnake X Nonstop merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 08:04

Een goede standfoto is wel handig, wat is je doel met de nakomeling qua sport?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

MerelV
Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 08:49

Elisa2 schreef:
Een goede standfoto is wel handig, wat is je doel met de nakomeling qua sport?

Ga ik nog ff een poging doen voor een standfoto.
Ik wil een allround nakomeling fokken, maar niet inleveren op gangwerk. Mijn paard heeft hele fijne dressuurgangen. Hij hoeft geen 1.50 te gaan springen, maar B/L moet wel makkelijk kunnen. Dan liever iets meer richting dressuur. Ik vind het dus nogal lastig :P

New Hennessy L1+29
Fabulous Faline 17-05-2010 - 25-11-2021, ons sprookje is ten einde
Dressuur jurylid M

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Welke hengst voor Whitesnake X Nonstop merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 10:56

Een allround hengst zoeken die past bij je merrie moet vast lukken, zeker als je geen 1.50 springpaard wilt fokken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Welke hengst voor Whitesnake X Nonstop merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 11:15

spielberg? goed karakter, volgens mij redelijk allround, maar een b-l parcours kunnen de meeste wel eigenlijk.

wat is je budget?

MerelV
Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Welke hengst voor Whitesnake X Nonstop merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 11:20

Zal Spielberg even bekijken!

Ik ben ook meer dressuurruiter, maar wil wel redelijk gemakkelijk een sprongetje of B crossje mee kunnen pakken.

Budget heb ik niet echt, ben best bereid wat uit te geven voor de juiste hengst. Maar ben nu vooral aan het oriƫnteren. Zou het liefst nog zien dat ze gewoon weer zelf de sport in kan.

New Hennessy L1+29
Fabulous Faline 17-05-2010 - 25-11-2021, ons sprookje is ten einde
Dressuur jurylid M

Schildpadddd
Berichten: 60
Geregistreerd: 11-04-19

Re: Welke hengst voor Whitesnake X Nonstop merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 11:35

ik persoonlijk zou het doodzonde vinden om er een dressuurhengst op te zetten. Eventueel ook met het oog op verkoop is een springhengst aantrekkelijker, je weet tenslotte nooit wat er uiteindelijk gebeurd met je eigen fokproduct, ookal fok je in principe voor jezelf.
Enig idee hoe de uno's het doen uit dezelfde moeder van jouw paard? zie namelijk dat verderop uit de moederlijn een uno (wilma D) een goed dressuurpaard heeft gebracht. en een 5 jarige vitorrio in het M2, ongetwijfeld ook kwaliteit anders niet met 5 jaar al M2

beetje out of the box: Ferrobloed, dressuurbloed maar heeft verscheide goede springers gebracht, dus zeker ook interessant mocht het veulen ooit in de verkoop komen.
Quattro B bloed, wellicht ook interessant, hengst zelf ook veelzijdig

MerelV
Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 11:52

Schildpadddd schreef:
ik persoonlijk zou het doodzonde vinden om er een dressuurhengst op te zetten. Eventueel ook met het oog op verkoop is een springhengst aantrekkelijker, je weet tenslotte nooit wat er uiteindelijk gebeurd met je eigen fokproduct, ookal fok je in principe voor jezelf.
Enig idee hoe de uno's het doen uit dezelfde moeder van jouw paard? zie namelijk dat verderop uit de moederlijn een uno (wilma D) een goed dressuurpaard heeft gebracht. en een 5 jarige vitorrio in het M2, ongetwijfeld ook kwaliteit anders niet met 5 jaar al M2

beetje out of the box: Ferrobloed, dressuurbloed maar heeft verscheide goede springers gebracht, dus zeker ook interessant mocht het veulen ooit in de verkoop komen.
Quattro B bloed, wellicht ook interessant, hengst zelf ook veelzijdig


Daar zit ook wel wat twijfel inderdaad. Stel dat er toch iets gebeurd, waardoor ik het veulen niet kan houden. Dan moet het natuurlijk wel verkoopbaar zijn.

Ik heb geen idee van de andere nakomelingen uit de moeder van mijn paard. De fokker is er ook al even mee gestopt. Ik heb er zelf ook gewoon te weinig kennis van (als in, me nooit echt in verdiept).
Ik neem je tips in overweging!

New Hennessy L1+29
Fabulous Faline 17-05-2010 - 25-11-2021, ons sprookje is ten einde
Dressuur jurylid M

EveryH
Berichten: 12
Geregistreerd: 15-07-19

Re: Welke hengst voor Whitesnake X Nonstop merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:00

Ik snap je dilemma ts. Hier ook een springgefokte merrie die erg goed kan bewegen/dressuren. Ik wilde die bewegingen en het model behouden, maar tegelijkertijd vond ik het zonde om geen springgefokte hengst te gebruiken.

Mijn keuze is uiteindelijk gevallen op Diarado. Een zeer bewezen hengst, met goede gangen, een prachtig model en springkwaliteiten. Zijn nakomelingen lijken ook allemaal goed te kunnen lopen en springen. Ook de karakters zijn prima, zo ver ik om me heen nagevraagd heb. Wellicht een optie om naar te kijken?

VValar
Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Re: Welke hengst voor Whitesnake X Nonstop merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 12:16

Van Gogh! Bewezen springvererver en geeft ook goede bewegingen door.

Schildpadddd
Berichten: 60
Geregistreerd: 11-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:19

VValar schreef:
Van Gogh! Bewezen springvererver en geeft ook goede bewegingen door.


goede aanvulling vind ik, past beter bij je wensen dan vader numero uno himself

MerelV
Berichten: 1762
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Noord-Limburg

Re: Welke hengst voor Whitesnake X Nonstop merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-08-19 14:28

Van Gogh klinkt zeker interessant! Aansprekend paard ook. Bedankt voor de tip!

New Hennessy L1+29
Fabulous Faline 17-05-2010 - 25-11-2021, ons sprookje is ten einde
Dressuur jurylid M

Bowo
Berichten: 2796
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Welke hengst voor Whitesnake X Nonstop merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-19 14:55

Stalypso is ook interessant als je allround wilt. :)


Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Re: Welke hengst voor Whitesnake X Nonstop merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-19 10:26

misschien kun je ook bij hengstenhouder Tewis advies vragen? Daar heeft de vader gestaan geloof ik. (of nog steeds).


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 bezoekers