Hengst voor Krack C x Cocktail x Sultan

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Hengst voor Krack C x Cocktail x Sultan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-19 19:51

Hallo allemaal.

Over 2 jaar zou ik graag een opvolger fokken voor mijn merrie.
Nu is ze meer dan fit genoeg om nog mee te draaien in de wedstrijden.

Bovenal moet het een rijdbaar paard worden. Karakter boven alles.
Mijn merrie is scherp en fijn aan de hulpen kijkt altijd enorm wakker, maar is bomproof. Dat zou ik heel graag behouden.
De merrie beweegt erg makkelijk en ruim, stapt énorm goed, draf is ook meer dan voldoende. De galop daarentegen is niet zo best. Die mag veel meer sprong hebben, ook mist ze wat buiging in de gewrichten. Het knietje is iets dat ik graag terug zou zien in een veulen.
Verder mist ze wat lossigheid in bovenlijn en de schouders. Ook heeft ze weinig talent voor sluiten mee gekregen. :+

Mijn merrie:
Stermerrie
160 hoog
M2 dressuur
Bloederig
Super net en sterk beenwerk, wel erg fijntjes. Staat op blote voeten en de hoeven zijn mooi van vorm.
Bovenlijn is wat strak. En ze mist vooral massa.
Haar maat vind ik prima, al mogen er wel een aantal cm erbij eventueel. Te klein is iig niet de bedoeling.
Ze heeft eerder een veulen van Oscar gehad. Die is helaas te klein gebleven met 1.54.

Ik zou graag een dressuurpaard willen fokken dat voor een amateur goed te rijden is. Ik zou er graag de paradressuur mee willen gaan rijden. (ZZL niveau)
Verder ben ik zelf erg gek op vossen met veel wit. Maar dat is maar bijzaak.

Haar horsetelex link:

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... aldi-tosha


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

(Ik krijg de foto's niet in link, sorry!)




Ik ben benieuwd naar jullie suggesties!

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Re: Hengst voor Krack C x Cocktail x Sultan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 10:15

Helemaal niemand?

sorbetje

Berichten: 859
Geregistreerd: 16-09-11

Re: Hengst voor Krack C x Cocktail x Sultan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 10:30

Ik zou richting het ferrobloed kijken als ik jouw wensen zo lees en icm met de afstamming en foto. Ik denk dan bijvoorbeeld aan negro.

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 14:58

Je wilt er graag paradressuur mee gaan rijden.. dat kan je niet fokken. En daar kunnen wij dus geen advies voor geven.

Haar vorige veulen is dus erg klein uitgevallen. Wat als dat weer zou gebeuren? Want je hebt met fokken daar ook geen zekerheid op.

Mijn advies zou dus zijn, kijk tegen die tijd gewoon in het rond voor een paard die aan je eisen voldoet.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Krack C x Cocktail x Sultan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 18:44

Een echte Krack C om te zien en het lijntje waar ze uit komt is ook niet slecht.

Wat bedoel je met weinig talent voor sluiten?

Beetje afgezaagd maar voor maat, massa en een goed karakter + een bewezen hengst zou je kunnen kijken naar Spielberg. Heeft in combinatie met Krack C bloed ook het paard Suppenkasper gegeven. En hij geeft ook een nette galop mee.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 23:05

simpie94 schreef:
Je wilt er graag paradressuur mee gaan rijden.. dat kan je niet fokken. En daar kunnen wij dus geen advies voor geven.

Haar vorige veulen is dus erg klein uitgevallen. Wat als dat weer zou gebeuren? Want je hebt met fokken daar ook geen zekerheid op.

Mijn advies zou dus zijn, kijk tegen die tijd gewoon in het rond voor een paard die aan je eisen voldoet.



Even benieuwd, waarom kun je geen paard fokken voor de paradressuur? Het is niet zo dat ik niet kan rijden, maar wil graag focussen op een braaf paard. Die proeven die ik moet rijden zijn op ZZL niveau. Dus geen B niveau ;)

Denk dat er best een brave te fokken is uit mijn brave merrie.
En mocht dat écht niet zo zijn is verkoop altijd nog een optie.
Ik vind te klein blijven niet een heel groot probleem, tegen die tijd is mijn dochter ook toe aan een grote pony, dus kan het evt doorgeschoven worden. Maar ik heb liever een paard voor mijzelf uit mijn merrie.


Elisa2 schreef:
Een echte Krack C om te zien en het lijntje waar ze uit komt is ook niet slecht.

Wat bedoel je met weinig talent voor sluiten?


Ze heeft genoeg go, maar het terugkomen op het achterbeen vind ze wat moeilijk. Mijn inziens vooral door een gebrek aan buiging in de gewrichten. Zij is pas op latere leeftijd écht getraind, denk dat dat ook wel meespeelt. Maar zou graag een hengst zien die genoeg kan sluiten en makkelijk met veel lossigheid kan schakelen.
Dat mis ik soms.

Ik ga mij verdiepen in Spielberg!

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Hengst voor Krack C x Cocktail x Sultan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 23:11

Bovenlijn is helemaal niet strak, eerder aan de weke kant. Dat het paard moeilijk te sluiten is, kan daar aan liggen, maar kan ook een leermoment in je eigen rijderij zijn.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 23:30

simpie94 schreef:
Je wilt er graag paradressuur mee gaan rijden.. dat kan je niet fokken. En daar kunnen wij dus geen advies voor geven.

Haar vorige veulen is dus erg klein uitgevallen. Wat als dat weer zou gebeuren? Want je hebt met fokken daar ook geen zekerheid op.

Mijn advies zou dus zijn, kijk tegen die tijd gewoon in het rond voor een paard die aan je eisen voldoet.



Even benieuwd, waarom kun je geen paard fokken voor de paradressuur? Het is niet zo dat ik niet kan rijden, maar wil graag focussen op een braaf paard. Die proeven die ik moet rijden zijn op ZZL niveau. Dus geen B niveau ;)

Denk dat er best een brave te fokken is uit mijn brave merrie.
En mocht dat écht niet zo zijn is verkoop altijd nog een optie.
Ik vind te klein blijven niet een heel groot probleem, tegen die tijd is mijn dochter ook toe aan een grote pony, dus kan het evt doorgeschoven worden. Maar ik heb liever een paard voor mijzelf uit mijn merrie.


Elisa2 schreef:
Een echte Krack C om te zien en het lijntje waar ze uit komt is ook niet slecht.

Wat bedoel je met weinig talent voor sluiten?


Ze heeft genoeg go, maar het terugkomen op het achterbeen vind ze wat moeilijk. Mijn inziens vooral door een gebrek aan buiging in de gewrichten. Zij is pas op latere leeftijd écht getraind, denk dat dat ook wel meespeelt. Maar zou graag een hengst zien die genoeg kan sluiten en makkelijk met veel lossigheid kan schakelen.
Dat mis ik soms.

Ik ga mij verdiepen in Spielberg!

Dioxide

Berichten: 7666
Geregistreerd: 10-06-03
Woonplaats: FL360

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 23:42

Met Spielberg speel je inderdaad wel op safe, zoals Elisa ook aangeeft.

Kenzo US zou misschien ook geen verkeerde keuze zijn als je voor een jongere hengst zou willen gaan, al heb je dan aan vaderskant wel (relatief verre) lijnteelt op Krack C. Zowel Bordeaux als United heb ik destijds op stal meegemaakt en waren beiden hele fijne hengsten in de hand, inmiddels hebben die ook wel een hele mooie schare nakomelingen.

Van Future SB heb ik ook een aantal fijne paarden in de hand en onder het zadel gehad, maar exterieurmatig totaal verschillende paarden (uit dezelfde moeder). Ik kan niet echt een goede standfoto vinden van hem, dus qua exterieurmatige aansluiting even geen zinnige bijdrage.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-19 23:44

Benzz schreef:
Bovenlijn is helemaal niet strak, eerder aan de weke kant. Dat het paard moeilijk te sluiten is, kan daar aan liggen, maar kan ook een leermoment in je eigen rijderij zijn.



Mijn merrie spant zich snel op en wordt dan strak tijdens het rijden. Ze wordt óf loperig en op de voorhand, ofwel ze spant zich teveel in het terugrijden, waardoor ze dus strak wordt, moeilijk over de rug komt, en soms van het achterbeen af gaat. In de galop uit het zich in te weinig sprong.

Ik weet dat mijn rijderij niet perfect is, en ben me daar zeer bewust van. Mijn paar staat onder controle van osteopaat, en ik heb zelf veel les van goede instructeurs. Er wordt iig alles aan gedaan om te zorgen dat ik zo gunstig mogelijk rijd.

Hindo2
Berichten: 981
Geregistreerd: 09-05-07
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Hengst voor Krack C x Cocktail x Sultan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-19 23:58

Guardian S zou wellicht n goede optie zijn mits je merrie wffs vrij is.

Ik heb 2 Guardians gefokt uit twee verschillende Krack C merries.
Beide hebben een erg fijn karakter en laten zich goed bewerken ohz.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Hengst voor Krack C x Cocktail x Sultan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 00:12

Maar dat ze strak wordt, is dus spanning en heeft niet met haar bovenlijn te maken. Want die is echt week ( wat minder kracht geeft en dat verklaart de spanning, want dat is moeilijk voor haar).

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 09:23

Ik reageerde misschien iets te kort door de bocht.
In relatie met je openingspost kwam niet naar voren dat deze merrie ook in de paradressuur loopt. Ging er mij om dat het niet 1+1=2 is.

Er is namelijk een kans dat het veulen niet uitpakt zoals gehoopt en als je dan toch een bepaalde ‘missie’ hebt dit vervelend kan zijn.

Toto jr geeft ze ook braaf. Maar of je voldoende maat gaat fokken is dan de vraag.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 10:28

Elisa2 schreef:
Een echte Krack C om te zien en het lijntje waar ze uit komt is ook niet slecht.

Wat bedoel je met weinig talent voor sluiten?


Ze heeft genoeg go, maar het terugkomen op het achterbeen vind ze wat moeilijk. Mijn inziens vooral door een gebrek aan buiging in de gewrichten. Zij is pas op latere leeftijd écht getraind, denk dat dat ook wel meespeelt. Maar zou graag een hengst zien die genoeg kan sluiten en makkelijk met veel lossigheid kan schakelen.
Dat mis ik soms.

Ik ga mij verdiepen in Spielberg!


Ik snap wel wat je bedoelt, ook iets wat ik vaker gezien heb bij Krack bloed. Toto bloed geeft wel veel schakel/ sluitvermogen door maar niet altijd een even goede galop met knietje. Een nakomeling van hem die mij positief opvalt hierin is Taminiau maar dat is nog een jonge hengst dus er is nog weinig nafok van bekend. Ik verwacht wel dat hij maat en massa gaat fokken.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengst voor Krack C x Cocktail x Sultan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 11:45

Beetje onhandig om nu al een topic te openen voor over 2 jaar voor als de merrie 19 is.

Je zegt dat ze M2 is maar ze heeft geen sportklassering op de KWPN site?

Spielberg

- Maat
- Karakter
- Talent

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 11:50

janderegelaa schreef:
Beetje onhandig om nu al een topic te openen voor over 2 jaar voor als de merrie 19 is.

Je zegt dat ze M2 is maar ze heeft geen sportklassering op de KWPN site?

Spielberg

- Maat
- Karakter
- Talent



Ik denk graag wat vooruit. Ik heb nog nooit een veulen gefokt, en ondanks dat mijn merrie nu nog super mee kan in de sport kan dat natuurlijk zomaar afgelopen zijn waardoor het eerder mogelijk zou zijn om te fokken.
Ook een kans om de jongere hengsten eens een tijdje te volgen en te kijken naar aansluiting. Dat is raar dat het niet bij het kwpn bekend is dan, zowel op horsetelex als op mijnknhs is het gewoon te zien. Wij zijn nu m1+ 11 winstpunten en starten volgende week m2.

Taminiau ga ik eens bekijken!
En spielberg staat op de lijst!

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 12:30

keshia schreef:
janderegelaa schreef:
Beetje onhandig om nu al een topic te openen voor over 2 jaar voor als de merrie 19 is.

Je zegt dat ze M2 is maar ze heeft geen sportklassering op de KWPN site?

Spielberg

- Maat
- Karakter
- Talent



Ik denk graag wat vooruit. Ik heb nog nooit een veulen gefokt, en ondanks dat mijn merrie nu nog super mee kan in de sport kan dat natuurlijk zomaar afgelopen zijn waardoor het eerder mogelijk zou zijn om te fokken.
Ook een kans om de jongere hengsten eens een tijdje te volgen en te kijken naar aansluiting. Dat is raar dat het niet bij het kwpn bekend is dan, zowel op horsetelex als op mijnknhs is het gewoon te zien. Wij zijn nu m1+ 11 winstpunten en starten volgende week m2.

Taminiau ga ik eens bekijken!
En spielberg staat op de lijst!


Als je merrie lang geen veulen gehad heeft krijg je haar op oudere leeftijd vaak niet drachtig. Daarom kun je het beter nu doen.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengst voor Krack C x Cocktail x Sultan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:12

Inderdaad je kan haar beter nu gelijk dekken als ze al 19 is.

M2 klassering wordt pas officieel als er een winstpunt in behaald wordt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:20

Elisa2 schreef:
Inderdaad je kan haar beter nu gelijk dekken als ze al 19 is.

M2 klassering wordt pas officieel als er een winstpunt in behaald wordt.

Ze heeft helemaal geen klassering.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 16:30

janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:
Inderdaad je kan haar beter nu gelijk dekken als ze al 19 is.

M2 klassering wordt pas officieel als er een winstpunt in behaald wordt.

Ze heeft helemaal geen klassering.


Wellicht werkt het anders in/ bij de paradressuur.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:03

Dus als ik het goed begrijp wil je:
Goed karakter
Niet kleiner/fijner fokken
Sterkere bovenlijn

Misschien een gek idee maar waarom kijk je niet richting iets meer Gelders type? Henkie bijvoorbeeld, alhoewel die wel iets verkleinend fokt. Of Kardieno, een jonge Dante Weltino die naar Helgstand is gegaan bij de laatste hengstenkeuring. Weet je alleen nog niet hoe die fokt. Heeft ze al eerder een veulen gehad? Ik vind 17 jaar al aan de late kant om aan een eerste veulen te beginnen, laat staan nog eens twee jaar wachten. Dit jaar red je al niet meer, is je merrie volgend jaar 18..

carone
Berichten: 446
Geregistreerd: 09-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 17:25

Afbeelding
janderegelaa schreef:
Elisa2 schreef:
Inderdaad je kan haar beter nu gelijk dekken als ze al 19 is.

M2 klassering wordt pas officieel als er een winstpunt in behaald wordt.

Ze heeft helemaal geen klassering.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 19:08

Paradressuur en regulier kunnen gewoon naast elkaar gereden worden, dat is geen probleem. Ik heb nu m1 + 11 gereden, en hoe het kan dat het niet op de kwpn site staat dat weet ik ook niet. Maar ik ben toch echt met haar op wedstrijd geweest. En heb elke punt gereden. ;)

Afbeelding


Op horsetelex staat het ook gewoon
Afbeelding


Paradressuur worden geen punten van bij gehouden. Dus dat is idd niet terug te vinden.

Merrie is nu 17 en heeft al eerder een veulen gegeven van oscar. Daarnaast is ze heel mooi regelmatig hengstig, en mocht het niet lukken is er geen man overboord.

Richting gelders zat ik zelf ook te denken, alleen verder dan henkie kwam ik zelf ook niet haha.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengst voor Krack C x Cocktail x Sultan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-19 19:12

Grappig, ze staat nu ineens wel op M2 in de KWPN database.

keshia

Berichten: 3079
Geregistreerd: 31-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-19 21:03

janderegelaa schreef:
Grappig, ze staat nu ineens wel op M2 in de KWPN database.



:') ze lezen stiekem mee denk ik!