Querlybet Hero vs. Bisquet Balou voor pittige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
JulietF
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-06-19

Querlybet Hero vs. Bisquet Balou voor pittige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-06-19 20:52

Hallo Bokkers,

Ik ben er eindelijk uit: ik ga een veulentje uit mijn Carabas-merrie halen! Ze is zeer sensibel en kijkerig, wordt echt super snel heet en koelt dan maar moeilijk af. Ze heeft wel een zeer eerlijk karakter en is zachtaardig naar mensen toe. Haar bloed speelt haar gewoon parten... ze is dan ook 60% volbloed. Ze is fijn gebouwd met een lichte franse stand. Haar hoofd en beenwerk is uiterst elegant. Ze is dan ook een zeer charmante verschijning.

Het verbaast jullie niet dat ik op zoek ga naar een hengst met wat body en een zeer coole kop. Eigenlijk zoals mijn ruin er eentje is... een Galoubet A. Bomproof en wil maar al te graag voor je werken: heerlijk!
Daarom dacht ik aan familieleden van hem om met met merrie te fokken. Goed idee of niet?
Weerleg gerust!

Als ik mijn redenering verder volg, kom ik al snel bij Querlybet hero (https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... lybet-hero) en Bisquet Balou (https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... mispelaere) uit.
Deze beide potentiële vaders verschillen in mijn ogen niet veel... Ook de prijs verschilt quasi niks.

Wie heeft ervaringen met deze beide hengsten? Enlighten me!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 26-06-19 09:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Capslock uit titel verwijderd


Anoniem

Re: QUERLYBET HERO vs. BISQUET BALOU voor pittige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-19 21:02

Querlybet hero is een goede hengst maar ze hebben vaak toch gek ruggetje.
Je herkent ze er vaak tussenuit.

JulietF
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-06-19 08:42

Peanutbutter schreef:
Querlybet hero is een goede hengst maar ze hebben vaak toch gek ruggetje.
Je herkent ze er vaak tussenuit.


Bedankt voor je tip!!

Heb je ervaring met zijn nakomelingen? Hoe zijn ze in de omgang en tijdens het rijden?

En die rug... Zolang het geen fysieke problemen geeft vind ik dat esthetische bijzaak. Of zou dat wel problemen geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 09:12

JulietF schreef:
Peanutbutter schreef:
Querlybet hero is een goede hengst maar ze hebben vaak toch gek ruggetje.
Je herkent ze er vaak tussenuit.


Bedankt voor je tip!!

Heb je ervaring met zijn nakomelingen? Hoe zijn ze in de omgang en tijdens het rijden?

En die rug... Zolang het geen fysieke problemen geeft vind ik dat esthetische bijzaak. Of zou dat wel problemen geven?


De nakomelingen die ik ken sprongen allemaal +130cm en ondervonden geen problemen van de ruggen.

Ze hadden allemaal een soort korte karperrug en kwamen niet van dezelfde merrie of lijn.

merelhof
Berichten: 561
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 17:05

Balou is een tophengst maar dat bloed koppelen aan een hete merrie zou ik echt niet doen. Hij geeft heel veel bloed.

JulietF
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-19 18:41

merelhof schreef:
Balou is een tophengst maar dat bloed koppelen aan een hete merrie zou ik echt niet doen. Hij geeft heel veel bloed.


Van Balou du Rouet heb ik dat nog gehoord. Maar van Bisquet Balou eigenlijk helemaal niet. Of ben ik verkeerd?

JulietF
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-06-19 20:05

JulietF schreef:
merelhof schreef:
Balou is een tophengst maar dat bloed koppelen aan een hete merrie zou ik echt niet doen. Hij geeft heel veel bloed.


Van Balou du Rouet heb ik dat nog gehoord. Maar van Bisquet Balou eigenlijk helemaal niet. Of ben ik verkeerd?

Even opgezocht: het goeie karakter wordt hier expliciet vermeld als iets dat hij doorgeeft: http://www.gfeweb.com/fr/liste-etalons/ ... 98244.html

merelhof
Berichten: 561
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Re: Querlybet Hero vs. Bisquet Balou voor pittige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 21:54

ik geloof best dat bisquet dat niet heeft (en natuurlijk zegt de hengstenhouder dat) maar je zit met een hete merrie en je zet er een hengst op waarvan zowel vader als grootvader niet direct de meest simpele paarden geven, dan heb je ofwel een genie (denk echt dat dat uit zo een combi komt) ofwel niet de simpelste ofwel een brave. Maar niet de simpelste gaat wel het meeste voorkomen. Wil je dat risico nemen, zeker doen. Je zou ook naar bvb brantzau of baloubar mail eens kunnen kijken? Ook galoubet en zeer goed te rijden. Allebei met moederlijn met veel sport en rijdbaarheid in.

JulietF
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-19 07:53

merelhof schreef:
ik geloof best dat bisquet dat niet heeft (en natuurlijk zegt de hengstenhouder dat) maar je zit met een hete merrie en je zet er een hengst op waarvan zowel vader als grootvader niet direct de meest simpele paarden geven, dan heb je ofwel een genie (denk echt dat dat uit zo een combi komt) ofwel niet de simpelste ofwel een brave. Maar niet de simpelste gaat wel het meeste voorkomen. Wil je dat risico nemen, zeker doen. Je zou ook naar bvb brantzau of baloubar mail eens kunnen kijken? Ook galoubet en zeer goed te rijden. Allebei met moederlijn met veel sport en rijdbaarheid in.


Bedankt doe ik zeker!

koend
Berichten: 1225
Geregistreerd: 10-11-03

Re: Querlybet Hero vs. Bisquet Balou voor pittige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 07:46

Stuur je postbus.

hoogendroog
Berichten: 3271
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 08:40

Gaillard de la Pomme gaat je denk ik wel geven wat je zoekt. Rijdbaarheid, instelling, een klap vermogen en meer dan genoeg body. De veelal nog jonge nakomelingen doen het gruwelijk goed in de sport (check eens zijn nakomelingen op horsetelex). Wij hebben er twee maal mee gefokt op een ontzettend hete halfbloed merrie. Nakomelingen zijn heerlijke paarden die niet snel verschieten, maar wel het bloed hebben wat je nodig hebt in de hedendaagse parcoursen.

Oehlala
Berichten: 4294
Geregistreerd: 02-08-09
Woonplaats: On my horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-19 09:02

is ook de vraag wat de hengstenhouder verstaat onder goed karakter. topsportkarakters zijn over het algemeen niet direct braaf of meewerkend, maar vooral heet en wakker. daar moet je wel mee om kunnen gaan. en balou(bet) du rouet geeft niet perse makkelijke paarden.

Van bisquet zegt philippaerst ook het volgende:
Hij is een ongelofelijk goed paard maar hij heeft niet alles uit zijn sportieve carrière kunnen halen wat erin zat. dan vraag ik mij af waarom niet.

en een heel andere hengst?

JulietF
Berichten: 7
Geregistreerd: 24-06-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-19 20:19

NenaC schreef:
is ook de vraag wat de hengstenhouder verstaat onder goed karakter. topsportkarakters zijn over het algemeen niet direct braaf of meewerkend, maar vooral heet en wakker. daar moet je wel mee om kunnen gaan. en balou(bet) du rouet geeft niet perse makkelijke paarden.

Van bisquet zegt philippaerst ook het volgende:
Hij is een ongelofelijk goed paard maar hij heeft niet alles uit zijn sportieve carrière kunnen halen wat erin zat. dan vraag ik mij af waarom niet.

en een heel andere hengst?


Ja een heel andere hengst kan. Ik was gewoon in de galoubet a nakomelingen beginnen zoeken, omdat ik zelf een ruin van hem heb. Hij is bombproof en heeft veel body. Hij is het beste paard dat ik me kan inbeelden!

Heb jij voorstellen?

merelhof
Berichten: 561
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Re: Querlybet Hero vs. Bisquet Balou voor pittige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 17:55

Vagabond de la pomme of i’m special de muze. Goed karakter en kwaliteit.

Wassing2000
Berichten: 2
Geregistreerd: 25-10-14

Re: Querlybet Hero vs. Bisquet Balou voor pittige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 21:27

Mijn 3 jarige merrie is van Gaillard de la Pomme. Het is een merrie met veel body en heeft zeker een karakter. Ze is enorm lief, maar kan zeker pittig zijn.

ierr
Berichten: 105
Geregistreerd: 07-11-07
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:39

Ik heb een veulen van Gaillard de la Pomme, nu 4 maanden oud, en mijn merrie is met rijden erg druk ook.
Exacte kloon van der moeder, op 1 wit voetje na achter. Het veulen is super lief en makkelijk in de omgang.

Ga je trouwen? Bruidskapsels, bruidsmake-up, opsteekkapsels, gelegenheidsmake-up, haarstyling en fotoshoots.
https://www.irishairandbeauty.nl

hoogendroog
Berichten: 3271
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Querlybet Hero vs. Bisquet Balou voor pittige merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:05

Ierr: ieder veulen is "lief', gaat erom hoe ze zijn als je erop gaat zitten.
Overigens zijn Gaillard en Querlybet Hero halfbroers.

ierr
Berichten: 105
Geregistreerd: 07-11-07
Woonplaats: Gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-19 12:36

hoogendroog schreef:
Ierr: ieder veulen is "lief', gaat erom hoe ze zijn als je erop gaat zitten.
Overigens zijn Gaillard en Querlybet Hero halfbroers.



Klopt, maar dat weet je nooit van te voren. Ik vind mijn veulen erg makkelijk in de omgang en is vrijwel nergens van onder de indruk. Dat bedoel ik met lief. Het verdere karakter merk je vaak pas wanneer ze onder het zadel zijn. Blijft altijd een gok.

Ga je trouwen? Bruidskapsels, bruidsmake-up, opsteekkapsels, gelegenheidsmake-up, haarstyling en fotoshoots.
https://www.irishairandbeauty.nl

Aelin
Berichten: 1642
Geregistreerd: 21-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 10:28

NenaC schreef:
is ook de vraag wat de hengstenhouder verstaat onder goed karakter. topsportkarakters zijn over het algemeen niet direct braaf of meewerkend, maar vooral heet en wakker. daar moet je wel mee om kunnen gaan. en balou(bet) du rouet geeft niet perse makkelijke paarden.

Van bisquet zegt philippaerst ook het volgende:
Hij is een ongelofelijk goed paard maar hij heeft niet alles uit zijn sportieve carrière kunnen halen wat erin zat. dan vraag ik mij af waarom niet.

en een heel andere hengst?



Dat is volgens mij ivm telkens een blessure


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SemrushBot en 2 bezoekers