Hengstenkeuze voor Sir Donnerhall I x Weltmeyer I merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Sev
Berichten: 124
Geregistreerd: 20-01-09

Hengstenkeuze voor Sir Donnerhall I x Weltmeyer I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-19 19:45

Hoi allemaal,
Ik wil het al verschillende jaren maar nu heb ik de knoop doorgehakt en wil ik mijn merrie laten dekken. :o
Het is een merrie met een mooi model (17/20 op de keuring). Ze is 1m67.
Het veulen zou idealiter wat groter worden, een wat groter kader hebben en wat minder fijn beenwerk.

Ze heeft een super achterhand die mooi tot dragen komt maar ze kan ook mooi verruimen.

Bij de jonge paarden werd ze bij de 4-jarigen Belgisch Kampioen en bij de 5-jarigen vice-Belgisch kampioen met mijn lesgeefster. Daarna ben ik met haar beginnen rijden. Het is zo'n fijn paard met een zalig karakter en eigenlijk is het zonde dat ik zo weinig met haar kan trainen. Ze heeft niet het heetste karakter maar je kan haar wel heet genoeg krijgen.
Ze durft wel wat plakken aan het been.

Haar punten op haar gangen waren gemiddeld:
Draf: 8,8/10
Stap: 8,2/10
Galop: 7,5/10
3 goede tot zeer goede gangen dus maar graag wil ik zeker de galop verbeteren.

Ik ben op zoek naar een hengst die dus wat vergroot (of toch zeker niet verkleint), met een sterke rug en voldoende beenwerk, die een goede galop doorgeeft, maar ook een goede stap en draf heeft, niet te koel van karakter maar ook geen heethoofd. Geen schimmel en geen lijnenteelt op Sandro Hit. Mag Duitse of Nederlandse hengst zijn maar het zaad moet opgestuurd kunnen worden naar België.
Graag hengst met GP-kwaliteiten.

Hengsten die ik zelf al overwogen heb:
Escolar gaat te koel zijn en vind ik zelf iets te grof.
Escamillo gaat mogelijk weinig maat geven (kleine moeder)
Vitalis: dekgeld te hoog voor mijn portemonnee (ik dacht aan max. 1500 €)
Valverde: zou strooien met de maat
Kjento: maakt een grote kans al heb ik een kleine angst voor een kort voorbeen
Le Formidable: misschien wat te fijn qua beenwerk? Hoe is zijn karakter onde het zadel? Al iets over bekend? Zaad moet je dan aan de grens gaan halen of zijn er andere opties?
Wie weet er nog een leuke match?
Alvast bedankt! _/-\o_

[ img ]
[ img ]
[ img ]

[ img ]
[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


Suzanne F.
Berichten: 48951
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Hengstenkeuze voor Sir Donnerhall I x Weltmeyer I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:08

Mooi dier maar mag wel een hengst op die luxe fokt denk ik.

"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Sev
Berichten: 124
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Hengstenkeuze voor Sir Donnerhall I x Weltmeyer I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-19 20:16

In haar lichaam heeft ze idd massa genoeg maar ze heeft echt wel fijne benen en kleine voeten.
Aan welke hengst denk je dan?
Ze heeft trouwens van zichzelf de neiging om een beetje op de voorhand te lopen. Maar laat zich wel makkelijk oprichten. Een hengst die van nature wat meer bergopwaarts loopt, is een pluspunt

amen
Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 20:24

Kruisligging en hoekingen in achterbeen zou bij mij punt van verbeteren zijn.

Op foto waar ze 4kant staat, achterbeen in de massa , zie ik lang van knie naar sprong, kruis te kort en moet niet hellender. En achterbeen te recht. Dus moet ze veel buigen in sprong om onder te treden. Stuwen niet dragen.

Meeste gewicht tussen de schouders en niet in t midden vd ribbenkast. Zou voor duitse dressuurhengst gaan bij voorkeur uit springgefokte moederlijn.

Ook een totilas zoon zou kunnen. Das ook een drs hengst met drs vader uit top oldenburgse import springgefokte moederlijn waar veel pres tatie uitkomt.

Sev
Berichten: 124
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-19 20:55

amen schreef:
Ook een totilas zoon zou kunnen. Das ook een drs hengst met drs vader uit top oldenburgse import springgefokte moederlijn waar veel pres tatie uitkomt.


Governor?

amen
Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Hengstenkeuze voor Sir Donnerhall I x Weltmeyer I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 21:30

Ik zou eerder voor glocks trafalgar gaan. Maar daar zit sandro hit in. Want die hengst, komt uit bewezen duitse moederlijn waar veel kwaliteit en prestatie inzit. Dekgeld 1250 d8 ik



Govener voert veel sgldt bloed, en om nou te zeggen dat Parzival een topper is. Scoort hoge punten in de gp drs, maar met veel druk in mond en bij verzamelen vooral te zien in piaffe passsge, kruis hoger dan schoft.

De kwaliteit van top hengst, ligt voornl in de uniform prestatiefokkende moederlijn en de duitse stb fokken al veel langer op sport/rijpaard dan kwpn. Dus ik zoek altijd hengst uit bewezen (import) moederlijn.

Sev
Berichten: 124
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Hengstenkeuze voor Sir Donnerhall I x Weltmeyer I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 09:59

Ik ben helaas niet geneigd om met een hengst van Glock te dekken. Hengsten gekocht met geld uit de wapenindustrie, dat zou bij mij geen goed gevoel geven...

Ik ben idd zeker geen fan van Parzival...
Wat extra springbloed ben ik zeker voorstander van.
Ze heeft met Papa II in derde generatie trouwens sppringbloed in haar genen:

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... empenhoeve

Champione kan trouwens zelf vrij goed (vrij)springen en werd als 2-jarige 6de op het Belgisch Kampioenschap vrijspringen tussen een 40-tal springpaarden.

[ img ]

Ik ben het niet helemaal met je eens dat ze niet kan dragen. Als 5-jarige kon mijn lesgeefster ze al in de piaffe rijden als ze wilde. Ook op de wedstrijden werden haar bewegingen beschreven als niet de spectaculairste maar wel zeer functioneel voor het hogere werk.

Zou een Kjento, afgezien van de moederlijn, dan niet voldoen voor jou om haar minpunten te verbeteren?

amen
Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 11:59

dan valt governor dus ook af ,

ik zou iig een hengst zoeken die van oorsprong uit een hannoveraanse of holsteinse moederlijn komt.

maar hengst als kjento zou kunnen, kwa bloedlijn en aansluiting op de goede genen die al in jou paard zitten. en in type heeft hij veel mee, persoonlijk zou ik dan eerder voor chippendale gaan, als je bij van olst kijkt, die heeft vind ik kwa achterhand een natuurlijke betere bespiering en hoekingen en zou bij jou merrie verbeteren, bij kjento zou ik niet verwachten dat ie betere hoekingen en bespiering geeft. maar das persoonlijk, omdat ik de achterhand van jou merrie dus t grootste aandachtspunt vind. en ook haar hoofd/halsverbinding, nek te kort, dus langere nek zorgt dat de hoofd halsverbing lichter is, en dan kunnen ze in lichte aanleuning in balans lopen.


papa II die jij noemt, is springbloed, maar sf is stamboek wat alleen maar springpaarden fokt, en dat zijn vaak de op de voorhand gebouwde springpaarden met een aparte manier van springen die vaak in de drs fokkerij dus helemaal geen pluspunt zijn, ook veel engels volbloed er in.

en dan daar de moeder van heeft ofen, sf hengst, als vader , dus voor een goed in balans gaand paard te fokken, moet je iig geen bloedaansluiting zoeken in het SF bloed.

de goede springhengsten voor de in balans gaande paarden vanuit achterhand, zijn de hannoveraanse/ holsteiner/oldenburger hengsten met vooral in de vanaf 3e 4e generatie de duitse bewezen spring hengsten in de afstamming. gotthard, ramiro raimond, farnese, loretto, moltke, fax I, ferdinand. die er bij jou in staan.


en mag je met me oneens zijn, dat jij vind dat je paard wel kan dragen.

je hebt iig voor dat niet de gunstigste fotos geplaats, om dat aan te tonen, draf foto met voorbeen dat naar voren gaat, op voorhand, in 2 stukken loopt, ik zie een achterbeen wat achter de massa loopt, dus voorbeen wat eerst op grond komt en dan pas achterbeen. das voor mij taktfout of paard wat dus niet kan dragen van achter, of gewoon niet goed voorbereid door amazone en dus een foute foto krijgt.

de foto dat ze goed draaft, zit amazone zelf niet in balans op je paard,hak heup schouder niet verticale lijn en je bovenlichaam hangt teveel naar achteren, en paard lijkt niet fijn in aanleuning. onderhals spier teveel aangespannen. en hak omhoog, je voet zit niet goed in de beugel, veel te ver er in, niet op de bal van voet, en je knie word omhoog geduwd.

ik oordeel wat ik op foto zie, en op stand en fotos zie ik de minpunten die verbeterd kunnen worden, mijn inziens. en misschien beter dat je iemand die je paard in t echt heeft gezien, met en zonder jou er op, je een beter advies kwa hengstenkeuze kan geven.

Sev
Berichten: 124
Geregistreerd: 20-01-09

Re: Hengstenkeuze voor Sir Donnerhall I x Weltmeyer I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-06-19 13:21

En Glamourdale?

amen
Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Re: Hengstenkeuze voor Sir Donnerhall I x Weltmeyer I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 14:52

kwa moederlijn valt ie bij mij gelijk af,

M stb pref
MM keur pref
MMM stb
MMMM stb
MMMMM stb
MMMMMM hulpboek geb 1963
MMMMMMM hulpboek

weinig predikaten of prestatie bekend van de paarden uit deze stam, en als t bekend is voor nl in de springsport en wat 130 140 springende paarden, wat nog geen toppers zijn. wat drs paarden op z1 nivo.

en als je dan er vanuit gaat dat de MM en de MMM in eigendom van bekende fokker van straaten in den ham is/was, en dat paarden daar kwa keuring en sport wel de kansen krijgen als de aanleg er in zit.

Elisa2
Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze voor Sir Donnerhall I x Weltmeyer I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 15:15

Leuke merrie met een duidelijke Donnerhall opdruk, achterbeen is vrij lang en steil en het tere beenwerk ook een Donnerhall dingetje. Glamourdale zou ik niet doen omdat hij ook een steil achterbeen vererft.

Het kruis vind ik niet zoveel mis mee, ik denk dat Negro bloed/ Kjento weleens zou kunnen passen. Maar...er is natuurlijk nog niet bekend over hoe hij vererft.

Totilas bloed kwam ook in mij op, ook omdat dat mooi match met Donnerhall bloed ik zat te denken aan Taminiau..maar goed..wel een Glock hengst. En lijnenteelt op Donnerhall, zij het verder weg.

Hoe zit het met haar souplesse? ze oogt wat strak in de rug.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 15:45

amen schreef:
Ik zou eerder voor glocks trafalgar gaan. Maar daar zit sandro hit in. Want die hengst, komt uit bewezen duitse moederlijn waar veel kwaliteit en prestatie inzit. Dekgeld 1250 d8 ik



Govener voert veel sgldt bloed, en om nou te zeggen dat Parzival een topper is. Scoort hoge punten in de gp drs, maar met veel druk in mond en bij verzamelen vooral te zien in piaffe passsge, kruis hoger dan schoft.

De kwaliteit van top hengst, ligt voornl in de uniform prestatiefokkende moederlijn en de duitse stb fokken al veel langer op sport/rijpaard dan kwpn. Dus ik zoek altijd hengst uit bewezen (import) moederlijn.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 6/governor

Jij vind dat Governor geen goede moederlijn heeft? Meerdere GP paarden en meerdere Prix paarden. Dat Parzival je smaak niet is, dat is prima, maar presteren heeft hij gedaan.

De moederlijn is buitengewoon goed van Governor. Daar valt geen discussie over te voeren.

Dakario
Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Hengstenkeuze voor Sir Donnerhall I x Weltmeyer I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 16:06


amen
Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 16:18

Benzz schreef:
amen schreef:
Ik zou eerder voor glocks trafalgar gaan. Maar daar zit sandro hit in. Want die hengst, komt uit bewezen duitse moederlijn waar veel kwaliteit en prestatie inzit. Dekgeld 1250 d8 ik



Govener voert veel sgldt bloed, en om nou te zeggen dat Parzival een topper is. Scoort hoge punten in de gp drs, maar met veel druk in mond en bij verzamelen vooral te zien in piaffe passsge, kruis hoger dan schoft.

De kwaliteit van top hengst, ligt voornl in de uniform prestatiefokkende moederlijn en de duitse stb fokken al veel langer op sport/rijpaard dan kwpn. Dus ik zoek altijd hengst uit bewezen (import) moederlijn.

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 6/governor

Jij vind dat Governor geen goede moederlijn heeft? Meerdere GP paarden en meerdere Prix paarden. Dat Parzival je smaak niet is, dat is prima, maar presteren heeft hij gedaan.

De moederlijn is buitengewoon goed van Governor. Daar valt geen discussie over te voeren.

geweldig benzzz, dat jij dat ff bepaald..... aandelen in governor? ik zou zeggen doe sollicitatie bij het kwpn, jou moeten ze hebben...
:n

Benzz
Berichten: 2873
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 16:37

amen schreef:
geweldig benzzz, dat jij dat ff bepaald..... aandelen in governor? ik zou zeggen doe sollicitatie bij het kwpn, jou moeten ze hebben...
:n


Dat hebben de juryleden bepaald.

BigOne
Berichten: 38038
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hengstenkeuze voor Sir Donnerhall I x Weltmeyer I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 16:45


We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

petraaken
Berichten: 44187
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: Hengstenkeuze voor Sir Donnerhall I x Weltmeyer I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 11:12

Zou geen hengst meer nemen met Sandro Hit bloed in. Sandro Hit geeft ook fijn beenwerk en kleine voeten.

Al eens aan de hengst Double Dutch gedacht? Super karakter (past daardoor alleen al super bij mijn nerveuze Sir Donnerhall I merrie). Komt verder uit bewezen moederlijn.

amen
Berichten: 5039
Geregistreerd: 19-04-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 11:18

petraaken schreef:
Zou geen hengst meer nemen met Sandro Hit bloed in. Sandro Hit geeft ook fijn beenwerk en kleine voeten.

Al eens aan de hengst Double Dutch gedacht? Super karakter (past daardoor alleen al super bij mijn nerveuze Sir Donnerhall I merrie). Komt verder uit bewezen moederlijn.


das zeker een mooie hengst en kwa achterhand ook zeer passend bij deze merrie. goede hoekingen en goede bespiering.

Nynke1
Berichten: 4320
Geregistreerd: 27-09-08

Re: Hengstenkeuze voor Sir Donnerhall I x Weltmeyer I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:30

Wat een mooie merrie, love SD! Ik zou het zoeken in het F bloed, dat matcht goed met S bloed. Foundation? Ik heb een Stedinger merrie die net geïnsemineerd is met La Vie, maar kan het snappen dat je geen inteelt wil op Sandro Hit. Onze Stedinger heeft twee super veulens gegeven van Franszikus en Foundation, heb van die laatste evt. wel filmpje. Escamillo is idd geweldig maar durfde het ook niet aan ivm maat. Escolar zou ik overigens wel aandurven.

Hof_Arcadia
Berichten: 99
Geregistreerd: 15-12-12

Re: Hengstenkeuze voor Sir Donnerhall I x Weltmeyer I merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 19:43

Mooie merrie hoor! Kijk eens bij Vai Bruntink, bv. Cum Laude of Ebony. Interessante hengsten

Sev
Berichten: 124
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-19 10:17

petraaken schreef:
Zou geen hengst meer nemen met Sandro Hit bloed in. Sandro Hit geeft ook fijn beenwerk en kleine voeten.

Al eens aan de hengst Double Dutch gedacht? Super karakter (past daardoor alleen al super bij mijn nerveuze Sir Donnerhall I merrie). Komt verder uit bewezen moederlijn.



Thx Petra! Idd interessante hengst!
Mijn SD-merrie is echter niet nerveus. Eerder een halve hengst die durft te plakken aan het been als je niet oplet. Ze hinnikt ook op elk paard dat voorbijkomt (maar blijft wel mooi bij de les ;) ) Ze is wel lekker heet te krijgen en dat maakt haar zo aangenaam om te rijden voor een amateur zoals ik.

Sev
Berichten: 124
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-19 10:26

Nynke1 schreef:
Wat een mooie merrie, love SD! Ik zou het zoeken in het F bloed, dat matcht goed met S bloed. Foundation? Ik heb een Stedinger merrie die net geïnsemineerd is met La Vie, maar kan het snappen dat je geen inteelt wil op Sandro Hit. Onze Stedinger heeft twee super veulens gegeven van Franszikus en Foundation, heb van die laatste evt. wel filmpje. Escamillo is idd geweldig maar durfde het ook niet aan ivm maat. Escolar zou ik overigens wel aandurven.


Thx :)
De moeder van Champione heeft een dochter van Escolar maar qua type en bewegingen vind ik mijn merrie dan zeker beter geslaagd. Ik denk ook dat hij iets te koud is voor haar. Al vindt mijn lesgeefster die de Escolar nu ook rijdt het absoluut wel een heel fijn paard om te rijden.

Sev
Berichten: 124
Geregistreerd: 20-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-19 13:13

Zou Fürst Jazz passen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 13:17

Forty? Fokt over het algemeen ook maat.

Elisa2
Berichten: 36677
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 16:33

Sev schreef:
Zou Fürst Jazz passen?


Denk niet dat die de galop echt gaat verbeteren..

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers