Dressuurhengst kiezen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 15:58

Peterina schreef:
Citaat:
Dit jaar had ik dat wow gevoel niet bij een dressuurhengst, heb er daarom voor gekozen haar te dekken met Qaside MD. Dan verbeter ik niet op beweging maar verwacht hieruit wel een mooi degelijk gebouwd veulen met een apart kleurtje.


Besef wel dat Qaside homozygoot is voor het PSSM2-gen PX!!! :(


Waar heb je dat gevonden? Ik ben ook erg benieuwd en PSSM is niet iets waar je mee moet willen fokken....

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Dressuurhengst kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 16:09

Ik ben ook wel benieuwd. Een vriendin van mij heeft er 2 gedekt met Qaside geloof ik.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Dressuurhengst kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 16:57

Ik wil er ook mee dekken. Ben wel benieuwd waar dat dan vandaan komt want is in die lijnen niet bekend voor zover ik weet.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Dressuurhengst kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 19:01

Zou me eerlijk wel een beetje verwonderen, aangezien hij voor zowel Oldenburg als Westfaalse stamboek goedgekeurd is? (Zover ik weet).

Lijkt me niet dat die stamboeken dat doen met een dergelijke erfelijke aandoening.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-20 20:08

DreamGuide schreef:
Zou me eerlijk wel een beetje verwonderen, aangezien hij voor zowel Oldenburg als Westfaalse stamboek goedgekeurd is? (Zover ik weet).

Lijkt me niet dat die stamboeken dat doen met een dergelijke erfelijke aandoening.

Er wordt niet op getest en dat komt omdat het in onze warmbloedfokkerij eigenlijk niet voorkomt. Het is meer een appaloosa en quarterhorse dingetje. En misschien nog wat andere echte rassen maar zoals gezegd, eigenlijk niet in onze warmbloedfokkerij.

LindyTH

Berichten: 572
Geregistreerd: 07-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-20 09:46

Peterina schreef:
Citaat:
Dit jaar had ik dat wow gevoel niet bij een dressuurhengst, heb er daarom voor gekozen haar te dekken met Qaside MD. Dan verbeter ik niet op beweging maar verwacht hieruit wel een mooi degelijk gebouwd veulen met een apart kleurtje.


Besef wel dat Qaside homozygoot is voor het PSSM2-gen PX!!! :(


Van dit bericht schrok ik een beetje, dus ik ben me er even op in gaan lezen. Destijds heb ik namelijk al flink wat onderzoek gedaan, maar ben dit toen niet tegengekomen.

Qaside blijkt in ieder geval negatief getest te zijn voor P2, P3, en P4, PX doen ze (inderdaad) (nog) geen uitspraak over. Stel dat hij inderdaad PX positief is, van wat ik lees in wetenschappelijke artikelen versterkt deze enkel de effecten van P2, P3 en P4. Dit zou dan geen effect moeten hebben op paarden die geen P2, P3 of P4 dragen?

Mocht je nog andere informatie beschikbaar hebben, zou je deze dan willen delen? Mijn merrie is al drachtig, maar voor anderen kan dit wellicht hun keuze nog beïnvloeden.

DreamGuide

Berichten: 2014
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Dressuurhengst kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 09:49

Ja, dat had ik inderdaad ook gelezen. Ik had inderdaad het plan om mijn merrie over een paar jaar te laten dekken door Qaside, maar als hij PSSM heeft ga ik dat niet doen, dan ga ik überhaupt niet fokken. :')

LindyTH

Berichten: 572
Geregistreerd: 07-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-20 09:57

Nee dat snap ik, daarom lijkt het me goed dit duidelijk te krijgen. :) Ik heb de vraag ook bij de hengstenhouder neergelegd, als ik antwoord krijg zal ik dit delen.

carika
Berichten: 1582
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:02

Peterina schreef:
Citaat:
Dit jaar had ik dat wow gevoel niet bij een dressuurhengst, heb er daarom voor gekozen haar te dekken met Qaside MD. Dan verbeter ik niet op beweging maar verwacht hieruit wel een mooi degelijk gebouwd veulen met een apart kleurtje.


Besef wel dat Qaside homozygoot is voor het PSSM2-gen PX!!! :(


Volgens mij is er niet zoiets als “het” pssm2 gen.
Laat staan dat je er betrouwbaar op kunt testen.
Utrecht waarschuwde precies voor dit soort uitspraken, dat paarden afgeschreven of afgewaardeerd worden op basis van deze test.

https://www.uu.nl/nieuws/pssm-bij-het-p ... op-een-rij

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 10:20

Fonteine zou denk ik het front en de galop wel kunnen verbeteren. Je kan ook nog kijken naar een hengst als Glamourdale voor het verbeteren van het front en de galop. Jameson zou nog steeds mijn eerste keuze zijn maar ik snap het als je het dekgeld te duur vindt.

Ik weet niet of je perse bij het kwpn wilt blijven, anders zou je eens bij de duitse hengsten kunnen kijken voor meer front. Eentje die mij positief opgevallen is, is bijv.: McLaren (v. Morricone). Mooi model, veel front, veel souplesse en drie fijne gangen.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 12:10


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 12:26

Peterina schreef:
Ik meld hier wat ik uit Duitsland hoor van verschillende mensen.
Deze hebben het na rechtstreeks vraag aan eigenaar/hengstenhouder te weten gekomen, eentje naar aanleiding van testen van haar veulen uit een "zuiver" merrie. Die schrok zich rot!

Test beschikbaar in Europa (240 euro) kijkt naar de verschillende varianten van PSSM2.
https://www.centerforanimalgenetics.com/pssm2/

Interessante link dat de varianten uitlegt.
https://www.youtube.com/watch?v=nKHIGDj ... 07p54iWmIU

Ik vind dit behoorlijk kwaad spreken Peterina. “Hear say” is met deze aandoening echt niet voldoende.

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 13:23

Ik meld hier alleen wat mij verteld wordt door verschillende mensen. Op een dag ijs schaats ik ook niet!
Vind zelf dat ze het openbaar moeten maken, maar je besef wel waarom ze dat niet doen.
Aan de eigenaren en fokkers om zelf na te gaan vragen.

Babootje

Berichten: 26216
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Dressuurhengst kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 13:49

Wij hebben dit jaar een hengstveulen gefokt van Ferguson uit onze Vivaldi x Ferro merrie. Mooi chique veulentje geworden. Dit jaar niet laten dekken. Misschien volgend jaar. Las Vegas staat dan op het verlanglijstje.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 13:55

Peterina schreef:
Ik meld hier alleen wat mij verteld wordt door verschillende mensen. Op een dag ijs schaats ik ook niet!
Vind zelf dat ze het openbaar moeten maken, maar je besef wel waarom ze dat niet doen.
Aan de eigenaren en fokkers om zelf na te gaan vragen.

Misschien omdat er niets openbaar te maken valt?

Als je zo’n roddel door wilt kletsen zou ik eerst aan de eigenaar vragen of het zo is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Dressuurhengst kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:01

Ik heb ze een mail gestuurd om het te vragen met linkje naar het topic erbij. Dan weten we het direct. Vragen is de kortste weg. En de makkelijkste ook trouwens.

carika
Berichten: 1582
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:33

Peterina schreef:
Ik meld hier wat ik uit Duitsland hoor van verschillende mensen.
Deze hebben het na rechtstreeks vraag aan eigenaar/hengstenhouder te weten gekomen, eentje naar aanleiding van testen van haar veulen uit een "zuiver" merrie. Die schrok zich rot!

Test beschikbaar in Europa (240 euro) kijkt naar de verschillende varianten van PSSM2.
https://www.centerforanimalgenetics.com/pssm2/

Interessante link dat de varianten uitlegt.
https://www.youtube.com/watch?v=nKHIGDj ... 07p54iWmIU



En in het artikel wat ik gedeelt heb wordt precies deze test van “centerforanimalgenetics” bekritiseerd. Ik zeg niet dat Utrecht gelijk heeft daarvoor heb ik te weinig verstand genetica. Ik denk wel dat we moeten oppassen om paarden hierop te selecteren.

LindyTH

Berichten: 572
Geregistreerd: 07-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 14:46

carika schreef:
Volgens mij is er niet zoiets als “het” pssm2 gen.
Laat staan dat je er betrouwbaar op kunt testen.
Utrecht waarschuwde precies voor dit soort uitspraken, dat paarden afgeschreven of afgewaardeerd worden op basis van deze test.

https://www.uu.nl/nieuws/pssm-bij-het-p ... op-een-rij


Bedankt voor het delen, interessant en relativerend artikel. :)


Elisa2 schreef:
Fonteine zou denk ik het front en de galop wel kunnen verbeteren. Je kan ook nog kijken naar een hengst als Glamourdale voor het verbeteren van het front en de galop. Jameson zou nog steeds mijn eerste keuze zijn maar ik snap het als je het dekgeld te duur vindt.

Ik weet niet of je perse bij het kwpn wilt blijven, anders zou je eens bij de duitse hengsten kunnen kijken voor meer front. Eentje die mij positief opgevallen is, is bijv.: McLaren (v. Morricone). Mooi model, veel front, veel souplesse en drie fijne gangen.


Glamourdale vind ik een hele gave hengst, ik lees alleen vaak dat hij hele scherpe merries nodig heeft en ik betwijfel of mijn merrie dan scherp genoeg is. Anders zou hij zeker op mijn lijstje komen te staan. :)

Van Jameson staat op dit moment het dekgeld me niet meer tegen hoor, maar ik weet het niet, ik ben er niet (meer) helemaal van overtuigd dat hij de juiste match is voor mijn merrie.

Ik hoef niet perse bij het KWPN te blijven, maar de hengst die je noemt spreekt me niet zo aan. Wel super bedankt voor je input weer. :)

Babootje schreef:
Wij hebben dit jaar een hengstveulen gefokt van Ferguson uit onze Vivaldi x Ferro merrie. Mooi chique veulentje geworden. Dit jaar niet laten dekken. Misschien volgend jaar. Las Vegas staat dan op het verlanglijstje.


Leuk! Las Vegas staat ook op mijn lijstje, die vond ik vanaf de eerste bezichtiging al heel gaaf.

janderegelaa schreef:
Ik heb ze een mail gestuurd om het te vragen met linkje naar het topic erbij. Dan weten we het direct. Vragen is de kortste weg. En de makkelijkste ook trouwens.


Ik heb deze vraag gister ook al bij de hengstenhouder neergelegd. :) ze reageerden eerder altijd vrij vlot dus ik verwacht begin volgende week wel een antwoord.

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 14:57

Ik had laatst gelezen dat er iets te doen was over Weissgold met pssm en daarop volgde een heel verhaal van de eigenaresse over een groot vitamine E tekort. Van Qaside had ik er nog niets over gehoord.

Op Matiz heb ik ook een oogje, dus ik vind het grappig dat je hem noemde. Ik houd wel van iets anders, heb voorkeur voor vos met wit en ik houd wel van zijn bravoure. Maar ik twijfel zelf over de halslengte en de galop. Zonder nafok en zeer beperkt beeldmateriaal (opgevraagd, maar tot nu toe niet gekregen) kan ik er nu nog niet zoveel mee.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 15:45

_Lorette_ schreef:
Ik had laatst gelezen dat er iets te doen was over Weissgold met pssm en daarop volgde een heel verhaal van de eigenaresse over een groot vitamine E tekort. Van Qaside had ik er nog niets over gehoord.

Op Matiz heb ik ook een oogje, dus ik vind het grappig dat je hem noemde. Ik houd wel van iets anders, heb voorkeur voor vos met wit en ik houd wel van zijn bravoure. Maar ik twijfel zelf over de halslengte en de galop. Zonder nafok en zeer beperkt beeldmateriaal (opgevraagd, maar tot nu toe niet gekregen) kan ik er nu nog niet zoveel mee.

Daar kun je hier meer over vinden:

https://www.horse-gate-forum.com/forum/ ... ohengste-fÃ%C2%BCr-wb-zucht/page7

Pagina 7

_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 15:46


janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 15:54


_Lorette_

Berichten: 12072
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Dressuurhengst kiezen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 16:05

Ik vond het een vaag verhaal. :=

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-20 16:52

_Lorette_ schreef:
Ik vond het een vaag verhaal. :=

Ze zegt dat hij getest is en het niet heeft. Wel weer een paard van deze fokster die echt niet goed is. Is toch ook een bekende van jou Peterina?

LindyTH

Berichten: 572
Geregistreerd: 07-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-20 17:08

_Lorette_ schreef:
Ik had laatst gelezen dat er iets te doen was over Weissgold met pssm en daarop volgde een heel verhaal van de eigenaresse over een groot vitamine E tekort. Van Qaside had ik er nog niets over gehoord.

Op Matiz heb ik ook een oogje, dus ik vind het grappig dat je hem noemde. Ik houd wel van iets anders, heb voorkeur voor vos met wit en ik houd wel van zijn bravoure. Maar ik twijfel zelf over de halslengte en de galop. Zonder nafok en zeer beperkt beeldmateriaal (opgevraagd, maar tot nu toe niet gekregen) kan ik er nu nog niet zoveel mee.


Ik hou inderdaad ook wel van iets anders, en veel wit zie ik ook graag :)

janderegelaa schreef:
_Lorette_ schreef:
Ik vond het een vaag verhaal. :=

Ze zegt dat hij getest is en het niet heeft. Wel weer een paard van deze fokster die echt niet goed is. Is toch ook een bekende van jou Peterina?


Wat bedoel je hier precies mee?