Hengstenkeuze Bernini x ramiro z merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Hengstenkeuze Bernini x ramiro z merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-19 20:59

Ik kom er niet meer uit. Wil mijn merrie graag laten dekken door een springgefokte hengst. Merrie heeft wel aardig wat bloed nodig. Is zelf flegmatiek. Ze mocht met springen wat vlugger van de grond af maar voorzichtig is ze op zich wel. Ze is erg groot (+- 1,76) dus dit hoeft zeker niet groter, paar centimeter eraf is prima. Was eigenlijk op zoek naar een jonge hengst 3 of vier jaar. Karakter is een aandachtspuntje. Beetje wit eraan heeft de voorkeur ;-).....Help!
Ik heb wel een paar leuke hengsten gezien hier in de buurt maar ze hebben bijna allemaal in de derde of vierde generatie ramiro zitten, beetje vers bloed zou wel fijn zijn....

Afbeelding

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 08:58


livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Re: Hengstenkeuze Bernini x ramiro z merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 09:20

Ja erg leuk, zou alleen het liefst een wat jonge (en goedkopere) hengst nemen als eerste.

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Re: Hengstenkeuze Bernini x ramiro z merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 09:32


Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Hengstenkeuze Bernini x ramiro z merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 14:55

Panenka de kalvarie, via Comme Il Faut wel Ramiro maar diverse keren Heartbreaker. Voor mij een reden om 'm te laten staan :D Mooi type, uitstraling. Zeer goede moederlijn, zangesheide. Niet te duur, beschikbaar bij stal Brinkman.
https://www.stalbrinkman.nl/hengsten/sp ... e-kalvarie

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 14:59

Lami schreef:
Panenka de kalvarie, via Comme Il Faut wel Ramiro maar diverse keren Heartbreaker. Voor mij een reden om 'm te laten staan :D Mooi type, uitstraling. Zeer goede moederlijn, zangesheide. Niet te duur, beschikbaar bij stal Brinkman.
https://www.stalbrinkman.nl/hengsten/sp ... e-kalvarie


Nice!

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Re: Hengstenkeuze Bernini x ramiro z merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 15:57

Toch blijft het onvoorstelbaar dat je niet buiten inteelt om kunt zowat...

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Hengstenkeuze Bernini x ramiro z merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 18:11

Het lijstje van Evelien is ook de moeite waard te bekijken. Vooral Qatar lijkt aan je wensen te voldoen

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Re: Hengstenkeuze Bernini x ramiro z merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 18:17

Ja, ik heb misschien iets te weinig toelichting gegeven. Mijn merrie is erg lang. Hengst mag iets korter in de rug zijn. Achterbeen van de merrie is wat stijl. Ze mocht iets sneller van de grond af zijn met springen. Het moet vooral een makkelijke lenige beweger zijn zo der dat ie te lang wordt. Bloederige hengsten worden voor mijn gevoel snel automatisch lang. Voorkeur voor KWPN maar is zeker geen must.

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 19:21


Radiostilte
Berichten: 985
Geregistreerd: 15-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 20:27

Classico TN is leuk. Springt met een mooie achterhand en heeft vermogen (wat ik gezien heb op de hengstenshow). Heeft alleen een merrie nodig met bloed volgens de heer Nijhof. Dat is de reden waarom die bij mij af viel. Opium is korter. Weet alleen zo niet hoe die fokt, weten ze misschien bij Nijhof wel. Maar als je een hengst van 3/4 jaar wilt weet je toch nooit goed wat die doorgeeft.
Als je bij TN wilt blijven. Cantona, Highway, Chapeau geven bloed door. Alleen weet ik niet of dat qua karakter past.

Panenka de Kalvarie vond ik een mooie hengst om te zien en sprong ook goed. Deze heeft lang bij mij op nummer één gestaan. Ik ben uiteindelijk dit jaar voor een andere hengst gegaan. Of dat succesvol is weet ik nog niet. Maar ik zit zelf nog steeds met deze hengst in mijn hoofd. Dus op mij heeft die wel indruk gemaakt.

Als je graag bloed wil dan zijn (nakomelingen van) Heartbreaker en Toulon enzo meest wel wat. Maar er zijn er nog wel meer. Maar waarom wil je graag bloed doorgeven. Vooral qua karakter voor de werklust? Of ook om een wat mooier type te fokken? Hoe zijn de benen/voeten van jouw merrie. Heeft ze een stevig fundament. Want vaak als je bloed door wil geven wordt dat ook fijner. Als je merrie al fijne beentjes heeft wil je daar natuurlijk mee oppassen.
En waarom wil je van Ramiro wegblijven uit de 4de generatie? Is dat de vader van jouw merrie?

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Re: Hengstenkeuze Bernini x ramiro z merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 20:49

Ik zie ramiro bijna overal terugkomen en ik vind het onvoorstelbaar dat er zoveel inteelt is. Ramiro is de vader van moeder van mijn merrie en achter Bernini zit Vigo d'arsouilles. Die hebben allemaal zo'n zwaar hoofd. Dat zou ik graag wat minder willen hebben. Daarbij mag mijn merrie meer looplust hebben. Misschien is het overdreven om daar weg te willen blijven. Ik was eigenlijk aan het kiezen tussen Hanley en innovation, die spreken me beide erg aan...maar ja dan fok je daar wel weer op terug. Ik dacht misschien weet iemand wat volledig vers bloed erbij te vinden...

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Re: Hengstenkeuze Bernini x ramiro z merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 20:54

Mijn merrie heeft een stel stevige benen eronder zitten, een vrij geofferd botten structuur. Het type mag wat chiquer, maar inderdaad qua looplust ook. Merrie is superbraaf onder het zadel maar in de omgang eenkennig en kan af en toe "bijzonder"uit de hoek komen bij dierenarts en hoefsmid, al kan dit natuurlijk ook slechte ervaring zijn en misschien wel minder karakter.

hoogendroog
Berichten: 3282
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Hengstenkeuze Bernini x ramiro z merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 21:05

Vrees dat dat het typische Bernini-karakter is. Wij hebben er twee maal mee gefokt. Zebra-gedrag noemde ik het altijd.
Ik ga mee met de suggestie van Heartbreaker-bloed. Korter, kleiner, veel wit!, karakter, verfijning. Maar eerlijk, ik zie niet direct een fokmerrie in jouw paard. Springt ze apart?

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Re: Hengstenkeuze Bernini x ramiro z merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 21:11

Haha en bedankt...ik wil voor mezelf graag een veulen fokken. Ze heeft bij de vorige eigenaar twee veulens gehad en dat waren plaatjes. Ze is niet bepaald fotogeniek en de foto's doen haar niet bepaald op haar best uitkomen. Ze spring makkelijk met aardig vermogen, maar mist een stukje go. Ik heb niet de illusie een olympisch goudmijntje te fokken maar gewoon een leuk dier voor de basissport. Ik heb ook al wel gedacht aan helemaal ander bloed in de zin van Gelders of iets dergelijks om het allround te houden...ben gewoon verschrikkelijk aan het twijfelkonten.

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Re: Hengstenkeuze Bernini x ramiro z merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 21:12

Op welk gedeelte sloeg jij nou aan als "typisch Bernini"?

denisesilver

Berichten: 2879
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 21:15

OP verkeerd gelezen dacht dat er stond dat de merrie bloed genoeg had :')
Ik vermoed dat Opium ook wat zwaarmoedig fokt, maar daar zou je contact voor op moeten nemen met TN

Van wat ik van Toulon heb gezien geeft hij immer mooie modellen door. Ik weet niet of TS (mocht het veulen een merrie zijn) door wil in de fokkerij, want dan zou ik niet voor Heartbreaker bloed gaan. Dan krijg je later waarschijnlijk alsnog te maken met lijnenteelt.

Edit: staat ze toevallig op horsetelex TS?

Laurievc

Berichten: 4419
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Hengstenkeuze Bernini x ramiro z merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 21:17

Cilanto XC Z? Hengst van een vriend die wel goed aan de eisen lijkt te voldoen.

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Re: Hengstenkeuze Bernini x ramiro z merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 22:21


livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-19 22:33

Laurievc schreef:
Cilanto XC Z? Hengst van een vriend die wel goed aan de eisen lijkt te voldoen.


die lijkt me erg lang, de merrie is ook al zoń slagschip

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Hengstenkeuze Bernini x ramiro z merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 10:35

Van jouw eigen voorkeur zou ik eerde Hanley dan Innovation kiezen. Van Gogh bloed weet ik niet hoeveel je daarmee gaat veredelen op deze merrie.

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 11:03

Lami schreef:
Van jouw eigen voorkeur zou ik eerde Hanley dan Innovation kiezen. Van Gogh bloed weet ik niet hoeveel je daarmee gaat veredelen op deze merrie.


Kijk...daar heb ik wat aan

Schildpadddd
Berichten: 60
Geregistreerd: 11-04-19

Re: Hengstenkeuze Bernini x ramiro z merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 11:46

zie dat je in overijssel woont, kijk is bij de watermolen,die heeft volgens mij wel hengsten zonder ramiro Z
toevallig zelf ooit naar je suis equus tame gekeken, vanwege het grote aandeel 'vrij'bloed, echter twijfels over de springkwaliteiten

livo
Berichten: 747
Geregistreerd: 19-11-03
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-05-19 11:55

hoogendroog schreef:
Vrees dat dat het typische Bernini-karakter is. Wij hebben er twee maal mee gefokt. Zebra-gedrag noemde ik het altijd.
Ik ga mee met de suggestie van Heartbreaker-bloed. Korter, kleiner, veel wit!, karakter, verfijning. Maar eerlijk, ik zie niet direct een fokmerrie in jouw paard. Springt ze apart?


kun je mij onderbouwen waarom jij denkt dat mijn paard "niet direct een fokmerrie" is in jou optiek?

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 13:45

Schildpadddd schreef:
zie dat je in overijssel woont, kijk is bij de watermolen,die heeft volgens mij wel hengsten zonder ramiro Z
toevallig zelf ooit naar je suis equus tame gekeken, vanwege het grote aandeel 'vrij'bloed, echter twijfels over de springkwaliteiten


Hanley en Innovation is de Watermolen, dus TS heeft daar ws gekeken