Fokadvies voor Carrera x Ixion merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Fokadvies voor Carrera x Ixion merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 10:26

Hallo,

Dit jaar krijgt mijn merrie haar eerste veulen van Ferdinand. Omdat het veulen laat komt, ben ik vast aan het kijken naar een volgende hengst en ik ben benieuwd naar jullie input.
Ze is spring gefokt maar ik ben zelf meer van de dressuur. Hoe ze springt weet ik niet.

Verbeterpunten merrie:
- meer maat
- hogere schoft
- meer opwaarts gebouwd
- Meer souplesse
- Meer dragend ipv stuwend achterbeen

Goede punten merrie
- Fijn karakter
- mooi hoofd
- goede hals
- naar mijn idee correcte beenstand.

Kanttekening: Het paard heeft naar alle waarschijnlijkheid een ongeluk gehad. Twee jaar geleden is vastgesteld dat de wervels van de schoft gebroken zijn geweest en aan de bovenkant zijn vergroeid. Dit is niet operabel. Ze wordt daarom niet gereden. Zolang er geen druk op de schoft komt, wandelt ze blij en pijnvrij door de weide. Of het stuwende achterbeen/platte schoft en neerwaarts gebouwde model dus uit door trauma van buitenaf komt of dat dit in haar DNA zit, weten we niet. Je moet natuurlijk beoordelen wat je ziet.

Ik kan de pedigree van de merrie zelf niet vinden.
Pedigree moeder (Ixion x Matchim XX): https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 32/loenone
Pedigree vader (Larino x Contender): https://www.horsetelex.nl/horses/pedigr ... 75/carrera

Ondanks dat moeder, vader en moedersvader schimmel zijn, is mijn merrie een vos met bles. De ene keer rood, de andere keer meer koffievos. Ik wil liever geen schimmel.

Deze merrie zou mijn (dressuur)paard voor de toekomst worden. Het is de bedoeling dat het veulen deze taak uiteindelijk zal overnemen.

Wie heeft ideeën?

            Soms is wat onmogelijk lijkt, alleen maar moeilijk - Victor Hoppe


Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Carrera x Ixion merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:24

Heb je een goede standfoto? + wellicht wat bewegend beeld?

Ixion zit er achter, en die voert veel volbloed en daar komt waarschijnlijk het neerwaarts gebouwde model vandaan.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

KahluaB
Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:36

Volgens mij geeft schimmel x schimmel altijd schimmel ? ...toch ?
Heeft ze een stamboek papier ?(NRPS,KWPN)
*Edit,heet ze Harmony ?

Dat jouw merrie niet op HT staat komt omdat ze nooit is "ingevuld"door iemand. Dat kun je gewoon zelf doen.

Kahlua:Ster D-OC M2~Feel Good x Elite D-OC Jetset D
Opium: Elite D-OC Z dr~Jetset D x Ster Sport Dr Record

Ramazzotti~Ferguson x Feel Good
:verkocht aan een Inter II ruiter.

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 15:26

Elisa2 schreef:
Heb je een goede standfoto? + wellicht wat bewegend beeld?

Ixion zit er achter, en die voert veel volbloed en daar komt waarschijnlijk het neerwaarts gebouwde model vandaan.


Deze is een beetje van zij aanzicht maar dit is het beste wat ik momenteel voorhanden heb.
De ohz foto is van 2017, voordat we wisten van haar blessure.
Bewegingsfilmpjes heb ik niet voorhanden; ze is nu 9.5 maand drachtig dus ik weet niet of het representatief zou zijn als ik nu een filmpje zou maken?


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]
Laatst bijgewerkt door Joukje_04 op 29-04-19 15:32, in het totaal 1 keer bewerkt

            Soms is wat onmogelijk lijkt, alleen maar moeilijk - Victor Hoppe

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 15:31

KahluaB schreef:
Volgens mij geeft schimmel x schimmel altijd schimmel ? ...toch ?
Heeft ze een stamboek papier ?(NRPS,KWPN)
*Edit,heet ze Harmony ?

Dat jouw merrie niet op HT staat komt omdat ze nooit is "ingevuld"door iemand. Dat kun je gewoon zelf doen.


Kennelijk niet want die van mij is absoluut geen schimmel.. Ze heet inderdaad Harmony, dus (bijna) 7 jaar en nog steeds vos/bruin met witte sokjes en een bles. Ik heb me laten vertellen dat dat komt doordat er ergens verderop in de lijn iets gelders of volbloed zit wat het vosfactor doorgegeven zou hebben.

Ze staat in het VB van het KWPN.

            Soms is wat onmogelijk lijkt, alleen maar moeilijk - Victor Hoppe

Elisa2
Berichten: 37032
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Carrera x Ixion merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 17:45

Heb je ook een foto die niet schuin genomen is, maar recht van de zijkant zeg maar? door de dracht is wel heen te kijken.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

galgo
Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:20

Ondanks dat ze veel bloed voert...vindt ik het wel een mooie degelijke merrie.
Met deze bloedvoering zou ik zelf niet naar een dressuurhengst kijken.

Zou Cash-Maker van de Laarse Heide Z durven te gebruiken, en via Ramiro aansluiting zoeken met het Anglo bloed van Ixion. maar dat is mijn mening....succes met je zoektocht.
Laatst bijgewerkt door galgo op 03-05-19 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Het paard en het schone woord brengt louter kunst en gratie voort.
( Willy Mullens )

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:33

Ik zou ook niet kijken naar een dressuurhengst. Maar naar een goed gefokte en bewegende springhengst die een mooi opwaarts model geeft.
Met nu nog een dressuurhengst doe je afbreuk aan de bloedlijn. En als je echt een dressuurpaard voor de toekomst wil fokken met een goede dresuurbloedlijn, dan ben je met de verkeerde merrie aan het fokken.

Als je het idee 'dressuurbloedlijn' en 'dressuurhengst' loslaat en gaat zoeken naar een mooie springhengst, kun je als nog je een fijn dressuurdier krijgen, maar heb je ook nog een beetje een knap papier erbij, wat voor later eventuele verkoop ook interessanter kan zijn.

Ben het wel eens wat dat betreft met Galgo.

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-19 09:35

Women2 schreef:
Ik zou ook niet kijken naar een dressuurhengst. Maar naar een goed gefokte en bewegende springhengst die een mooi opwaarts model geeft.
Met nu nog een dressuurhengst doe je afbreuk aan de bloedlijn. En als je echt een dressuurpaard voor de toekomst wil fokken met een goede dresuurbloedlijn, dan ben je met de verkeerde merrie aan het fokken.

Als je het idee 'dressuurbloedlijn' en 'dressuurhengst' loslaat en gaat zoeken naar een mooie springhengst, kun je als nog je een fijn dressuurdier krijgen, maar heb je ook nog een beetje een knap papier erbij, wat voor later eventuele verkoop ook interessanter kan zijn.

Ben het wel eens wat dat betreft met Galgo.


Aan welke hengst(enlijnen) moet ik dan denken?

            Soms is wat onmogelijk lijkt, alleen maar moeilijk - Victor Hoppe

Iris82
Berichten: 39847
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:38

KahluaB schreef:
Volgens mij geeft schimmel x schimmel altijd schimmel ? ...toch ?
Heeft ze een stamboek papier ?(NRPS,KWPN)
*Edit,heet ze Harmony ?

Dat jouw merrie niet op HT staat komt omdat ze nooit is "ingevuld"door iemand. Dat kun je gewoon zelf doen.


Nee, als ze beiden heterozygoot zijn voor schimmel dan is er 75% kans op schimmel.

Poking Stick: about 30cm long, that can be concealed up a sleeve, and can be used to 'poke' people who argue with you/irritate you/deserve poking/don't deserve poking but you poke anyway/anyone in the hope of enraging them/making them move/injuring them/anything.








Figaro schreef:
_O- Ik voel een geitenwollensok aankomen.. Misschien zit ie wel in mijn doos :')

Isa_Sofie
Berichten: 223
Geregistreerd: 03-12-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:40

Schimmel x schimmel is niet altijd schimmel.
Je hebt 50% kans dat de moeder het schimmelgen doorgeeft en 50% kans dat de vader het gen doorgeeft (er vanuitgaande dat ze allebei heterozygoot schimmel zijn. Wat in dit geval moet, want jouw merrie is geen schimmel). Omdat ze allebei hun schimmel-gen kunnen doorgeven heb je 50% kans op een heterozygote schimmel (dus dat 1van de ouders het schimmelgen doorgeeft), 25% kans op een homozygote schimmel (dus dat ze allebei hun schommel-gen hebben doorgegeven, en jouw merrie dus ook alleen schimmel nakomelingen kan krijgen) en 25% kans op een niet schimmel (dus ze hebben allebei niet het schimmelgen doorgegeven). Die laatste is jouw merrie. Ik hoop dat je het zo snapt?

Over hengsten kan ik je alleen geen advies geven.

Edit: Iris82 was me voor.

galgo
Berichten: 463
Geregistreerd: 20-03-08
Woonplaats: Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 09:54

Van Quint heb ik heel fijn bewegende veulens met front van gezien, heb er ook twee op stal van een stalgenoot...mooie nuchtere paarden met maat en beweging. Is wel DV maar van goede kwaliteit. Daar zou je naar kunnen kijken, fok je wel terug op Contender. Maar die gaf wel beweging mee aan zijn veulens. https://www.watermolen.net/paard/quint/ . Of Carambole maar die is wel aan de prijs....https://www.watermolen.net/paard/carambole/
Laatst bijgewerkt door galgo op 03-05-19 10:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Het paard en het schone woord brengt louter kunst en gratie voort.
( Willy Mullens )

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-05-19 09:55

Isa_Sofie schreef:
Schimmel x schimmel is niet altijd schimmel.
Je hebt 50% kans dat de moeder het schimmelgen doorgeeft en 50% kans dat de vader het gen doorgeeft (er vanuitgaande dat ze allebei heterozygoot schimmel zijn. Wat in dit geval moet, want jouw merrie is geen schimmel). Omdat ze allebei hun schimmel-gen kunnen doorgeven heb je 50% kans op een heterozygote schimmel (dus dat 1van de ouders het schimmelgen doorgeeft), 25% kans op een homozygote schimmel (dus dat ze allebei hun schommel-gen hebben doorgegeven, en jouw merrie dus ook alleen schimmel nakomelingen kan krijgen) en 25% kans op een niet schimmel (dus ze hebben allebei niet het schimmelgen doorgegeven). Die laatste is jouw merrie. Ik hoop dat je het zo snapt?

Over hengsten kan ik je alleen geen advies geven.

Edit: Iris82 was me voor.


Ik vind het interessant om te weten hoe het zit, maar ik was niet degene die vroeg naar hoe het kan dat mijn merrie geen schimmel is :D Ik vind het absoluut niet erg :7

            Soms is wat onmogelijk lijkt, alleen maar moeilijk - Victor Hoppe

Women2
Berichten: 443
Geregistreerd: 07-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-19 09:37

Sorry voor de late reactie, maar ik zou als het mijn merrie was, eens kijken naar Van Gogh (Nummero Uno x Bernstein x Burggraaf).
Heel ruig springen, goed bewegen, fijn karakter en via Burggraaf zijn er al veel fijne dressuurpaarden en fijne karakters gegeven.

suikermeisje
Berichten: 8344
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 08:05

Ik zou net als andere een leuke springhengst erop zetten.

Ik heb ook een carrera (van larino) en echt een super fijne springer. Valt elke wedstrijd wel weer op hoe hij springt.

[ img ]

Dakar Utopia (v. Cartano) Intermediair I +1

hoogendroog
Berichten: 3281
Geregistreerd: 24-06-05
Woonplaats: Achterhoek

Re: Fokadvies voor Carrera x Ixion merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-19 08:11

Om eens verder te kijken dan de geijkte Van Gogh: Chapper. Paard liep op de hengstenshow bij Van de Oetelaar zo ontzettend veel beter dan de dressuurhengsten. Bijzonder paard, heel goed springen, maar minstens zo fijn bewegen!

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-19 10:28

suikermeisje schreef:
Ik zou net als andere een leuke springhengst erop zetten.

Ik heb ook een carrera (van larino) en echt een super fijne springer. Valt elke wedstrijd wel weer op hoe hij springt.

[ [url=m/3QwMRT.jpg]Afbeelding[/url] ]


Heb je suggesties welke dan? :D

            Soms is wat onmogelijk lijkt, alleen maar moeilijk - Victor Hoppe

Joukje_04
Berichten: 1144
Geregistreerd: 19-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-06-19 10:32

hoogendroog schreef:
Om eens verder te kijken dan de geijkte Van Gogh: Chapper. Paard liep op de hengstenshow bij Van de Oetelaar zo ontzettend veel beter dan de dressuurhengsten. Bijzonder paard, heel goed springen, maar minstens zo fijn bewegen!


Bedankt!

            Soms is wat onmogelijk lijkt, alleen maar moeilijk - Victor Hoppe

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-19 13:53

Joukje_04 schreef:
hoogendroog schreef:
Om eens verder te kijken dan de geijkte Van Gogh: Chapper. Paard liep op de hengstenshow bij Van de Oetelaar zo ontzettend veel beter dan de dressuurhengsten. Bijzonder paard, heel goed springen, maar minstens zo fijn bewegen!


Bedankt!


eens met Hoogendroog. Wel een schimmel :D

life is a roller coaster, you just gotta ride it


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers