Hengstenkeuze merrie Glock's Voice x Donnerschlag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CiriB94
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-04-19

Hengstenkeuze merrie Glock's Voice x Donnerschlag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 09:13

Door een blessure is mijn Voice merrie Mazzina helaas niet meer geschikt voor de sport. Vandaar dat ik haar dit jaar graag een keer wil laten dekken. Maar weet nog niet goed welke hengst. Iemand tips?

Volledige stamboom: https://www.hippomundo.com/nl/pedigree/breeding/382063-mazzina-del-ponte-ferro

Zoek vooral een hengst die het exterieur kan verbeteren (vooral de bovenlijn) en veel lossigheid geeft.

Mazzina heeft best een goede draf maar de stap en vooral de galop moeten beter. Met veel oefenen is de stap al een pak verbeterd maar het ruggebruik zou beter moeten. Galopperen doet ze pas goed als ze moe is en daardoor haar rug eindelijk ontspant. Vandaar dus dat ik een hengst zoek die veel lossigheid geeft. Ze zou over het algemeen ook wel een tikkeltje meer bergop mogen lopen.

Een fokker had mij aangeraden om Vivaldi of één van zijn zonen te gebruiken omdat die veel lossigheid zouden geven. Vivaldi zelf is boven mijn budget maar ik dacht bijvoorbeeld wel aan Desperado of Dreamboy.

Wat denken jullie?

Foto's (en eventueel link naar filmpje volgen nog)

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Hengstenkeuze merrie Glock's Voice x Donnerschlag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 09:34

Ben benieuwd naar een foto...

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze merrie Glock's Voice x Donnerschlag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 17:10

Met lijnenteelt op Donnerhall kan ik me wel iets voorstellen bij de bovenlijn, maar ik ben ook benieuwd naar beeldmateriaal.

Er zijn wel meer hengsten die lossigheid geven, Vivaldi bloed zou ik niet zo snel aanraden bij het verbeteren van de bovenlijn.

Soms zijn het andere dingen in het exterieur die zorgen voor mindere gangen of een gebrek aan lossigheid.

CiriB94
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 20:47

Hier al enkele foto's. Op de foto's lijkt ze wel heel erg overbouwd. Maar ze staat door het strooisel gewoon iets hoger.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En een video. Heb momenteel enkel een video van de draf (filmpje van vorig jaar). Negeer de losse pessoa tuigel :P

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Re: Hengstenkeuze merrie Glock's Voice x Donnerschlag

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 21:24

Ferro bloed combineert mooi met Voice vind ik.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze merrie Glock's Voice x Donnerschlag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 08:53

Leuke merrie maar ik zie inderdaad wel waarom ze strak in de rug is, al valt het qua draf reuze mee.

Ik zou voor een hengst gaan die echt de bovenlijn kan verbeteren, ik kom er nog op terug.

CiriB94
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 09:22

In het filmpje valt het inderdaad goed mee maar toen stond ze al enkele maanden (lichtjes) in training. Ik longeerde haar regelmatig met bijzet- of pessoateugel waardoor ze wel wat soepeler liep. Nu is er eigenlijk weer een jaar niets meer mee gedaan en loopt ze terug een pak strakker in de rug. In galop is ze nu precies een huppelend hert :P Alleszins toch wanneer ik haar longeer want dan wordt ze altijd wat nerveus omdat ze dan niet bij de andere paarden is.

CiriB94
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 09:52

Weet niet of het interessant kan zijn maar hier is nog een (oud) filmpje en foto van haar moeder:
Ook niet de beste bovenlijn, lichtjes overbouwd, heeft vooral veel moeite met verzamelen maar wel super braaf (is Mazzina ook trouwens). Souplesse is ook niet haar sterkste punt maar dat heeft ook wel met de leeftijd te maken. Wel een heel fitte dame: loopt op haar 22ste nog in Z2 :P

Afbeelding



Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze merrie Glock's Voice x Donnerschlag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 12:20

Beide paarden zijn strak in de rug met een sterk hellend kruis en een wat lang en steil achterbeen wat de mindere punten veroorzaakt.

Ferro bloed zou kunnen passen inderdaad, maar dan denk ik in combinatie met Negro, ik snap wel waarom Vivaldi bloed aangeraden is, ivbm het achterbeen zou ik dat niet zo snel doen.

Ik denk aan Kjento maar weet niet of je een jonge of bewezen hengst zoekt.

CiriB94
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 12:35

Op voorhand zou ik gezegd hebben:een hengst die al wat nakomelingen heeft. Maar ik moet toegeven dat ik daarstraks bij wat zoekwerk ook bij Kjento uitkwam :P Maar gaat die voldoende massa doorgeven denk je? Want zoals zoveel Voice nakomelingen, is Mazzina ook maar een smal ding. En ben persoonlijk wel fan van de iets "groffere"/gespierdere types.
En Negro zelf? Ik heb zelf maar weinig kennis van wat welke hengst nu juist doorgeeft dus geen idee wat het zou geven. Maar had toch gehoord/gelezen dat Negro nakomelingen meestal een goede bovenlijn hebben, of heb ik het mis?

CiriB94
Berichten: 7
Geregistreerd: 11-04-19

Re: Hengstenkeuze merrie Glock's Voice x Donnerschlag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 13:13

En Imposantos (Wynton x Krack C)?

simpie94

Berichten: 835
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:04

CiriB94 schreef:
En Imposantos (Wynton x Krack C)?


Precies de hengst die ik in gedachten had bij deze merrie.

Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Hengstenkeuze merrie Glock's Voice x Donnerschlag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 17:52

Klopt, Negro zelf kun je ook overwegen..maar Kjento heeft massa genoeg en heel veel souplesse dus ik zou daar niet zo bang voor zijn.

Imposantos zou ik absoluut niet doen ivbm zijn bovenlijn wat niet bepaald zijn sterkste punt is.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 21:05

CiriB94 schreef:
Weet niet of het interessant kan zijn maar hier is nog een (oud) filmpje en foto van haar moeder:
Ook niet de beste bovenlijn, lichtjes overbouwd, heeft vooral veel moeite met verzamelen maar wel super braaf (is Mazzina ook trouwens). Souplesse is ook niet haar sterkste punt maar dat heeft ook wel met de leeftijd te maken. Wel een heel fitte dame: loopt op haar 22ste nog in Z2 :P

[ [url=m/6zeakr.jpg]Afbeelding[/url] ]


[ Video ]

Met zo’n week middenstuk kan ze natuurlijk nooit strak in de rug zijn. Hooguit wat bolle lendenen. De merrie is beslist niet overbouwd.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-19 21:08

CiriB94 schreef:
Hier al enkele foto's. Op de foto's lijkt ze wel heel erg overbouwd. Maar ze staat door het strooisel gewoon iets hoger.

[ [url=m/FrQxUS.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/22qBho.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/uFFTa6.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/sPN4H4.jpg]Afbeelding[/url] ]

En een video. Heb momenteel enkel een video van de draf (filmpje van vorig jaar). Negeer de losse pessoa tuigel :P
[ Video ]

En ook deze is niet overbouwd. Wel gezonken middenstuk. Wel iets meer dan de moeder.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 11:43

janderegelaa schreef:
Met zo’n week middenstuk kan ze natuurlijk nooit strak in de rug zijn. Hooguit wat bolle lendenen. De merrie is beslist niet overbouwd.


Natuurlijk wel. Een paard met een gezonken middenstuk houdt vaak de rug vast. Als ruiter ervaar je dat dus als strakke rug. Zeker in combinatie met bolle lendenen, wat eveneens een teken is dat de merrie de rugspieren vast houdt.

Ik zou hier juist wat voorzichtig met Ferro-bloed zijn.

DexterM
Berichten: 140
Geregistreerd: 01-03-13

Re: Hengstenkeuze merrie Glock's Voice x Donnerschlag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:02

Ik heb ook een voice merrie, gezonken middenstuk, wel massa in het lijf, maar heel chique. Kan goed stappen en draven, galop net een hippend hert. In draf zwaaien de bennen ‘mooi’ maar rug gebruik blijft heel lastig bij haar. Gedekt met diego. Mooi chique en lenig veulen, voldoende maat, goeie stevige rug, galop veel en veel beter dan de merrie.

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Re: Hengstenkeuze merrie Glock's Voice x Donnerschlag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 12:22

Hier ook een voice, precies zelfde verhaal. Altijd moeite met juist gebruik bovenlijn.