Hoe bepaal je een (Gelderse) hengst?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Anoniem

Hoe bepaal je een (Gelderse) hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-19 21:52

Hallo Bokkers!

Mijn verzorgpaard wordt mogelijk gedekt dit jaar. En zo fanatiek als ik ben als leek zei ik: 'o, ik wil ook wel even kijken waar ik op uit kom! Kijken of ik er ook wat oog voor heb...'

De eigenaar heeft ervaring met fokken en heeft al hengsten (Gelderse hengsten en/of tuigpaardhengsten) in het hoofd. Natuurlijk wordt er gefokt met oog voor genetica, gebreken en het verbeteren van de merrie. Het is dus niet 'die ene leuke hengst van de buurman' die erop gaat.

Ik ben voor de leuk ook gaan zoeken, maar loop vast op het vinden van informatie. Hoe kan ik, zonder KNHS-account, informatie vinden over exterieur en beengebruik?
Meer toegepast op de merrie: rug mag sterker, en het voorbeen mag langer em dus grotere passen, terwijl de achterhand niet sterker moet. Op welke informatie over de hengsten moet ik dan letten?

Ik leer graag bij!
Alvast bedankt!

Edit: ik kijk puur om te zien of ik op dezelfde hengsten uit kom. Mijn mening is niet doorslaggevend, want ik heb geen ervaring in fokken/hengstkeuze en het is mijn paard niet. Ik vind het leuk om bij te leren, en dat is waarom ik ook zoek ;)


Elisa2
Berichten: 37050
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:34


''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 08:45

Ook als je voor een gelderse hengst gaat kijk je eerst naar de verbeterpunten van je merrie.

bekijk haar op stand en probeer te bepalen wat je zelf aan haar zou willen verbeteren.

Dan pak je de lijst Gelderse hengsten erbij en kijk je welke hengst het beste bij haar past.

Wat is de afstamming van de merrie?

Verder...Meeste Gelderse hengsten zijn tov de dressuur en Tuigpaardhengsten iets korter in het voorbeen. Dat is niet erg mits ze uiteraard niet te kortbennig is. Gelderse zijn veelzijdig en hoeven dus niet een ellelang voorbeen te hebben.9onhandig met springen)

Vrijwel alle Gelderse hengsten geven een sterke rug. Meestal is het bij de gelderse zo dat het wel iets minder sterk mag zijn(gaat ten koste van de souplesse)

Minder sterk in de achterhand hoeft nooit. Maar je kan er dus op toegeven daar de merrie sterk is achter.

Gelderse hengsten met een ruim voorbeen

Alexandro
Henkie
Imposant
Jupiler
Edmundo

De laatste 2 zijn niet erg sterk in het achterbeen maar dat kan jullie merrie dus makkelijk hebben.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 09:24

Alvast bedankt voor de info!
Afstamming is een Danser x Waterman.
Eigenaar gaf aan:
- Langer voorbeen (zet voorbeen verder weg)
- achter niet sterker
- rug mag wel wat sterker
- het liefst een vos/schimmel (ivm dubbelspan), mits daar een passende hengst voor te vinden is.
- Er mag gekeken worden naar tuigpaarden
Ik weet dat het doel de mensport is (knhs dressuur, dus beginnend bij de b), en daarnaast moet hij/zij ohz leuk mee kunnen komen.



@NatasjavE
'De laatste 2 zijn niet erg sterk in het achterbeen maar dat kan jullie merrie dus makkelijk hebben.'
Dat bedoelde ik inderdaad. Sterker in de achterhand hoeft niet. ;)

Dus voor een mogelijk langer voorbeen is het goed om ook naar de tuigpaardhengsten te kijken?
Is een langer voorbeen op standfoto's ook te zien aan bijv een wat hogere schoft, of een andere front? Nu zeggen video's en rapporten meer dan foto's natuurlijk ;)

@NatasjaV 'Meestal is het bij de gelderse zo dat het wel iets minder sterk mag zijn(gaat ten koste van de souplesse)'
Dan zal ik dit nog even navragen bij de eigenaar, hoe hij hierover denkt ;)

Ik had qua Gelderse hengsten Jupiler S inderdaad staan. Zal met jullie info ook even verder kijken binnen de paarden die op mijn lijst staan!

@elisa2, dan ga ik even volop video's van de hengsten bekijken!

Op mijn lijstje staan qua Gelderse hengsten nog:
- Floris BS (kan ik weinig geschreven info van vinden zonder knhs-account)
- Jupiler S
- Sirius
- Vitens
- Laurentz

(gesorteerd op kleur (foei Bubble, een goed paard kent geen kleur!), en afstamming/zelfde ouders. Daarnaast en paar hengsten afgestreept op rug/voorbeen etc) Waarom heb ik gekozen om ook op kleur te sorteren? Voor een leek makkelijker om 5 paarden te vergelijken, dan 20 :D

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Hoe bepaal je een (Gelderse) hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-19 10:35

Vitens is niet meer in Nederland dus alleen via DV
En Laurentz is overleden dus ook alleen via DV

Ik bedoel overigens met mag wat minder sterke rug als we het hebben over een strakke rug.
Veel Gelderse paarden hebben een sterke maar wat strakke rug.

Tuigpaard hengsten kan je zeker naar kijken. Ligt er helemaal aan wat je wil fokken.

Een korter voorbeen kan het voorbeen ook ver weg zetten. Een paard met een ruim voorbeen beweegt het voorbeen meer vanuit de schouder naar voren.
Een langer voorbeen zorgt voornamelijk optisch voor een meer opwaarts front.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

ikheetesmee
Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-19 18:30

Bubblewrap schreef:
Alvast bedankt voor de info!
Afstamming is een Danser x Waterman.
Eigenaar gaf aan:
- Langer voorbeen (zet voorbeen verder weg)
- achter niet sterker
- rug mag wel wat sterker
- het liefst een vos/schimmel (ivm dubbelspan), mits daar een passende hengst voor te vinden is.
- Er mag gekeken worden naar tuigpaarden
Ik weet dat het doel de mensport is (knhs dressuur, dus beginnend bij de b), en daarnaast moet hij/zij ohz leuk mee kunnen komen.



@NatasjavE
'De laatste 2 zijn niet erg sterk in het achterbeen maar dat kan jullie merrie dus makkelijk hebben.'
Dat bedoelde ik inderdaad. Sterker in de achterhand hoeft niet. ;)

Dus voor een mogelijk langer voorbeen is het goed om ook naar de tuigpaardhengsten te kijken?
Is een langer voorbeen op standfoto's ook te zien aan bijv een wat hogere schoft, of een andere front? Nu zeggen video's en rapporten meer dan foto's natuurlijk ;)

@NatasjaV 'Meestal is het bij de gelderse zo dat het wel iets minder sterk mag zijn(gaat ten koste van de souplesse)'
Dan zal ik dit nog even navragen bij de eigenaar, hoe hij hierover denkt ;)

Ik had qua Gelderse hengsten Jupiler S inderdaad staan. Zal met jullie info ook even verder kijken binnen de paarden die op mijn lijst staan!

@elisa2, dan ga ik even volop video's van de hengsten bekijken!

Op mijn lijstje staan qua Gelderse hengsten nog:
- Floris BS (kan ik weinig geschreven info van vinden zonder knhs-account)
- Jupiler S
- Sirius
- Vitens
- Laurentz

(gesorteerd op kleur (foei Bubble, een goed paard kent geen kleur!), en afstamming/zelfde ouders. Daarnaast en paar hengsten afgestreept op rug/voorbeen etc) Waarom heb ik gekozen om ook op kleur te sorteren? Voor een leek makkelijker om 5 paarden te vergelijken, dan 20 :D


Mocht je meer willen weten over Sirius kan ik je wel in contact brengen met de eigenaar, Sirius staat namelijk bij mij op stal :)

Fanatiek in het te fanatiek zijn [o]

SophievdV
Berichten: 14747
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: met een prachtig uitzicht!

Re: Hoe bepaal je een (Gelderse) hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 05:56

Floris heeft een Facebook pagina en je moet op kwpn.nl kijken. Niet bij de knhs.

[VVDD] [VOLG] Van tuigpaard naar menpaard
Volg ons ook op Instagram @teamruigetuigers

Anoniem

Re: Hoe bepaal je een (Gelderse) hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 07:59

*Ziet nu dat ze daadwerkelijk KNHS heeft getypt ipv KWPN*
Gelukkig keek ik wél op de KWPNsite _O-

Facebookpagina's gevonden!
Zal deze week eens bij de eigenaar pijlen wat hij in het hoofd heeft qua hengsten :D En even wat dingen navragen zoals 'ruim in het voorbeen' en 'sterke rug' etc. Pijlen of ik dezelfde kant op denk dan de persoon die daadwerkelijk kiest en beslist!

Ik ben er wel achter gekomen dat je het niet zomaar even ziet. Je moet op meer letten dan verwacht! Respect voor fokkers :P


rien10
Berichten: 14643
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 08:03

Bubblewrap schreef:
Ik ben er wel achter gekomen dat je het niet zomaar even ziet. Je moet op meer letten dan verwacht! Respect voor fokkers :P

Nou hè? Dat vind ik ook. En sommige rassen hebben dan ook nog ‘s met kleuren te naken. Petje af.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Ubermetrics en 37 bezoekers