Hengst voor Darco x Elanville

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Caithlynn

Berichten: 920
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Re: Hengst voor Darco x Elanville

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 01:35

Connect misschien die kan iets wat mooier model geven

Umeo
Berichten: 2229
Geregistreerd: 16-11-06
Woonplaats: Limburg-België

Re: Hengst voor Darco x Elanville

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 10:04

United Touch S? Nog jong maar viel mij altijd erg op. Bloederig + bewezen moederlijn!

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-19 14:56

Peterina schreef:
Ketaki schreef:
en het bloed van baloubet du rouet / galoubet a dan?

Taloubet Z dan?
heeft 1.60 gesprongen
dekgeld is 1800 euro


Balo en galo bloed is super maar wel weten of je merrie WFFS drager is of niet, want B is drager.

Taloubet z is geen drager van het wffs gen.

Hrb de brochure al binnen en daar staat dat in.

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-19 11:48

Ts, al enig idee wat he erop gaat doen?

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Re: Hengst voor Darco x Elanville

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-19 13:21

Ik zit nog enorm in twijfel :+
Aganix (als ik in 3de lijn op Darco wil terugfokken), Untouched vind ik ook erg interessant, maar Luigi d'Eclipse en Di Cantero van ter Hulst vind ik ook erg interessant...
We gaan deze week info vragen om Julie nog te laten testenv oor WFFS, misschien kan dat de uitkomst ook nog wat in de hand werken... Gelukkig heb ik nog even tijd :D

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:27

Laurievc schreef:
Ik zit nog enorm in twijfel :+
Aganix (als ik in 3de lijn op Darco wil terugfokken), Untouched vind ik ook erg interessant, maar Luigi d'Eclipse en Di Cantero van ter Hulst vind ik ook erg interessant...
We gaan deze week info vragen om Julie nog te laten testenv oor WFFS, misschien kan dat de uitkomst ook nog wat in de hand werken... Gelukkig heb ik nog even tijd :D

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Hengst voor Darco x Elanville

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 13:41

Laurie: en een hele andere richting uit met bv Armitages boy, bloed genoeg me dunkt :D

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 13:45

Charisma schreef:
Laurie: en een hele andere richting uit met bv Armitages boy, bloed genoeg me dunkt :D

Ja, vind ik ook een hele interessante. Net als Halifax. Maaaaaar, Halifax enkel diepvries en Amritage ook maar beperkte data vers te krijgen... Aangezien Julie pas midden juni bevalt, zou dat al moeten lukken dat er dan vers te krijgen is... ;(

Charisma

Berichten: 2084
Geregistreerd: 07-07-08
Woonplaats: Limburg, België

Re: Hengst voor Darco x Elanville

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:01

Dat is wel een dingetje idd... >;)

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Hengst voor Darco x Elanville

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 19:45

Wat denk je van George z?

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 20:05

Dakario schreef:
Wat denk je van George z?

Heb ik inderdaad ook bekeken, maar om 1 of andere reden 'prikkelt' hij mij niet. Maar kan er niet meteen de vinger opleggen waarom niet haha. :')

Evelien__

Berichten: 1574
Geregistreerd: 28-04-10
Woonplaats: België

Re: Hengst voor Darco x Elanville

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 20:09

Wat denk je van Brunetti Z? (draagt WFFS, maar de test voor de merrie wordt door Zangersheide terugbetaald)

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-19 20:19

Evelien__ schreef:
Wat denk je van Brunetti Z? (draagt WFFS, maar de test voor de merrie wordt door Zangersheide terugbetaald)

Lijkt wel het type dat ik interessant vind! Ga morgen even de kosten ed navragen van een WFFS test bij mijn DA en wellicht ineens laten testen. Daarvan even uitslag afwachten...

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-19 12:13

Hoe denken jullie over inteelt op 2de en 3de lijn? 3de lijn lijkt me niet zo'n probleem, maar ook op 2de lijn? Sommige zeggen dat dat niet zo'n probleem is, anderen zeggen het niet te doen. Het is dat de hengst me echt aanspreekt :+

Veulen zou dan zo worden:
Aganix - Ogano - Darco
Julie - Darco - Elanville

merelhof
Berichten: 566
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Re: Hengst voor Darco x Elanville

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 09:59

Goed bloed en via de vader en via de moeder vastleggen, de dat dat net goed is. Enige bedenking bij deze combi is dat er wel heel weinig bloed in zit in de eerste lijnen wat wel eens een klassiek veulen zou kunnen geven.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-19 10:13

merelhof schreef:
Goed bloed en via de vader en via de moeder vastleggen, de dat dat net goed is. Enige bedenking bij deze combi is dat er wel heel weinig bloed in zit in de eerste lijnen wat wel eens een klassiek veulen zou kunnen geven.

Hmm dat volg ik inderdaad wel denk ik. Maar wel fijn te lezen dat de mogelijkheid er wel is. Daarvan ken ik te weinig haha. *D

merelhof
Berichten: 566
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Re: Hengst voor Darco x Elanville

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 20:23

Op zangersheide heeft men ooit volle broer op volle zus gedaan, rex z. Wat betreft genetica is het een techniek om de goede eigenschappen van een bepaalde bloedlijn en via vader en via moederlijk vast te leggen. Dit is lijnteelt (is iets anders dan inteelt).

Ketaki

Berichten: 12030
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: dreamland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 13:43

Laurievc schreef:
Hoe denken jullie over inteelt op 2de en 3de lijn? 3de lijn lijkt me niet zo'n probleem, maar ook op 2de lijn? Sommige zeggen dat dat niet zo'n probleem is, anderen zeggen het niet te doen. Het is dat de hengst me echt aanspreekt :+

Veulen zou dan zo worden:
Aganix - Ogano - Darco
Julie - Darco - Elanville

Ik denk zelf dat dat wel erg dichtbij komt. Ik zou toch kijken voor een andere hengst dan.

Luna2006

Berichten: 3161
Geregistreerd: 03-04-13

Re: Hengst voor Darco x Elanville

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 14:22

Ik heb een merrie staan waarvan de ouders halfbroer en halfzus zijn. Heel dichte lijnteelt dus, maar is zeker een geslaagde combinatie geweest. Als je daarna maar weer wat verder van die lijnen blijft moet lijnteelt echt geen probleem zijn.

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:07

Wat je doet bij lijnteelt is de kenmerken van die hengst extra versterken, want ze zitten 2x in je veulen. Hoe dichter de lijnenteelt, hoe sterker die eigenschappen naar voor zullen komen.
Dat kan heel positief zijn als de goede kenmerken op deze manier extra verankerd worden, maar het kan evengoed zijn dat de negatieve punten van de hengst, die er uiteraard ook zijn, op deze manier ook verankerd worden.

Als je inteelt op Darco, dan denk ik dat je qua type héél klassiek zal gaan. Je merrie is imo een typische Darco, ik zou net kiezen om hier iets moderner te gaan zonder meteen een bloedtype te nemen.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 15:09

Antonius schreef:
Wat je doet bij lijnteelt is de kenmerken van die hengst extra versterken, want ze zitten 2x in je veulen. Hoe dichter de lijnenteelt, hoe sterker die eigenschappen naar voor zullen komen.
Dat kan heel positief zijn als de goede kenmerken op deze manier extra verankerd worden, maar het kan evengoed zijn dat de negatieve punten van de hengst, die er uiteraard ook zijn, op deze manier ook verankerd worden.

Als je inteelt op Darco, dan denk ik dat je qua type héél klassiek zal gaan. Je merrie is imo een typische Darco, ik zou net kiezen om hier iets moderner te gaan zonder meteen een bloedtype te nemen.
Je slaat idd de spijker op de kop :)
Heb ook besloten Aganix niet te gaan gebruiken op haar.

Op de hengstenshow heeft Luigi me wel overtuigd, dus als hij tegen juni nog vers beschikbaar is dan is het een goede kandidaat :)
Eerst even kijken of deze dracht nog rustig verloopt, want de laatste week is het even heel kritiek geweest. Eerste zorg is nu een gezond, levend veulen en een levende moeder... :(:)

KahluaB

Berichten: 4864
Geregistreerd: 09-11-06
Woonplaats: Zieuwent

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:09

Lijnenteelt wordt/werd juistgedaan op goede merrielijnen.

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 15:11

KahluaB schreef:
Lijnenteelt wordt/werd juistgedaan op goede merrielijnen.

Klopt, daarom dat ik me het ook afvroeg :D
Maar Antonius heeft gelijk dat Julie een erg klassieke Darco is, en dat vind ik bij haar net een 'nadeel'. :)

Antonius

Berichten: 2319
Geregistreerd: 30-01-07
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-19 15:34

KahluaB schreef:
Lijnenteelt wordt/werd juistgedaan op goede merrielijnen.


Ik zeg toch ook niet dat het niet goed is of niet gedaan wordt? Alleen veranker je hiermee wel de eigenschappen die horen bij de hengst die meermaals in je pedigree voorkomt. Dus moet je je afvragen of je net deze eigenschappen wil verankeren of niet. En ik heb de merrie van TS al gezien, vandaar ook mijn persoonlijke voorkeur om niet terug te keren op Darco, zeker niet als het toch wel vrij dicht bij elkaar zit. Plus gaf ze aan qua wensen een fijnere bouw te willen, als er nu iets is dat Darco niet geeft...

Los daarvan, alles ok met je merrie Laurie? Wat was er gebeurd??

Laurievc

Berichten: 4418
Geregistreerd: 03-01-14
Woonplaats: Minderhout

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-19 15:37

Antonius schreef:
KahluaB schreef:
Lijnenteelt wordt/werd juistgedaan op goede merrielijnen.


Ik zeg toch ook niet dat het niet goed is of niet gedaan wordt? Alleen veranker je hiermee wel de eigenschappen die horen bij de hengst die meermaals in je pedigree voorkomt. Dus moet je je afvragen of je net deze eigenschappen wil verankeren of niet. En ik heb de merrie van TS al gezien, vandaar ook mijn persoonlijke voorkeur om niet terug te keren op Darco, zeker niet als het toch wel vrij dicht bij elkaar zit.

Los daarvan, alles ok met je merrie Laurie? Wat was er gebeurd??

Vermoeden van placentitis...
Vorige week dinsdag viel het me op dat ze een beetje uier had. Leek vrij normaal. Daarna 5 dagen niet thuis geweest en toen ik zondagavond keek leek het net of ze die dag nog kon bevallen... Kegelen, alles er op en er aan...
Meteen DA erbij met vermoeden van placentitis omdat die uier dus niet normaal was. Verder niet ziek, geen koorts oid. Uit de echo bleken geen tekenen van ontsteking, levend veulen gelukkig ook nog. Meteen medicatie opgestart en voorlopig lijkt het ok. Uier wordt niet echt kleiner, maar zolang hij niet groter wordt is het ok. Melk druppen is ook gestopt, maar ze zit nog maar op 285 dagen, dus hopen dat ze 't veulen nog even binnenhoudt... :(