Springhengst voor veelzijdige voorlopig keur prokmerrie?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
martinev
Berichten: 2574
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Springhengst voor veelzijdige voorlopig keur prokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 17:19

Ik heb jullie hulp nodig! Ik zou graag een veulen fokken uit onze veelzijdige 9-jarige voorlopig keur prokmerrie Fay:

https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/599112/fay

Fay is een dappere, veelzijdige merrie (M2 dressuur, M springen en M eventing met in de dressuur en eventing zeker potentie voor meer). Ze heeft werkelijk een topkarakter, heel lief en rustig aan de hand, heerlijk energiek onder het zadel, ze wil altijd werken en alles met de oortjes naar voren. Dit karakter zou ik zo willen klonen.

Ik ben op zoek naar een goed bewegende springhengst die liefst wat maat fokt (Fay is maar 1.63). Met name de galop is voor verbetering vatbaar, die zou echt een stuk ruimer mogen zijn. Van exterieur heb ik niet veel verstand, maar heb wel het idee dat Fay redelijk goed in elkaar zit (nog een paar winstpunten in het M en ze is elite).

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik heb geen specifieke eisen voor een hengst, buiten bovenstaande. Ik sta open voor jonge en voor bewezen hengsten, bij voorkeur KWPN maar Duits zou ook geen probleem zijn.

Wat zouden jullie aanraden?

Wat foto's om een idee te geven:


[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]

[ img ]


xxx88
Berichten: 316
Geregistreerd: 16-04-07

Re: Springhengst voor veelzijdige voorlopig keur prokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 18:46

Eldorado vd zeshoek fokt maat en beweging.
Of zijn zoon grandorado?

Eef_Bam
Berichten: 4072
Geregistreerd: 19-08-09
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 19:41

Misschien van Gogh? Fokt niet per se vergrotend, maar ook niet klein. Heeft een hele goede galop en is ook qua andere gangen voor de eventing wel interessant. Heb wel eens filmpjes gezien van je merrie, en denk dat de galop een groter verbeterpunt is dan de maat.

Andere hengsten waar ik aan denk zijn Connect en Kordon vdl.

martinev
Berichten: 2574
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-02-19 21:59

Dank jullie! En inderdaad Eef_Bam, haar galop is zeker een groot verbeterpunt. Die galop is ook de reden dat ze in het springen niet verder dan het M gaat komen, niet te doen in de driesprongen!

Amaryllis
Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Springhengst voor veelzijdige voorlopig keur prokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 11:23

Eldorado was ook een hengst waar ik aan moest denken.

Zou nog wel even doorpakken om in het M de 5 winstpunten te rijden die je nodig hebt voor je elite-predikaat, zou zonde zijn als het daarop blijft liggen! SGW M+5 telt ook trouwens :)

martinev
Berichten: 2574
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Springhengst voor veelzijdige voorlopig keur prokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-02-19 11:31

Dank je! Dan ga ik daar eens heel serieus naar kijken.

En wat betreft die winstpunten, daar wordt aan gewerkt! Ik weet dat het zowel in de sgw als in het springen kan.

chantalboes
Berichten: 1570
Geregistreerd: 06-06-12

Re: Springhengst voor veelzijdige voorlopig keur prokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:39

Verdi? Fokt vergrotend en heeft zich meer dan genoeg bewezen (ook in nazaat). Ik weet niet wat je budget is?

“It takes ten times as long to put yourself back together as it does to fall apart.”
― Suzanne Collins, Mockingjay

DreamGuide
Berichten: 2011
Geregistreerd: 10-08-14

Re: Springhengst voor veelzijdige voorlopig keur prokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:42

Ik heb geen tips maar ik vind dit wel heel leuk :D *\%/*

Horonae• ZZ-licht + 10
Volg Horonae op instagram, klik hier!

Kaitlyn
Berichten: 9720
Geregistreerd: 04-06-06
Woonplaats: Veluwe

Re: Springhengst voor veelzijdige voorlopig keur prokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 12:52

Ik denk ook aan Eldorado van de Zeshoek, of wellicht 1 van zijn zonen.

21-11-2023 [EJL-ITP] Gibbie, mijn allerliefste Gibbie, een decennium aan liefde

VOLG: Revalidatie na koliekoperatie

Gibalia <3
Velvet
Lorna

I like to open the microwave when 1 second is left. Feels like I'm a Bomb Defuser. :')

vendake
Berichten: 170
Geregistreerd: 24-10-17

Re: Springhengst voor veelzijdige voorlopig keur prokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:53

misschien even kijken bij de zangersheide hengsten of de bwp?

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Springhengst voor veelzijdige voorlopig keur prokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:16

Cohinoor VDL. Maakte een zeer goede indruk met z'n nafok op de hengstenkeuring. Beweging, galop en springen.

life is a roller coaster, you just gotta ride it

Amaryllis
Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 10:38

Lami schreef:
Cohinoor VDL. Maakte een zeer goede indruk met z'n nafok op de hengstenkeuring. Beweging, galop en springen.


Cornet-bloed past denk ik ook goed op deze merrie inderdaad. Dacht zelf voor galloppade ook nog aan Ibolenksi, maar weet niet of je met een jonge hengst wil fokken?

martinev
Berichten: 2574
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Springhengst voor veelzijdige voorlopig keur prokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-02-19 22:48

Heel erg bedankt voor alle interessante reacties! Ik ga alle genoemde hengsten uitgebreid bekijken, misschien kom ik nog eens bij jullie terug voor wat gerichtere vragen!

_Caithlynn
Berichten: 920
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 22:50

Hengst vittorio. Fokt ook vergrotend en geeft ook fijne karakters

Of tangelo van de zuuthoeve

CBD olie
http://www.4-betterfeeling.nl/
voor mens en dier

Sita_xx
Berichten: 1622
Geregistreerd: 27-02-06

Re: Springhengst voor veelzijdige voorlopig keur prokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 23:00

Gaillard de la Pomme? Fokt maat en zeer goede galop. Ik wou dat de mijne juist wat kleiner galoppeerde haha. Ook zijn nakomelingen doen het zeer goed, komt uit een zeer bewezen moederlijn.

EvelienH
Berichten: 3714
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Breda

Re: Springhengst voor veelzijdige voorlopig keur prokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 09:36

Wat denk je van Casago, Connect of Amadeo van t Vossenhof? Ze hebben alle 3 voldoende maat, fijne bewegingen en een super galop.

Brigitte_D
Berichten: 681
Geregistreerd: 29-01-11

Re: Springhengst voor veelzijdige voorlopig keur prokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 19:01

i'm Special de Muze, fokt vergrotend en heeft een zeer interessant (moeder)lijntje

Carienke <3 ster, IBOP v. Upgrade x Burggraaf
Gemma <3 Indoctro x G. Ramiro Z
On the way <3 Highway TN x Indoctro
Orlando <3 Heavy Metal x Verdi

martinev
Berichten: 2574
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-05-19 20:00

Er is al een tijdje niet gereageerd in mijn topic, maar omdat we nu toch wel heel serieus overwegen om Fay te laten dekken heb ik nog een vraagje.

Eldorado van de Zeshoek werd een aantal keer aangeraden en ik denk dat deze hengst heel erg passend zou kunnen zijn. Ik vraag me alleen wel af hoe het zit met zijn karakter en hoe het zit met het karakter van zijn nakomelingen. Iemand die daar wat over kan zeggen? Dat zou top zijn!

Mocht iemand nog een andere hengst aan willen raden dan sta ik daar natuurlijk ook zeker voor open!

gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Springhengst voor veelzijdige voorlopig keur prokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-19 09:05

De jonge Eldorado's die ik gezien heb tonen wel karakter, maar het zijn absoluut springpaarden.
Met ervaren ruiter en een meewerkende merrie zou het geen probleem moeten zijn.

Al zou ik zelf eerder voor Cohinoor VDL of Connect kiezen op zo'n merrie, dan denk ik dat je de galop ook verbeterd, maar meer kans hebt om ook de overige gangen te behouden en deze hengsten lijken qua karakter net iets makkelijker.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Schildpadddd
Berichten: 60
Geregistreerd: 11-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 15:24

van elke hengst heb je goede en minder goede karakters, als de merrie en goed karakter heeft zal ik niet direct terugvallen op het karakter van de hengst. Voor zover ik weet zijn eldorado's prima te rijden, met her en der wel wat karakter. Maar voor de eventing mag je ook zeker wel wat karakter hebben ;)

daarnaast denk ik idd ook dat eldorado een goede fijne hengst voor de merrie gaat zijn, zoals je zelf al zegt is de galop echt een verbeter punt. De sprong en het vermogen mogen wat mij betreft ook verbeterd worden bij deze merrie, vooral het 'omhoog' springen mist de merrie en dat zal eldorado waarschijnlijk wel verbeteren

nog een plus punt van de hengst vindt ik dat 9 v/d 10 nakomelingen bloedje mooi zijn :D

mocht het dekgeld enigszins hoog zijn, vind ik zijn nakomeling Grandorado ook niet zo'n gek idee. De eerste 'volwassen' paarden lijken daar ook heel fijn van.

martinev
Berichten: 2574
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Springhengst voor veelzijdige voorlopig keur prokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-19 16:26

Dank jullie!! Hier kan ik weer wat mee!

Inmiddels kijken we naast Eldorado ook heel serieus naar Ibolensky (Cornet Obolensky x Contender) deze lijkt ook heel passend en kregen we aangeraden door mensen die veel gefokt hebben met de moeder en zussen van onze merrie.
Wat vinden jullie van deze hengst?

Schildpadddd
Berichten: 60
Geregistreerd: 11-04-19

Re: Springhengst voor veelzijdige voorlopig keur prokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 18:52

Denk dat Ibolesky vooral de stap en draf gaat verbeteren, galop heb ik mijn twijfels over. Qua sprong ook meer dan genoeg vermogen, zou nog wat meer 'terug' mogen springen, maar daarin tegen denk ik wel een belofte voor het hoogste werk

gomir
Berichten: 25523
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Re: Springhengst voor veelzijdige voorlopig keur prokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 19:36

Ibolensky zou ik ook prima aandurven op deze merrie. Correcte hengst met drie goede gangen en de veulens vielen op de nakomelingenkeuring ook op door hun uitstraling en beweging. Hengst zelf toont veel vermogen op de sprong, dat terugspringen en sluiten gaat hij wel doen als hij iets meer kracht krijgt in zijn lijf.

*Niet elke verandering is een verslechtering!*
*Ze is niet bang voor de dood, maar als de dood om bang te zijn...(Guido Weijers-Oxymoron)*
*Als je bent waar je heen ging, waar moet je dan naar toe? (veldhuis & Kemper-tijd heelt alle zonden)*

Amaryllis
Berichten: 10101
Geregistreerd: 11-07-04

Re: Springhengst voor veelzijdige voorlopig keur prokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 22:06

Met de huidige/nieuwe amazone is de galop echt al heel sterk verbeterd. Wij krijgen er nu een 3e nakomeling van, allemaal heel fijn karakter en groot genoeg! Hengst zelf heeft ook een fijn karakter, is van een goede kennis van mij.

_Caithlynn
Berichten: 920
Geregistreerd: 16-10-08
Woonplaats: GLD

Re: Springhengst voor veelzijdige voorlopig keur prokmerrie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-19 22:24

Ja ibolensky vind ik ook zeker een aanrader. Een fijn paard. Ik heb hem nu al 3 jaar achter elkaar op de hengsten show gezien. Springt ook heel makkelijk en de veulen zijn vaak ook aan de maat.

CBD olie
http://www.4-betterfeeling.nl/
voor mens en dier


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers