2x Fokadvies

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
E_D_E
Berichten: 696
Geregistreerd: 21-02-06

2x Fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-01-19 18:50

:wave:

Wij zijn op zoek naar 2 hengsten voor ons 2 merries.

Merrie nr 1
Wespoint x Gribaldi x apollonios, 1m66

In de omgang superlieve en gemakkelijke merrie. Met het rijden eerder een fris en kijkerig type.
Voor het veulen zouden we het liefst iets groter en iets minder dramaqueen tijdens het rijden willen :o
Liefst een hengst dat een sterker achterbeen, sterkere galop en iets meer souplesse in de rug doorgeeft.
Zij heeft al 2 veulens gehad uit BH Zack, vorig jaar terug geprobeerd maar héél slechte kwaliteit van het zaad. Toen voor Zackery dan gegaan, direct gelukt maar op de controle van 8weken was ze niet meer vol. Heb eventueel foto's van de vorige 2 veulens.

Nu voor dit jaar verwachten we een tweeling van Glamourdale uit haar (draagmerries)
Heb (nog) geen standfoto's van haar
Foto van vorig jaar, momenteel is ze ronder en meer spiermassa erop
[ img ]


Merrie 2
Glamourdale x Weltmeyer II, 1m73 2015
In de omgang een droom van een 3jaar, superlief, echt heel gemakkelijk. Onder het zadel eigenlijk ook heel gemakkelijk enkel zou ze op sommige momenten iets meer go mogen hebben. Dit begint wel al beter te gaan. Ze is nu zadelmak sinds oktober ongeveer.
Dus mag een hengst zijn met wat meer go maar we willen niet op karakter inleveren.
Ook liefst een hengst met wat meer balans. Ze is nogal groot en slungel onder het zadel :+

Foto is van vorig jaar mei.
[ img ]
https://youtu.be/p84k6v3TDCA

Tips? Ideeën? Graag!


Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 2x Fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 09:23

Ik ben benieuwd naar de Glamourdales uit de Westpoint, dat was de eerste waar ik aan dacht bij je omschrijving van wat je zoekt in een hengst. Zoek je een hengst met meer kracht in het achterbeen? of meer buiging?

Is de Glamourdale al op de keuring geweest? aansprekend paard maar beweegt in alles wel erg neerwaarts. Nu is ze natuurlijk nog jong en nog niet helemaal uitgegroeid maar dat is wel een aandachtspuntje imo.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

E_D_E
Berichten: 696
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-01-19 10:09

Elisa2 schreef:
Ik ben benieuwd naar de Glamourdales uit de Westpoint, dat was de eerste waar ik aan dacht bij je omschrijving van wat je zoekt in een hengst. Zoek je een hengst met meer kracht in het achterbeen? of meer buiging?

Is de Glamourdale al op de keuring geweest? aansprekend paard maar beweegt in alles wel erg neerwaarts. Nu is ze natuurlijk nog jong en nog niet helemaal uitgegroeid maar dat is wel een aandachtspuntje imo.


Wij ook! :D Uit ons 3de merrie verwachten we ook nog een apache.
Meer kracht en sneller in het achterbeen. Ze heeft de neiging om traag en lang te worden.

Nee nog niet mee naar de keuring geweest.Ja zie wat je bedoeld, mijn trainer sprak daar in de beginperiode onder het zadel ook over. Met te werken (balken lopen)en sterker te worden is het wel al beter. Enkel in galop heeft ze het nog moeilijk, dan springt ze vooral traag en hoog.
Maar idd een puntje om op te letten in de zoektocht.

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 2x Fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:37

Voor meer kracht en een sterker achterbeen + een goede galop denk ik aan Negro zelf..echter gaat die niet meer souplesse geven in de rug. Daily Diamond zou maat,een goede galop + goed karakter en souplesse toe kunnen voegen maar die gaat het achterbeen niet verbeteren.

Andere out of the box optie waar ik aan denk is de hengst Escolar, of hij maat fokt weet ik niet maar wel goede gangen met een hele goede galop en ook kracht. Ik denk nog even verder na..

Voor de Glamourdale denk ik aan Totilas bloed, Governor of daar een zoon van. (Kremlin) Twijfelpuntje is alleen of dat scherp genoeg wordt. Total US zou meer mijn voorkeur hebben maar dv en wffs.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

simpie94
Berichten: 833
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 10:25

De hengst Ghandi kan ook misschien ook wel een je eisen voldoen, mits de merrie of merries genoeg ruimte in de stap hebben.

Gezien je voorkeur voor Zack bloed, is Jameson misschien ook wel iets voor de Westpoint merrie. Wel grote kans dat hij het heel druk heeft komend voorjaar met dekken.

L' Esprit v. Goodtimes Z1 nu met pensioen
Emy de Woude v. Star van 't Broek
Enjoy H v. Tango (Ster, IBOP, PROK, Sport)
Omi H v. Daily diamond (Voorlopig Keur, PROK)

Aimee
Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Re: 2x Fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:55

Wat is de exacte afstamming van de merries (horsetelex)?

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

E_D_E
Berichten: 696
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-19 14:48


E_D_E
Berichten: 696
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-19 14:50

simpie94 schreef:
De hengst Ghandi kan ook misschien ook wel een je eisen voldoen, mits de merrie of merries genoeg ruimte in de stap hebben.

Gezien je voorkeur voor Zack bloed, is Jameson misschien ook wel iets voor de Westpoint merrie. Wel grote kans dat hij het heel druk heeft komend voorjaar met dekken.


Ik ga jameson en Ghandi eens bekijken. :j
De Glamourdale merrie heeft meer dan ruimte genoeg in stap.
De Zack veulens heeft ze bij de vorige eigenaar gehad. En die zijn heel goed meegevallen. Daarom was er eerst terug voor Zack gekozen.

E_D_E
Berichten: 696
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-19 14:54

Elisa2 schreef:
Voor meer kracht en een sterker achterbeen + een goede galop denk ik aan Negro zelf..echter gaat die niet meer souplesse geven in de rug. Daily Diamond zou maat,een goede galop + goed karakter en souplesse toe kunnen voegen maar die gaat het achterbeen niet verbeteren.

Andere out of the box optie waar ik aan denk is de hengst Escolar, of hij maat fokt weet ik niet maar wel goede gangen met een hele goede galop en ook kracht. Ik denk nog even verder na..

Voor de Glamourdale denk ik aan Totilas bloed, Governor of daar een zoon van. (Kremlin) Twijfelpuntje is alleen of dat scherp genoeg wordt. Total US zou meer mijn voorkeur hebben maar dv en wffs.


Ik ga daily diamond eens bekijken. Negro heb ik wat schrik voor de grootte. Ik ken eigenlijk alleen maar kleintjes. En het moet echt niet kleiner uitvallen dan haar.

Mijn trainster had ook al Escamillo aangeraden maar op het filmpje dat ik bekeken heb vond ik dat die moeilijk galoppeerde.

Kremlin ken ik niet, ga hem eens opzoeken.

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 2x Fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 15:43

Wellicht zijn I'm Perfect of Zoom ook nog interesant als het Zack bloed goed matcht, of inderdaad Jameson. Al vind ik dat meer een Negro om te zien.

Wbt de kleintjes en Negro dat begrijp ik..Ghandi is ook geen gekke optie maar hoe dat zit met karakter weet ik niet en je krijgt wel lijnenteelt op Gribaldi. Ik weet niet of dat gunstig is voor het achterbeen bij de Westpoint.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

E_D_E
Berichten: 696
Geregistreerd: 21-02-06

Re: 2x Fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-19 17:26

Voorlopig ben ik momenteel meer voor Jameson (westpoint) en Kremlin (glamourdale).

De eigenaar zou het liefst terug Zackery gebruiken, maar ik kijk liever wat verder uit naar betere combo's.

Had eigenlijk graag Dante's Jr gebruikt dit jaar.
Maar ja dat gaat dan ook niet meer.

s0173957
Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: 2x Fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:06

Voor de Glamourdale zou Jonhson wel eens kunnen passen.
Scherpe maar eerlijke paarden met go en beweging.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

s0173957
Berichten: 5386
Geregistreerd: 19-06-08

Re: 2x Fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:07

Voor de Westpoint denk ik aan Rubin Royal.

Everybody is a genius.
But if you judge a fish on it's ability to climb a tree, it will live it's whole life believing it is stupid....

Aimee
Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Re: 2x Fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 18:38

Ik denk dat de Westpoint bloed nodig heeft. De vader werd zelf ook graag traag in het werk, dus ik zou er iets bij zoeken met veel go.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

E_D_E
Berichten: 696
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-19 18:59

Aimee schreef:
Ik denk dat de Westpoint bloed nodig heeft. De vader werd zelf ook graag traag in het werk, dus ik zou er iets bij zoeken met veel go.


Geloof mij er is genoeg go op :+
De go heeft ze van haar moeder :j

Aimee
Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 19:55

Hierboven schreef je alleen iets anders:

E_D_E schreef:
Wij ook! :D Uit ons 3de merrie verwachten we ook nog een apache.
Meer kracht en sneller in het achterbeen. Ze heeft de neiging om traag en lang te worden.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 10:34

Traag en lang in het achterbeen bedoelt de TS denk ik, ik ken een andere Westpoint x Gribaldi en die heeft dat ook. Daar mist ook voornamelijk de kracht en de buiging, achthand is wat zwak en dat had vader Westpoint idd ook.

Kremlin vind ik echt een tophengst uit een hele fijne stam ook, heb daar hoge verwachtingen van.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

E_D_E
Berichten: 696
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-19 12:30

Idd traag en lang in het achterbeen zelf :j
Ze heeft een hengst nodig met een snel en sterker achterbeen, go heeft ze niet nodig.

CStokman
Berichten: 39
Geregistreerd: 08-01-19
Woonplaats: Wageningen

Re: 2x Fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 12:59

Ik lees even mee

Aimee
Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 19:34

E_D_E schreef:
Idd traag en lang in het achterbeen zelf :j
Ze heeft een hengst nodig met een snel en sterker achterbeen, go heeft ze niet nodig.


Ja, omdat ze van het achterbeen afrent. Blijft ze genoeg go hebben als ze op het achterbeen gezet wordt, of slaat ze dan af, zoals pappa....

Hoe dan ook, Ferro-bloed ligt voor deze merrie nogal voor de hand. Jameson, maar ik kan me voorstellen dat je er ook wat anders op wil proberen dan de Zack-hoek: Franklin? Of Ampère zelf, wel diepvries.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

E_D_E
Berichten: 696
Geregistreerd: 21-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-19 20:44

Aimee schreef:
E_D_E schreef:
Idd traag en lang in het achterbeen zelf :j
Ze heeft een hengst nodig met een snel en sterker achterbeen, go heeft ze niet nodig.


Ja, omdat ze van het achterbeen afrent. Blijft ze genoeg go hebben als ze op het achterbeen gezet wordt, of slaat ze dan af, zoals pappa....

Hoe dan ook, Ferro-bloed ligt voor deze merrie nogal voor de hand. Jameson, maar ik kan me voorstellen dat je er ook wat anders op wil proberen dan de Zack-hoek: Franklin? Of Ampère zelf, wel diepvries.


Ze heeft de neiging van traag te worden als ze op achterhand gezet wordt.

Liefst geen diepvries.
Ik zet Franklin mee op mijn lijst ;)

Aimee
Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-19 21:03

:)
Daar zou ik zelf dus rekening mee houden bij de hengstenkeuze. Waarmee ik natuurlijk niet zeg dat je een volbloed moet gebruiken, haha!

Ik zal er nog even verder over nadenken.

[edit] staat Iron man v. Ferro nog ergens ter dekking?

Of iets heel anders: Revolution.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

E_D_E
Berichten: 696
Geregistreerd: 21-02-06

Re: 2x Fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-19 22:27

Iron man kan ik nergens nog beschikbaar vinden.

Revolution zet ik mee op de lijst om te bekijken.

Elisa2
Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: 2x Fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 09:44

Ik denk nog aan Ferdeaux nog bij de Westpoint, mits de merrie langgelijnd genoeg is. Krijg je ook wel lijnenteelt op Grib maar het zit vrij ver weg.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Aimee
Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Re: 2x Fokadvies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-19 12:39

Ja, Ferdeaux zou ook kunnen. Beetje afhankelijk of je juist wel of niet terug wil fokken op hengsten die de merrie al in de afstamming heeft zitten. Maar met Zack is ook vrij direct op Jazz terug gefokt.

Voor de Glamourdale denk ik aan Knock-out.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 bezoekers