fokadvies voor merrie van glock zonik

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
immii_clarr
Berichten: 789
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

fokadvies voor merrie van glock zonik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-18 12:08

Hallo,

Ik wil misschien volgend jaar een veulentje fokken met mijn nu 4 jarige merrie van glock zonik x chello III. Merrie is groot, 1,75 en wat lang.

Veulen kan zowel voor de verkoop als voor mij zelf worden.
Aangezien ik er zelf weinig verstand van heb, ben ik benieuwd wat voor dressuurhengst jullie mij aan zouden raden. Hengst hoeft in ieder geval niet te vergrootten, aangezien de merrie zelf al erg groot is.

Merrie heeft een vriendelijk en werkwillig karakter, maar kan soms snel wat geirriteerd en heet zijn. Ben ondanks het opzich goede karakter van de merrie dus wel opzoek naar een hengst die ook een goed karakter mee geeft.

Merrie is net onder het zadel en pakt dit zeer goed op, moet nog wel veel meer body en bespiering gaan krijgen.



Gehele afstamming van de merrie: https://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/1982452/juolita-k


Heb 1 filmpje van de draf
https://www.youtube.com/watch?v=ynnpHqGM5cE

En wat foto's

Als driejarige
[ img ]
Nu, 4 jaar
[ img ]

Grote merrie rechts

[ img ]


[ img ]

Ik ben benieuwd!


[ img ]

* Passie voor dressuur paarden fokkerij *
* Even paardloos na een hoop pech, maar ooit komt daar die droommerrie.. *


fleurtjeuh
Berichten: 10267
Geregistreerd: 24-05-11
Woonplaats: Tussen het noorden en zuiden in nederland

Re: fokadvies voor merrie van glock zonik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:13

Ik kan je geen advies geven wat betrefd hengstenkeuze.

Maar ik wil je wel als tip meegeven dat als je een foto hebt zoals de standfoto met 3 jaar, maar dan hoe ze nu is, dat mensen je dan beter kunnen helpen :)
Een standfoto met de voorbenen naast elkaar en 1 achtervoetje naar achter, goed van de zijkant genomen van een oplettend paard(dus opgerichte hals en hoofd)
Dan kunnen mensen je beter adviseren over het uiterlijk van je merrie.

Love is Love

My current situation is not my final destination.

immii_clarr
Berichten: 789
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-18 12:24

Dankje, enige wat ik nog heb van de zijkant maar ook geen optimale foto is deze, maar is ook al van een half jaar terug. Recent heb ik op het moment helaas niet. Die zal ik dan moeten maken.

[ img ]

* Passie voor dressuur paarden fokkerij *
* Even paardloos na een hoop pech, maar ooit komt daar die droommerrie.. *

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 12:31

Grote merrie, mooi langgelijnd, erg mooi front..wat neerwaartse romprichting en achterbeen lijkt ook niet heel actief te zijn. Hoe zijn de stap en de galop?

Ik denk aan Totilas bloed voor een wat krachtiger achterbeengebruik en opwaartse beweging (met de schoft omhoog)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

immii_clarr
Berichten: 789
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-07-18 12:48

Klopt helemaal wat je zegt. Achterbeen mag actiever. Stap is mooi ruim, stapt van zichzelf al mooi 1 tot 2 hoeven over.
De galop is het soms nog wel een beetje een duikboot. Kan wel opwaarts galloperen maar vind dit wel moeilijk. Ze begint nu wel wat meer sprong te krijgen, maar mag nog veel meer, is ook nog een beetje en kwestie van kracht die ze mist. Is af en toe nog wat slungelig doordat ze zo groot is.

Heb nog even wat geupload aan filmpjes.
Hier de stap 1e x los onder het zadel
https://www.youtube.com/watch?v=BfU0KCNTmW0

Ik heb hier een filmpje van de galop dat ze voor de 5e keer onder het zadel is, mist hier dus echt nog wel een hoop kracht en balans.

https://www.youtube.com/watch?v=J4E_PgPieyo

* Passie voor dressuur paarden fokkerij *
* Even paardloos na een hoop pech, maar ooit komt daar die droommerrie.. *

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: fokadvies voor merrie van glock zonik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-18 13:01

Ja je ziet dat ze nog slap is en dat is ook wel normaal voor haar leeftijd en grootte, maar in beweging zou ze wel wat opwaartser mogen bewegen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

immii_clarr
Berichten: 789
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-19 15:37

Inmiddels definitief besloten dit jaar te gaan dekken.

Denk dat ik vooral opzoek ben naar een hengst die een goede bovenlijn mee geeft, goed achterbeen, en opwaartse bouw en beweging.

Hengsten die me tot nu toe aanspreken zijn, Just wimphof, Toto jr, Furst jazz.

Hier nog wat recente standfoto's.


[ img ]

[ img ]

[ img ]

En inmiddels iets verder opgeleid onder het zadel

[ img ]


[ img ]

* Passie voor dressuur paarden fokkerij *
* Even paardloos na een hoop pech, maar ooit komt daar die droommerrie.. *

simpie94
Berichten: 829
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 17:50

Van de hengsten die je genoemd heb, denk ik dat Furst Jazz het beste aansluit op je wensen.

Just Wimphof en Toto jr kunnen met deze merrie echt wel een buffel gaan geven met weinig ‘ras’.

Je kan ook denken aan Dreamboy (mits hij weer beschikbaar wordt) of Grand galaxy win (fijne nafok op de eerste bezichtiging).
Ferdaux sluit denk ik ook goed aan bij je wensen.

L' Esprit v. Goodtimes Z1 nu met pensioen
Emy de Woude v. Star van 't Broek
Enjoy H v. Tango (Ster, IBOP, PROK, Sport)
Omi H v. Daily diamond (Voorlopig Keur, PROK)

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 17:52

Just Wimphof geeft geen opwaartse bouw.

Heeft ze iets met haar rug gehad? op deze foto neigt het naar karperrug en dat zie je niet bij de 3 jarige foto.

Furst Jazz is wellicht ook een goede optie inderdaad: https://www.youtube.com/watch?v=MyUBw4aMZIE
Ik denk dat hij wat meer bloed toe kan voegen.

Sowieso zou ik voor een hengst gaan die meer buiging heeft in het achterbeen, Ferdeaux zou ook nog weleens mooi kunnen passen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

immii_clarr
Berichten: 789
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-19 18:10

Ik moet zeggen dat ik zelf op dit moment ook het meest neig naar furst jazz, al kan ik over hem zelf wat betreft bovenlijn weinig info vinden. Veulens die ik tot nu toe heb kunnen vinden spreken me ook erg aan. Had de furst jazz x zonik inderdaad voorbij zien komen. Mooi veulen.

Of ze iets met haar rug heeft gehad, niet dat ik weet. Ik heb de foto dat ze drie was van de verkoper. Het gekke is inderdaad dat je het daar niet op terug ziet.
Haar rug neigt inderdaad iets naar karper toe, het gekke is dat dit de ene dag erger lijkt dan de andere dag. Op de foto met de peesbeschermers met bont in een van mijn posts hierboven, heeft ze het eigenlijk ook, maar valt het weer veel minder op.

Een van de redenen dat we nu gaan dekken is dat ze erg last heeft van haar hengstigheid en ook vrij vaak hengstig was. Hiervoor staat ze nu op regumate, daar gaat ze straks dus vanaf en dan dekken.
Ze stond tijdens die hengstigheid altijd enorm bol te maken en te pissen, enige wat ik dus kan bedenken is dat die bolling misschien van zovaak die houding aannemen is ontstaan.
Verder wil ze het beeld ook nog wel is erger zijn als ze het koud heeft/heeft gehad. Ik kan hier verder eigenlijk geen verklaring voor geven en heb ook niet de indruk dat ze hier last van heeft.
Masseur laat ik altijd extra op dat gebied letten, maar eigenlijk is het in die omgeving altijd gewoon mooi los.

* Passie voor dressuur paarden fokkerij *
* Even paardloos na een hoop pech, maar ooit komt daar die droommerrie.. *

Aimee
Berichten: 11795
Geregistreerd: 24-07-03

Re: fokadvies voor merrie van glock zonik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 19:40

Hmmmm.... Fürst Jazz gaat wel bloed mee geven, wellicht ook op het karakter.
Wat is het budget voor dekgeld/kosten?
Ik denk aan Zoom.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

immii_clarr
Berichten: 789
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-19 20:30

Zoom ken ik niet. Moet ik even opzoeken.

Dekgeld maakt niet uit. Moet alleen wel een goede gust regeling zijn en wil alleen met vers sperma dekken.

Het hete karakter van de merrie begin ik op terug te komen. Kom er steeds meer achter dat ze waarschijnlijk erg weinig van de wereld heeft gezien voor ze bij mij kwam. Onder het zadel is ze erg makkelijk en maakt zich eigenlijk niet snel druk. Ze loopt graag maar loopt niet onder je vandaan.

* Passie voor dressuur paarden fokkerij *
* Even paardloos na een hoop pech, maar ooit komt daar die droommerrie.. *

immii_clarr
Berichten: 789
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Re: fokadvies voor merrie van glock zonik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-01-19 20:52

Heb hem opgezocht maar Zoom is van Zack, zelfde vader als Zonik. Valt dus af.

* Passie voor dressuur paarden fokkerij *
* Even paardloos na een hoop pech, maar ooit komt daar die droommerrie.. *

Aimee
Berichten: 11795
Geregistreerd: 24-07-03

Re: fokadvies voor merrie van glock zonik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:05

Oh ja... ik was op type aan het letten, niet op bloedlijn.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Mer1980
Berichten: 18735
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-19 21:10


Letterlijk in het huwelijksbootje stappen? http://www.trouwschip.nl
Bedrijfsuitje, vergaderen of teambuilding?: http://www.zeilschipbounty.nl
Sinds 23-02-2013 mama van Kira!
Sinds 14-12-2016 mama van Kian!

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 09:48

immii_clarr schreef:
Ik moet zeggen dat ik zelf op dit moment ook het meest neig naar furst jazz, al kan ik over hem zelf wat betreft bovenlijn weinig info vinden. Veulens die ik tot nu toe heb kunnen vinden spreken me ook erg aan. Had de furst jazz x zonik inderdaad voorbij zien komen. Mooi veulen.

Of ze iets met haar rug heeft gehad, niet dat ik weet. Ik heb de foto dat ze drie was van de verkoper. Het gekke is inderdaad dat je het daar niet op terug ziet.
Haar rug neigt inderdaad iets naar karper toe, het gekke is dat dit de ene dag erger lijkt dan de andere dag. Op de foto met de peesbeschermers met bont in een van mijn posts hierboven, heeft ze het eigenlijk ook, maar valt het weer veel minder op.

Een van de redenen dat we nu gaan dekken is dat ze erg last heeft van haar hengstigheid en ook vrij vaak hengstig was. Hiervoor staat ze nu op regumate, daar gaat ze straks dus vanaf en dan dekken.
Ze stond tijdens die hengstigheid altijd enorm bol te maken en te pissen, enige wat ik dus kan bedenken is dat die bolling misschien van zovaak die houding aannemen is ontstaan.
Verder wil ze het beeld ook nog wel is erger zijn als ze het koud heeft/heeft gehad. Ik kan hier verder eigenlijk geen verklaring voor geven en heb ook niet de indruk dat ze hier last van heeft.
Masseur laat ik altijd extra op dat gebied letten, maar eigenlijk is het in die omgeving altijd gewoon mooi los.


Ik heb dat vaker gezien bij problemen met de hengstigheid bij merries, denk dat het inderdaad daar vandaan komt dan. Weet je in ieder geval dat het niet "de bouw" is.

Furst Jazz heeft zelf een mooie bovenlijn, Painted Black zou ook wel eens erg mooi kunnen passen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:04

Ik vind het een aansprekende merrie, maar ze mist een beetje tritt in de benen. Plus dat ik echt zou uitkijken met een hengst dat je geen kolos gaat fokken.
Zou deze eens live aankijken als ik jou was :
https://www.uytert.nl/nl/video-johnny-depp

immii_clarr
Berichten: 789
Geregistreerd: 16-08-07
Woonplaats: Zuiderwoude

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-01-19 17:17

bedankt voor jullie input!

Malle, ik ben laatst naar de hengstencompetitie zuidbroek geweest, dus heb Johnny depp live bekeken, en inderdaad een fijne hengst. Achter Zonik heb je weliswaar 2 generaties verder, Ferro en Jazz erin zitten. Mocht een van deze hengsten er 2 of 3 generaties terug in zitten vind ik het nog oke, maar dan liever al 1 van de 2 en niet beide, wat bij Johnny depp het geval is. Misschien is dat iets waar ik zelf een te groot probleem van maak, maar ik ben dan weer bang dat ik nou weer net de gene zal zijn die een raar veulen krijgt door teveel " inteelt " :o

Heb inmiddels ook meerdere hengstenhouders gevraagd om fokadvies, waarbij ik al het een en ander binnen heb. Ook het kwpn fokadvies aangevraagd.
Zal als ik alles binnen heb is een overzicht maken van alle plussen en minnen.
Inmiddels is me via van u ytert wel duidelijk dat Just wimphof inderdaad van m'n lijstje af gaat, vanwege het neerwaartse wat hij fokt.

Hij gaf ook aan meer bloed en uitstraling toe te willen voegen, en dat furst jazz inderdaad zeker goed zal passen, en kwam ook nog met de optie In style.

Hier trouwens nog wat filmpjes gewoon los bewegen:

draf en galop
https://www.youtube.com/watch?v=ZCJxtghKOeI

stap
https://www.youtube.com/watch?v=GAgWnc2kr2g

* Passie voor dressuur paarden fokkerij *
* Even paardloos na een hoop pech, maar ooit komt daar die droommerrie.. *

Hof_Arcadia
Berichten: 99
Geregistreerd: 15-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:22

Je hebt een prachtige merrie, ze wordt vast nog veel sterker naarmate ze ouder wordt. Zelf heb ik een prachtige veulen gefokt van Ebony. Dat is een Painted Blackx JazzxContango van Vai Bruntink en Sjak Laarakkers. Ebony geeft heel sjieke paarden met veel beweging en afdruk, veel front en met een heel braaf karakter. De moeite waard even naar te kijken

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:26

immii_clarr schreef:
en kwam ook nog met de optie In style.

Ik krijg de indruk dat Van Uytert In Style graag promoot. Heb je wel een merrie nodig die vrij makkelijk dragend wordt, de vruchtbaarheid van In Style schijnt niet helemaal super te zijn (bron: Bokt). De hengst zelf is wel een heel fijn en nuchter dier dus wat dat betreft goede optie.

Malle1970
Berichten: 307
Geregistreerd: 30-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:28

In Style is natuurlijk een erg fijn paard, maar dat hij geeft wat die merrie nodig heeft geloof ik geen snars van :D

Elisa2
Berichten: 36680
Geregistreerd: 31-08-04

Re: fokadvies voor merrie van glock zonik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:10

Ik snap je zorgen, lijnenteelt op Ferro zou dan juist wbt het achterbeen wel weer erg goed uit kunnen pakken.

Als ik de filmpjes zo zie dan zou bij mij meer buiging in het achterbeen voorop staan, en daarnaast zou het model wat mooier mogen. Merrie is wel mooi langgelijnd.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Aimee
Berichten: 11795
Geregistreerd: 24-07-03

Re: fokadvies voor merrie van glock zonik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:41

Van mij zou de merrie wat compacter en met meer opwaartse romprichting mogen en wat bloederiger. Ik zou ook opletten met maat, voordat je een kolos fokt. Maar misschien wil jij juist graag een groot paard :)
Hoe dan ook, zonder op bloedlijn te letten kwam ik zo op Zoom uit. Ik snap natuurlijk dat dat qua lijnenteelt te ver gaat.
Ik zou het eerder bij Eye Catcher zoeken dan bij In Style.

Alles gaat weg! Nieuw LeMieux dekje, Veredus beschermers, drie keer gedragen Juuls wedstrijdjasje, Döbert en Stübben hoofdstellen, Neue Schule en andere bitten, Trust flexi watertrens, dekens, Schleese dressuursingels.

Cactusknuf
Berichten: 515
Geregistreerd: 06-01-18
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 19:14

Wat denk je van de hengst Hometown? Heeft een heel krachtig achterbeen en mooi lange benen, of sir oldenburg is een prachtige hengst

some of my best friends, never say a word to me...

Babootje
Berichten: 26021
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-19 17:41

Ik vind de merrie wat zwaarmoedig en traag bewegen voor een jong paard om eerlijk te zijn. Ik kan me bij deze nog geen voorstelling van 'heet worden' maken.
Zou er dus een hengst op zetten met meer 'Go' en idd wat korter en meer opwaarts gebouwd.
Toto jr. zou denk ik een goede keuze zijn. Misschien Taminiau (zoon Toto) een nog jonge hengst.

Je zou ook nog kunnen kijken naar deze:
https://www.kwpn.nl/jersey
In 2017 goedgekeurde hengst.

Gefokt door dezelfde fokker als waar mijn paard vandaan komt. (En ik kan me echt geen fijner paard bedenken dan hem) Paard met veel "Go" maar toch cool in karakter. De moeder Kebalia heeft veel goede ook internationaal presterende sportpaarden gebracht. Vivaldi staat ook bekend als 'producent' van goed bewerkbare paarden. Vivaldi x Ferro is erg gewild op dit moment.
Mooi opwaarts gebouwd paard met goede bewegingen. Zou wat meer lengte in de hals mogen hebben, maar daar heeft jouw merrie ruim voldoende van. Geen WFFS drager.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 bezoekers