Contango-bloed gezocht voor merrie uit Kattebel-stam

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Contango-bloed gezocht voor merrie uit Kattebel-stam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-17 18:08

Beste bokkers,

Ik heb sinds kort een 15-jarige merrie en denk er aan om op termijn een veulen te fokken voor eigen gebruik (én verkoopbaar).

Ik probeer me wat te verdiepen in haar afstamming maar het is allemaal nieuw voor mij. Hier en daar pik ik iets op, maar echt structureel zoeken naar een goede combinatie op basis van haar afstamming en prestaties uit haar stam lukt nog niet.

Het gaat om een 15-jarige Z2-merrie van 1.68m. Vos met blonde manen. Ze is braaf in de omgang, maar wel sensibel, zenuwachtig van aard en extravert. Ze heeft alles gezien en gehoord en kan overdreven reageren wanneer iets haar niet zint. Tijdens het rijden doet ze wat je vraagt. Vraag je niet veel, dan doet ze niet veel. Vraag je haar om iets extra te geven, dan wordt ze fanatiek en heter.

Afstamming

Veroniek komt uit de Kattebel-stam, Merrielijn 45, fokfamilie 383.

Riverman x prest, ster v. Mytens x keur, pref, prest v. Notaris x pref, prest v. Orlof x ster, pref v. Jagermeester

Waarom Contango-bloed?

Haar grootmoeder Zelda (v. Notaris) is ook de grootmoeder van de goedgekeurde hengsten Broere Maroon en Broere Newton. Beiden v. Contango x Voltaire x Notaris.

Via haar vader Riverman (Kenwood x Voltaire) draagt ze net als deze goedgekeurde hengsten het Voltairebloed.

Caravella, het Olympiadepaard van de Canadese Megan Lane, is een Contango x Riverman. Voor mij is dit een bevestiging dat het Contango-bloed het wel eens goed zou kunnen doen op mijn merrie.

Verbeterpunten

Karakter vind ik het allerbelangrijkste. Ze heeft een goed karakter en de wil om te werken, dus dat zit goed. Maar sensibeler hoeft niet. Integendeel. Haar veulen zou wat koeler mogen zijn. Jazz-bloed valt daarom af.

Haar kleur vind ik fantastisch. Het was een van de redenen dat ik verliefd op haar werd. Ik zou het fantastisch vinden als ze haar blonde manen doorgeeft. Maar selecteren op kleur zal ik niet doen. Vos: heel graag, maar geen must ;-).

Haar bouw en bewegingen beoordelen, laat ik liever aan kenners over. Al doe ik toch een poging. Ze is eerder rank en slank, wat ik wel fijn rijden vind. Maar wat meer body mag zeker. Haar draf en galop zijn heel gewoon. Ze lijkt me voldoende front te maken, maar zou meer bergop mogen lopen. Haar stap is goed. Als sportpaard zou ze meer kracht, souplesse en gummy mogen hebben.

Hierbij een video onder de man. Het gaat om een verkoopvideo van een van de vorige eigenaars die ik online terugvond: https://www.youtube.com/watch?v=ypX0ZbPqmGg

Gezocht: Contango in de moederlijn? Duits bloed?

De meeste Nederlandse Contango-zonen heb ik wel gevonden. Hengsten die in hun moederlijn Contango-bloed hebben, vind ik minder gemakkelijk terug. En Duitse (klein)zonen vind ik al helemaal niet (gewoon omdat ik niet weet hoe ik moet zoeken).

Wat vinden jullie van onderstaande hengsten? Welke past het best bij mijn merrie en waarom? Kennen jullie nog andere hengsten? Jazz-bloed heb ik doorstreept omdat dit echt niet in aanmerking komt.

Contango-zonen:
- AES: Showtime (Contango x Democraat)
- AES: Ravel (Contango x Democraat) – geen sperma meer te verkrijgen?
- KWPN: Feel good (Contango x 00Seven)
- KWPN: Don Tango (Contango x Jazz)
- KWPN: Citango (Contango x Jazz)
- KWPN: Maestro (Contango x Joost) – geen sperma meer te verkrijgen?

Kleinzonen
- KWPN: Tango (Jazz x Contango)
- KWPN: Westenwind (Flemmingh x Contango)

Achterkleinzonen:
- KWPN: Zardando (Tango x Gribaldi x Contango)

Alternatieven

Mogelijks moet ik mijn horizon wat verruimen en ook ander bloed in overweging nemen. Op de Van Olst Sales viel mijn oog op een Everdale x Riverman merrie. Dit lijkt wel een jonge en sterk verbeterde versie van mijn merrie te zijn. Wat vinden jullie van Lord Leatherdale x Negro bloed op mijn merrie?

Alvast bedankt voor jullie ideeën en advies!!

Afbeelding
Afbeelding

Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:48


annikavolder

Berichten: 752
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Contango-bloed gezocht voor merrie uit Kattebel-stam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 12:54


Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Contango-bloed gezocht voor merrie uit Kattebel-stam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-17 13:33

Ik kan je gedachtengang goed volgen wbt het Contango bloed. Een vriendin van mij heeft een Riverman merrie die qua karakterbeschrijving echt heel erg lijkt op wat jij schrijft, echter is deze een beetje te sensibel en heftig. Ik zou voor het Riverman bloed dan dus explicitiet gaan voor hengsten met een goed en nuchter karakter. {prioriteit nr 1} Dus inderdaad ook echt geen Jazz loed toevoegen.

Daarnaast zou je merrie wat meer kracht mogen hebben en bergop mogen bewegen. Ook is de bovenlijn een aandachtspunt.

Feel Good vind ik zelf een aansprekende hengst met een mooi front, fijn knietje in beweging en grootramig. Souplesse zal hij niet toe gaan voegen, maar dat je volgens mij sowieso niet zo snel vinden bij het Contango bloed. Je kunt je ook af vragen of het Contango bloed nu nog commercieel is..en je wilt een dressuurpaard fokken en geen springpaard. Maroon en Newton zijn springpaarden..

Westenwind geeft een goed karakter door, maar dekt volgens mij niet meer..

Als je commercieel wilt blijven blijf dan bij het kwpn dan hou je een vol papier. De Everdale x Riverman bij van Olst vind ik nog niet helemaal mee vallen qua bouw.

Mijn idee bij de Riverman die ik ken is Toto bloed, voor kracht, nuchterheid, souplesse en commercieel. Dus wellicht is dat ook een ideetje voor jouw merrie.

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-17 20:05

Peterina, bedankt voor de tip. Forty spreekt me op het eerste zich niet aan. Vind zijn hals erg zwaar. De VS is inderdaad wat ver ;) .

Annikavolder, hoe heeft Maestro jou kunnen overtuigen en wat heeft hij jouw merrie bijgebracht? Zou je opnieuw voor hem kiezen?

Bedankt voor je uitgbreide advies, Elisa2. Contango als dressuurbloedvererver, daar maak ik me geen zorgen over. Heel wat van zijn (klein)kinderen zijn bekend geworden als dressuurpaard, als ik op mijn onderzoek mag afgaan. Ik vind het net leuk dat hij veelzijdig is - omdat mijn merrie ook een veelzijdige afstamming heeft.

Wat betreft stamboek ben ik heel pragmatisch. Ik voel me sterk aangetrokken tot de Duitse hengsten en bloedlijnen, maar voor deze merrie gaat mijn voorkeur idd naar een vol KWPN-papier.

In de Totilaszonen heb ik me nog niet verdiept. Is er één die eruit springt en opvallend goed op mijn merrie zou passen? Ze staan dus bekend om hun nuchter karakter, als ik het goed begrijp?

Een Contangokleinzoon om aan het lijstje toe te voegen is Charmingmood. Hij zou ook een nuchter karakter doorgeven.

bliksem38
Berichten: 25
Geregistreerd: 08-05-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 20:11

Charmingmood? Is winningmood x contango.
Weet niet of hij beschikbaar is maar vererft super karakters

Doppers
Berichten: 467
Geregistreerd: 15-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-17 21:45

Ik zou vooral kijken naar de punten die je wil verbeteren. Bovenlijn vind ik wel een aandachtspunt bij je merrie. Wat betreft karakter zou je ook aan een Vivaldi zoon kunnen denken. Bijv. Eye catcher als je graag een vos wilt.

Maar je wilt graag dressuur fokken? Commercieel gezien zou je uit deze stam misschien beter met een springhengst fokken. Of een springhengst met goede beweging zoals Van Gogh, alhoewel dat wellicht qua karakter en rijdbaarheid wat moeilijk wordt.

Ik zit ook nog te denken aan Total US, veel souplesse en komen ook twee 1.40 springpaarden uit die lijn (wel verder weg).

annikavolder

Berichten: 752
Geregistreerd: 13-06-07
Woonplaats: Amsterdam

Re: Contango-bloed gezocht voor merrie uit Kattebel-stam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-17 21:00

@sarah, ik heb hem gekocht, niet gefokt. Maar zijn karakter is echt 300% fijn en zijn fokker denkt erover om nogmaals bij maestro te dekken. Hij is werkwillig, vrolijk, nuchter maar op de juiste momenten heter te krijgen en vooral heeeel knap! (maar lijkt erg op zijn moeder). En hij kan ook goed springen

Maestro's doen het de laatste tijd wel goed in de dressuursport. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Contango-bloed gezocht voor merrie uit Kattebel-stam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 08:29

Ik ben niet zo'n fan van Charmingmood..Vivaldi bloed zou ik ook bij wegblijven ivbm de bovenlijn. Totilas bloed staat inderdaad bekend om het nuchtere karakter. En is ook allemaal duits bloed, omdat je kracht, massa en souplesse zoekt denk ik dan aan Toto jr. Is ook commercieel interessant genoeg.

Hou er rekening mee dat Contango bloed vaak een slechte oc/ocd status heeft.

Waar je ook nog naar kan kijken is naar hengsten met Contender bloed. {vader van Contango}
Zoals bijv. Conteur http://www.bagoniebos.com/_html/main.ph ... =21&id=198

Montender:http://www.heteegdeken.be/nl/hengsten/643

En zo zijn er nog wel meer..

Wellicht is Maestro inderdaad ook interessant voor je, maar ik ken er zelf weinig nakomelingen van.

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-17 10:33

Er zijn tegenwoordig genoeg hengsten die (meer) souplesse en tevens een goed karakter vererven dan Contango-bloed. Nog afgezien van de OC/OCD status. Ik zou me daar niet blind op staren.

Ik sluit me dan ook geheel bij Elisa aan. Veel Vivaldi zonen hebben op hun veulenrapport een opmerking over een gezonken middenstuk bij de veulens (net als Uphill trouwens). Bij Flemmingh-bloed is de bovenlijn/rug zowieso een aandachtspunt, en bij Riverman-nafok ook nog wel eens. Dat zou ik dus niet combineren met elkaar.

Wij hebben nu op stal een Toto Jr. en een Totilas veulen, en ik kan bevestigen dat die allebei heel nuchter zijn. En komen beide uit scherpe merries. Het zijn beide ook hele vriendelijke en mensgerichte veulens trouwens, heel gezellig.
Trafalgar geeft ook veel souplesse mee, en met Lord Loxley als MV erachter zit het met het karakter ook wel goed.

Je merrie komt trouwens uit een heel mooi predicaatrijk stammetje. Volgens Horsetelex is ze nog veulenboek. Met het sportpredicaat op zak hoeft ze alleen nog maar een voldoende exterieurbeoordeling te hebben om opgenomen te kunnen worden in het stamboek. Dit kan via een thuiskeuring. Ik zou dat zeker overwegen. Ik vind stamboekopname een meerwaarde voor een (fok)merrie.

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-17 17:33

Bedankt iedereen voor de reacties en advies.
Ondertussen is er bij mijn merrie een barstje in haar kogel en artrose geconstateerd.
Een reden om mijn fokplannen naar voren te schuiven en komend voorjaar al een keuze te maken.

Momenteel staat Conteur bovenaan mijn lijstje. Zijn karakter is voor mij de doorslaggevende factor. Het enige jammere: hij vereft enkel een donkere kleur. Hoewel ik weet dat je op kleur niet kan rijden, merk ik toch dat ik dit jammer vind. Ik vind het dekgeld trouwens wel erg laag (750€ voor een bewezen hengst). Heeft dit met zijn leeftijd/vruchtbaarheid te maken?

Jammer dat Bon Bravour niet meer dekt trouwens. Totaal ander bloed, maar ik vind het echt een krachtpatser en hij vererft nuchtere karakters. Echt zonde.

lisch

Berichten: 4648
Geregistreerd: 28-04-09
Woonplaats: schoonebeek

Re: Contango-bloed gezocht voor merrie uit Kattebel-stam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-17 23:40

Bon Bravour is wel dv van te krijgen

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Contango-bloed gezocht voor merrie uit Kattebel-stam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:39

Ja BB fokt zeer goed...in het verrichtingsonderzoek loopt nu wel een BB x Flemmingh x Jazz...wellicht is het de moeite waard om daar eens goed naar te kijken.

Conteur is inderdaad al wat ouder, maar wel een erg fijne en bewezen hengst. Ik weet niet waarom zijn dekgeld aan de lage kant is.

Donnatella

Berichten: 431
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-17 10:56

Bon Bravour nakomelingen zijn super van karakter en zo rittig! Wel wat laatbloeiers heb ik de indruk. (Die van ons toch.)

Ik vraag mij af of Conteur wel zo makkelijk is als ze beweren. Contenderbloed staat toch niet gekend als 'simpel', maar verbeter mij als het niet zo is.

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-18 18:19

Ondertussen zijn we een jaar later. Ik dacht, ik geef even een update.

We hebben in 2018 4x gedekt met Conteur via K.I. (vers sperma). Telkens kreeg Veroniek een baarmoederontsteking, moest ze aan de antibiotica en gespoeld worden. Embryo's zijn er nooit van gekomen.

Ik ben me nu aan het bezinnen over wat ik volgend jaar met haar wil doen. Ze wordt alweer 17 in 2019. Eerst kon ik Conteur niet loslaten. Ik moet 'slechts' de helft van het dekgeld terug opleggen om opnieuw met hem te kunnen dekken. Ik was zelfs in de richting van ICSI aan het denken, zo overtuigd ben ik van deze combinatie. Maar ondertussen ben ik dan toch neergedaald en sta ik weer met beide voeten op de grond. ICSI is financieel echt te zot voor woorden, dus met veel pijn in mijn hart toch maar besloten om af te stappen van mijn eerste keuze en op zoek te gaan naar een andere hengst.

Als ik in de stal van Tannenhof wil blijven en mijn 'dektegoed' wil gebruiken, is enkel Download (Desperados x Wesley x Ludendorf) een optie. De anderen zijn te duur. Alleen vind ik deze op papier niet mooi aansluiten bij mijn merrie.

Ik ben daarom ook terug naar Nederlandse hengsten aan het kijken. Diegene die er voor mij echt uitsteekt qua moederlijn, karakter, rijdbaarheid enz … is In Style. Vooral zijn springafstamming langs moederszijde vindt ik interessant (+). Dat sluit mooi aan bij mijn merrie die allround gefokt is. Het Jazz-bloed in de vaderlijn vind ik een minpunt, dat heb ik er liever niet in (-). Van Uytert biedt een interessante gustregeling, met beperkte instapkosten (+). Alleen lees ik nu op Bokt dat In Style niet goed bevrucht (-). --> [FB] In Style (Eyecatcher x Lorentin I). Dus dan is de vraag of ik dit met mijn moeilijk bevruchtbare merrie wel moet riskeren …

… en moet ik misschien al meteen een back-up scenario bedenken. Dat zou dan mogelijks Johnny Cash kunnen zijn. Waarbij model en karakter me zeker aanspreken (+) en ik Bon Bravour in de afstamming een grote plus vindt (+). Wat verderop ook wel weer Jazz (-).

Indien jullie nog andere ideeën hebben, dan hoor ik het graag.
- Contender-bloed is geen must meer ;-).
- Ik houd wel nog steeds van een dressuurhengst met springbloed in de moederlijn.
- Indien Jazz bloed, liefst zo ver mogelijk weg.
- Het allerbelangrijkste is een cool en meegaand karakter
- Dekgeld tot max. 1000€, met beperkte instapkosten en extra opleg bij dracht.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Contango-bloed gezocht voor merrie uit Kattebel-stam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 19:07

Leuke merrie :)

Jammer dat het niet gelukt is met Conteur.
Het is me niet helemaal duidelijk wat je fokdoel is en/of wat je wil verbeteren/behouden aan je merrie.
Maar gezien de drachtigheidsproblemen lijkt het mij verstandig om een hengst uit te zoeken die makkelijk beschikbaar is, die niet al te veel dekt, waar je goede afspraken over kunt maken en waar je eventueel onverdund sperma van kunt krijgen.
Gezien je nadruk op karakter en veelzijdigheid (denk ik?) misschien Kardieno?

simpie94

Berichten: 833
Geregistreerd: 25-03-09
Woonplaats: Ridderkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 21:39

Gezien je voorkeur voor Contango bloed en de dingen die Aimee noemt.. Al gekeken naar Joop Tc? Inmiddels rijdt Dinja van Liere hem en dat komt het paard zeker ten goede.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Contango-bloed gezocht voor merrie uit Kattebel-stam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-18 22:20

Niet zo schrikken van Jazz, zeker niet als het wat verder weg zit. Genoeg paarden met Jazz als b.v. mv die erg nuchter en fijn te rijden zijn.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Contango-bloed gezocht voor merrie uit Kattebel-stam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:18

Ik vraag me ook af of je het met onverdund vers sperma hebt geprobeerd? sommige merries reageren op de verdunning en worden daarom niet drachtig. Jammer dat het nog niet gelukt is in ieder geval.

Johnny Cash is een fijne hengst met een fijn karakter, Jazz zit imo ver genoeg weg.

Instyle staat ook bij van Uytert dus zou je natuurlijk kunnen proberen in overleg (ook vers en onverdund) Ik zou sowieso van te voren echt goed overleggen over de mogelijkheden bij dit "probleem".

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Re: Contango-bloed gezocht voor merrie uit Kattebel-stam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 10:52

Vanwege de baarmoederontstekingen dacht ik ook aan onverdund.

Escobar past misschien ook wel. Maar ik denk dat je met zo’n eigenaar als van Kardieno beter afspraken kunt maken over vers onverdund sperma dan met vU.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Re: Contango-bloed gezocht voor merrie uit Kattebel-stam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:39

Mooi springgefokt merrielijntje waar hier end aar ook goede dressuurpaarden uit zijn gekomen. Bijna zonde om er een dressuurhengst op te zetten :D Bijna ;)

Ik ga met Elisa mee ook qua verbeterpunten. Johnny cash is absoluut een hengst die ik ook bij deze merrie vindt passen, Escobar is ook zeker een overweging waard.

Andere hengst ander stamboek, maar een super braaf karakter en goed achterbeen is Gladiator, maar dan ben ik wel wat bevooroordeeld. Jazz zit ook ver genoeg weg. Goede dekvoorwaarden ook.

Dan even compleet out of the box, NRPS GGK en aang verr onderzoek KWPN, Ingar Endy VDE. Is welliswaar ggk als springpaard maar ik heb hem een aantal keer recent aan het werk gezien onder het zadel en wat kan dat dier vreselijk goed lopen. https://www.nrps.nl/Paardinformatie.aspx?ID=P-134904

tienus63

Berichten: 12014
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Contango-bloed gezocht voor merrie uit Kattebel-stam

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 11:49

Of springhengst van de Wiemselbach.
Overigens ken ik meerdere mensen die Conteur gebruikt hebben.
Hun merries waren vlot drachtig en ze hebben tweejaargangen conteur gefokt.

Ingar endy is ook geen rare suggestie.

Aimee

Berichten: 11805
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 13:00

Mer1980 schreef:
Andere hengst ander stamboek, maar een super braaf karakter en goed achterbeen is Gladiator, maar dan ben ik wel wat bevooroordeeld. Jazz zit ook ver genoeg weg. Goede dekvoorwaarden ook.

Dan even compleet out of the box, NRPS GGK en aang verr onderzoek KWPN, Ingar Endy VDE. Is welliswaar ggk als springpaard maar ik heb hem een aantal keer recent aan het werk gezien onder het zadel en wat kan dat dier vreselijk goed lopen. https://www.nrps.nl/Paardinformatie.aspx?ID=P-134904


Gladiator staat bij Van Olst toch?
Da’s ook gelijk beter afspraken maken. Of merrie naartoe brengen.

Ingar Endy kan ik me ook heeeeel goed in vinden. De nakomelingen van Jendy v. Wisconsin kunnen allemaal lopen, niet voor niets zowel springpaarden als dressuurpaarden uitgekomen.

livaro

Berichten: 33
Geregistreerd: 27-12-13
Woonplaats: Meerhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-18 14:19

Zelf zou ik wat opletten met eye catcher bloed, zeker omdat jezelf aangeeft dat ze een gewone galop heeft en dit bij eye catcher wel een aandachtspunt is!

johnny cash kan wel eens gaan passen, zeker al omwille van de moederstam die Bukkie fokt gewoonweg super!!

Bordeaux kan ook wel eens passen op de merrie of een jonge bordeaux, in den bosch komt er een hele interessante!

SarahJ

Berichten: 796
Geregistreerd: 15-05-03
Woonplaats: Erps-Kwerps, België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-18 11:37

Bedankt voor alle adviezen en tips.

Bij de laatste poging heeft mijn dierenarts haar naar Duitsland gebracht en werd ze met onverdund sperma geïnsemineerd. De baarmoederontsteking was toen minder.

Mijn merrie heeft veel stress in nieuwe situaties en kan niet alleen staan. Ook niet in de stal of trailer. Mijn dierenarts - waar ze op pension staat - zorgt ervoor dat er steeds een vriendinnetje in de buurt is. Op de trip naar Duitsland had ze een van haar eigen merries mee. Meteen na inseminatie terug naar huis gekeerd, en de pech gehad dat het eitje langer bleef zitten dan verwacht. Dit heeft me wel stukken van mensen gekost.

Mijn merrie bij een grote hengstenboer achterlaten, doe ik liever niet. Hij zijn daar toch kleine 'fabriekjes' en dat komt mijn merrie niet ten goede. Op en af rijden wil ik wel weer overwegen. Daarom deze keer liever niet te ver weg.

In eerdere post werd me aangeraden om weg te blijven bij Flemmingh, omwille van de mindere bovenlijn - wat bij mijn merrie een verbeterpunt is. Hoe zit dat bij Johnny Cash? Waar vind ik meer info over zijn nakomelingen?

Over Joop TC vind ik niet veel terug. Waar staat hij ter dekking? Nog steeds bij Coomans?

Bordeaux is te duur. Die valt af.

In de andere hengsten ga ik me verder verdiepen. Bedankt voor alle tips!

Ja, als ik echt commercieel zou fokken, zou ik inderdaad enkel naar springhengst zoeken. Nu fok ik in de eerste plaats voor mezelf. Ik hoop op een merrieveulen. Die blijft sowieso. Een hengstveulen zal ik misschien alsnog overwegen om te verkopen. Daarom wil ik toch enigszins een 'strategische' keuze maken. Een springhengst met goede bewegingen sluit ik niet uit, hoor. Ingar Endy ga ik ook nog eens verder onderzoeken. Al moet ik zeggen dat een nrps-hengst de drempel wel verhoogt ...