Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-18 15:51

Bedankt Fokfanaat en Elisa. Fijn om te horen!

Laurie

Berichten: 4495
Geregistreerd: 05-05-07
Woonplaats: Doetinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-18 16:57

Absoluut Kingston :j

Hilde_
Berichten: 10746
Geregistreerd: 24-05-04

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-18 16:04

Als Vivaldi bloed je wat lijkt is Geniaal ook interessant. :-)
Geeft ook hele fijne karakters!

annetm
Berichten: 921
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 02:03

Al een keuze gemaakt Ferera? Ben erg benieuwd wat het is/gaat worden.

Hier is de Sandreo merrie inmiddels drachtig van Johnny Cash *\o/*

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-18 08:38

Wat leuk, ben benieuwd naar wat er uit gaat komen.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-18 12:56

Hej Annet, wat leuk!

Mijn merrie is kreupel, alweer...... ik heb morgen een afspraak voor foto's en een echo. Ze heeft sinds zaterdag een enorm dik achterbeen rechts. Dierenarts is zaterdag en zondag geweest omdat ik stiekem hoopte op een ontsteking maar helaas, de dierenarts denkt aan een peesblessure.

Ik wilde haar laten dekken door Toto Jr maar omdat ik nu alweer kosten ga krijgen bovenop de kosten van het afgelopen jaar en het jaar daarvoor hou ik mijn geld liever in mijn zak. Ik ben zo gek op dit paard, wil er alles aan doen om haar zo lang mogelijk bij mij te houden dus dat geld kan ik beter besteden in de dierenkliniek.

Op de een of andere manier gaat het iedere keer weer mis op de wei. Dit jaar bewust in een kleine groep gezet waarvan de merries elkaar kenden en erom bekend stonden dat zij niets uit halen maar het is toch weer mis gegaan. Ik denk niet dat ze geschopt is, eerder zelf gek gedaan....

Ik wacht het morgen af, misschien valt het mee en kan ik haar alsnog laten dekken.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-18 08:29

Wat balen zeg...hopelijk valt het mee!

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 18:41

Ik weet dat mijn topic al wat ouder is maar ik stel hier toch maar even mijn vraag.

Ik heb recentelijk meerdere malen de hengst Hermes aangeraden gekregen op mijn merrie waardoor ik hem nu serieus aan het overwegen ben (ondanks ik niet direct verliefd ben op deze hengst maar ik wil graag zo goed mogelijk verbeteren op mijn merrie).

We fokken dan wel terug op zowel Jazz als op Flemmingh. Terugfokken op Flemmingh zou wel eens voor een minder goede bovenlijn kunnen zorgen heb ik begrepen en daarnaast heb ik vernomen dat Hermes juist een opwaarts gebouwde merrie nodig heeft waardoor ik toch nog een beetje twijfel. Voor de kenners onder Bokt, wat denken jullie? Is de twijfel niet nodig en kan ik hem gerust gebruiken in combinatie met mijn merrie ?

Ik ben opzoek naar een hengst welke opwaarts gebouwd is met een actief ondertredend achterbeen, een goed voorbeen met knie actie, een aansluitende lenden partij, een niet al te zware hals, met een goed bewerkbaar karakter. Mijn merrie is vrij neerwaarts gebouwd en mist wat buiging in het knie tijdens het lopen in haar voorbeen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 21:10

Ferera schreef:
Ik weet dat mijn topic al wat ouder is maar ik stel hier toch maar even mijn vraag.

Ik heb recentelijk meerdere malen de hengst Hermes aangeraden gekregen op mijn merrie waardoor ik hem nu serieus aan het overwegen ben (ondanks ik niet direct verliefd ben op deze hengst maar ik wil graag zo goed mogelijk verbeteren op mijn merrie).

We fokken dan wel terug op zowel Jazz als op Flemmingh. Terugfokken op Flemmingh zou wel eens voor een minder goede bovenlijn kunnen zorgen heb ik begrepen en daarnaast heb ik vernomen dat Hermes juist een opwaarts gebouwde merrie nodig heeft waardoor ik toch nog een beetje twijfel. Voor de kenners onder Bokt, wat denken jullie? Is de twijfel niet nodig en kan ik hem gerust gebruiken in combinatie met mijn merrie ?

Ik ben opzoek naar een hengst welke opwaarts gebouwd is met een actief ondertredend achterbeen, een goed voorbeen met knie actie, een aansluitende lenden partij, een niet al te zware hals, met een goed bewerkbaar karakter. Mijn merrie is vrij neerwaarts gebouwd en mist wat buiging in het knie tijdens het lopen in haar voorbeen.


Ik snap niet wie jou Hermes adviseert. Hij heeft volgens de afstammelingenrapportage inderdaad een opwaartse merrie nodig. Hij lijkt me verder wel een fijn paard. Zit er nog steeds 35% korting op?

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-20 21:52

Nee geen korting meer.

2 onafhankelijke fokkers bij wie ik hengstenadvies heb opgevraagd en de hengstenhouder zelf hebben hem genoemd.

Bedankt voor het antwoord Janderegelaa.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 08:30

Ik zou Hermes eerlijk gezegd ook niet aanraden, sowieso zit je met al die lijnenteelt die absoluut niet nodig is. En een knietje gaat ie ook niet geven met z'n trakhener bloed.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 09:04

Jij ook bedankt voor het antwoord Elisa2.

Het valt me niet mee om een weloverwogen keuze te maken ondanks dat ik hier en daar fokadvies heb aangevraagd van ervaren fokkers. Ik wil graag een hengst van een Nederlandse hengstenhouder en niet al te gek dekgeld. De keuze is enorm en de adviezen uiteenlopend, op Hermes na vandaar dat ik dacht dit is hem.

Mijn twijfel was in ieder geval niet ongegrond.

Ik heb nog een hele waslijst aan hengsten dus ik ga nog even verder op onderzoek uit :')

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:08

Succes en volg vooral je eigen gevoel/ en zoek alles goed uit. (maar dat doe je al zo te lezen)

Graag gedaan :-)

NadiaM

Berichten: 1105
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:36

Het blijft altijd lastig hoor!
En je moet ook wel oppassen met advies van hengstenhouders denk ik, Hermes is niet zoveel vraag naar, dus ja die zien ze graag gebruikt worden.
Wat ook logisch is natuurlijk.


Toen ik bezig was met dekken, wat helaas heel moeizaam ging, moest ik keer switchen van hengstenkeuze. Ik wilde graag onverdund proberen, maar dat kan kon niet bij de hengst die ik wilde (In Style) Heb toen op stal bij de hengstenhouder wat hengsten gezien en besproken die wel beschikbaar waren. En ik had toen het idee dat Hermes niet een heel makkelijk karakter had.
Ik heb toen gekozen voor zijn broertje Johnny Cash.

Maar blijft toch altijd lastig hoor!
Succes!

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-20 11:06

Als ik echt mijn eigen gevoel zou volgen, dan zou ik voor Fürst Jazz gaan maar of dat verstandig is, is een tweede :+

Als ik braaf bij de door ervaren fokkers aangeraden hengsten blijf kom ik onder andere op Ladignac en Livius maar bij hun is het natuurlijk nog even afwachten hoe zij fokken dus dat is ook weer spannend.

Verder zijn onder andere Fürst Dior en ook In Style genoemd (wel weer toevallig dat jij deze ook in optie had voor jouw Sandreo NadiaM) maar ik denk dat ik een te bloederig veulen zal gaan krijgen met een van hen. Johnny Cash ga ik eens opzoeken.

Ik denk dat ik het mezelf ook te moeilijk maak, ik wil het graag goed doen maar het blijft natuurlijk altijd een gok.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 16:17

Ferera schreef:
Als ik echt mijn eigen gevoel zou volgen, dan zou ik voor Fürst Jazz gaan maar of dat verstandig is, is een tweede :+

Als ik braaf bij de door ervaren fokkers aangeraden hengsten blijf kom ik onder andere op Ladignac en Livius maar bij hun is het natuurlijk nog even afwachten hoe zij fokken dus dat is ook weer spannend.

Verder zijn onder andere Fürst Dior en ook In Style genoemd (wel weer toevallig dat jij deze ook in optie had voor jouw Sandreo NadiaM) maar ik denk dat ik een te bloederig veulen zal gaan krijgen met een van hen. Johnny Cash ga ik eens opzoeken.

Ik denk dat ik het mezelf ook te moeilijk maak, ik wil het graag goed doen maar het blijft natuurlijk altijd een gok.

Furst Dior zou mijn keuze wel kunnen zijn.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 08:42

Ferera schreef:
Als ik echt mijn eigen gevoel zou volgen, dan zou ik voor Fürst Jazz gaan maar of dat verstandig is, is een tweede :+

Als ik braaf bij de door ervaren fokkers aangeraden hengsten blijf kom ik onder andere op Ladignac en Livius maar bij hun is het natuurlijk nog even afwachten hoe zij fokken dus dat is ook weer spannend.

Verder zijn onder andere Fürst Dior en ook In Style genoemd (wel weer toevallig dat jij deze ook in optie had voor jouw Sandreo NadiaM) maar ik denk dat ik een te bloederig veulen zal gaan krijgen met een van hen. Johnny Cash ga ik eens opzoeken.

Ik denk dat ik het mezelf ook te moeilijk maak, ik wil het graag goed doen maar het blijft natuurlijk altijd een gok.


Hoe meer bewezen een hengst is hoe minder de gok.

Als ik jou was zou ik een prioriteitenlijstje maken met op 1 wat je het allerbelangrijkste vind, 2 wat je daarna het belangrijkste vind etc. en dan kun je strepen.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 19:14

Het allerbelangrijkste vind ik dat het neerwaartse van mijn merrie moet worden verbeterd en de lendenen partij.

Denk dat ik daarmee al een heel fijn dier voor mezelf zou fokken. Het karakter maak ik me niet meer zo druk om, ze heeft veel blessures gehad waardoor ze een tijd lang echt super scherp was maar inmiddels heb ik al bijna een jaar lang achter elkaar kunnen trainen met haar en ze is echt supermak en fijn te rijden.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 19:47

Ik heb even terug gelezen in al je berichten en zie dat je meerdere keren High Five noemt. Dat lijkt mij nog steeds wel een mooie kandidaat, zeker voor een eerste veulen van de merrie omdat er veel bewezen nafok van rondloopt.

Een ander die je eerder noemde is For Ferrero en daar loopt inmiddels ook veel van rond, alhoewel nog niet onder het zadel. For Ferrero kan zeker een knietje en een mooie rug geven, al vind ik er veel wat neerwaarts in de romp. Wel met achterbenen die functioneel gezien alsnog goed dragen.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 21:20

janderegelaa schreef:
Ferera schreef:
Als ik echt mijn eigen gevoel zou volgen, dan zou ik voor Fürst Jazz gaan maar of dat verstandig is, is een tweede :+

Als ik braaf bij de door ervaren fokkers aangeraden hengsten blijf kom ik onder andere op Ladignac en Livius maar bij hun is het natuurlijk nog even afwachten hoe zij fokken dus dat is ook weer spannend.

Verder zijn onder andere Fürst Dior en ook In Style genoemd (wel weer toevallig dat jij deze ook in optie had voor jouw Sandreo NadiaM) maar ik denk dat ik een te bloederig veulen zal gaan krijgen met een van hen. Johnny Cash ga ik eens opzoeken.

Ik denk dat ik het mezelf ook te moeilijk maak, ik wil het graag goed doen maar het blijft natuurlijk altijd een gok.

Furst Dior zou mijn keuze wel kunnen zijn.


Denk je dat het niet een te bloederig paard wordt in combinatie met mijn merrie?

Afbeelding

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-20 21:23

Marieke, High Five vind ik nog steeds een prachtige hengst, misschien is dat inderdaad een passende match.

FF durf ik niet aan, heb ik hele mooie veulentjes van gezien maar ook een aantal die een neerwaartse romprichting hadden. Durf die gok niet te nemen.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 22:28

Nee dat snap ik helemaal dat je dat dan inderdaad niet ziet zitten. Zijn veulens zijn ook wel bloederig.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15910
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-20 23:56

Ferera schreef:
janderegelaa schreef:

Furst Dior zou mijn keuze wel kunnen zijn.


Denk je dat het niet een te bloederig paard wordt in combinatie met mijn merrie?

[ [url=m/j4Ay6b.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zeker niet. Hij heeft wel heel veel ras, maar weinig bloed. Nog geen 30%. Denk dat je eenzelfde soort paard krijgt alleen wat meer opwaarts.

En ik hou van paarden met ras uitstraling. Dat is hoe ik ze zelf ook fok.

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-20 09:03

Charmeur geeft ook mooie modellen wbt de romprichting.

Furst Jazz vind ik wel wat neerwaarts in vooral de galop (kan nog een gebrek aan kracht zijn door jeugdigheid) De galop was ook een verbeterpunt toch?

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-20 12:06

Haar galop is zeker een punt van aandacht maar ik denk ergens ook te wijten aan gebrek aan kracht en het feit dat ze nu eenmaal snel op de voorhand duikt.

Ze is wel goed verbeterd het afgelopen jaar, ze was slap en ging dan erg hard, van het achterbeen af duikend op de voorhand. Inmiddels kan ze al veel meer verzameld galopperen en ook contra-galop gaat goed maar er is nog wel werk aan de winkel.

Fürst Dior ga ik me wat verder in verdiepen. Mobil Sollenburg vind ik ook een heel leuke hengst, piepjong nog dus weinig informatie over te vinden maar zou dat niet wat kunnen zijn?