Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 20:37

Hallo Bokkers,

Mijn merrie staat momenteel met een blessure waarvan nog niet zeker is of zij daar weer helemaal bovenop komt. Mocht dit niet zo zijn dan wil ik haar graag in het voorjaar laten dekken.

Het veulen is bedoelt voor mijzelf. Ik zoek een hengst die mijn merrie op de volgende punten kan verbeteren:

* maat/bot (ze meet 164 en is vrij rank gebouwd, ook niet dik te krijgen)
* galop
* kracht
* front

Ze heeft van zichzelf een goede stap en draf, haar galop is wat minder. Via deze link kun je haar volledige bloedlijn zien: http://www.horsetelex.nl/horses/pedigree/576398 ook heb ik twee filmpjes van een clinic van april 2016 https://youtu.be/fPfxxnlVn6o + https://youtu.be/1hwIkR0am_U hopelijk geven deze een beetje een beeld van hoe zij loopt.

Ik zoek een hengst met een goed/nuchter karakter. Mijn merrie is op stal ontzettend lief en aanhankelijk en daar ben ik super blij mee. Onder het zadel is zij sensibel.

Ik ben niet thuis in de fokkerij dus schroom vooral niet als jullie het graag anders zien qua verbeterpunten.

Hieronder een foto van Fleur in haar huidige conditie, ze is nu ruim 5 maanden niet meer gereden. 6 weken op volledige boxrust gestaan en de rest van de tijd enkel gestapt aan de hand.



Afbeelding


Afbeelding


Afbeelding

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 20:46

Wilson.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:51

Prachtige merrie heb je! ik vind niks mis met de galop zo te zien op de filmpjes, ze draagt zich goed en gallopeert mooi over de rug.

Wel is ze wat neerwaarts in alles en in de beweging, en mist ze een beetje een "knietje".

Wilson zou weleens mooi kunnen passen, maar volgens mij kun je hier heel veel kanten mee uit.

Je kunt ook denken aan Everdale/ Glamourdale of een zoon van een van de twee.

maessie

Berichten: 5744
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:01

Totaal offtopic want ik zit niet in de kwpn hengsten, maar komt deze merrie uit Friesland?

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 10:54

@Albert, met een hengst als Wilson erop, wordt het veulen dan wel wat minder "tank" dan de vader? Ik ben zelf niet zo heel groot/grof gebouwd en ik moet er natuurlijk wel mooi op passen later :)

@Elisa, is het dan beter om naar een opwaarts gebouwde hengst te zoeken voor haar ivm het neerwaarts zijn van haarzelf? En wil je mij wat meer uitleg geven over het knietje? Dan snap ik het beter en kan ik daar ook op letten en meenemen in mijn zoektocht. Everdale spreekt mij erg aan, die gaat op mijn lijstje :)

@Maessie Fleur komt inderdaad uit Friesland,Kubaard. Ik heb nog steeds contact met Liesbeth, haar fokker. Ken je haar?

Albert

Berichten: 5731
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:55

Gelderse hengsten doen het vaak erg goed op bloederige moeders en geven dan de verbeterpunten die jij aangeeft.
Wilson komt uit een zeer degelijke stam en is daar een inteeltproduct van, wij hebben genetisch zijn zus en dat is de braafste Gelder die ik ooit heb gehad.
Een "tank" ga je nooit fokken met deze merrie denk ik.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:29

Dat denk ik ook niet, maar kracht gaat vaak wel samen met wat massa en Wilson is niet zwaarder dan Everdale.

Ferera: een opwaarts gebouwde hengst is mooi, maar belangrijker imo is dat hij opwaarts beweegt {met de schoft omhoog} Dus een hengst die achter makkelijk sluit en zijn gewicht verplaatst naar achter en zo rijst in de schoft, dat lijkt mij het belangrijkste.

Jouw merrie heeft een wat steile schouder en daardoor beweegt ze wel ruim maar niet met de knie omhoog in beweging zeg maar. Als je bijv. kijkt naar Vivaldi dan zie je dat die wel met de knie omhoog beweegt in beweging. {misschien kun je zelf het verschil zien als je die twee naast elkaar bekijkt in beweging, even als voorbeeld wat die hengst past verder niet bij je wensen} Gelderse hengsten geven ook meer "knie" in beweging.

Het is dat er Jazz bloed in zit, maar High Five past wel heel erg goed bij al je wensen. Jouw merrie is ook bloederig genoeg voor hem.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 14:47

Bedankt voor de duidelijke uitleg allebei. Misschien moet ik Wilson eens in het echt zien, hij lijkt echt heel groot, ik ben natuurlijk mijn kleine popje gewend haha! Ik sta er wel voor open om voor een Gelderse hengst te gaan, een kennis van de ruitervereniging zei mij ook dat ik moest gaan spitten tussen Gelderse hengsten voor Fleur vanwege de maat en het karakter.

High Five stond ook het lijstje wat ik gemaild heb gekregen van meneer van Uytert, het Jazz bloed geeft dat eventueel problemen Elisa? Op dat lijstje stonden trouwens ook Ferdeaux, Bordeaux en United.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 14:55

Ja daar zou ik wel een beetje bang voor zijn met lijnenteelt op Jazz...voornamelijk wbt het karakter zou dat in mijn ogen een gokje zijn.

Ferdeaux fokt vrij bloederig, en hij en Bordeaux verbeteren niet echt het front denk ik. Die eerste kan wel meer een knietje geven en een goede galop. United fokt maat en drie goede gangen..maar soms ook wat sensibele lastigere karakters.

Het ligt er een beetje aan wat echt voor jou de belangrijkste prioriteiten zijn, als karakter boven aan staat en wat meer massa en een knietje dan vind ik Wilson echt wel een hele fijne optie. Je kan natuurlijk ook nog kijken naar Henkie, ook een kwalitatief zeer goed paard. Ik denk alleen niet dat hij het front echt verbeterd. Qua front, model en knietje past Wilson beter.

dresjoepie

Berichten: 2521
Geregistreerd: 23-11-13

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:30

Ik vind het een hele mooie merrie iig Iets neerwaarts in de hals misschien Maar het iele vind ik dan wel weer mee vallen het is geen tank maar vind haar verder mooi in verhouding ( ben aan het werk kan geen filmpje bekijken doe ik straks)

Persoonlijk heb ik betere veulens gezien van Glamourdale dan van Everdale Vind de Glamourdale veulens over het algemeen wat beter bewegen Op you tube staan wel filmpjes van nakomelingen ( sporthorses misschien ook nog wel)

Rindin

Berichten: 4301
Geregistreerd: 06-04-06

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 15:52

Enorm nieuwsgierig naar de blessure, want gezien de filmpjes zou ze wel eens enorm baat kunnen hebben bij rechtrichten.

Dat gezegd hebbende; ik vind haar galop ook totaal niet slecht en verder vind ik het ook een enorm gave merrie. Naar mijn smaak zou ik ook niet snel meer massa willen toevoegen, wel maat. Wellicht is Ferguson een idee? Ferdeaux zou ik persoonlijk niet kiezen, die vind ik zo beknopt ogen...

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-17 16:41

@Elisa bedankt weer voor de uitleg, ik heb je even via pb beantwoord :)

@dresjoepie en Rindin bedankt voor jullie input. Dus in principe hoeft ze niet grover alleen wat groter? Voor mij is ze wel prima hoor qua bouw maar ik dacht misschien willen fokkers wel wat meer paard zien.

Ferguson vind ik echt onwijs mooi! Fleur heeft het bot in haar knie rechtsachter gescheurd toen ze in de wei stond. Dit bot is uiteindelijk gaan woekeren. We moeten in de tweede week van februari weer naar de kliniek voor foto's en behandeling.

maessie

Berichten: 5744
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:15

Ferera, wat leuk! Ik ken haar nog van dat ze een veulen was. Was toen al fan van haar. Kwam toen wel bij Liesbeth ;)
Echt onwijs jammer van haar blessure zeg! Wat heeft ze precies? Komen in elk geval vast knappe veulies uit! Moeders vond ik ook een aansprekend dier.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 09:56

@Maessie, wat toevallig! Ze heeft een knieblessure.

@Rindin ondanks dat ik Ferguson erg mooi vind denk ik niet dat het gaat passen bij Fleur met door het bloed van Lauries Crusador xx, de vader van de moeder van Ferguson, het veulen hoeft zeker niet bloederiger dan haar moeder te worden voor mij.

Zou er trouwens niet een leuke springhengst zijn die eventueel zou kunnen passen bij haar? Ik ben me echt nog aan het oriënteren en sta overal voor open.

Aimee

Berichten: 11806
Geregistreerd: 24-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:22

Ferera schreef:
Zou er trouwens niet een leuke springhengst zijn die eventueel zou kunnen passen bij haar? Ik ben me echt nog aan het oriënteren en sta overal voor open.


Ik dacht zelf aan Habanna. Geen springhengst, maar met Van Gogh als moedersvader brengt hij dat wel mee.

s0173957

Berichten: 5389
Geregistreerd: 19-06-08

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:29


Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 13:58

Ik vind hem achter niet zo fijn bewegen..

Waarom zou je een springhengst willen Ferera? de meesten springhengsten passen niet echt bij je wensen op de galop na...gelders is trouwens ook allround.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-17 18:56

Ik doe wel eens mee aan de springlessen op de ruitervereniging vandaar. Ik heb even gezocht en heb een foto gevonden van Wilson die aan het springen is, wist niet dat die Gelderse paarden zo leuk allround zijn! Ik begin steeds meer te voelen voor Wilson als potentiële hengst voor Fleur, ik ga eens onderzoeken of het mogelijk is hem in het echt te kunnen bewonderen.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 19:37

Leuke chique merrie heb je. Denk zomaar dat je daar een heel aansprekend paard mee kunt met Wilson.
Ik denk zeker niet dat je daar een tank mee fokt, al zijn nakomelingen die ik tot nu toe gezien heb zijn modern en zeker geen tanks. Een merrie die ik van dichtbij ken heeft hij behoorlijk veredeld, de nakomeling is een stuk chiquer dan zowel Wilson als de merrie.
Wilson zelf loopt PSG tegenwoordig. De stam waar hij uit komt staat bekend om brave paarden die enorm goed scoren op keuringen en in de sport. Zijn moeder Metha was ook echt een droommerrie, met onwijs hoge cijfers voor de IBOP en staat als 2e op de lijst met fokwaarden dressuur. De moeder van Metha liep ook een zeer goede IBOP.
Met andere woorden, zeker interessante hengst om eens van dichtbij te bekijken! Stiekem vind ik hem de mooiste en beste Gelderse hengst die we hebben.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:12

Wilson is ook een van mijn favorieten, imo word hij ondergewaardeerd.

Ik denk dat het een goed idee is om hem eens live te gaan bekijken Ferera.

GJ9

Berichten: 4469
Geregistreerd: 23-06-08
Woonplaats: Utrechtse heuvelrug

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:37

Ja helemaal mee eens. Hij heeft een moeilijke start gehad bij de fokkers omdat hij een bemerking had op de foto en een halfbroer die een hoop dekkingen kreeg. Echter blijkt nu uit de fokwaarden dat Wilson zeer weinig ocd vererft en een veel betere fokwaarde heeft dan zn halfbroer. Dat, samen met zijn sportresultaten en goede nakomelingen, maakt hem tot een waardige Gelderse dekhengst vind ik.

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 22:11

@GJ9 en Elisa beide bedankt voor de aanvullende info! Leuk dat jullie zo enthousiast over hem zijn! Hij staat bovenaan mijn lijstje, al is deze niet heel erg lang.

Welke hengsten zouden eventueel nog meer kunnen passen naast Wilson, Glamourdale en Everdale?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:21

Ik weet niet hoe het met de hoogtemaat zit maar Giovanni kan ook de galop, en het knietje verbeteren en wat meer bot geven.

Verder dacht ik nog aan Feel Good, mooie grootramige hengst met een mooi front en zeer goede galop.

mystica11
Berichten: 127
Geregistreerd: 16-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 14:52

Ik heb van mijn Sandreo x Nourejev een veulen van Toto dit jaar, ziet er goed uit, beweegt goed en heeft een 1e premie. Volgend jaar zit ik te denken aan Everdale.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Ferera

Berichten: 452
Geregistreerd: 25-07-07
Woonplaats: Rhoon

Re: Fokadvies voor Sandreo x Riant x Zeoliet merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-17 10:06

@Elisa bedankt, ik ga ze bekijken.

@mystica, knap veulen! Wat wil je zelf verbeteren aan jouw merrie? ik vind Everdale ook een erg aansprekende hengst!