Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-16 12:33

Hoi Bokkers

Nu je al die mooie kleine veulentje weer in de wei ziet lopen begint het toch wel te kriebelen om ooit eens een veulen bij mijn merrie te fokken. Graag zou ik jullie tips wel kunnen gebruiken. Het plan in niet om haar nu te laten dekken maar misschien ooit in de toekomst. Eerst wil ik haar graag nog wat verder rijden in de dressuur en ook is het plan om nog een ibop te doen.

Gina is een 5 jarige merrie van charmeur x Houston. Ze heeft een goed achterbeen vind ik zelf. Haar karakter is super. Alleen haar stokmaat is niet groot denk dat ze nu 163/164 is.




[ img ]


[ img ]


[ img ]


[ img ]


Peterina
Berichten: 9148
Geregistreerd: 13-06-03
Woonplaats: Neerpelt, Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:28

Hebt je misschien een goede stand foto waar zijn met haar benen onder haar lijf staat en niet uitgerekt staat?
Stand foto's geven een vertekend beeld ... zij lijkt alsof zij een hele lange rug heeft en dat ze nogal overbouwd is van voor.

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-16 13:35

De foto's kunnen inderdaad verteken de grond waar ze op staat is niet vlak vandaar dat ze er een beetje vreemd op staat. Ik zal even kijken of ik nog wat kan vinden

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-16 13:39

[ img ]

Heb hier nog een foto kunnen vinden misschien niet een super foto maar geeft toch een beetje een idee

Elisa2
Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 13:45

Aansprekende merrie...heb je een linkje naar horsetelex?

En wat wil je nog meer verbeteren behalve de maat? wat voor een type paard wil je fokken?

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-16 13:54

http://www.horsetelex.nl//horses/pedigree/1477223

dit is de link naar horsetelex.
Het veulen moet ooit voor de verkoop zijn. maar mocht het echt een mooi veulen zijn dan sluit ik niet uit dat we het houden. Ik ben zelf meer een dressuur ruiter dus zou graag een dressuur hengst willen. Persoonlijk zou ik denk ik graag iets meer voorbeen bij haar zien en nog wat meer front. Ze heeft een goede stap erg ruim maar soms wat traag.
Voor het exterieur zou ik dan echt hulp moeten inschakelen hier ben ik niet echt in thuis.

Elisa2
Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:06

Dankje, grappig..ik heb jarenlang een paard gereden die uit dezelfde gelderse moederlijn komt. Uit deze moederlijn komt ook de hengst Barosso {v. Bordeaux} die bij v Uytert ter dekking staat.

Je zou met deze merrie de gelderse kant op kunnen..als je kijkt naar een hengst als Wilson bijvoorbeeld. Die kan wat meer knie geven en een mooi front en model.

Qua exterieur zit ze best goed in elkaar, klein beetje beknopt dus dat is een aandachtspuntje. En de hals komt wat diep uit de borst dus wat meer front en een wat schuinere schouder zijn ook aandachtpunten.

Mocht je graag wat sjieker willen fokken dan zou ik naar Vivaldi bloed kijken. Dan denk ik aan Desperado of Geniaal.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:10

Waarom niet eerst een thuis keuring door de KWPN? om te kijken of het exterieur matig een beetje goed is.

(voor het fokken vind ik het altijd prettig als een merrie predikaten heeft en bij voorkeur iig ooit nog sport erbij haalt)


Zeker omdat je aangeeft dat het veulen ook voor de verkoop is....koop ik geen veulen (zeker geen merrie veulen) uit een moeder die 0 predikaten heeft.

Dus ik zou echt eerst eens kijken wat er wel/niet te behalen is bij moeders :o
Laatst bijgewerkt door orkaan op 22-07-16 14:14, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-16 14:11

Desperado vind ik een mooie hengst. Vivaldi bloed spreekt mij wel aan. Hoe zou je bijvoorbeeld denken over henkie ik vind dit een prachtige hengst. Wat leuk dat jij ook een paard hebt gereden uit de zelfde lijn. Ik ga Barosso even opzoeken die ken ik nog niet altijd leuk om familie te bekijken.
Laatst bijgewerkt door paardje2013 op 22-07-16 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-16 14:13

Ik heb dat ook aan het kwpn gevraagd alleen deze adviseren om haar een ibop te laten lopen.

Het sport predikaat gaan we proberen we moeten alleen nog even oefenen zijn nu L1+4 :')
Laatst bijgewerkt door paardje2013 op 22-07-16 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 14:15

Ik vind IBOP ook een goede maar niet met 5-6 jaar.

IBOP vind ik heel geschikt voor een 3 jarige, is de merrie al 5-6 dan naar sport rijden (maar dat is mijn mening)

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-16 14:18

Ik wou eerst ook een thuis keuring doen alleen hier kunnen ze geen ster worden. Ik heb het kwpn gebeld met de vraag wat hun advies was toen hebben ze mij geadviseerd om een ibop te doen. Dit wil ik graag gaan proberen we kunnen altijd kijken wat het wordt. Je hebt daar trouwens helemaal gelijk in met die predikaten het doel is om haar eerste in de sport te laten lopen en te kijken wat er te halen valt.

Elisa2
Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 17:36

Beter presenteren als ze er top voor staat inderdaad of naar het sportpredikaat rijden, bij oudere merries beoordelen ze kritischer. Maar ze komt uit een hele mooie merrielijn, met veel predikaten en prestatie dus ik verwacht dat dat wel goed komt.

Henkie zou ook goed kunnen passen, maar je merrie moet zelf wel over genoeg souplesse bezitten en achter ook goed kunnen sluiten want anders krijg je imo een grootloper.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 17:43

Elisa2 schreef:
Henkie zou ook goed kunnen passen, maar je merrie moet zelf wel over genoeg souplesse bezitten en achter ook goed kunnen sluiten want anders krijg je imo een grootloper.

Hoeveel Henkie nakomelingen heb je gezien om dit zo sluitend te zeggen?

Overigens vind ik deze merrie absoluut niet beknopt.

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-16 18:00

Zou iemand mij misschien een beetje willen uit leggen wat beknopt is? :') Ze heeft zo in het rijden zeker aanleg tot sluiten ze doet dit heel makkelijk.

Elisa2
Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 18:13

R12312 schreef:
Elisa2 schreef:
Henkie zou ook goed kunnen passen, maar je merrie moet zelf wel over genoeg souplesse bezitten en achter ook goed kunnen sluiten want anders krijg je imo een grootloper.

Hoeveel Henkie nakomelingen heb je gezien om dit zo sluitend te zeggen?

Overigens vind ik deze merrie absoluut niet beknopt.


Ik zeg niks sluitend, ik zeg imo {in mijn ogen} gebaseerd op zijn eigen type en lopen. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat het een slechte hengst is, want dat vind ik niet. Maar Charmeur kan ook paarden geven die achter wat traag zijn en het is nog maar de vraag in hoeverre die kunnen sluiten. Hier heb je wel Houston achter die een sterk en goed achterbeen door geeft. Maar het is maar net even wat je wilt bevestigen he O:)

Beknopt betekent dat ze meer in het vierkant dan in het rechthoeksmodel staat, dat soort paarden sluiten inderdaad makkelijk. Maar beknopt gaat van ten koste van de souplesse en lengtebuiging, daarom is het een aandachtpuntje.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-16 18:18

Bedankt voor je uitleg Elisa ik snap nu wat jullie bedoelen ik denk dat ik inderdaad wel moet kijken naar een hengst die souplesse mee brengt. Maar denken jullie bijvoorbeeld dat ze ster waardig is? Weet dat het vanaf een foto moeilijk te zeggen is

R12312
Berichten: 2506
Geregistreerd: 13-12-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 18:19

Elisa2 schreef:
Ik zeg niks sluitend, ik zeg imo {in mijn ogen} gebaseerd op zijn eigen type en lopen. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat het een slechte hengst is, want dat vind ik niet. Maar Charmeur kan ook paarden geven die achter wat traag zijn en het is nog maar de vraag in hoeverre die kunnen sluiten. Hier heb je wel Houston achter die een sterk en goed achterbeen door geeft. Maar het is maar net even wat je wilt bevestigen he O:)

Beknopt betekent dat ze meer in het vierkant dan in het rechthoeksmodel staat, dat soort paarden sluiten inderdaad makkelijk. Maar beknopt gaat van ten koste van de souplesse en lengtebuiging, daarom is het een aandachtpuntje.


Ik weet heel goed wat beknopt is en dat is deze absoluut niet.

Henkie heeft zat souplesse en kan ook klein, dat heb ik met mijn eigen ogen gezien tijdens het losrijden. De hele moederlijn van Henkie geeft een sterk en goed achterbeen.

Dat hij niet kan sluiten is alleen maar napraterij van mensen. Hij is 4 en wordt alleen maar in zn showstand getoond. Het zo genoemde rondje voor de fokker.

Elisa2
Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 18:24

paardje2013 schreef:
Bedankt voor je uitleg Elisa ik snap nu wat jullie bedoelen ik denk dat ik inderdaad wel moet kijken naar een hengst die souplesse mee brengt. Maar denken jullie bijvoorbeeld dat ze ster waardig is? Weet dat het vanaf een foto moeilijk te zeggen is


Misschien handig om een filmpje te maken, kunnen wij ook beter de bewegingen beoordelen en een beter advies geven. En graag gedaan :)

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-16 18:53

Ik ga proberen een filmpje te uploaden

Kriel
Berichten: 6544
Geregistreerd: 08-07-03

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-16 19:36

Ik vind deze merrie ook absoluut niet beknopt :n
Zou zelf iets meer bloed willen toevoegen

Zelfvertrouwen......als je alles los laat heb je twee handen vrij om de toekomst te grijpen

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-07-16 22:40


Elisa2
Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 09:21

Dit is beter, op dit filmpje vind ik haar ook niet beknopt..maar het achterbeen ook niet heel geweldig {wat traag} en ze zou van mij wat elastischer mogen lopen en meer met de schoft omhoog bewegen.

Ik zou ook in eerste instantie meer bloed toe willen voegen, maar dat is wel afhankelijk van je gebruiksdoel van het veulen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

paardje2013
Berichten: 1852
Geregistreerd: 09-04-06
Woonplaats: .........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-07-16 09:44

Dus als ik haar zou willen laten dekken zou ik een hengst moeten hebben die meer van uit de schoft beweegt met een goed achterbeen. Meer bloed zou zeker niet verkeerd zijn.

Moet wel zeggen dat dit filmpje niet recent is.

Elisa2
Berichten: 37040
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Exterieur en hengstenkeuze charmeur x Houston merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-16 14:14

Ja, om out of the box te denken en Jazz vrij te blijven..zou misschien Total US wel een geschikte hengst kunnen zijn. Beweegt goed met de schoft omhoog, heeft een goed achterbeengebruik en veel souplesse.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 bezoekers