Hengstenkeuze Toto jr x Cachet L x Krack C

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Hengstenkeuze Toto jr x Cachet L x Krack C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-21 11:22

Hoi :wave:
Graag zou ik hier fokadvies ontvangen voor mijn merrie.
Ze is een Toto jr x Cachet L x Krack C van 2,5 jaar oud. Aankomend jaar wil ik haar laten dekken.
Voor wat ik nu van haar kan zien is het een fijn, intelligent en werkwillig paard. Ze is scherp maar wel op een fijne manier en ze heeft een stoer karakter.
Ze is niet snel bang en zoekt alles graag op.

[ img ]

Ze is op dit moment nog iets wat week gekoot naar mijn idee en ze is natuurlijk erg compact.
Ze heeft 3 functionele basis gangen voor wat ik er nu uit op kan maken.

[ img ]

Ik heb zelf natuurlijk wel een aantal favorieten maar wil graag input horen van andere mensen.
Het wordt uiteraard haar eerste veulen dus alleen vers en goede kwaliteit. Prijs maakt mij niet zo heel veel uit.

Mijn lijstje:
Vivaldi (ben ik enorm fan van maar blijkt moeilijk drachtig te maken?)
Vitalis
Blue Hors Farrell
Franziskus

Hele verschillende paarden maar ik denk dat ik ook niet perse vast zit aan 1 type paard bij haar.
Graag hoor ik waarom (een van) de hengsten van mijn lijstje absoluut niet zou passen.
Ik krijg volgend jaar pas mijn eerst gefokte veulen dus ik ben echt compleet onervaren als het hier om gaat. Daarom graag jullie ideeën.

Als veulen:


Als 2 jarige net uit de opfok (haar moeder loopt erbij)


En vandaag als 2,5 jarige


Ze kan ook heel goed stappen trouwens :P :')
Ze is in het bezit van een DOC predicaat en ik zal volgend jaar iemand langs laten komen om te kijken of ze geschikt is om voor te stellen op de keuring (ze heeft helaas een reebeen). Mocht dit niet door kunnen gaan is mijn doel volgend jaar zadelmak maken en een ibop rijden met haar (haar moeder had 85,5 punt) en verder uitbrengen in de sport. Het veulen is voor mijzelf dus ik hoef niet perse een commerciële hengst.

Alvast super bedankt voor het meedenken!

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.


xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-21 12:55

Haha ja ik ben ook heel blij met haar hoor <3

@Elisa2, ik heb zelf niet zoveel moeite met die lijnenteeld. Het zit naar mijn idee ver genoeg weg of zie ik dit verkeerd? Frankie Lee heb ik bekeken inderdaad maar spreekt mij totaal niet aan. Mooi sportpaard maar vind het geen ‘vaderfiguur’ ofso. Ik zie dat wel graag terug in hengsten.

Andere opties dan die ik zelf heb mogen ook aangedragen worden hoor!

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 27-11-21 21:20

Volgens de dierenarts wel. Heb foto’s laten maken en toen was het hele gebied er omheen een beetje onrustig. Een paar maanden later op advies weer foto’s laten maken en toen was er niks meer te zien. Hij denkt klap tegen gehad.
Furst Romancier heb ik ook naar gekeken, aansprekende hengst! Maar Blue Hors Farrell spreekt mij dan weer meer aan. Kun je mij daarin advies geven wat je beter vindt aan Furst Romancier ten opzichte van Farrell? :)

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.


xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-21 12:26

Ze is nu rond de 165cm verwacht ik. Voorkeur gaat wel uit naar een meer bewezen hengst omdat ik ook nog niet weet wat ze zelf doorfokt. De goede galop zit wel in de hele merrie lijn dus dat zal zij ook wel doorgeven. En een hele fijne ‘onbewezen’/jonge hengst zal ik zeker niet laten staan maar echt wel overwegen :)
Ik vind haar een compleet sportpaard (ik hou wel van dat compacte) maar wil wel een hengst met meer lengte want anders komt er dadelijk een pony uit :')

Simpie94, bedankt voor de aanvulling. Daarom spreekt Farrell mij waarschijnlijk meer aan, hou wel van modern :o

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-21 16:18

Elisa2 schreef:
Ik twijfel of Farrell genoeg lengte gaat geven, wbt het lange achterbeen dat zag ik ook bij Franzizkus inderdaad. Daarom dacht ik aan Frankie Lee omdat deze net wat langer gelijnd lijkt te zijn met een wat minder lang achterbeen. Maar dan moet de hengst je wel aanspreken natuurlijk.

Je kan ook kijken naar Furst Jazz, voegt lengte en bewegingskwaliteit toe..wel iets neerwaartse romprichting.
Verder denk ik aan Next Pitch, wel lijnenteelt maar ik verwacht dat deze ook genoeg lengte door gaat geven. Uiteraard is dat nog wel een jonge hengst.

Indian Rock is wellicht ook een optie, is een modellenmaker en het Apache bloed lijkt het ook goed te doen met Toto bloed.

Bedankt! Furst Jazz heb ik een nakomeling gehad (helaas een maand geleden overleden) maar die was ZO groot! Met de 2,5 al zeker 175cm en ik heb hem vanaf veulen af aan zo goed in de gaten moeten houden want die was niet dik te krijgen door zijn enorme groeispurten. Dus voorlopig geen Furst Jazz meer voor mij :') (wel enorm fijn karakter had dat paard).

Indian Rock vind ik fantastisch! Maar ik twijfel of het veulen dan niet te scherp gaat worden. Deze merrie is wel echt een scherp ding wat ik er nu van kan zien. Ken wel 2 nakomelingen van hem die voldoende lengte hebben dus dat is wel positief! Qua karakter is de een een scherpe (wel op de positieve manier en die moeder is ook vrij scherp) en de ander heel nuchter (ook net als de moeder). Dus voor mij nog niet duidelijk of hij meer scherpte gaat brengen aan het karakter. Weet jij daar meer over?
Next Pitch vind ik nog te vroeg om mee te dekken, wellicht een voor de toekomst.

Franziskus valt inderdaad af door het lange achterbeen. Toch fijn zo een topic! :D

@Marjan, ik kan zo 123 niet een nakomeling vinden van die hengst. Ken jij er een die genoeg lengte heeft?

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-11-21 20:20

Ja het liefst zou ik ook een Nederlandse hengst willen (en dan nog het liefst van v Uytert want die zit lekker dichtbij :') ) maar niks van die collectie spreekt mij aan (oké Vivaldi dan :P ).
Glamourdale heb ik nog geen nakomeling van gezien die mij aanspreekt. Paard zelf vind ik wel echt heel gaaf. Ferguson spreekt mij niet aan.

Wat vind jij beter aan Vivino ten opzichte van bijv Vitalis?
Foundation is ook zeker een om op het lijstje erbij te schrijven! Thanks!

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-21 12:34

Ik zit ineens aan Everdale te denken. Hoe kijken jullie daar naar? Ik heb toch graag een hengst die in NL staat want stel dat het allemaal niet wil lukken zit ik met 10x verzendkosten en het is toch allemaal niet zo ‘direct’ als wanneer je gewoon sperma uit NL hebt. Voor het jaar erna heb ik al wat meer zicht op hoe de merrie drachtig wordt etc.

Ik heb echt geen favoriet bij v Uytert. Furst Jazz vind ik zelf wel geweldig maar wat ik al zei de maat is wel een dingetje en heb gezien dat hij gewoon echt groot fokt. Ik wil geen kasteel fokken maar een normaal paard, 170/175 is prima (kleiner is niet zo erg).
Voor mijn paarden vind ik het lastig met de paarden die in NL staan. Ben weg van For Ferrero maar ga ik met deze niet snel doen aangezien het dan denk ik echt een poppetje wordt en ik heb haar moeder daar nu drachtig van. De buitenlandse hengsten trekken mij het meest maar vind het risico te groot dat het niet lukt. Kortom, ik vind het best moeilijk! Eerste veulen misschien maar gewoon wat induwen en kijken hoe het verloopt en wat er uit komt :')

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-21 15:05

Manubres, nee nog niet gedaan. Is dat onafhankelijk?
Elisa, For Romance wordt denk ik weer te chique? Mijn andere merrie overweeg ik om daar volgend jaar mee te dekken als het FF veulen bevalt. Die merrie (haar moeder) heeft zelf meer massa. Maar ik zal het nog eens goed bekijken wellicht past het wel op deze.
Vind jij dat Glamourdale meer souplesse door geeft dan Everdale? De broer van haar moeder is een Everdale en vond ik een onwijs fijn paard in de beweging en gaf de ruiter een waanzinnig gevoel qua lossigheid. Vandaar dat ik denk dat dit bloed er misschien wel goed op past. Zal mij eens meer verdiepen in de nafok van Glamourdale.
Ik zou de bezichtigen graag willen bekijken maar het ontbreekt een beetje aan de tijd om er rustig voor te gaan zitten helaas. Als het terug te kijken is dan zal ik dat eens doen op een rustig moment. Goed advies!

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Re: Hengstenkeuze Toto jr x Cachet L x Krack C

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-11-21 17:40

Ik wil liever een hengst van minimaal 5 jaar oud. Jong x jong wordt nog meer gokken (fokken is natuurlijk al een deel gokken maar ik wil wel nafok hebben gezien).

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-21 05:41

Heb op FB advies gevraagd bij de KWPN veulens groep. Nou die adviezen lopen zo uit een :')
Dat is toch maar weer een bewijs dat fokken grotendeels smaak is. 99% van de hengsten die genoemd worden zou ik zelf niet pakken ivm smaak. Zou zomaar kunnen zijn dat het heus wel past op mijn merrie maar de nafok van die paarden spreekt mij niet aan.
Ik ben er nog steeds niet uit maar gelukkig heb ik nog even. Neig toch meer naar een NL hengst maar kan nog steeds niets vinden waarbij ik denk ‘wauw’. Dus denk dan aan een iets goedkopere Duitse hengst, mocht het qua dekken allemaal niet in een keer willen heb ik nog voldoende budget om het 100 keer te proberen :P of ik ga gewoon de gok wagen met een paard die mij enorm aanspreekt (dat wordt dan sowieso een buitenlandse hengst). Keuzes....

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-21 08:03

fokfanaat schreef:
en er staan in Nederland ook echt veel duits gefokte hengsten ter dekking momenteel

Ken je er een die je mij zou adviseren? :)

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-21 08:04

Elisa2 schreef:
Bij veel buitenlandse hengsten heb je nog meer onzekerheid, qua fokwaarden, genetisch profiel, oc status dan bij een jonge hengst. Zeker als je voor een goedkopere hengst gaat. Ik zou echt gewoon eens nakomelingen gaan bekijken van verschillende hengsten. Sommige fokken ook anders dan ze zelf zijn, kan best zijn dat de nafok je dan wel aanspreekt.

Ja daar heb je ook weer gelijk in! Sommige hengsten fokken inderdaad mooier dan ze zelf zijn daar let ik ook wel op. Daarom liever een hengst waarvan al wel wat nafok bekend is want niet iedere goede hengst geeft ook super fijne nakomelingen en andersom natuurlijk.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-21 13:35

manubres schreef:
Ja, heb het gezien dat je daar ook gevraagd had voor fokadvies. Heb zelf het idee dat er niet echt hele goede doordachte adviezen worden gegeven. Alleen hengsten waar ze zelf een goed veulen van gehad hebben, maar hun merrie is jouw merrie niet. Als je het goed wil doen moet je kijken naar de lineaire score, de moederlijn, de vaderlijn, de inteeltscore...Zelf kijk ik altijd naar de afstammelingenkeuring en Google ik op afstammelingen van een hengst of kijk op YouTube. Want wat hierboven al staat, sommige hengsten zijn bloedmooi maar vallen de veulens tegen.

Maar je kunt natuurlijk ook gewoon op je gevoel afgaan en een gokje wagen. Bij het KWPN is het advies natuurlijk wel wat gekleurd omdat ze wel een KWPN hengst(en) adviseren en geen buitenlandse. Ik heb zelf eerder een fokadvies aangevraagd en dat werd gedaan door Floor Droge (met puntjes op de o). Zij heeft natuurlijk al heel veel paarden, veulens, hengsten etc gezien en kan denk ik zeker zeggen wat een goede match is met het bloed dat je merrie voert. Als je bij het KWPN lid bent kost het maar 30,20 euro.

Mee eens ik vond de keuzes die ze aandroegen eerder gebaseerd op eigen smaak dan wat op mijn merrie zou passen.
Bedankt voor de tip! Ga zeker even achter dat fokadvies aan. Sowieso kan dat nooit kwaad en ik heb zelf gewoon veel te weinig ervaring en twijfel te veel en te snel merk ik. Het is allemaal zo nieuw en vorige jaar wist ik het direct bij haar moeder en kreeg ik via bokt de doorslaggevende antwoorden. Nu heb ik niet perse 1 hengst waarvan ik denk ‘dat wordt hem!’.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-21 13:38

Hootje schreef:
Onze Cachet L x Vivaldi merrie is dit jaar gedekt door ook een duitse hengst, wel een jonge. Wij hebben gedekt met Ziyech. Maar onze merrie is 1.76 en langgelijnd, en hij lijkt compacter dus hopen (voor ons) ook dat hij dat wat doorfok. Ik zou een hengst kiezen waar je jezelf goed bijvoelt, of het nou een bewezen buitenlandse hengst is of een jonge kwpn hengst. Zeker omdat het veulen voor jezelf is :j

Dat is een mooie hengst inderdaad! Ik vind hem niet perse heel compact? Ik vind m eigenlijk ook nog wel een voor mij bij op het lijstje :') :D

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-21 16:17

simpie94 schreef:
Ziyech voert zelf al 2x jazz. Wel verder weg maar echt ‘Duits’ is het weer niet.
Met ook nog Krack c en ferro verderop in de lijn.

Nog niet zo ver gekeken maar dan valt die inderdaad af! :j

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-11-21 16:25

Babootje schreef:
Mooie merrie hoor met meer dan gemiddelde gangen. Volgens mij kan ze best naar de keuring. Een reebeen is niet erfelijk.
Qua hengst ben ik erg gecharmeerd van Las Vegas. Grootramige hengst met een stoer voorkomen. Hele krachtige hengst met een hele goede aanlegtest qua bewegen en rijdbaarheid. Zou best mooi kunnen passen bij jouw merrie, juist omdat ze best luxe is.
https://www.uytert.nl/nl/las-vegas

Verder Sekret. De hengst vind ik zelf niet super bijzonder qua voorkomen, maar de fokker van mijn paarden heeft hem een paar x gebruikt op verschillende merrie's en zonder uitzondering hele goede veulens van gefokt. Dus zijn nafok doet het blijkbaar goed.

Ja Secret geeft waanzinnige veulens! Maar volgens mij is deze alleen via Duitse stations beschikbaar?
Ik wil de merrie volgend jaar ook eerst thuis laten bekijken om zo zeker te zijn of het mogelijk is dat ze ster zou kunnen worden met het reebeen. Anders is het wel zonde van de tijd en het geld als ik haar zo maar naar de keuring toe doe en ze op stand al afgekeurd wordt.

Las Vegas is ook een paard die mij weer niet aan staat. Ik weet niet wat het is. Hij is zeker gaaf maar ook weer enorm. Ondanks dat ik niks tegen grote paarden heb voelt het gewoon niet fijn om er mee te dekken.
Ik krijg van steeds meer mensen te horen dat ik vooral mijn gevoel moet volgen. Moeilijk als het alle kanten op gaat haha. Heb de Ijzeren Man gemaild over advies wat betreft een buitenlandse hengst en merrie voor het eerst dragend zien te krijgen (Blue Hors Farrell blijft toch in mijn hoofd rond hangen). En ik heb gemaild voor For Final (tja ook een poppetje maar pfoe wat een fijn paard) of deze volgend jaar beschikbaar is etc.
Even dat afwachten. Ondertussen lekker begonnen met longeren met de merrie, wordt denk ik wel een heel fijn rijpaard en dat is ook wat ik wil fokken. Fijn karakter, fijn en soepel lijf en voldoende go. Deze merrie heeft dat allemaal voor mij.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-21 20:18

Ja dat probeer ik zeker! Daarom liever een wat oudere hengst zodat er wat nafok te bekijken is!
For Final is helaas uit de dekdienst gehaald. Dus die is geen optie meer. Afgelopen jaar heb ik op de keuring advies gevraagd over het reebeen (zonder foto materiaal, gewoon advies) en ze gaf aan dat als het niet uitsteekt het geen probleem is maar bij mijn merrie zit er wel een kleine ‘bobbel’. En dan zou het wel een afkeuring kunnen zijn vandaar dat ik er gewoon even iemand naar laat kijken, voor de zekerheid.

Ben er nog steeds niet uit maar goed ik heb nog even gelukkig! Wel heel blij met jullie input want dat zet mij weer op een ander spoor en zodoende ook al bij hengsten uit gekomen waar ik anders niet aan gedacht had.

Aimee, Spielberg wordt hier op bokt best vaak geadviseerd. Is er iets wat hij specifiek door fokt? Via die ene gare video ( :') ) op de website spreekt het mij nog niet voldoende aan.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-12-21 21:06

@fokfanaat, ik zal hem eens beter bekijken, klinkt wel goed :)
Furst Dior zit ik de laatste dagen inderdaad ook aan te denken. Vond hem in Duitsland beter lopen maar kwaliteit heeft hij zeker! En ik denk dat Furstelball bloed het best goed op deze merrie zou doen. En het voordeel, lekker dichtbij :D

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-21 12:02

Blue Hors Farrell valt helaas toch af. Hij dekt maar op bepaalde dagen en het sperma is (logisch) pas een dag later hier. Voor de eerste keer geeft dat voor mij te veel onzekerheid. Furst Romancier heb ik nog eens goed bekeken en denk dat deze aardig goed zal passen op mijn merrie zoals iemand hier al opperde.
Secret vind ik ook gaaf maar gaat alleen maar via Duitsland. Vind dat ook even te ingewikkeld :z
Follow Me OLD spreekt mij ook aan. Mensen die daar iets van vinden? Van die hengst? :D

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-21 21:26

Bedankt voor jullie input van weer!
Elisa, gave hengst inderdaad maar mij nog iets te jong op dit moment.

De paarden van Lodbergen spreken mij echt aan maar helaas dekken er een aantal niet meer die ik wel graag had gewild (For Final, Finest Selection en wellicht Follow me ook niet meer). Zo jammer! Zou graag via hun wat doen want heb met de Pretendenthoeve al fijn en snel contact gehad. Maar als ze niks meer hebben wat mijn paard past houdt het op natuurlijk! Alhoewel ik For Romance voor mijn beide merries wel interessant vind!
Wat jij zegt SarahJ is inderdaad wel iets om in de gaten te houden! Zonde als het niet lukt en je het jaar daar op eigenlijk verplicht bent weer voor die hengst te gaan en dan nog moet bijbetalen ook. Ik zal het goed in de gaten houden!

Ik zal het hengstenstation van Secret eens bellen, kijken of ik wat wijzer word :D

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-12-21 22:12

Desperado kan mij totaal niet bekoren (terwijl hij echt wel goed fokt en natuurlijk super presteert!) Dream Boy heb ik op mijn lijst gehad maar als ik voor een Vivaldi zoon ga wordt het sowieso Vitalis. Vind dat echt de meest geweldige hengst die er op dit moment is!
Als ze eenmaal een veulen gehad heeft denk ik dat ik voor Vitalis dat jaar er op ga. Mocht alles goed verlopen en ze überhaupt drachtig worden/gezond veulen krijgen en zelf heel blijven etc :D

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-12-21 12:01

Ik zag gister het filmpje van Vivaldi via kwpn en daarin zeiden ze dat hij goed past op compacte merries met een goed achterbeen. Had hier al een berichtje getypt maar weer verwijderd (daar reageerde Suzanne denk ik op) want ik las daarna dat hij niet meer in NL stond :') dus dacht dan houdt het toch op :P
Maar Vivaldi/Vitalis zou ik graag gebruiken. Heb v Uytert gemaild of hij volgend jaar weer in NL staat. Wellicht ga ik die gok dan toch wagen :o nu leeft hij nog. Kan ook zomaar weer anders zijn.

Wilde eigenlijk niet zo een dure hengst voor de eerste keer maar ik merk dat het moeilijker is dan gedacht om een hengst te vinden die echt aansluit bij mijn merrie + mijn smaak is.
Kortom, ik ga nog steeds van links naar rechts in mijn keuze :')

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 06-12-21 21:26

Elisa, inderdaad ik denk nu ook steeds meer zo. Waarom nog een extra jaar wachten als het nu ook kan? En mocht het niet pakken laat ik mijn andere merrie er mee insemineren haha. Uiteindelijk fok ik voor mezelf en als ik een hengst kan kiezen waar ik zelf helemaal weg van ben plus mijn merrie waar ik dol op ben dan heb ik sowieso een leuk paard voor mezelf gefokt.

Babootje, hele gave is dat inderdaad! Maar ik wil zo lang het kan wegblijven van Helgstrand. Vind dat echt een paardenproductiebedrijf :') zijn alle grote stallen natuurlijk enigszins maar ik heb met deze gewoon heel weinig :o wel veel heeele goede paarden, dat dan weer wel :P :+

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-12-21 19:27

Oh super! Ik zal zeker even contact met je opnemen!

Umeo, dat denk ik inderdaad ook als ik voor For Romance zou gaan. Bellany spreekt mij niet voldoende aan (wel een mooi paard!)
Vitalis staat voorlopig nog bovenaan. Maar vind Fursten-Look, Secret en Finest ook aansprekend (weer anders dan ik eerder opperde :z :') ).

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.

xmarliez
Berichten: 4088
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-12-21 11:44

Ja precies zo herinner ik het mij ook! Maar stiekem heeft hij al heel veel goede nakomelingen gegeven. Daarom spreekt hij mij ook aan.

Fontaine heb ik een aantal veulens van gezien. Spreken mij niet aan (een draait enorm in de voorbenen, ander leek het ook te gaan doen) en ze zijn ook ENORM. Heb niet zoveel met die hengst persoonlijk.

Dressuur is het in harmonie ontwikkelen en verbeteren van de natuurlijke eigenschappen van het paard.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Sewri en 7 bezoekers