Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 11:36

Hallo iedereen,

De merrie wordt volgend jaar 3 jaar. Als veulen werd ze gewond geraakt door een paardenbeslag. Na 3 operaties is ze te boven gekomen. Het verdict is wel dat ze niet meer in sport kan door verzwakte pees die lang in gips heeft gelegen. Ze mag wel als fokmerrie gebruikt worden (groen licht van de chirurg die haar geopereerd heeft). Ze komt uit BWP prestatiestam 63.

Afbeelding

Haar afstamming https://www.hippomundo.com/nl/pedigree/ ... -dackers-z

Graag jullie mening over haar exterieur zodat ik gerichter naar de juist passende hengsten kan zoeken. Aantal voorstellen zijn welkom. Graag commerciƫle hengsten. Zelf heb ik aganix du seigneur op het oog.

Pluspunten
- zeer energiek
- mensgericht

Minpunten
- maat
- iets kleiner dan gemiddelde (ze is 163 cm)


Volgende maand gaan we haar eens laten vrijspringen om te kijken hoe ze over de sprong gaat.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 12:53

Maakt het stamboek uit?

De merrie is nog niet uitgegroeid en dat is te zien op de foto, als ik het zo zie dan zou ik vooral letten op een correct fundament van de hengst.
Ze lijkt week gekoot in het voorbeen en achter een heel erg steil achterbeen en eveneens week gekoot te zijn.

Pantykous

Berichten: 10485
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 14:01

Ik zie hier eerlijk gezegd geen fokmateriaal in. Op zowel het lijf als de benen is het geen correct paard. Ook de afstamming is niet bijzonder.

Ik snap dat je de merrie toch wat wilt laten doen, heb je al aan draagmerrie gedacht?

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 16:15

Elisa2 schreef:
Maakt het stamboek uit?

De merrie is nog niet uitgegroeid en dat is te zien op de foto, als ik het zo zie dan zou ik vooral letten op een correct fundament van de hengst.
Ze lijkt week gekoot in het voorbeen en achter een heel erg steil achterbeen en eveneens week gekoot te zijn.


Van week gekoot vanachter dat klopt. Daar werd ze besneden door de paardenbeul. Haar spieren en gewricht was aangetast. Vooraan is ze normaal niet week (slechte foto?). Op foto is de merrie 1,5j. Ik zal recenter foto plaatsen.

Inderdaad. Ik zoek een langgelijnde hengst (liefs aanvaard door BWP of Z stamboek) die veel maat geeft. Dominator z was een optie maar te duur. Uit haar tante had ik een thunder gefokt en die is groter en langgelijnder. https://youtu.be/qLTwU57DJX4
Thunder leeft helaas niet meer. De moeder heb ik recent moeten laten inslapen. Ze is nu de enige wat ik nog heb van haar. Rest was verkocht.


Pantykous schreef:
Ik zie hier eerlijk gezegd geen fokmateriaal in. Op zowel het lijf als de benen is het geen correct paard. Ook de afstamming is niet bijzonder.

Ik snap dat je de merrie toch wat wilt laten doen, heb je al aan draagmerrie gedacht?

Ja over aantal jaar kan ik haar voorstellen als draagmerrie. Op dit moment willen we kijken of ze effectief veulen kan dragen. Voor hetzelfde geld kan ze niet dragend worden.

Querido vg z is zoon van dominator maar ik weet niet hoe die fokt? Aganix staat nog op mijn lijstje maar ik wil graag weten of hij haar kan verbeteren? Ik moet niet moeders mooiste uitfokken maar een koel paard dat kan springen. Dressuur is niet verplicht (ze heeft daar ook geen bouw voor).

Nogmaals bedankt voor de input en hopelijk hebben jullie nog tips waarop ik verder moet letten met uitzoeken voor de hengstenkeuze?

merelhof
Berichten: 566
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 20:50

Aan jou om in te schatten hoe het beenwerk is van de stam want gezien het verhaal van de merrie kan je weinig zeggen op basis van een foto van even geleden. Bonheur kan ook een oorzaak zijn (hij is daarvoor afgekeurd destijds) net als het stilstaan van de merrie. Dat kan jij best inschatten. Wat betreft hengstenkeuze: eens kijken naar een zoon van chacco blue? Die geeft kader en maat, goede benen en commercieel. Chacoon of chacfly? Eden du rouet? Carrera vdl? Maat, kwaliteit, cool in het hoofd. Brantzau? Kwaliteit, galop,commercieel.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-19 21:32

Bedankt voor uw input.
Carrera was ik ook aan het denken omdat die hele koele veulens gaf met maat in galop. Andere hengsten heb ik even opgezocht. Amai die chacfly is wel een hengst dat op het oog springt. Is die nog vers beschikbaar?

merelhof
Berichten: 566
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-19 22:04

In elk geval vorig jaar wel, maar zou vroeg op het jaar beginnen want zeer veel vraag naar de voorgaande jaren.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 10:17

Even een update. Mij werd aangeraden om iron man van padendorre te gebruiken. Iemand ervaring met die hengst?
Andere hengst dat ook zou passen is Q chacco blue van essence
https://netehof.be/nl/paard/Qchacco-Blu ... -x-Nonstop

Of omano BC
https://netehof.be/nl/paard/Omano-BC-Cumano-x-Darco

Darco bloed zou de merrie wat groter en zwaarder maken met extra vermogen. Merrie heeft techniek en bloed genoeg.

Wat denken jullie?

Liefs wil ik pegase van ruytershof gebruiken maar ben bang voor te erge inteelt op comme il faut- bloed. Ze is al bloederig genoeg.

De keuze van de hengstenhouderij netehof was omdat ik altijd goede ervaringen mee heb gehad.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-19 13:12

Heb je nog een recente foto? ik vind het moeilijk om er wat over te zeggen.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 14:14

Elisa2 schreef:
Heb je nog een recente foto? ik vind het moeilijk om er wat over te zeggen.

Ik zal er straks maken als ik thuis ben van het werk

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-19 19:34




Afbeelding

Afbeelding

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 10:17

Bedankt dit geeft in ieder geval wat meer informatie.

Van de twee hengsten die je opnoemt zou ik eerder voor Q Chacco gaan en dan met name vanwege de stand & lengte van het achterbeen die bij jouw merrie niet helemaal optimaal is en bij Omano ook niet.

Heb Iron man ook even bekeken, ik vind hem persoonlijk niet heel mooi basculeren boven de sprong. Lijkt wel vermogen genoeg te hebben.

xxx88
Berichten: 328
Geregistreerd: 16-04-07

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-19 20:27

Ik heb Q chacco blue als 3jarige op de hengstenshow bij team nijhof gezien.
Hij heeft mij positief verrast, super braaf in die omgeving en echt al goed springen voor een 3jarige.
Het was wel al een paard met veel massa...
Hoe hij fokt weet je natuurlijk nog niet.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-19 09:00

Hallo iedereen

Bedankt voor jullie reacties. Ik hou zeker rekening mee.

Elisa2, kunt u mij uitleggen hoe de achterbeen moet uitzien qua lengte? Dan leer ik wat bij.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-19 10:24

Hier staat het ea beschreven over het achterbeen wat mijn inziens net zo geld voor een springpaard als voor een dressuurpaard. Al is een wat steiler achterbeen meer gewenst bij een springpaard. https://www.bitmagazine.nl/instructie/h ... ntje/2486/

Wbt de lengte is bij jouw paard de lengte vh pijpbeen tussen het spronggewricht en de kogel vrij lang ( bij Cumano ook) in combinatie met de beenstand (erg steil)zorgt het ervoor dat het achterbeen moeilijker buigt in het spronggewricht en daardoor "achter" blijft in de beweging en dus moeilijker onder het lijf gebracht kan worden. Wat wel nodig is om het gewicht goed op achter te kunnen brengen voor de afzet.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-19 09:41

Bedankt voor je input. Daar heb ik veel aan! Nu zie ik dat bij de merrie wel kort is (zit ook in de moederlijn heb ik juist ontdekt. Met de moeder van de merrie sprong ik 130 mee maar heeft inderdaad een zo manier van springen dat de achterbenen niet helemaal uitstrekken. Daarom koos ik voor commilfoo voor zijn lange rug en techniek. Ijzeren wil had de moeder genoeg en veel bloed. Ze kon ook heel goed kort draaien tussen de springen door.

Q chacco blue staat definitief op lijstje

Iemand had mij aganix aangeraden om vermogen en koelbloedigheid. En hij zou passen op bloederige merries. Ik weet niet hoe de maat zal zijn. Heeft iemand aganix? Hoe is de maat en de gangen?

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 10:50

Graag gedaan, als de moeder het ook had dan weet je in ieder geval waar het vandaan komt en waar je op kunt verbeteren bij het uitzoeken van een hengst.

Carri
Berichten: 559
Geregistreerd: 10-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 11:41

mijn voorstel: als je maat en vermogen wil toevoegen : Grandorado TN

merelhof
Berichten: 566
Geregistreerd: 29-08-09
Woonplaats: belgium

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 18:42

Ieder zijn ding maar als de merrie al bloed genoeg heeft zou ik toch even nadenken bij aganix. Chellano geeft veel bloed, grandorado: Clinton en Toulon, ook meer dan bloed genoeg. Kan allemaal goed uitpakken maar toch wel even verder kijken dan de hengst op zich en zien wat er achter zit.

Lightninggg

Berichten: 604
Geregistreerd: 18-03-13

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-19 19:12

Aganix is nu niet bepaald koel. Heb er al enkele nakomelingen van gerede n en ze zijn redelijk moeilijk te rijden en super rillig. Ook qua exterieur lopen er wel betere verervers rond, ik vind de Aganix nakomelingen over het algemeen niet top gebouwd. Zeer veel maat maar missen massa

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 07:42

Ok bedankt voor de input!

Andere hengst dat mij opviel is canturano. Volgens mij is hij kwpn gefokt maar geeft wel super exterieur door. Heeft iemand inkijk in veulenrapport van die hengst bij kwpn?

Firegirl
Berichten: 949
Geregistreerd: 06-09-09
Woonplaats: Flevoland

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-19 12:07

Heb afstemmelingenrapportage voor je opgezocht, er wordt gezegd dat hij veredelt. Past bij merries met een goede maat en bovenbouw. Kan springkwaliteit, met name vermogen en lichaamsgebruik verbeteren.

als ik samenvat zijn de rug en verzenen wel aandachtspunten.

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-19 13:58

Firegirl schreef:
Heb afstemmelingenrapportage voor je opgezocht, er wordt gezegd dat hij veredelt. Past bij merries met een goede maat en bovenbouw. Kan springkwaliteit, met name vermogen en lichaamsgebruik verbeteren.

als ik samenvat zijn de rug en verzenen wel aandachtspunten.

Bedankt. Dus hij past niet op merrie als ik het goed vat.

Nog iets, van Q chacco blue heb ik rapport gelezen. Daarin staat dat hij diepe middenstuk heeft. Is dat erg voor de merrie aangezien ze dat ook heeft?
https://www.belgian-warmblood.com/NL/he ... van-essene

Pegase zou volgens rapport wel meer type meegeven maar hij heeft als vader comme il faut terwijl mijn merrie als grootvader ook comme il faut heeft.
https://www.belgian-warmblood.com/NL/he ... ruytershof

Pffft wat is een hengstenkeuze toch moeilijk

Dakario

Berichten: 1625
Geregistreerd: 19-01-08

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-19 07:54

Of een hengst dat mij wel interesseert qua rapport is quatre mai van TxL. Ofwel Querido vg z? Hijzelf is de zoon van dominator en dominator is wel erg groot 178cm dacht ik.

Of zijn er nog andere tips qua hengstenkeuze?

Lami
Berichten: 563
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Exterieur en hengstenkeuze merrie uit BWP prestatiestam

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-19 10:30

hengstenkeuze is moeilijk. Wat denk je van de hengsten van stal de Muze? Elvis of weer een zoon. Hij heeft bij mij duidelijk vergoot en verzwaard. Bamako doe het ook goed met z'n nafok op t moment