Veulen geboren pensionhouder eiser verplaatst ander perceel.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Luap
Berichten: 12
Geregistreerd: 25-05-23

Veulen geboren pensionhouder eiser verplaatst ander perceel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 17:13

Geachte,

Graag wil ik mijn situatie met dit forum delen om te kijken wat juridisch gezien nu correct is in onze situatie met het probleem dat de pensionhouder eist het veulen met moeder te verplaatsen naar een ander perceel. In zijn woorden i.v.m. milieu, gemeente en omgeving.

In een overeenkomst die door beide partijen ondertekend is wordt vermeld.

Eigenaar paard zal haar/zijn paard op een door pensionhouder aan te wijzen gedeelte op het Paddock Paradise met kadastrale kaartnummer (liever deze informatie niet vrij te geven) zetten.

Met een snelle google search naar dit kadastrale kaartnummer wordt alleen de wei aangewezen waarin moeder en veulen zich nu verblijven. Dus pensionhouder kan in dit geval ons niet verplichten om in een andere wei te gaan staan. Het betreft hierbij ook dat de andere wei die zich in een andere straat bevindt naast een drukke weg van ongeveer 1000m loopafstand plus minus bevind naar deze wei. Hierbij hoog staand gras geen afzetting omdat hier ook al twee paarden staan waarvan 1 een hengst. En geen enkel toezicht.

Pensionhouder dreigt met beëindiging overeenkomst als wij niet akkoord gaan met zijn redenen.
Kortom moeder en veulen komen op straat te staan en hebben geen verblijf.

Wat en hoe kunnen wij dit het beste aanpakken. Advies is meer dan welkom en alvast bedankt voor uw antwoord.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Veulen geboren pensionhouder eiser verplaatst ander perceel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:17

Heb je een contract voor een bepaalde wei?
Normaal bepaald de pensionhouder waar de paarden komen te staan, maar het moet wel een logische plek zijn.
Maar zoals hij al zegt, hij kan het contract ook opzeggen (mits volgens de voorwaarden zoals deze in het contract staan).

Luap
Berichten: 12
Geregistreerd: 25-05-23

Re: Veulen geboren pensionhouder eiser verplaatst ander perceel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 17:19

Ja @Brainless het gaat hier om een perceel waarin moeder en veulen verblijven en dit wordt vermeld in dat contract/overeenkomst. Er staat geen enkel artikel in het contract met dat hij het contract kan ontbinden als wij hiermee niet akkoord gaan.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Veulen geboren pensionhouder eiser verplaatst ander perceel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:21

Maar wat staat er over het opzeggen van het contract?

Luap
Berichten: 12
Geregistreerd: 25-05-23

Re: Veulen geboren pensionhouder eiser verplaatst ander perceel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 17:27

De overeenkomst wordt aangegaan voor 1 jaar. Zij kan door ieder der partijen schriftelijk worden opgezegd per e-mail, per whatsapp of per brief, zulks voor de eerste dag van een maand, met inachtnemening van een opzegtermijn van een maan ingaande per der die eerste dag.

Partijen zijn gerichtd de overeenkomst per direct op te zeggen indien zwaarwegende reden hen daartoe nopen. Pensionhouder zal in deze gevallen nimmer gehouden zijn enige schade die eigenaar paard dientegevolge zou lijden, te vergoeden.

Eventuele geschillen, welke voortvloeien uit of vervand houden met de tussen partijen gesloten overeenkomst(en) en de uitvoering daarvan, zullen onderworpen worden aan het oordeel van bevoegde rechter van de rechtbank in het arrondissement waar het Paddock Paradise hierboven in aanmerking A is gevestigd, in deze is dat de rechtbank Gelderland

Luap
Berichten: 12
Geregistreerd: 25-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 17:30

Afbeelding
Kadastrale kaart foto en verplaatsing aanduidend met pijl.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Veulen geboren pensionhouder eiser verplaatst ander perceel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:39

Ik snap het niet zo heel goed, maar als het niet meer botert tussen jou en de pensionhouder omdat hij niet de verzorging of plaatsing kan of wil bieden die jouw merrie met veulen nodig hebben, dan lijkt het me wijs om een andere pensionhouder te zoeken. Dit probleem is schering en inslag als je zelf paarden hebt maar niet zelf grond\stallen en dus van iemand moet huren.

shampy

Berichten: 91
Geregistreerd: 14-04-09
Woonplaats: Aan Zee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:47

Misschien is de verplaatsing juist wat moeder en veulen wel nodig hebben.
Het kan zijn dat het op de paddock paradise niet werkt met een merrie met veulen tussen de rest van de groep.
En dat het schering en inslag is voor paarden eigenaren zonder eigen accomodatie gebeurd meestal.bij dezelfde personen, keer op keer op een andere stal.
Slecht hoor, al die staleigenaren.....er is gewoon nergens een goede stal te vinden..toch?

Luap
Berichten: 12
Geregistreerd: 25-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 17:48

Het probleem is dat ons wordt verzocht het veulen en merrie niet te verplaatsen mits deze goed loopt in de groep. Het veulen is vandaag geboren en wij zijn er de gehele dag bij geweest en geen enkel probleem kunnen ondervinden met de huidige kudde. Nu wordt ons verplicht merrie en veulen naar een wei te plaatsen waar geen toezicht is. Pensionhouder verteld zich te moeten houden aan wetten die te maken hebben met milieu gemeente en omgeving. In mij geval klinkt het als erg uit de hoogte doen en uiteindelijke dreiging met verbreken overeenkomst kortom merrie en veulen staan vanavond op straat. Wilt dat wij antwoorden voor 19:00

PS. Pensionhouder is tot heden vandaag nog niet aanwezig geweest op situatie te bekijken.
Laatst bijgewerkt door Luap op 25-05-23 17:53, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37241
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Veulen geboren pensionhouder eiser verplaatst ander perceel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:53

Mm rot situatie.
Was bekend dat de merrie drachtig was? Ik weet dat sommige gemeentes heel strict zijn in het maximum aantal dieren per perceel. Misschien is dat hier het geval?

Maar een pasgeboren veulen over die afstand verplaatsen en daarna zonder toezicht lijkt me niet echt een verstandige oplossing.

Hebje meer dan die zakelijk opgestelde mededeling?

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:54

Luap schreef:
Het probleem is dat ons wordt verzocht het veulen en merrie niet te verplaatsen mits deze goed loopt in de groep. Het veulen is vandaag geboren en wij zijn er de gehele dag bij geweest en geen enkel probleem kunnen ondervinden met de huidige kudde. Nu wordt ons verplicht merrie en veulen naar een wei te plaatsen waar geen toezicht is. Pensionhouder verteld zich te moeten houden aan wetten die te maken hebben met milieu gemeente en omgeving. In mij geval klinkt het als erg uit de hoogte doen en uiteindelijke dreiging met verbreken overeenkomst kortom merrie en veulen staan vanavond op straat. Wilt dat wij antwoorden voor 19:00

Dat vind ik niet kunnen. I.p.v. te kunnen genieten van je pas geboren veulen krijg je zoiets naar je hoofd.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:56

karuna schreef:
Mm rot situatie.
Was bekend dat de merrie drachtig was? Ik weet dat sommige gemeentes heel strict zijn in het maximum aantal dieren per perceel. Misschien is dat hier het geval?

Maar een pasgeboren veulen over die afstand verplaatsen en daarna zonder toezicht lijkt me niet echt een verstandige oplossing.

Hebje meer dan die zakelijk opgestelde mededeling?

Zou dat ook al gelden voor zulke jonge veulens, of pas vanaf een bepaald aantal maanden?

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 17:56

Helaas is het wel zo, als jij er niet mee accoord gaat kan hij ook het contact opzeggen en dan heb je niets.
Je kan ook voorlopig accoord gaan en wat anders zoeken.

Luap
Berichten: 12
Geregistreerd: 25-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 17:58

@Drukke kabouter

Het was bekend bij verplaatsing van stal dat merrie drachtig was.
Hij had het wel daarover gehad maximum aantal dieren per perceel.
Maar paarden komen en gaan van de weide op het moment staan er 6 paarden incl merrie en veulen.

Nee helaas moet de woorden wisseling vanavond nog komen.

Luap
Berichten: 12
Geregistreerd: 25-05-23

Re: Veulen geboren pensionhouder eiser verplaatst ander perceel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 18:00

@Anjali Ja, het gaat hier om paard van mijn vrouw die in tranen is door dit gebeuren. Wat je dus als man heel erg boos kan maken. Ik denk dat het beste is @Brainless. Er wordt mij al verzocht om niet meer met deze man in zee te gaan.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:02

shampy schreef:
Misschien is de verplaatsing juist wat moeder en veulen wel nodig hebben.
Het kan zijn dat het op de paddock paradise niet werkt met een merrie met veulen tussen de rest van de groep.
En dat het schering en inslag is voor paarden eigenaren zonder eigen accomodatie gebeurd meestal.bij dezelfde personen, keer op keer op een andere stal.
Slecht hoor, al die staleigenaren.....er is gewoon nergens een goede stal te vinden..toch?

Je hebt natuurlijk 2 kanten, de pensionhouder en de klant die het beste wil voor zijn paard. Op mijn huidige stalling sta ik al 15 jaar, hier gekomen na 20 jaar op de vorige waar ik weg moest omdat die stal ging stoppen.Anders was ik er niet weggegaan. Maar daarvoor heb ik verschillende malen van stal moeten wisselen omdat de verzorging echt slecht was en inderdaad zoals ook bij ts zonder overleg verplaatsen van mijn paard naar slechte plekken. Soms werd ik daar zo kwaad van dat ik op staande voet vertrok. Maar ik had geen net geboren veulen erbij!

Rubs

Berichten: 510
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:02

Huh, aan jou is verzocht je merrie en veulen NIET te verplaatsen worden als het goed gaat in de groep.
Veulen is vandaag geboren.
Vandaag voor 19.00 moet je verplicht akkoord gaan met verhuizing naar een andere wei waar ook een hengst staat.

Het is een beetje gek verhaal en ik denk dat er al een conflict gaande is/was tussen jullie, waar je verder niets over vertelt.

Ik hoop dat je een goede plek vindt voor je merrie en veulen met een redelijke opzegtermijn.

love_odin

Berichten: 250
Geregistreerd: 12-10-12

Re: Veulen geboren pensionhouder eiser verplaatst ander perceel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:08

Eens met rubs.

Een veulen die vandaag geboren is, verhuizen naar een wei zonder toezicht met eens hengst >;) .

Nope dat was bij mij niet gebeurd

Popstra
Berichten: 13743
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:08

Denk niet dat wij hier verder wat over kunnen vinden aangezien we het verhaal van maar 1 kant lezen

Luap
Berichten: 12
Geregistreerd: 25-05-23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 18:08

Geen enkel conflict gehad met pensionhouder. Duidelijk onze problemen aangegeven bij verplaatsing stal. Is netjes op gereageerd. Het wordt ons inderdaad niet verzocht om de merrie en veulen te verplaatsen MITS dit goed gaat in de groep. Ik kan hier heel open op zijn. Maar wil liefst geen berichten van de whatsapp conversatie of namen hier benoemen

tienus63

Berichten: 12067
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:10

Als het veulen vandaag geboren is, heeft de stalhouder groot gelijk dat hij merrie en veulen even apart wil houden van de rest van de koppel.

Merrie kan rare uitval doen naar kuddegenoot, veulen kan in het gedrang komen en per ongeluk door de draden gedrukt worden.

De meeste fokkers houden merries en hun pas geboren apart. En gaan pas bij de rest van de koppel als veulen goed drinkt, de merrie goed opzoekt en weet waar de afrastering zit.
Meestal staan ze dan in een perceel samen en niet op een track van een paddock paradise.

Misschien heeft de stal eigenaar dit jullie wel proberen uit te leggen maar dat er miscommunicatie is en dat hij het nu op deze wijze probeert duidelijk te maken.

Komst van een veulen in een koppel kan de hele dynamiek doen veranderen.
Wij hadden ook een merrie die veulen van andere merrie probeerde te stelen, ook al had ze zelf een veulen aan de voet.
En de merries letten dan echt niet meer op hun veulen als zoiets gebeurd.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:12

Luap schreef:
@Anjali Ja, het gaat hier om paard van mijn vrouw die in tranen is door dit gebeuren. Wat je dus als man heel erg boos kan maken. Ik denk dat het beste is @Brainless. Er wordt mij al verzocht om niet meer met deze man in zee te gaan.

Ik vind dit heel erg. Als ik grond zou hebben (helaas niet het geval) dan mocht je ze komen brengen en een maand gratis staan want ik vind niets zo schattig als een merrie met pas geboren veulen, ik zou ervan genieten dat te zien.

Luap
Berichten: 12
Geregistreerd: 25-05-23

Re: Veulen geboren pensionhouder eiser verplaatst ander perceel.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-23 18:22

@tienus63 dit klinkt erg reëel alleen aan de kennis en kunde van pensionhouder is dit niet te merken.
Wij gaan in gesprek. @anjali Bedankt voor het lieve berichtje. Wij gaan nu onderweg om hiermee in gesprek te gaan. Geen berichten meer.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Veulen geboren pensionhouder eiser verplaatst ander perceel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 18:54

veel succes!!

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Veulen geboren pensionhouder eiser verplaatst ander perceel.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-23 19:54

Hopelijk kan het uitgepraat worden\opzeg termijn zodat jullie kunnen zoeken naar iets anders.
Is toch ook niet zo'n groot probleem om iets te regelen op de PaddockParadise zichzelf? Een stukje paddock, een pad met schaduw afzetten, etc. Waarom een onbekend weiland met een hengst? Hopelijk kunnen jullie snel genieten van het veulentje.