Paard 21 zadelmak maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Emily_18
Berichten: 1
Geregistreerd: 21-01-21

Paard 21 zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-21 16:49

Hey! Ik heb onlangs een paard gered van de slacht omdat zij niet meer drachtig kon zijn. Het paard is nu 21 jaar oud en het is enkele jaren geleden dat zij nog bereden is geweest. Nu was mijn vraag of het slim was om ze opnieuw zadelmak te maken en ze terug te leren berijden ondanks haar leeftijd. Ze staat 24/7 op een weide en is nog heel actief, je ziet het niet dat ze oud is. Ik heb jullie mening nodig :)

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Paard 21 leren rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:53

Welkom op Bokt.

Gefeliciteerd met je nieuwe paard. Als ze gezond is kun je het rijden weer oppakken. Als ze in het verleden gereden is dan is ze zadelmak, dat zal ze heus nog wel kennen. Gewoon rustig aan beginnen met iemand erbij met veel verstand van beleren. Sommige paarden pakken het op alsof ze de week ervoor nog bereden zijn, andere hebben wat meer sturing nodig.

Anoniem

Re: Paard 21 zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:56

Ik zou eerst een dierenarts even laten kijken. En als je groen licht krijgt, heel en heel erg rustig beginnen en niet te veel vragen, ze is immers best op leeftijd.

Xyris

Berichten: 9448
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:57

Welkom op bokt!

Weet je waarom men op een gegeven moment is gestopt met rijden? Je ziet vaak dat merries die om de 1 of andere reden niet meer geschikt zijn voor onder het zadel, ingezet worden als fokmerrie. Ik zou dus eerst even kijken of ze het fysiek aankan en er geen verborgen gebreken zitten. Want een paard bij de slacht vandaan, tsja... Daar is toch echt iets mis mee, anders was ze verkocht.
Het hopen voor jou is dat dat 'mis' enkel het drachtig worden is en niks meer.

Even als sidenote: Een paard dat niet oke is gaat vaak naar de slacht omdat de oude eigenaar niet wilt dat er nog langer gesleept wordt met het paard omwille van gebreken. Dit kan zijn omdat het paard pijn heeft en/of gevaarlijk is om te rijden.
Dit geldt natuurlijk niet voor alle paarden, maar het gros wel, zeker als ze ouder zijn. Laat het paard dus even goed onderzoeken voor je er uberhaupt op stapt.

Mocht ze in orde zijn dan ga ik er van uit dat ze vrij vlot weer goed te rijden is, als ze lang genoeg gereden is dan vergeten ze dat niet zomaar.

Mars

Berichten: 33263
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 16:58

Die zou ik eerst medisch even laten checken voor je erop gaat zitten.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:06

Xyris schreef:
Weet je waarom men op een gegeven moment is gestopt met rijden?

Goede aanvulling Xyris. Ik schrijf kort "als ze gezond is" maar bij een paard dat richting slacht zou gaan is het extra belangrijk daar goed op te letten.

senna21

Berichten: 11852
Geregistreerd: 17-03-09

Re: Paard 21 zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 17:56

Ik ben wel benieuwd naar de achtergrond van het verhaal. Weet je waarom dit paard naar de slager zou gaan?
Er kan van alles mis zijn met een paard wat er stralend uitziet.

mika11

Berichten: 11107
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord Veluwe

Re: Paard 21 zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:25

Waarom wil je haar nog zadelmak maken?

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Paard 21 zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:29

maar zoals ik het lees is ze gewoon bereden geweest?

als ze gewoon rustig is, is er ook gewoon een reeele kans dat je er zo terug een zadel op kan leggen en vertrekken.
wel meer paarden zijn heus zo makkelijk als ze regelmatig gereden werden in hun leven.

alleen de vraag, waarom naar de slacht als ze bv ook gereden was....
grote kans dat er ergens een 'medisch mankement' zit, om het zo even algemeen te benoemen....

Anna79

Berichten: 3379
Geregistreerd: 30-11-15

Re: Paard 21 zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 18:36

Is het een Fries? Daar wordt wel vaker mee gefokt totdat ze erbij neervallen. Wellicht heeft deze het geluk dat drachtig worden niet meer lukt maar is ze fysiek nog in orde.

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paard 21 zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-21 21:26

Een paard redden van de slager is over het algemeen geen goed idee. Ze gaan niet voor niks naar de slager.

Coby
Moderator Informatief
May the horse be with you!
The one and only

Berichten: 15452
Geregistreerd: 01-07-03
Woonplaats: Jubbega

Re: Paard 21 zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 13:45

Gezien dit topic beter past op RT-V verplaats ik het daar naar toe.

Jolliegirl

Berichten: 32968
Geregistreerd: 18-07-04

Re: Paard 21 zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 14:22

Dit paard zal niet bij een slachthuis weggehaald zijn.
Dat gaat gewoon niet.

Met gered van de slacht zal bedoeld worden dat het dier daar naartoe zou gaan.


Laat het dier medisch goed onderzoeken.
Er is een reden waarom er vaak de keus is om een dier naar de slacht te willen doen.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard 21 zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 14:28

Ik zou een paard op die leeftijd nadat die al een tijdje op pensioen heeft gestaan en blijkbaar in dergelijke staat was dat die naar het slachthuis moest, nu niet meer pesten met nog voor rijpaardje te moeten spelen. Maar dat is mijn mening uiteraard.

Anastasia24

Berichten: 2706
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Paard 21 zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 14:41

Tja, 21, waarschijnlijk leven vol veulens gehad. Ik zou als ik jou was haar lekker op een welverdiend pensioen zetten. Ik zou niet meer een heel 'project' eraan vast knopen om haar weer gewend te laten raken aan zadel en ruiter.

Kabayo

Berichten: 13977
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 14:51

Anastasia24 schreef:
Tja, 21, waarschijnlijk leven vol veulens gehad. Ik zou als ik jou was haar lekker op een welverdiend pensioen zetten. Ik zou niet meer een heel 'project' eraan vast knopen om haar weer gewend te laten raken aan zadel en ruiter.

Mee eens. Eindelijk rust voor het lijf

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Paard 21 zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 14:55

Hier ook de vraag. Waarom?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 14:55

Rust roest. Als ze in goede conditie is, gezond is en dit bevestigd is door een dierenarts, dan is licht werk onder het zadel echt geen probleem. Integendeel :)

liedje89
Berichten: 7157
Geregistreerd: 09-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 16:25

Ik denk dat het wel een beetje kort door de bocht is om te zeggen dat je dit paard omwille van haar leeftijd beter stil kan zetten. Mijn ervaring is toch wel een beetje dat een actief pensioen met in elk geval een vorm van werk oude paarden vaak beter doet dan stilstaan. Hoe "oud" een paard van 20 aandoet kan ook enorm variëren, ik ken verschillende paarden die ruim voor de 21 al stok bejaard aandeden (en ook echt niet meer in een conditie waren om echt te werken), maar ik ken er ook een paar die met 25 nog vrij actief bereden werden.

Ik zou bij een paard voor de slacht inderdaad wel kijken of je de achtergrond kan achterhalen want het kan natuurlijk dat dit paard niet meer onder het zadel kwam omdat de eigenaar daar domweg geen tijd meer voor had/het niet zijn interesse had, maar er kan ook een andere reden voor zijn zoals een fysiek gebrek of misschien gevaarlijk gedrag in het verleden etc. en inderdaad eens informeren bij een dierenarts (misschien ook een die wat van beweging weet en bijvoorbeeld ook fysio of chiropractor is) of ze kwa conditie geschikt lijkt om te rijden.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 30-01-21 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Berichten: 19749
Geregistreerd: 29-08-06
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 16:27

Paard gered van de slacht?
Een goede slager verkoopt dat paard niet zomaar

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110688
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Paard 21 zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 16:32

Of ze bedoelt dat het paard naar de slager zou gaan, maar ze haar van de eigenaresse heeft gekocht voordat het paard op transport ging.

Katyatje

Berichten: 1862
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:07

Als het paard in orde is (check met veearts) zie ik niet in waarom het niet zou kunnen. Ik veronderstel dat TS het wel rustig zou aanpakken en niet direct gaat boscrossen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Paard 21 zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:23

Genoeg handelaren die dreigen met de slacht om een paard sneller te kunnen verkopen. Ik zou er niet direct vanuit gaan dat het dier vanalles mankeert. Maar inderdaad wel even door een dierenarts laten keuren.
En dan zou ik rustig kijken wat ze gewend is, rustig longeren, zadel erop, kijken hoe ze reageert.. Er zijn genoeg oudjes die nog volop genieten van buitenritten bijvoorbeeld.

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Paard 21 zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:33

Als het paard vroeger normaal bereden is geweest (en je weet dat 100% zeker!) en nu gezond genoeg is om weer bereden te worden hoef je haar niet meer zadelmak te maken.
Kijken hoe het gaat met zadel/hoofdstel en even longeren als dat prima gaat kun je gewoon opstappen en rustig wegrijden.
Lekker relaxed opbouwen.

pillow
Berichten: 7804
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Paard 21 zadelmak maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-21 17:52

Vreemd dat TS nergens meer op reageert. Is het bedoeld om gezeur uit te lokken?