Lange(re) lijnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Lange(re) lijnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-20 03:09

Hi!

Voor mijn lange paard van 1,70 beetje een vraagstuk. Op een 2 paard staat ze altijd super relaxt, daarin hebben de 2 trailerlijnen van HH hangen. Inmiddels een 1,5 paarde en heb dezelfde lijnen gekocht omdat ze zo fijn zijn. Ding is echter dat 1,5 wel veel breder is en paard nogal een lange hals heeft.

Toen ik haar aan die lijnen had gedaan merkte ik dat ze relatief onrustig stond, niet qua stress maar meer qua verstappen. Nu had ik haar gister aan 1 kant met die lijnen aan haar kaak gezet en de andere kant met het normale halstertouw. Had het idee dat ze veel rustiger stond (voelde niets tijdens het rijden, alleen bij stoplichten voelde ik dat ze beetje stappen aan het zetten was). Mijn theorie is langere lijnen dus meer mogelijkheid om haar hals te gebruiken voor balans.

Vraag is dus wat zijn fijne(re) lijnen?
- kettingen sowieso niet, Alu trailer dus maakt lawaai
- ik zet haar sowieso aan twee kanten vast
- ben juist wel fan van paniekhaken
- gewoon halstertouwen vind ik ontzettend irritant werken

Zat nu te kijken naar verstelbare Nylon maar daar zit nog wel verschil in. Liefst heb ik elastisch, vergelijkbaar met wat ik nu heb maar dan dus langer.

Ander vraagje; het betreft een humbaur single alu met zadelkamer, opzich echt een top ding(!) maar ook even uitzoeken wat nou het handigst is met hooinet ophangen. Boven de zadelkamer kan maar had laatst het idee dat paard die ruimte ook wil gebruiken voor balans (ze is echt best lang eigenlijk haha)

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 08:31

Ik heb pas uitgebreid gezocht naar lange (nylon) trailerlijnen en nergens gevonden. Ze zijn allemaal korter dan mijn paard prettig vindt. Hij kon ook niet helemaal goed bij zijn hooinet. Ik heb dus toch gekozen voor 2 dunnere nylon touwen met paniekhaak, op de juiste lengte gezet en er een stuk af gesneden en die hangen nu standaard in de trailer. Ik heb er wel twee ogen voor laten monteren. Ik ben hier heel blij mee, wilde ook eerst geen touwen maar op deze manier precies hetzelfde principe als lijnen alleen dan wel op de goede lengte.