Wanneer mag een pony terug?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dressage001
Berichten: 87
Geregistreerd: 02-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:23

Een pony die nu al meerdere malen gericht heeft uitgehaald zou voor mij echt een No brainer zijn: direct terug, al zou hij de sterren van de hemel lopen.

Veiligheid staat mijns inziens altijd voorop. Als ik zo tussen de regels door lees heb je een manege of geef je in ieder geval lessen met eigen paarden/pony’s. Staat de veiligheid van jouw klanten dan niet voorop (en jouw/bedrijfs reputatie)?

Edit: en een dier dat uithaalt, heb je van te voren niet kunnen ‘testen’ en wijst een keuring ook niet uit. Dit is gedrag, als een paard een stalgebrek heeft mag hij ook binnen een bepaalde tijd terug naar de verkoper. Maar ik vrees wel dat hoe langer je wacht hoe minder je in je recht staat tav terugbrengen.
Laatst bijgewerkt door Dressage001 op 07-12-20 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

imaudy
Berichten: 5017
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:24

Saskia9 schreef:
Maar anjali, je snapt toch wel dat ook een advocaat niet iets recht kan breien wat eigenlijk gewoon krom is?
Maw, een advocaat kan iets betekenen binnen de regels van de wet. Die kan niet ineens in voordeel van cliënt buiten de lijntjes gaan kleuren hoor.


Moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel anders heb gehoord. TS heeft wel gezegd wat ze wil. Als ze bij bezichtiging had kunnen zien dat de pony trapte en ze had hem toch meegenomen dan had ze sowieso geen poot om op de staan. Want dan accepteerde ze wat ze zag. Dat valt dan onder onderzoekplicht. We weten dus niet wat hij had laten zien bij een normale bezichtiging.

anjali
Berichten: 15045
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 18:26

Dressage001 schreef:
Een pony die nu al meerdere malen gericht heeft uitgehaald zou voor mij echt een No brainer zijn: direct terug, al zou hij de sterren van de hemel lopen.

Veiligheid staat mijns inziens altijd voorop. Als ik zo tussen de regels door lees heb je een manege of geef je in ieder geval lessen met eigen paarden/pony’s. Staat de veiligheid van jouw klanten dan niet voorop (en jouw/bedrijfs reputatie)?

Volkomen mee eens.

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 19:13

Dressage001 schreef:
Een pony die nu al meerdere malen gericht heeft uitgehaald zou voor mij echt een No brainer zijn: direct terug, al zou hij de sterren van de hemel lopen.

Veiligheid staat mijns inziens altijd voorop. Als ik zo tussen de regels door lees heb je een manege of geef je in ieder geval lessen met eigen paarden/pony’s. Staat de veiligheid van jouw klanten dan niet voorop (en jouw/bedrijfs reputatie)?

Edit: en een dier dat uithaalt, heb je van te voren niet kunnen ‘testen’ en wijst een keuring ook niet uit. Dit is gedrag, als een paard een stalgebrek heeft mag hij ook binnen een bepaalde tijd terug naar de verkoper. Maar ik vrees wel dat hoe langer je wacht hoe minder je in je recht staat tav terugbrengen.

De vraag is natuurlijk of de vorige eigenaar de pony terugwil en wat de rechten en plichten van ts en de verkoper hierin zijn.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-20 19:37

Gooiske schreef:
Sommige pony's zijn heel braaf en mak op een leeftijd van 4 jaar, dus dat kan best, maar of ze ook meteen al geschikt zijn voor dit werk is punt 2, ik weet niet hoe lang de lessen van ts duren, maar meteen een uur aan het werk zetten lijkt me voor zo'n jonge pony niet goed, en ook niet dagelijks.

TS is tekortgeschoten in haar onderzoeksplicht naar de pony, door hem zo maar te laten brengen.
Denk dat je de pony dan ook niet terug kan brengen indien de verkoper de pony niet terug wil nemen.
En dat je juridisch gezien niet in het gelijk word gesteld, omdat je gezien je bedrijfsmatig bezig bent en ook nog een paraveterinaire achtergrond hebt je beter had moeten weten.

Het kan best zijn dat de pony door andere huisvesting en voermanagement en verhuizing flink van slag is, en dit dier bij de verkoper dit gedrag totaal niet heeft laten zien en dat de pony je uittest, hoe ver kan ik gaan. (misschien uittesten wel geprobeerd bij verkoper maar die dit meteen heeft aangepakt, waardoor hij het niet meer deed of durfde?)

Je hebt de pony net 10 dagen, en persoonlijk ben ik van mening dat wanneer je zelf van mening bent dat de pony een conditiescore van tussen de -1 en -2 heeft, je hier geen zadel op gaat doen.
Vind dat je al behoorlijk veel van hem hebt gevraagd, hoe lang longeer of rijd je hem?
Het dier is daar weliswaar ook gereden maar hoe vaak en hoe lang?

Als ik de foto bekijk waar de anderen het over hadden, ben ik van mening dat de pony geen schoudervrijheid heeft en dat de ruiter te groot is, de neusriem lijkt aan de strakke kant, kan me voorstellen dat hij hier gevoelig op reageert, en wanneer hij niet gewend is zo vaak aan het werk te zijn hij overbelast word in zowel werk als in zijn jong koppie.
Neemt niet weg dat hij daarom zo mag uithalen, maar denk dat dit toch onvrede is, zo van laat me met rust, of zoals eerder genoemd uittesten.
Paarden kunnen slaan , bijten of schoppen als ze het niet eens zijn...paardentaal.

Heb je hem ook al ontwormt?

Geef hem wat tijd om bij te komen, denk dat je hem moet behandelen vanaf stap 1, en langzaam opbouwen, kort erbij pakken, veel praten tegen hem tijdens het werk.

Lesjes van 30 minuten, soms rijden, soms ernaast, soms buiten wandelen. is mijn doel met de pony.

wat ik met hem heb gedaan in 11 dagen is 4x gewerkt, totaal bij elkaar 1 tot 1,5 uur, ong half uur met ruiter. voornamelijk stap, wat draf en een paar sprongen galop. Elke keer wel goed geeindigd.

Dat het zadel niet geweldig ligt, dat is niet gek, Zelfs de smalste boom is niet smal genoeg en zadelpasser al gecontracteerd, dit zadel lag voor dit kwartiertje het beste maar lang niet ideaal. Andere kwartiertje mijn ghost geprobeerd, lag beter maar is wel vrij lang voor hem. Heeft hij ook een kwartiertje mee gelopen.

Wat hij voorheen deed:
reed een volwassen vrouw, een leuk rijdend meisje en beginners op. Ze reden thuis, langs de weg en op verplaatsing (ook springparcourje), zou super braaf zijn op verplaatsing.
Laatst bijgewerkt door lailapri op 07-12-20 20:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 19:49

Wordt het bericht van FloortjeM door sommigen wel volledig gelezen voordat er kritiek op geleverd wordt? In haar conclusie staat onder meer ook dit

Citaat:
1) je komt met de verkoper tot enige overeenstemming over ontbinding, waarbij de pony terug gaat.

imaudy
Berichten: 5017
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 19:56

Gini schreef:
Wordt het bericht van FloortjeM door sommigen wel volledig gelezen voordat er kritiek op geleverd wordt? In haar conclusie staat onder meer ook dit

Citaat:
1) je komt met de verkoper tot enige overeenstemming over ontbinding, waarbij de pony terug gaat.


Ja idd! Pony terugbrengen kan alleen met akkoord van de verkoper. Snap wel dat mensen boos de pony terug willen doen. Kan ook zijn dat het werkt. De verkoper heeft iig niet de plicht om hem terug te nemen.

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-20 20:12

Wat een gekkigheid allemaal haha.

Even voor de duidelijkheid; puur juridisch gewoon blij zijn dat Floortje je advies heeft willen geven. Advies is namelijk gewoon correct. Wat mensen daar van vinden is behoorlijk irrelevant (daar zijn stembussen voor).

Mijn voornaamste vraag; waarom neem je m niet mee naar de kliniek voor een klinische keuring of vraag je een van je arts-vrienden om even te komen kijken? Ik snap dat het paard niet 100% rontgologisch hoeft te zijn maar als je medische vragen hebt lijkt dat me stap 1. Stel komt inderdaad niet de keuring door kan je in ieder geval checken waardoor dat komt (kreupel is toch altijd wel pijn immers, wellicht tijdelijke aard maar dan weet je ook hoe je dat kan oplossen :) ).

Hoe je met een paard om gaat is ook wel belangrijk hé, op het topic vind ik je iig niet mega sympatiek overkomen. Daarnaast; een klein mager paard kan wellicht niet dood eng zijn, maar als je anticipeert op dat hij gaat happen of wellicht gaat slaan als je in de buurt komt of dingen aan raakt hebben ze prima die twijfel/onzekerheid in de gaten. Genoeg paarden gezien die daar "misbruik" van maken.

Overigens wel fijn dat je m iig regelmatig eten geeft etc en er over na aan het denken bent. Dat is vaak stap 1. Bedenk je ook dat, gezien je nu deze twijfels hebt, of je eigenlijk wel zin hebt om verder te kijken of dat je eigenlijk je keuze al hebt gemaakt.

Overigens; je moet ook maar geluk hebben in deze situatie of de verkoper de koop wil ontbinden. Kan ook zijn dat ze m terug willen kopen voor een lager bedrag of uberhaupt niet terug willen.

keuren doe je overigens niet zo zeer om te kijken hoeveel potentie een paard heeft he, is voornamelijk om even de stand van zaken op te stellen zodat mocht er medisch wat zijn, dat je dat dan weet en er evt. iets mee kan doen.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 14:00

imaudy schreef:
Saskia9 schreef:
Maar anjali, je snapt toch wel dat ook een advocaat niet iets recht kan breien wat eigenlijk gewoon krom is?
Maw, een advocaat kan iets betekenen binnen de regels van de wet. Die kan niet ineens in voordeel van cliënt buiten de lijntjes gaan kleuren hoor.


Moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel anders heb gehoord. TS heeft wel gezegd wat ze wil. Als ze bij bezichtiging had kunnen zien dat de pony trapte en ze had hem toch meegenomen dan had ze sowieso geen poot om op de staan. Want dan accepteerde ze wat ze zag. Dat valt dan onder onderzoekplicht. We weten dus niet wat hij had laten zien bij een normale bezichtiging.


Om bij het begin te beginnen: ik ben hier niemands advocaat, ik vertel hoe ik er tegenaan kijk. En als iedere advocaat hetzelfde dacht als ik, hadden we geen rechters meer nodig. Uiteraard zijn er ook argumenten voor het tegenovergestelde standpunt, te weten dat de verkoper wist dat ze iets aanbood dat niet, of niet helemaal of totaal niet aansloot bij wat de ts zocht. Maar dat standpunt komt er in de basis toch weer op neer dat de verkoper de koper tegen zichzelf zou moeten beschermen en zo hebben we het recht nu eenmaal niet ingericht. Bij producten die mensen niet goed kunnen overzien, kan dat anders zijn (denk bijvoorbeeld aan complexe financieel producten), maar met een paard hebben we gekozen mensen zelf te laten beslissen. Dan kan je die bal bij tegenvallende resultaten niet bij de verkoper terug leggen.

En dat laat onverlet dat als de verkoper dit gedrag van de pony kende (en dat weten we dus niet, want die zegt begrijpelijkerwijs 'bij mij deed-ie dit noooooooit'), dat een onverantwoordelijke streek is en dat je je dan als verkoper zou moeten schamen, omdat je een pony die je echt absoluut niet in de buurt van kleine kindjes moet laten, wel indirect in die omgeving brengt en het een kwestie van tijd is tot daar heftige ongelukken mee gebeuren.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:10

:(:) Helaas, ik herken een dergelijke situatie. Alleen was ik wel naar de pony gaan kijken en was er bij de oude eigenaar niks aan de hand.

Gezien mijn ervaring zou ik zo snel mogelijk kijken of je het beestje terug kan krijgen naar de oude baas.

Alleen eenmaal bij mij was het eigenlijk binnen een week een levensgevaarlijke situatie en volledig onhandelbaar. %) De oude eigenaar wilde haar echter niet meer terug nemen wat wel was afgesproken. -O- En dan zit je met een situatie waar eigenlijk iedereen ongelukkig van werd inclusief de pony zelf. Wij hebben toen zitten twijfelen wat te doen, inslapen of kijken of er nog iemand iets aandurfde met haar.

Er was een handelaar die het aandurfde. Ze vertoonde het gedrag ook wat ze bij ons deed dus die was gewaarschuwd. Een zeer ervaren persoon. Alleen deze heeft na een week of twee het besluit genomen om haar te laten inslapen wegens echt niet meer verantwoord naar mens en dier. Het was daar nog erger geworden dan bij ons.

Van een lieve relaxte kleine merrie die goed in de groep lag was ze bij mij binnen een week veranderd in een dier dat mijn oude tinkerruin volledig in elkaar mepte. Ze was bedoeld als zijn weimaatje maar hij was doodsbang voor haar en had ondanks haar mini maatje en zijn grote gewicht al aardig wat schade.

Paar dagen later begon ze mij verrot te slaan, zomaar vanuit het ogenschijnlijk niks. De wei in en uit ging nog. Borstelen of hoeven krabben was al een levensgevaarlijke onderneming omdat ze gericht trapte om zoveel mogelijk schade aan te richten. Na drie keer gemeen door haar geraakt te zijn was dat voor mij de druppel.

De handelaar heeft dat zelf ondervonden maar ook dat ze aan de hand lopend geen problemen gaf, echter eenmaal bij hem was ook dat niet meer mogelijk. Daarna ging uitmesten al niet meer en weer een paar dagen later was ook voeren een reden om bewust de mens aan te vliegen. En een diertje dat een stal niet meer uit kan maar ook niet meer veilig gevoerd kan worden of een schone stal kan krijgen heeft geen paardwaardig bestaan meer.

Wat de oorzaak is geweest weten we niet, maar zo doortobben was ook voor haar niet prettig meer. Ik ben er zo veel later nog steeds zuur over dat de vorige eigenaar haar niet meer wilde terugnemen. Dit was overigens ook een mini apaloosa. -O-

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:50

FloortjeM schreef:
imaudy schreef:


Moet eerlijk zeggen dat ik het ook wel anders heb gehoord. TS heeft wel gezegd wat ze wil. Als ze bij bezichtiging had kunnen zien dat de pony trapte en ze had hem toch meegenomen dan had ze sowieso geen poot om op de staan. Want dan accepteerde ze wat ze zag. Dat valt dan onder onderzoekplicht. We weten dus niet wat hij had laten zien bij een normale bezichtiging.


Om bij het begin te beginnen: ik ben hier niemands advocaat, ik vertel hoe ik er tegenaan kijk. En als iedere advocaat hetzelfde dacht als ik, hadden we geen rechters meer nodig. Uiteraard zijn er ook argumenten voor het tegenovergestelde standpunt, te weten dat de verkoper wist dat ze iets aanbood dat niet, of niet helemaal of totaal niet aansloot bij wat de ts zocht. Maar dat standpunt komt er in de basis toch weer op neer dat de verkoper de koper tegen zichzelf zou moeten beschermen en zo hebben we het recht nu eenmaal niet ingericht. Bij producten die mensen niet goed kunnen overzien, kan dat anders zijn (denk bijvoorbeeld aan complexe financieel producten), maar met een paard hebben we gekozen mensen zelf te laten beslissen. Dan kan je die bal bij tegenvallende resultaten niet bij de verkoper terug leggen.

En dat laat onverlet dat als de verkoper dit gedrag van de pony kende (en dat weten we dus niet, want die zegt begrijpelijkerwijs 'bij mij deed-ie dit noooooooit'), dat een onverantwoordelijke streek is en dat je je dan als verkoper zou moeten schamen, omdat je een pony die je echt absoluut niet in de buurt van kleine kindjes moet laten, wel indirect in die omgeving brengt en het een kwestie van tijd is tot daar heftige ongelukken mee gebeuren.


Maar het is eigenlijk extra in TS haar nadeel dat ze bedrijfsmatig heeft gekocht van een particulier?
Als ze als particulier van een handelaar had gekocht had ze dan sterker gestaan?
Uiteindelijk heeft ze duidelijk aangegeven wat ze zoekt/zocht.
Pas een zaak gevolgd van vrouw die super bang was en dus een heel braaf paard zocht.
Twee keer wezen proefrijden, duidelijk ook aangegeven dat ze erg bang was en paard was toen braaf.
Eenmaal op andere stal helaas niet meer braaf ook niet met een ervaren ruiter.
En daar valt ook vanalles voor te zeggen (nieuwe stal/ander voer enz), maar die werd wel in het gelijk gesteld door de rechter en paard moest terug.
Vind het zo dun die lijntjes. Vandaar mijn vraag over particulier en via bedrijf aankopen? Maakt dat veel verschil? Hierboven allemaal niet mijn mening, maar ben gewoon benieuwd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 15:54

karuna schreef:
:(:) Helaas, ik herken een dergelijke situatie. Alleen was ik wel naar de pony gaan kijken en was er bij de oude eigenaar niks aan de hand.

Gezien mijn ervaring zou ik zo snel mogelijk kijken of je het beestje terug kan krijgen naar de oude baas.

Alleen eenmaal bij mij was het eigenlijk binnen een week een levensgevaarlijke situatie en volledig onhandelbaar. %) De oude eigenaar wilde haar echter niet meer terug nemen wat wel was afgesproken. -O- En dan zit je met een situatie waar eigenlijk iedereen ongelukkig van werd inclusief de pony zelf. Wij hebben toen zitten twijfelen wat te doen, inslapen of kijken of er nog iemand iets aandurfde met haar.

Er was een handelaar die het aandurfde. Ze vertoonde het gedrag ook wat ze bij ons deed dus die was gewaarschuwd. Een zeer ervaren persoon. Alleen deze heeft na een week of twee het besluit genomen om haar te laten inslapen wegens echt niet meer verantwoord naar mens en dier. Het was daar nog erger geworden dan bij ons.

Van een lieve relaxte kleine merrie die goed in de groep lag was ze bij mij binnen een week veranderd in een dier dat mijn oude tinkerruin volledig in elkaar mepte. Ze was bedoeld als zijn weimaatje maar hij was doodsbang voor haar en had ondanks haar mini maatje en zijn grote gewicht al aardig wat schade.

Paar dagen later begon ze mij verrot te slaan, zomaar vanuit het ogenschijnlijk niks. De wei in en uit ging nog. Borstelen of hoeven krabben was al een levensgevaarlijke onderneming omdat ze gericht trapte om zoveel mogelijk schade aan te richten. Na drie keer gemeen door haar geraakt te zijn was dat voor mij de druppel.

De handelaar heeft dat zelf ondervonden maar ook dat ze aan de hand lopend geen problemen gaf, echter eenmaal bij hem was ook dat niet meer mogelijk. Daarna ging uitmesten al niet meer en weer een paar dagen later was ook voeren een reden om bewust de mens aan te vliegen. En een diertje dat een stal niet meer uit kan maar ook niet meer veilig gevoerd kan worden of een schone stal kan krijgen heeft geen paardwaardig bestaan meer.

Wat de oorzaak is geweest weten we niet, maar zo doortobben was ook voor haar niet prettig meer. Ik ben er zo veel later nog steeds zuur over dat de vorige eigenaar haar niet meer wilde terugnemen. Dit was overigens ook een mini apaloosa. -O-


Je zou bijna denken richting tumor omdat het gedrag stelselmatig slechter werd.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37233
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wanneer mag een pony terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:07

Binnen een maand nadat ze normaal gedrag vertoonde? Geen idee of dat zo snel kan gaan?

Anoniem

Re: Wanneer mag een pony terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:14

Zoiets kan altijd bizar snel gaan. Heb het nog gehad met een merrie van 4,5. Op anderhalve maand tijd een kwaadaardige tumor ter grote van een basketbal op haar eileider. Kan in de hersenen ook zo snel gaan.

Malbec
Berichten: 1948
Geregistreerd: 09-06-10
Woonplaats: Gorinchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 16:19

Moestuin schreef:
Zoiets kan altijd bizar snel gaan. Heb het nog gehad met een merrie van 4,5. Op anderhalve maand tijd een kwaadaardige tumor ter grote van een basketbal op haar eileider. Kan in de hersenen ook zo snel gaan.


Dit inderdaad ja. Zo ongeveer met een hond gehad.

imaudy
Berichten: 5017
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 17:34

olijf schreef:
FloortjeM schreef:

Om bij het begin te beginnen: ik ben hier niemands advocaat, ik vertel hoe ik er tegenaan kijk. En als iedere advocaat hetzelfde dacht als ik, hadden we geen rechters meer nodig. Uiteraard zijn er ook argumenten voor het tegenovergestelde standpunt, te weten dat de verkoper wist dat ze iets aanbood dat niet, of niet helemaal of totaal niet aansloot bij wat de ts zocht. Maar dat standpunt komt er in de basis toch weer op neer dat de verkoper de koper tegen zichzelf zou moeten beschermen en zo hebben we het recht nu eenmaal niet ingericht. Bij producten die mensen niet goed kunnen overzien, kan dat anders zijn (denk bijvoorbeeld aan complexe financieel producten), maar met een paard hebben we gekozen mensen zelf te laten beslissen. Dan kan je die bal bij tegenvallende resultaten niet bij de verkoper terug leggen.

En dat laat onverlet dat als de verkoper dit gedrag van de pony kende (en dat weten we dus niet, want die zegt begrijpelijkerwijs 'bij mij deed-ie dit noooooooit'), dat een onverantwoordelijke streek is en dat je je dan als verkoper zou moeten schamen, omdat je een pony die je echt absoluut niet in de buurt van kleine kindjes moet laten, wel indirect in die omgeving brengt en het een kwestie van tijd is tot daar heftige ongelukken mee gebeuren.


Maar het is eigenlijk extra in TS haar nadeel dat ze bedrijfsmatig heeft gekocht van een particulier?
Als ze als particulier van een handelaar had gekocht had ze dan sterker gestaan?
Uiteindelijk heeft ze duidelijk aangegeven wat ze zoekt/zocht.
Pas een zaak gevolgd van vrouw die super bang was en dus een heel braaf paard zocht.
Twee keer wezen proefrijden, duidelijk ook aangegeven dat ze erg bang was en paard was toen braaf.
Eenmaal op andere stal helaas niet meer braaf ook niet met een ervaren ruiter.
En daar valt ook vanalles voor te zeggen (nieuwe stal/ander voer enz), maar die werd wel in het gelijk gesteld door de rechter en paard moest terug.
Vind het zo dun die lijntjes. Vandaar mijn vraag over particulier en via bedrijf aankopen? Maakt dat veel verschil? Hierboven allemaal niet mijn mening, maar ben gewoon benieuwd.


Ja ben dit soort casusses ook tegengekomen idd.

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 13:46

olijf schreef:
Maar het is eigenlijk extra in TS haar nadeel dat ze bedrijfsmatig heeft gekocht van een particulier?
Als ze als particulier van een handelaar had gekocht had ze dan sterker gestaan?
Uiteindelijk heeft ze duidelijk aangegeven wat ze zoekt/zocht.
Pas een zaak gevolgd van vrouw die super bang was en dus een heel braaf paard zocht.
Twee keer wezen proefrijden, duidelijk ook aangegeven dat ze erg bang was en paard was toen braaf.
Eenmaal op andere stal helaas niet meer braaf ook niet met een ervaren ruiter.
En daar valt ook vanalles voor te zeggen (nieuwe stal/ander voer enz), maar die werd wel in het gelijk gesteld door de rechter en paard moest terug.
Vind het zo dun die lijntjes. Vandaar mijn vraag over particulier en via bedrijf aankopen? Maakt dat veel verschil? Hierboven allemaal niet mijn mening, maar ben gewoon benieuwd.


de clou van die consumentenbescherming is natuurlijk wel dat mensen die minder ervaren en deskundig zijn, wat bescherming krijgen, dus als je als zakelijke speler koopt, kan je op minder bescherming, ook in de informele sfeer, hoeft te rekenen.

In de casus die je aangeeft, is bepaald gedrag wel uitdrukkelijk overeengekomen. Iemand biedt een braaf paard aan, jij gaat kijken, benadrukt dat het braaf zijn een essentieel onderdeel van de koopovereenkomst is, de verkoper bevestigt dat, jij onderzoekt het door twee keer te gaan proefrijden, waarbij de stellingen van de verkoper bevestigd worden. Dan hoef je niet nog nader onderzoek te doen. En blijkt het paard uiteindelijk toch totaal niet braaf, dan heb je wel iets in handen.

het onderscheid tussen zakelijk en particulier is in de wet heel scherp en als het om bewijslastverdeling gaat, horen rechters dat onderscheid ook scherp te maken, maar in de praktijk zie ik vaak dat rechters in paardenzaken wel punten op een glijdende schaal bekijken. Want ben je een particulier als je een andere baan hebt, maar wel vijf of tien keer per jaar een paard koopt en weer verkoopt en er altijd drie hebt staan, ben je particulier als je je geld verdient in de paarden, maar niet perse als handelaar (maar wel de deskundigheid hebt dus), ben je een onwetende particulier als je al dertig jaar paarden hebt gehad, of als je een leven lang hebt gewerkt in de paarden, maar nu voor je hobby nog eens een paard koopt? Uiteraard is het 'beoogd doel' een duidelijke grens, maar veel mensen kopen een jong beest ook met het idee 'ik investeer erin, maar als ik er ooit afscheid van wil nemen, is er een goede kans dat hij zijn geld wel weer opbrengt'. De vraag naar iemands motieven (had je de bedoeling er geld mee te gaan verdienen), is niet altijd even duidelijk te beantwoorden.

Maar zo raken we wel ver af van de vraag van de ts. Hoe is het nu met de pony en hoe loopt het overleg met de verkoper?

olijf

Berichten: 1485
Geregistreerd: 27-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:08

FloortjeM schreef:
de clou van die consumentenbescherming is natuurlijk wel dat mensen die minder ervaren en deskundig zijn, wat bescherming krijgen, dus als je als zakelijke speler koopt, kan je op minder bescherming, ook in de informele sfeer, hoeft te rekenen.

In de casus die je aangeeft, is bepaald gedrag wel uitdrukkelijk overeengekomen. Iemand biedt een braaf paard aan, jij gaat kijken, benadrukt dat het braaf zijn een essentieel onderdeel van de koopovereenkomst is, de verkoper bevestigt dat, jij onderzoekt het door twee keer te gaan proefrijden, waarbij de stellingen van de verkoper bevestigd worden. Dan hoef je niet nog nader onderzoek te doen. En blijkt het paard uiteindelijk toch totaal niet braaf, dan heb je wel iets in handen.

het onderscheid tussen zakelijk en particulier is in de wet heel scherp en als het om bewijslastverdeling gaat, horen rechters dat onderscheid ook scherp te maken, maar in de praktijk zie ik vaak dat rechters in paardenzaken wel punten op een glijdende schaal bekijken. Want ben je een particulier als je een andere baan hebt, maar wel vijf of tien keer per jaar een paard koopt en weer verkoopt en er altijd drie hebt staan, ben je particulier als je je geld verdient in de paarden, maar niet perse als handelaar (maar wel de deskundigheid hebt dus), ben je een onwetende particulier als je al dertig jaar paarden hebt gehad, of als je een leven lang hebt gewerkt in de paarden, maar nu voor je hobby nog eens een paard koopt? Uiteraard is het 'beoogd doel' een duidelijke grens, maar veel mensen kopen een jong beest ook met het idee 'ik investeer erin, maar als ik er ooit afscheid van wil nemen, is er een goede kans dat hij zijn geld wel weer opbrengt'. De vraag naar iemands motieven (had je de bedoeling er geld mee te gaan verdienen), is niet altijd even duidelijk te beantwoorden.

Maar zo raken we wel ver af van de vraag van de ts. Hoe is het nu met de pony en hoe loopt het overleg met de verkoper?

Bedankt voor je uitleg Floortje en sorry aan de TS als dit off topic gaat.

pateeke
Berichten: 2208
Geregistreerd: 12-05-06

Re: Wanneer mag een pony terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 15:42

Het is een lastige situatie omdat er emoties mee gemoeid zijn natuurlijk. Maar ik denk dat het Floortje duidelijk heeft uitgelegd wat de mogelijkheden zijn. Aan jou TS om te bepalen wat je gaat doen.

Ik heb ooit voor een gelijkaardige keuze gestaan. Mijn eerste paard bleek niet zo braaf te zijn als gedacht / gezegd. Wij zijn wel een paar keer gaan kijken bij het paard destijds. Na een tijdje schopte en beet hij naar andere paarden en mensen, gooide ons eraf enz. Na ruim een half jaar werd ik ook voor de keuze gesteld wat met het paard te doen. Ik heb hem toen verkocht omdat het niet veilig was (hoewel hij zich bij mij nog enigszins gedroeg). Nog een paar maanden later is hij opnieuw verkocht omdat het van kwaad naar erger ging. Ik hoorde een aantal weken later dat hij ingeslapen was. Heel jammer, maar wellicht voor het paard ook de beste beslissing.
Ik had er moeite mee om hem te verkopen want had natuurlijk wel een band met hem opgebouwd, maar veiligheid stond toch wel voorop. En ik heb er enorm veel uit geleerd. Ja, het was een miskoop, maar ik heb daar wel iets positiefs uitgehaald door eruit te leren.

lailapri

Berichten: 22120
Geregistreerd: 09-05-03
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Wanneer mag een pony terug?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-20 22:25

Bedankt iedereen voor de adviezen. Ik heb er nog eens goed overna gedacht. Ik heb foto's gekeken van andere dieren van de oude eigenaar en tot de conclusie gekomen dat hij mag blijven. Tenzij hij heel braaf wordt is het waarschijnlijk tijdelijk maar dan heb ik het zelf in de hand dat hij mooi op gewicht komt en zo nodig medische zorg krijgt. Om zijn voedingstoestend goed voor jullie in beeld te krijgen zou ik hem moeten scheren maar dat doe ik liever niet. Ik hoop dat ik tegen de tijd dat zijn vachtje weer strak is hij al een stuk beter in conditie is.

Nicje87

Berichten: 9849
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Wanneer mag een pony terug?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 23:52

Wat fijn dat hij bij je, al dan niet tijdelijk, mag blijven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 15:27

lailapri schreef:
Bedankt iedereen voor de adviezen. Ik heb er nog eens goed overna gedacht. Ik heb foto's gekeken van andere dieren van de oude eigenaar en tot de conclusie gekomen dat hij mag blijven. Tenzij hij heel braaf wordt is het waarschijnlijk tijdelijk maar dan heb ik het zelf in de hand dat hij mooi op gewicht komt en zo nodig medische zorg krijgt. Om zijn voedingstoestend goed voor jullie in beeld te krijgen zou ik hem moeten scheren maar dat doe ik liever niet. Ik hoop dat ik tegen de tijd dat zijn vachtje weer strak is hij al een stuk beter in conditie is.


Misschien is het een leuk idee om een volg-topic te maken, zodat bokkers kunnen leren van wat jij nu met je nieuwe aanwinst mee gaat maken?

Hopelijk wordt het gewoon een leuke pony waar je iets mee kunt. Wel raad ik je aan er geen kinderen op te zetten of mee aan de slag te laten gaan(ondanks goedkeuring van de ouders).

Zelf had ik geprobeerd de pony terug te laten gaan. Dit was overduidelijk niet wat je zocht en je bent er op een andere manier mee bezig dan wat je graag wilde. Ook zal deze pony altijd moeilijk te verkopen zijn en ik vraag mij af of de vorige eigenaar dan wel zo eerlijk geweest is tegen je. Dit was voor haar de ideale manier om van deze pony af te komen en er ook nog eens lekker geld aan te kunnen verdienen.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 16:02

Ondanks dat ik het goed vind dat je alsnog een poging waagt lijkt het mij voor beide partijen; zowel pony als eigenaar, beter om een andere goede plek te zoeken. Een plek waar goed met zijn gewicht/conditie bezig word gegaan, er geen haast is en geen grote verwachtingen zijn en er geen gevaarlijke situaties voordoen. Laten onderzoeken op evt klophengst is zeker aan te raden. Ik denk dat je dit paard erg goed doet met een andere plek, iets waar meer rust en kennis is om hem hier verder in te begeleiden en uiteindelijk op te pakken. Als ik opzoek ben naar een brave kinderpony zit ik dus totaal niet op een project te wachten. Je doet jezelf er ook goed aan om fijn opzoek te gaan naar iets wat voor jou wel passend is. Los daarvan iig respect dat je een poging waagt en niet zomaar opgeeft, hopen dat dit goed uitpakt en jullie en de pony uiteindelijk genieten waarvoor hij is aangekocht. Wat ik jammer vind is dat je als medisch aangelegd iemand hier niet meer onderzoek in hebt gedaan en het paard via een afstand gekocht hebt. Terugbrengen naar de verkoper zou in mijn ogen dan ook een no go zijn en denk ook niet dat dit gewardeerd zou gaan worden.

Hoop dat alle moeite, tijd en energie die je erin gaat stoppen het waard zijn en je de pony uiteindelijk alsnog voor het aangekochte doel kan gebruiken.

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-20 12:28

Ik ben erg benieuwd hoe het nu met hem gaat?