Vastbinden in en aan trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muze
Berichten: 5264
Geregistreerd: 24-04-20

Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-20 21:46

Waar binden jullie Je paard of pony aan, als je op stap gaat met de trailer?
Ik ken de trailers waar een ring aanzit maar wat als die er niet is?
Of kan je die er ten aller tijde ergens op laten monteren?

En in de trailer: aan twee kanten vast of 1?
En wat als er 2 ogen aan de zijkant zijn voor vastmaken en ook nog een aan de voorkant ?

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 23:14

Ik zet mijn paard aan de zijkant aan de ring naast de zadelkamer. Aan mijn trailer zitten aan beide kanten 2 ringen om de stangen te kunnen laten zakken als het paard er evt in paniek overheen springt. Eigenlijk nooit nagedacht of het kwaad kan ze daaraan vast te zetten, maar mijn paard zet ook geen spanning op het touw. Andere optie kan zijn aan de achterkant vastzetten.

In de trailer zet ik aan 2 kanten vast zodat hij niet kan draaien :)

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 23:21

In de trailer zet ik aan 2 kanten vast als ik 1 paard vervoer en aan 1 kant elk als ik 2 paarden vervoer (buitenkant dan).

Na uitladen zet ik mijn paard vast aan de ring aan de zijkant.

LiselotZorro
Berichten: 597
Geregistreerd: 14-03-20

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 23:25

Een paard aan de trailer binden moet je niet doen. Nooit. Wat denk je wat er gebeurt als het dier er tussen uit gaat? Gewoon opvoeden en leren om stil te staan.

Als er in de trailer ogen aan de zijkant zitten zou ik die ook gebruiken.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 23:34

In de trailer staan ze aan 1 kant vast. Vastzetten aan de trailer heb ik geloof ik nog maar 1 keer van mijn leven gedaan (herstel, 2 keer :)) ). Ik heb hele visioenen van vrij grote en sterkte paarden die met een hele trailer aan de haal gaan/trailer op z'n kant, dat soort werk.

Dus ze staan los naast de trailer, we zijn toch altijd met z'n tweeen. De een houdt vast en de ander zadelt op. Of we zadelen op in de trailer.

Poekkie

Berichten: 7349
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-20 23:37

Ik heb zo’n kalme sul die amper een oor beweegt als een vrachtwagen langs hem sjeest. Vorige pensionhouder moest er met de tractor tegen rijden voordat ie opzij ging :') Dus met aan de haal gaan zie ik zelf geen probleem.

Maar aal die trailer dit toch ook een auto met stevige veiligheidshaak etc. Ik kan me niet indenken dat een paard dat zomaar omgetrokken krijgt. Denk dat dan eerder het halster breekt of haak uit de wand.

Hutcherson

Berichten: 7346
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 00:05

Ik heb ook ogen aan de trailer. Twee stuks aan beide kanten geloof ik. En ik heb ook twee schuinlopende ijzeren framedelen waar ik het touw aan kan knopen als ik wil. In de trailer staan ze aan 1 kant vast.

Ir111

Berichten: 11950
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 00:20

Apple schreef:
In de trailer staan ze aan 1 kant vast. Vastzetten aan de trailer heb ik geloof ik nog maar 1 keer van mijn leven gedaan (herstel, 2 keer :)) ). Ik heb hele visioenen van vrij grote en sterkte paarden die met een hele trailer aan de haal gaan/trailer op z'n kant, dat soort werk.
.

Idem hier. Paarden blijven gewoon braaf naast de trailer staan tijdens het opzadelen. Als ze niet veilig los kunnen staan heb ik ze gewoon aan een leadrope vast, dan heb ik genoeg bewegingsruimte om te zadelen etc.

Kookaburra

Berichten: 5386
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 00:26

Hier eens meegemaakt dat de D-pony van een vriendin aan de trailer vast stond (ring zijkant) en schrok. Halster en halstertouw kaduuk. Paard en trailer ongedeerd.

Bij mijn verzorgpaarden zitten geen ringen aan de trailer. Trailerklep gaat dicht en het halstertouw kan aan een stang op de klep worden vastgemaakt. Wel opletten dat het paard niet met het halstertouw vast kan komen te zitten aan de twee haken/handvaten(?) waarmee je de achterklep dicht doet.
Ook meegemaakt dat het paard schrok. Trailerklep bleef zonder problemen dicht zitten.

Marije_jiplover

Berichten: 25314
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 06:50

In de trailer links en rechts vast aan trailerlijnen met panieksluiting.
Buiten de trailer aan een losbreekoog. Ik ben nagenoeg altijd alleen en het is toch best handig om even de handen vrij te hebben bij het opzadelen/laarzen aantrekken/trailer op slot zetten. Pony staat braaf vast, die zie ik niet met de trailer aan de haal gaan. Losbreekoog is met name omdat het oog wat er zit, net iets te krap was voor een halstertouw en dit was een gemakkelijke en goedkope oplossing.

LadyFiesta
Berichten: 687
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 07:18

LiselotZorro schreef:
Een paard aan de trailer binden moet je niet doen. Nooit. Wat denk je wat er gebeurt als het dier er tussen uit gaat? Gewoon opvoeden en leren om stil te staan.

Als er in de trailer ogen aan de zijkant zitten zou ik die ook gebruiken.


Wat er gebeurt? Het sluitinkje van het touw knapt, net als wanneer dat thuis gebeurt als paard vaststaat en trekt. De trailer nog nooit een cm van zijn plek zien gaan hoor. Lees de reacties maar, dat valt reuze mee. Natuurlijk kan alles misgaan, maar 'nooit doen!' beetje overtrokken.

Myca

Berichten: 6264
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 07:22

In een 1,5p trailer zet ik mijn paard aan de ring links vast, wel aan een lang touw zodat hij nog om kan kijkan, maar niet kan omdraaien. In een 2p trailer laat ik hem los in de trailer, dan zal hij niet proberen om zichzelf om te draaien.

Buiten zet ik hem aan een ring vast waar de voorstang aan gemonteerd is. Aan de ene kant heb ik een zadelkamer, die kant gebruik ik voor het afzadelen. Opzadelen doe ik altijd in de trailer. Als we even moeten wachten zet ik hem aan de andere kant van de trailer, dan kan hij lekker uit zijn hooinet eten.

Ik laat hem overigens nooit echt alleen staan, ik zet hem wel even vast als ik mijn spullen moet opruimen na het rijden.

assie

Berichten: 9485
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 07:31

Paard zet ik binnen vast aan 1 touw dat lang genoeg is dat ze haar evenwicht kan houden.

Buiten staat ze vast aan de laadklep.
Ik moet een beetje lachen om de reactie om dat nóóit te doen. Op wedstrijd heb ik wel eens paarden zien schrikken en hangen. Ook grote joekels. Het was altijd het touw of halster dat knapte. Die 700-1000 kg aan trailer met 1000-2300 kg auto ervoor verschoof eigenlijk nooit.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 07:58

In de trailer aan 1 touwtje, ze zijn niet anders gewend.

Ik ben op het achter hoekje aan beide kanten een mooie ring zitten om ze aan vast te zetten. Of ik zet ze aan de klep.

Ik ben vaak alleen op pad met 2 pony's. Dan is het toch wel erg fijn dat ze gewoon netjes aan de trailer staan te wachten.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 07:59

LiselotZorro schreef:
Een paard aan de trailer binden moet je niet doen. Nooit. Wat denk je wat er gebeurt als het dier er tussen uit gaat? Gewoon opvoeden en leren om stil te staan.

Als er in de trailer ogen aan de zijkant zitten zou ik die ook gebruiken.


Dat kan toch overal gebeuren? Ook als je paard gewoon vast staat op de poetsplaats? Dat is juist opvoeden, gewoon "stil" blijven staan als ze vast staan. Als mijn paard los staat mag ze bewegen, ik ga dr niet leren dat ze dan als een robot moet blijven staan. Touwtje ergens aan = stilstaan, touwtje los/geen touwtje = bewegen.
Er gebeurt echt niks met die trailer hoor :') Enige wat zal gebeuren is dat je een nieuw halster/touw moet kopen als je paard schrikt ;)

Hier staat paard in de trailer vast aan speciale "kettingen" met paniek sluitingen aan beide kanten. Naast de trailer staat ze of aan de ring of ik heb dr gewoon zelf vast/touwtje over de hals als ze naast mij staat want ik ben er toch altijd bij als ze eruit is :)

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:11

In de trailer aan halstertouw naast het deurtje. Makkelijk met uitladen.

En verder zadel ik altijd op in de trailer. Voor ons beiden rustiger.
Ik zou m’n paard nooit aan trailer vast zetten. Maar dat doe ik ook thuis niet aan de muur. Alleen met extra stukje strotouw er tussen, zodat dat breekt als paard gaat hangen. Wil geen kapotte nekwervels of spullen.

dems75

Berichten: 3880
Geregistreerd: 07-09-02
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:33

In de trailer aan 1 touw....bij de rechtopstaande stang waaraan het tussenschot zit zeg maar. Ik knup hem altijd heeeeel los, met een slag om de voorstang. Meer voor de vorm want los blijft hij ook gewoon braaf staan. Aan de trailer heb ik ogen zitten

Flicka12

Berichten: 3112
Geregistreerd: 05-12-10
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 08:42

Gewoon zo, blijft braaf staan. Aangezien ik ook wel eens alleen op pad ben, is het wat lastig als ze niet vast kan staan :Y)
Afbeelding

In de trailer (1,5 paards) gewoon aan beide kanten met een panieksluiting, wel vrij lang aan beide kanten

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:00

Buiten de trailer: bij het deurtje, via het touw+klip die binnen hangt, kan hij nog even hooi eten terwijl ik opzadel. Als hij in paniek mocht raken, is hij zo los (klip = paniekhaak). Maar hij is heel braaf en relaxed, dus zie er geen gevaar in, maar niettemin zal ik ook niet snel weglopen en hem even alleen laten. Ik blijf in de buurt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34617
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:16

Vastzetten aan de buitenkant van de trailer doen wij nooit. Stel dat ze schrikken en gaan hangen. Alleen op pad kan ook als je in de trailer het hoofdstel aan doet, en zorgt dat je alles al klaar hebt liggen om zo te kunnen pakken. Als we ergens heen gaan waar je ook stiften moet draaien zijn we altijd met zijn 2-en zodat 1 de stiften kan draaien en ander het paard vasthouden. Sowieso is samen op pad wel zo fijn en veilig (al kan het niet altijd).

In de trailer staat hij vast met het halstertouw door de ring, zit dan vast aan 1 kant.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:16

In de anderhalfpaards-trailer:
Paard 1: zo goed als los (touwtje zo los dat hij druk voelt als hij te ver omkijkt, verder niet, maar ook zo strak dat hij er niet per ongeluk in kan gaan staan)
Paard 2: 1 kant vast
Paard 3 die om kan en wil draaien: 2 kanten vast

Buiten de trailer: daar waar het kan. Genoeg dingen om je touwtje om/doorheen te doen op zo'n trailer.
Mijn paard is meer dan eens gaan hangen toen hij vaststond (ook een keer toen hij vaststond aan de trailer) en ik had net zulke schrikbeelden als LiselotZorro en SusanH, maar touwtje knapte elke keer dus niks aan de hand uiteindelijk. Touwtjes zijn blijkbaar de zwakke schakel in een gevecht tussen paard en muur :+ Dan nog ben ik altijd erg voorzichtig en voorkom ik het liefst dat hij aan de trailer vast moet.
Laatst bijgewerkt door nessinator op 19-10-20 09:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:17

In de trailer beide zijden met een (plastic gecoate) ketting met paniekhaak.

Buiten de trailer gewoon met een simpel halstertouw aan de ijzeren stang van de voorlaadklep als er veel plaats is op het terrein, en anders aan de achterste laadklep.

Braaf wachten.
Afbeelding


Hier geen pony die gaat hangen, hij stop altijd zodra hij druk voelt achter de oren. Bij een die hangt zou ik het niet anders doen trouwens. In de trailer kunnen ze toch nergens naar toe. En buiten de trailer zou ik enkel het halstertouw om de stang wikkelen ipv een knoop en anders zo'n plastic zekerheid gebruiken, die werken prima bij de grote hangert die we hier op stal hebben.

Duke

Berichten: 8332
Geregistreerd: 01-06-05
Woonplaats: Waddinxveen

Re: Vastbinden in en aan trailer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:23

Pffff, ik lees hier wel schrikbeelden van paarden die gaan hangen. Als je een paard hebt dat dat doet, zou ik ook oppassen en niet vastzetten. Maar die van mij is 18 jaar en is nog nooit gaan hangen. Daarom durf ik dat best aan. Enige waar ik op let is dat hij, als hij schrikt, niet tegen scherpe dingen aan kan komen. Want hij zal eerder beetje heen en weer schieten als hij schrikt.

Ibbel

Berichten: 49102
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:27

In de trailer:
2-paardstrailer: aan 1 touw vast (buitenwand, niet aan paal v/h tussenschot, die is daar niet voor bedoeld).
1,5 paardstrailer, aan 2 touwen vast.

Buiten de trailer:
1 paard mee: aan het oog naast de zadelkamer als er ruimte is qua verkeer/auto's, anders achter de trailer aan de laadklep.
2 paarden mee: naast elkaar achter de trailer aan de laadklep (en dan dusdanig dat ze niet met het halstertouw achter de haken van de klep kunnen - want dan gaan ze wel hangen ja :D ).

Ben bijna altijd alleen op pad naar het bos (ook met 2 paarden), dus ik moet ze vastzetten (en opzadelen in een 2-paards kan niet)

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-20 09:28

In de trailer staan ze bij mij alrijd los. 2 paards dus geen draaimogelijkheid. Alleen het jonge grut staat even vast omdat die nog wel eens proberen achteruit naar buiten te kijken en dat vind het naast staande paard niet altijd leuk op trailer.
Op 1,5 staan ze altijd aan 1 kant vast. En verder met opzadelen/poetsen enz gewoon aan de ogen aan de zijkant.