Dierenartskosten bruikleen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dierenartskosten bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 09:58

Het gaat hier volgens mij niet om een al of niet gezond paard,maar om een tijdens het vervoer ontstane blessure. Helaas gebeuren dergelijke narigheden maar al te vaak .

_Celess

Berichten: 269
Geregistreerd: 27-10-13
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 10:06

Wat een hoop reacties! Ik ga er inderdaad over in gesprek en komt vast goed. Ik wilde met dit topic graag ervaringen en regelingen van anderen horen, dus bedankt daarvoor allemaal. De reden van bruikleen is meer vanuit mij dan vanuit hun, ze zochten een 2e pony erbij en stonden ook wel open voor bruikleen. Inderdaad vervelend dat er gelijk zoveel zorg aan zat, ze had een paar sneetjes op haar voorbeen, waarschijnlijk in het hooinet gekomen met haar been (gaat om een shetlander hier trouwens maar moet niet echt uitmaken haha) en ik was zo stom om haar peesbeschermers vergeten om te doen _-:( . Hoefde verder niet gehecht maar wel in het verband. Dus hele nare situatie maar achteraf niks meer aan te doen en de reden dat ik volgens sommigen coulant ben geweest :)

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Dierenartskosten bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:12

Aangezien het tijdens het vervoer gebeurt is toen jij nog de pony bij je had zou ik niet moeilijk doen en gewoon deze rekening betalen en verder de afspraak gewoon zo laten. Wat wel belangrijk is hoe te handelen bij levensbedreigende situaties, ernstige koliek enzo. Vaak kun je daar niets aan dien terwijl de kosten wel de pan uit rijzen.
Ook goede afspraken over verzorging en ontwormen en voeding is belangrijker dan wie de rekening voor zijn kiezen krijgt. En wormspuiten, hoefsmid mogen best door de lener betaald worden. Mits ze geen kosten heeft aan het lenen van de pony , moet ze daarvoor betalen dan zou ik als eigenaar de kosten van da betalen indien de lener niets te verwijten valt. Blijft wel jouw pony .

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Dierenartskosten bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 10:39

Een pony met schade en dierenartskosten afleveren vind ik niet echt netjes, omdat het nog onder jouw toezicht als eigenaar is gebeurd. In dit geval had ik de hele rekening + nazorg betaald. De afspraak over de dierenartskosten tijdens de bruikleen lijkt me verder niet raar.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dierenartskosten bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:16

Dit probleem zou ook kunnen ontstaan bij koop van een paard.Vanaf welk moment gaat dan het eigendomsrecht+verplichtingen over van verkoper op koper? Wie is verantwoordelijk tijdens het vervoer,als de verkoper het paard zelf komt leveren?

_Celess

Berichten: 269
Geregistreerd: 27-10-13
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-20 12:17

anjali schreef:
Dit probleem zou ook kunnen ontstaan bij koop van een paard.Vanaf welk moment gaat dan het eigendomsrecht+verplichtingen over van verkoper op koper? Wie is verantwoordelijk tijdens het vervoer,als de verkoper het paard zelf komt leveren?


Ja dat vroeg ik me ook af! Overigens is mijn pony wel opgehaald door de lener, ik ben meegereden
Er is trouwens over deze kosten geen probleem meer dit topic gaat meer om het contract

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:19

anjali schreef:
Dit probleem zou ook kunnen ontstaan bij koop van een paard.Vanaf welk moment gaat dan het eigendomsrecht+verplichtingen over van verkoper op koper? Wie is verantwoordelijk tijdens het vervoer,als de verkoper het paard zelf komt leveren?


Ik dacht altijd na betaling, maar ik heb er bij vrienden een rechtszaak van dichtbij over mogen meemaken en de rechter bepaalde toen dat het risico over werd gedragen na levering en dat was niet de betaling, maar het moment van daadwerkelijk afleveren bij de kopers. Het paard was ná aankoop/betaling, maar vóór de daadwerkelijke levering geblesseerd geraakt. De kosten waren voor de verkoper. Dat was natuurlijk in die bepaalde situatie en het ging over koop, niet over bruikleen.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 15-10-20 12:23, in het totaal 1 keer bewerkt

MariekeS_

Berichten: 4705
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Re: Dierenartskosten bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:22

Dat soort situaties zijn heel lastig en nooit leuk.
Maar wat TS ook zegt, dit gaat over achteraf het contract willen wijzigen nu pony bij hen op stal staat...

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:33

_Celess schreef:
anjali schreef:
Dit probleem zou ook kunnen ontstaan bij koop van een paard.Vanaf welk moment gaat dan het eigendomsrecht+verplichtingen over van verkoper op koper? Wie is verantwoordelijk tijdens het vervoer,als de verkoper het paard zelf komt leveren?


Ja dat vroeg ik me ook af! Overigens is mijn pony wel opgehaald door de lener, ik ben meegereden
Er is trouwens over deze kosten geen probleem meer dit topic gaat meer om het contract

Ik vind wel dat als de lener de pony zelf komt ophalen,dat vanaf dat moment zij ook verantwoordelijk is.Ik dacht eerst uit het verhaal van ts te begrijpen dat ts de pony was gaan brengen en dat de blessure tijdens dat vervoer was ontstaan,en dat zij dus een geblesseerde pony afleverde.

Brainless

Berichten: 29729
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:34

_Lorette_ schreef:
anjali schreef:
Dit probleem zou ook kunnen ontstaan bij koop van een paard.Vanaf welk moment gaat dan het eigendomsrecht+verplichtingen over van verkoper op koper? Wie is verantwoordelijk tijdens het vervoer,als de verkoper het paard zelf komt leveren?


Ik dacht altijd na betaling, maar ik heb er bij vrienden een rechtszaak van dichtbij over mogen meemaken en de rechter bepaalde toen dat het risico over werd gedragen na levering en dat was niet de betaling, maar het moment van daadwerkelijk afleveren bij de kopers. Het paard was ná aankoop/betaling, maar vóór de daadwerkelijke levering geblesseerd geraakt. De kosten waren voor de verkoper. Dat was natuurlijk in die bepaalde situatie en het ging over koop, niet over bruikleen.

Klopt na levering, anders zou het verzenden van een pakketje (bv van Bol.com) ook voor jouw risico zijn als het kapot aan komt.
Of als je iets gaat huren (een partytent/zwembad enz) en het komt kapot aan, voor kosten van de huurder zijn en dat is gelukkig niet zo.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 12:50

Ik wil er niet dieper op ingaan, omdat het hier geen verkoop betreft en mijn reactie om redelijkheid ging, niet over wie er in zijn recht stond. Toch besloot de rechter in mijn voorbeeld dat het paard pas geleverd was na verplaatsing richting koper en dat was voor mij een eyeopener. Iets voor mijzelf om op te letten. Bij bruikleen draag je geen eigendom over en vind ik het daarom nog normaler dat de kosten tot de daadwerkelijke bruikleen voor de eigenaar zijn. Daar zit in dit geval het transport bij in. Zo denk ik erover, dat staat volgens mij nergens vastgelegd in de wet.

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Re: Dierenartskosten bruikleen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 16:54

Van wie was het briljante idee om een hooinet met te grote mazen op te hangen? Of, als de shet beslagen is, een hooinet zo laag te hangen dat ze erin kan blijven hangen?

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-20 17:43

MariekeS_ schreef:
Lijkt alsof ze geschrokken is van de kosten van een simpel ditje of datje... Wat je ook niet wil is dat zij zorg onthoudt omdat ze niet elke keer het 'eigen risico' wil spenderen.


Dit kwam ook in mij op. Misschien had ze niet in de gaten dat paarden kwetsbare dieren zijn en dat een ongelukje of een aandoening geen zeldzaamheid is.

Kan ze het überhaupt wel financieel opbrengen? Dat vind ik ook wel een belangrijke factor naast de vraag of het ze wil.

Tja, hoe ga je aan je geld komen als zij niet over de brug komt om welke reden dan ook.

Misschien de bruikleenvergoeding omhoog en zelf de medische kosten voor rekening nemen?