Retourkosten bij niet accepteren retour

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Retourkosten bij niet accepteren retour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 15:24

Dag allemaal,

Ik zit met het volgende:

Ik heb bij een webshop een deken besteld, deken heb ik gepast met een deken onder de bestelde deken. Echter paste de deken niet dicht, schoon opgevouwen en teruggestuurd. Helaas kreeg ik gisteren de mededeling dat ze de deken niet gaan accepteren omdat er een vlekje op zit. Na een grote discussie waarin ik heel erg ontevreden ben over de afhandeling besluit ik de deken terug te nemen en hem zelf met de kaartjes eraan te verkopen.

Echter zegt de webwinkel nu dat ik eventjes de retour kosten moet betalen van zowel het terugsturen als de zending terug naar mij voor een bedrag van €10, doe ik dit niet krijg ik de deken niet meer terug. Mag dit echter? Ik kan het namelijk nergens terugvinden.

HorseTimeXL
Berichten: 6632
Geregistreerd: 18-08-10
Woonplaats: Somewhere..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 15:30

Goeie. Ik kan geen antwoord geven maar ga het wel even volgen. Ik ga ook een deken terug sturen..

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 15:31

Dat hangt er vanaf wat er in de voorwaarden van de webshop staat, daar ben je namelijk mee akkoord gegaan op moment van aankoop.

Linsey1998

Berichten: 2278
Geregistreerd: 18-04-11
Woonplaats: Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-20 15:37

De webwinkel zegt het volgende in de retourvoorwaarden:

Niet geaccepteerde goederen kunnen, na betaling van verzendkosten, naar je worden teruggestuurd. .... draagt geen verantwoordelijkheid voor, en faciliteert geen opslag van niet geaccepteerde goederen

Hieruit kan ik niet opmaken of dit beide zendingen zijn of 1 van de 2.

Karlijnxxx
Berichten: 1415
Geregistreerd: 09-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 15:56

De winkel kan bepaalde voorwaarden hebben, maar het is ook wettelijk geregeld.

1. Een winkel mag verzendkosten rekenen
2. Je mag retouren binnen 14 dagen na ontvangst
3. Als je alles retourneert moet de winkel ook de verzendkosten/administratiekosten terugbetalen (volledige bedrag dus), binnen 14 dagen.
4. Als je een deel van de zending retourneert hoeft de winkel je verzendkosten niet terug te betalen.
5. Je bent zelf verantwoordelijk voor de retourkosten, sommige bedrijven vergoeden dit als een gift.

Als ik naar je bericht kijk ben je verantwoordelijk voor de verzendkosten en de retour kosten.

Aangezien het om waardevermindering gaat ivm de vlek (en je hier dus verantwoordelijk voor bent in de tijd dat jij het product in je 'bezit' hebt) denk ik dat het bedrijf in zijn recht staat? Het is belangrijk om te kijken wat de staat is van een product bij ontvangst. Als je de vlek al had gezien voor het passen, had je direct een bericht moeten sturen en het product moeten retourneren.

Het is zuur en dat begrijp ik, maar de webshop lijkt volgens de regels te handelen.

Vanillia

Berichten: 7656
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-20 16:01

Linsey1998 schreef:
Niet geaccepteerde goederen kunnen, na betaling van verzendkosten, naar je worden teruggestuurd.


Je retourzending wordt niet geaccepteerd vanwege de vlek en tegen vergoeding van die €10 verzendkosten willen ze het product terugsturen. Wat is er voor jou niet duidelijk?

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Re: Retourkosten bij niet accepteren retour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 06:55

Als ie betaalt is blijft het wel jou deken . Weet niet of je een rechtsbijstandverzekering hebt of lid bent van een Consumentenbond. Als dat het geval is kan je daarmee gaan dreigen want je staat, nu ze ook nog jouw deken hebben, wel een beetje machteloos.
Anders zou ik dat tientje betalen, een hele slechte review schrijven, tegen iedereen roepen dat het een k*t-webshob is, flinke borrel nemen en doorgaan met leven.

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Retourkosten bij niet accepteren retour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:04

Heb je binnen 14 dagen na aankoop geretourneerd? Dan moet de deken geaccepteerd worden. Het is aan de winkel om aan te tonen dat er door jouw toedoen schade is ontstaan. Passen na ontvangst mag gewoon.

Josje_D
Berichten: 135
Geregistreerd: 16-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:19

Urielle schreef:
Heb je binnen 14 dagen na aankoop geretourneerd? Dan moet de deken geaccepteerd worden. Het is aan de winkel om aan te tonen dat er door jouw toedoen schade is ontstaan. Passen na ontvangst mag gewoon.


Precies dit. Ik zou me beroepen op het herroepingsrecht. Na ontvangst heb je 14 kalenderdagen de tijd om je bestelling te retourneren. Je hebt recht op het gehele orderbedrag inclusief verzendkosten voor terugzending.

Voor de schade moeten ze aannemelijk maken dat jij de schade veroorzaakt hebt en hier ook bewijs voor aanvoeren.

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:28

Urielle schreef:
Heb je binnen 14 dagen na aankoop geretourneerd? Dan moet de deken geaccepteerd worden. Het is aan de winkel om aan te tonen dat er door jouw toedoen schade is ontstaan. Passen na ontvangst mag gewoon.


Passen mag, vlek veroorzaken niet.

Zo heb ik een keer een woordenwisseling (via mail) met een klant gehad die een sportartikel retour stuurde waar de kaartjes vanaf geknipt waren.

Dat retour heb ik niet geaccepteerd en daar was de klant het niet mee eens: die wilde best de kaartjes opzoeken en na sturen....

Tja sorry, maar ik kan dat artikel niet meer als nieuwe verkopen en heb dus schade aan mijn product.

Uiteindelijk heb ik een deel van het bedrag terug gestort, maar klant heeft niet het gehele bedrag terug gekregen.

Ging allemaal via bol.com laatste keer ook dat ik daar mee samenwerk. Want ik als verkoper moest de verzendkosten voor heen sturen betalen en óók de retourkosten. Vervolgens zou ik wéér de verzendkosten moeten betalen om artikel weer bij de klant te krijgen. Dat is dus leuk €20 aan verzendkosten, meer dan de gehele marge die ik zou hebben.

Ik snap heel goed dat webshops moeilijk doen over de verzendkosten, jij als consument betaald het misschien niet, maar die kosten moeten wel betaald worden aan het vervoersbedrijf....

Daarnaast is de huidige mentaliteit (zeg niet dat jij ook zo doet ts) vaak: 'ach is toch gratis verzending en gratis retour, dan bestel ik wel een paar maten extra en stuur wat niet past terug'

Dat "gratis" heen en weer sturen is echt funest voor de webshop!

Ik zelf heb een paar keer wat via bol.com verkocht en 2x retour gekregen zonder of met losgeknipte kaartjes. Één wilde hetzelfde artikel ruilen voor een maat kleiner, daar heeft bol.com de extra verzendkosten betaald en de 2e waar helemaal geen kaartje meer bij zat had dus pech....

kiki1976

Berichten: 16847
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:33

Even ervan uitgaande dat de deken zonder vlek aan ts is verzonden.

Ze mogen als er door jouw toedoen vlekken op de deken zijn gekomen de retour weigeren, en de kosten voor het terug sturen naar u doorberekenen. Ook hadden ze er voor mogen kiezen om een x bedrag minder terug te storten (dit moet wel in verhouding staan).
De vraag is alleen, moet je als bedrijf dit op die manier willen doen?

Karreman, waarom? Anderzijds zit de webshop met een deken met een vlek die ze niet meer kunnen verkopen voor het gewone bedrag. Waarom moet de webshop voor deze kosten opdraaien.
En anders een slechte review?
Je wilt echt niet weten hoe sommige artikelen retour sturen. Jodhpurs onder het zand (zijkant en zool) en dan beweren dat het passen komt. Je mag ze er niet op aan spreken want je naam gaat ten grabbel. Zeggen doodleuk dat het een kleine moeite is dat we ze schoonmaken.
Dekens aan de binnenkant vol haren, vlas, stro, hooi.
Rijbroeken met letterlijk het speeksel van de paarden erop.
Als je iedere keer met onverkoopbare spullen blijft zitten kan ik het me wel voorstellen dat ze het weigeren en een vergoeding vragen in de retourkosten.
Anderzijds heb je tegenwoordig gelijk een slechte naam, slechte review, daarom ook vraag moet je het willen dit hanteren?

mvdende met je eens.
Er zijn idd personen die op die manier bestellen/zo denken. Maar dat is anderzijds weer het voordeel van online bestellen. Maar voor een webshop een hoop extra kosten.

Komt de deken met een vlak binnen, dan behoort de webshop de kosten van retour ook gewoon te vergoeden. Ongeacht of de deken nu wel of niet paste.

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 08:46

kiki1976 schreef:
Even ervan uitgaande dat de deken zonder vlek aan ts is verzonden.

Ze mogen als er door jouw toedoen vlekken op de deken zijn gekomen de retour weigeren, en de kosten voor het terug sturen naar u doorberekenen. Ook hadden ze er voor mogen kiezen om een x bedrag minder terug te storten (dit moet wel in verhouding staan).
De vraag is alleen, moet je als bedrijf dit op die manier willen doen?

Karreman, waarom? Anderzijds zit de webshop met een deken met een vlek die ze niet meer kunnen verkopen voor het gewone bedrag. Waarom moet de webshop voor deze kosten opdraaien.
En anders een slechte review?
Je wilt echt niet weten hoe sommige artikelen retour sturen. Jodhpurs onder het zand (zijkant en zool) en dan beweren dat het passen komt. Je mag ze er niet op aan spreken want je naam gaat ten grabbel. Zeggen doodleuk dat het een kleine moeite is dat we ze schoonmaken.
Dekens aan de binnenkant vol haren, vlas, stro, hooi.
Rijbroeken met letterlijk het speeksel van de paarden erop.
Als je iedere keer met onverkoopbare spullen blijft zitten kan ik het me wel voorstellen dat ze het weigeren en een vergoeding vragen in de retourkosten.
Anderzijds heb je tegenwoordig gelijk een slechte naam, slechte review, daarom ook vraag moet je het willen dit hanteren?

mvdende met je eens.
Er zijn idd personen die op die manier bestellen/zo denken. Maar dat is anderzijds weer het voordeel van online bestellen. Maar voor een webshop een hoop extra kosten.

Komt de deken met een vlak binnen, dan behoort de webshop de kosten van retour ook gewoon te vergoeden. Ongeacht of de deken nu wel of niet paste.


Inderdaad.

Via bol.com 3 artikelen verkocht waarvan er 2 retour kwamen en allebei de kaartjes eraf!

Bij de verkochte producten stond zeer duidelijk vermeld welk product verkocht werd én een matentabel.

Maar mensen meten zichzelf niet even op, nee ze bestellen gewoon en past niet: dan sturen we gratis weer retour. De klant kost het dan echt letterlijk geen cent bij bol.com

Omdat ikzelf weet hoe vervelend retouren zijn, bestel ik alleen online als ik écht zeker weet dat ik het wil hebben én de maat enzo zo goed mogelijk heb gemeten.

Dan nog, vorig jaar met kerst een waterkoker besteld waarbij de omschrijving aangaf: matzwart metaal en bij uitpakken bleek het zwart plastic te zijn. Dat was wel even een domper! Uiteindelijk maar besloten om de waterkoker te houden, maar eigenlijk wilde ik hem retouren...

Moet ik een maat artikel hebben, dan zal ik dat niet zo snel online bestellen, maar in een fysieke winkel passen. Of eerst in een fysieke winkel passen en daarna online bestellen als het prijsverschil te groot is.

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 15:45

mvdende schreef:
Urielle schreef:
Heb je binnen 14 dagen na aankoop geretourneerd? Dan moet de deken geaccepteerd worden. Het is aan de winkel om aan te tonen dat er door jouw toedoen schade is ontstaan. Passen na ontvangst mag gewoon.


Passen mag, vlek veroorzaken niet.

Zo heb ik een keer een woordenwisseling (via mail) met een klant gehad die een sportartikel retour stuurde waar de kaartjes vanaf geknipt waren.

Dat retour heb ik niet geaccepteerd en daar was de klant het niet mee eens: die wilde best de kaartjes opzoeken en na sturen....

Tja sorry, maar ik kan dat artikel niet meer als nieuwe verkopen en heb dus schade aan mijn product.


Zo werkt het niet. Je hebt als consument het recht een product in situ uit te testen. Ik mag dus met een badpak het water in of met wielrenschoenen gaan fietsen met klikpedalen, ook als het artikel daarna niet meer in nieuwstaat is.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 15:52

Urielle schreef:
Zo werkt het niet. Je hebt als consument het recht een product in situ uit te testen. Ik mag dus met een badpak het water in of met wielrenschoenen gaan fietsen met klikpedalen, ook als het artikel daarna niet meer in nieuwstaat is.


Waar heb je deze onzin vandaan ? :+

Citaat:
Je moet het product kunnen beoordelen om na te gaan of je het wil houden en je mag het proberen net zoals je dat in een winkel zou doen. Je moet bijvoorbeeld kleding en schoenen kunnen passen. Je mag ook de verpakking openmaken om het product te bekijken, als je dit maar netjes doet. Maar je mag het product niet daadwerkelijk gaan gebruiken (bijvoorbeeld kleding gaan dragen) als je nog niet weet of je het houdt.

De verkoper mag een vergoeding vragen als na retourzending blijkt dat je iets met het product hebt gedaan dat niet nodig was om het te kunnen beoordelen.


https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... e-aankopen

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:13

Peerke_ schreef:
Urielle schreef:
Zo werkt het niet. Je hebt als consument het recht een product in situ uit te testen. Ik mag dus met een badpak het water in of met wielrenschoenen gaan fietsen met klikpedalen, ook als het artikel daarna niet meer in nieuwstaat is.


Waar heb je deze onzin vandaan ? :+

Citaat:
Je moet het product kunnen beoordelen om na te gaan of je het wil houden en je mag het proberen net zoals je dat in een winkel zou doen. Je moet bijvoorbeeld kleding en schoenen kunnen passen. Je mag ook de verpakking openmaken om het product te bekijken, als je dit maar netjes doet. Maar je mag het product niet daadwerkelijk gaan gebruiken (bijvoorbeeld kleding gaan dragen) als je nog niet weet of je het houdt.

De verkoper mag een vergoeding vragen als na retourzending blijkt dat je iets met het product hebt gedaan dat niet nodig was om het te kunnen beoordelen.


https://www.consumentenbond.nl/juridisc ... e-aankopen


Nou, inderdaad!

Passen is geen enkel probleem, maar....

Je zegt zelf dat je al een andere deken eronder had gelegd om haren te voorkomen. Dat is inderdaad de juiste manier.

En die vlek, grote kans dat die er al gezeten heeft. Maar dat wordt touwtrekken tussen jou en de webshop.

Want was de deken die je onder de nieuwe te passen deken had liggen schoon uit de kast? Want als dat een gebruikte staldeken / outdoor deken was, dan heb jij misschien net niet die nog vochtige mestvlek gezien die heeft afgegeven op de nieuwe deken? Bijvoorbeeld he..

Het feit is: de webshop heeft een product terug gekregen met "schade" en met schade bedoel ik dan dat de webshop de deken niet meer kan verkopen voor de origine prijs.

Die vlek zal menig nieuwe koper een worst zijn, als ze de deken met een leuke korting kunnen kopen, het is natuurlijk een paardendeken en binnen 5 minuten zal de vlek niet meer alleenstaand zijn waarschijnlijk.

Maar als mensen de volle mep ergens voor moeten betalen, dan willen ze ook een perfect nieuw product.....

Dat zou jij ook willen neem ik aan.

Dáárom wordt zn vlekje gezien als schade door de webshop en die heeft inderdaad het recht om deze "schade" te verhalen op de consument.

Vergeet één ding niet: jij bent maar één klant.... een webshop heeft veel meer klanten. Als er meerdere retouren per week binnen komen met een "bemerking" en bij iedere klant zou de webshop een hand over het hart strijken, dan kan zn webshop binnen de kortste keren ermee stoppen.

Zij moeten gewoon één vast beleid aanhouden en hebben zéér weinig ruimte voor "aanpassing" daarin.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 09-10-20 16:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:13

Urielle schreef:
Zo werkt het niet. Je hebt als consument het recht een product in situ uit te testen. Ik mag dus met een badpak het water in of met wielrenschoenen gaan fietsen met klikpedalen, ook als het artikel daarna niet meer in nieuwstaat is.


Wat is dat nou voor onzin. Natuurlijk niet. Je mag ook niet met een uitgaansjurk naar een feest om hem uit te proberen en toch weer terug te sturen. Of naar een orgie met je nieuwe lingeriesetje en hem toch weer terugsturen omdat hij niet in de smaak viel.
En nee, je paard mag de deken niet uitproberen in de paddock om hem daarna weer terug te sturen.
Wat een rare normen en waarden houden mensen er op na zeg.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Re: Retourkosten bij niet accepteren retour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:22

Wat een vieze bende zou dat worden op de retourafdeling van Easy Toys :')

Het is ook lastig als webshop, want waar neem je je verlies?
Als je nu weigert, en de klant steigert staat heel Facebook vol met een prachtig recensie waar je niet op zit te wachten.
Ik zou een soort retourdeal op de website zetten, wat ook de grote webshops al doen.
Nieuwe deken, zelfde service, alleen hij is een keer gepast en heeft al een vlekje, dus 10% korting!
Er is volgensmij nog geen een ruitersportzaak die dit concept heeft, dus je hebt meteen ook een USP.

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:38

Peerke_ schreef:
Wat een vieze bende zou dat worden op de retourafdeling van Easy Toys :')

Het is ook lastig als webshop, want waar neem je je verlies?
Als je nu weigert, en de klant steigert staat heel Facebook vol met een prachtig recensie waar je niet op zit te wachten.
Ik zou een soort retourdeal op de website zetten, wat ook de grote webshops al doen.
Nieuwe deken, zelfde service, alleen hij is een keer gepast en heeft al een vlekje, dus 10% korting!
Er is volgensmij nog geen een ruitersportzaak die dit concept heeft, dus je hebt meteen ook een USP.



Inderdaad. Dan zou ik bijvoorbeeld er zeker interesse in hebben (Niet in een paardendeken overigens, ik heb al 6 jaar geen pony meer)

Het "probleem" is alleen wel: ga je die 10% korting geven op de adviesprijs? Of op de huidige prijs?

En wat is de prijs van deze deken op andere webshops?

Ik heb dus zelf óók een webshop en helaas is 10% vaak niet "voldoende" omdat er grote webshops zijn die al bijna standaard 10-20% korting op dat product geven. Nieuw.

Dan moet je voor zn 2e kans artikel wel met iets meer korting komen.

Dat de prijs van het 2e kans artikel echt wel een stukje lager ligt dan de laagste prijs te vinden in een webshop.

Want anders kiezen klanten vanzelf de nieuwe deken bij webshop G die dan goedkoper is dan de 2e kans deken van webshop A

Hoe je het wend of keert, een artikel die met "bemerking" retour komt, geeft altijd schade aan de webshop.

Dat vervolgens de "veroorzaker" van de schade deze moet vergoeden, is toch niet meer dan logisch.

Als ik die webshop was, keek ik voor welke prijs ik dat 2e kans artikel nog zou kunnen verkopen (het ene artikel is bij lange na niet zo waardevast als het andere. Een cap verliest snel véél meer waarde bij retour dan een dekje)

Dan het origine bedrag - de huidige waarde is de compensatie die de klant moet vergoeden.

Dus stel: hoofdstel ingekocht voor €50. Verkocht voor €100.

Komt retour met een kras, voor €70 kan het hoofdstel nog wel als 2e kans verkocht worden.

Dan is de schade 100-70=€30.

Dan zou de klant zn geld terug kunnen krijgen, maar dan wél maar die €70 en niet de €100 die de klant betaald heeft.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:56

Je moet dat soort dingen per product groep overwegen, er zijn producten waarbij het simpelweg niet wenselijk is (ik haal EasyToys nog maar eens aan als voorbeeld), of producten waarbij het niet interessant is omdat de prijs of marge te laag is.

Ik denk dat bijvoorbeeld paarden dekens een goed voorbeeld zijn van een product wat hier wel geschikt voor is. Het zijn vaak duurdere aankopen, en als je dan een paar euro kunt besparen, dan doe je dat.
Juist omdat het een dure aankoop is, zou je een nieuw product met vlek erin niet accepteren, terwijl als je hier zelf voor hebt gekozen dat geen probleem hoeft te zijn, waarschijnlijk ziet de deken na een uur bij je eigen paard op, er net zo uit..
Bovendien weet je nu dat het mogelijk is om een product terug te sturen, en dat ze hier niet moeilijk over doen, het product komt gewoon terug op de website met korting.
Als je webshopje wilt spelen, moet je gewoon leren dat retouren geld kosten, en dit dus meenemen in je verkoopprijs. En van retouren kun je leren!

De prijs hoeft niet altijd lager te zijn, kijk maar eens naar het grote voorbeeld van de 2ekans producten. Cool Blue is echt niet goedkoop, en toch kopen we daar met z'n allen. Waarom? Omdat ze service geven en niet moeilijk doen.
Als kleine webshop lukt je dat niet meteen, maar je moet ergens beginnen. En als je nu al begint met zeuren over een vlek op een deken en allerlei kosten, dan ga je dat niet bereiken.

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:28

Peerke_ schreef:
Je moet dat soort dingen per product groep overwegen, er zijn producten waarbij het simpelweg niet wenselijk is (ik haal EasyToys nog maar eens aan als voorbeeld), of producten waarbij het niet interessant is omdat de prijs of marge te laag is.

Ik denk dat bijvoorbeeld paarden dekens een goed voorbeeld zijn van een product wat hier wel geschikt voor is. Het zijn vaak duurdere aankopen, en als je dan een paar euro kunt besparen, dan doe je dat.
Juist omdat het een dure aankoop is, zou je een nieuw product met vlek erin niet accepteren, terwijl als je hier zelf voor hebt gekozen dat geen probleem hoeft te zijn, waarschijnlijk ziet de deken na een uur bij je eigen paard op, er net zo uit..
Bovendien weet je nu dat het mogelijk is om een product terug te sturen, en dat ze hier niet moeilijk over doen, het product komt gewoon terug op de website met korting.
Als je webshopje wilt spelen, moet je gewoon leren dat retouren geld kosten, en dit dus meenemen in je verkoopprijs. En van retouren kun je leren!

De prijs hoeft niet altijd lager te zijn, kijk maar eens naar het grote voorbeeld van de 2ekans producten. Cool Blue is echt niet goedkoop, en toch kopen we daar met z'n allen. Waarom? Omdat ze service geven en niet moeilijk doen.
Als kleine webshop lukt je dat niet meteen, maar je moet ergens beginnen. En als je nu al begint met zeuren over een vlek op een deken en allerlei kosten, dan ga je dat niet bereiken.


Ik ben dan ook gestopt met mijn webshop.

Ik verkoop de producten nu met een leuke korting op marktplaats. Geen gezeur meer over retouren.

Want als kleine webshop kan het gewoon niet uit als je steeds dingen retour krijgt.

Via de eigen website nog nooit een retour gehad. Maar was erg slecht te vinden op Google, dus had ook nauwelijks verkopen.

Via bol.com dus wél verkopen, maar evenveel retour. Als 90% retour komt, kan het gewoon niet uit..

Als consument zijnde, zou ik wel degelijk voor een paardendeken kiezen met een vlekje en met korting.

Maar 1 grote máár: dan moet ik die deken ook echt met een leuke korting kunnen kopen. En hij moet niet bij een andere webshop in nieuwstaat goedkoper liggen. Dan kies is voor de nieuwe goedkopere op een andere webshop.

Tenzij via marktplaats gekocht, maar dat is weer een héél ander verhaal en daar houdt ik hele andere "regels" voor.

Urielle

Berichten: 50068
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:43

[quote="Peerke_"]

Waar heb je deze onzin vandaan ? :+

[quote]
"De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.
Kort gezegd: je mag wettelijk gezien kijken of het product voldoet aan de eisen (“uitproberen”) maar als je meer doet (“gebruiken”) en daardoor ontstaat schade, dan moet je die schade vergoeden. De discussie wat uitproberen is, blijft natuurlijk bestaan."

Produkten die niet hygiënisch zijn om te retourneren, vallen überhaupt niet onder het recht om te retourneren, dus geen zorgen over de aankoop van een vieb.

Kidde
Berichten: 3445
Geregistreerd: 24-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 18:20

Urielle schreef:
Citaat:
"De consument is slechts aansprakelijk voor de waardevermindering van de zaak als een behandeling van de zaak verder is gegaan dan noodzakelijk om de aard, de kenmerken en de werking daarvan vast te stellen. De consument is niet aansprakelijk voor waardevermindering van de zaak wanneer de handelaar heeft nagelaten om overeenkomstig 230m lid 1, onderdeel h, informatie over het recht van ontbinding te verstrekken.
Kort gezegd: je mag wettelijk gezien kijken of het product voldoet aan de eisen (“uitproberen”) maar als je meer doet (“gebruiken”) en daardoor ontstaat schade, dan moet je die schade vergoeden. De discussie wat uitproberen is, blijft natuurlijk bestaan."

Produkten die niet hygiënisch zijn om te retourneren, vallen überhaupt niet onder het recht om te retourneren, dus geen zorgen over de aankoop van een vieb.


Je hebt het echt niet goed begrepen hoor. Hier wordt het duidelijk uitgelegd: https://www.thuiswinkel.org/consumenten ... our-sturen

Deze documentaire is een aanrader om te zien wat er met al die gebruikte geretourneerde artikelen gebeurd: https://www.npostart.nl/vpro-tegenlicht ... ON_1310210

Vaak moet het gewoon vernietigd worden.

Peerke_

Berichten: 6643
Geregistreerd: 20-02-10
Woonplaats: Hoogeveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 18:48

Je mag een product uitproberen op dezelfde manier als wanneer je dit product in een winkel zou kopen.

In het geval van TS is dat natuurlijk weer een beetje lastig, want meestal neem je het paard niet mee shoppen. Dus in deze kwestie gaat de regel niet helemaal op. De meeste ruitersport webwinkels geven zelf ook aan, passen mag, maar gebruik een onderdeken.

TS zegt dat ze dat gedaan heeft, maar toch is er een vlek.
Nou kunnen wij vanachter onze computer lastig beoordelen wat voor vlek dit is, is het gewoon een beetje stof wat je er zo afveegt met een doek, of is het een serieuze vlek.

De webshop mag in deze dus de waardevermindering, of de kosten voor het schoonmaken in rekening brengen bij de klant, het product helemaal weigeren mag eigenlijk niet, maar in het geval dat de herstelkosten niet in verhouding zijn met de waarde van de deken, zou de webshop met de klant kunnen overleggen, om de deken alsnog te houden. De kosten die de webshop nu maakt om de deken weer opnieuw op te sturen, mogen weer in rekening worden gebracht bij de klant. (Ik vind 10 euro erg veel, maar goed..)

Nou moet je als webshop ook nadenken over je toekomst.
Ik kan me zo voorstellen dat TS niet meer bij deze webshop besteld, terwijl als ze de deken gewoon retour hadden genomen, had ze dat misschien wel gedaan.
Anderzijds moet je er ook voor waken dat je niet zo bang wordt voor slechte recensies dat je alles maar gewoon toelaat, uiteindelijk ben je ondernemer om geld te verdienen.

mvdende schreef:
Ik ben dan ook gestopt met mijn webshop.

Ik verkoop de producten nu met een leuke korting op marktplaats. Geen gezeur meer over retouren.


Als je zakelijk via marktplaats verkoopt, ook al heb je geen webshop, is nog steeds het retourrecht van toepassing.
Over de retouren op Bol.com, op het partnerplatform staan heel veel tips om de retouren te verminderen. Geef de klant vooraf veel informatie, maat tabellen, vul alle specificaties in waar Bol om vraagt, en je ziet het aantal retouren verminderen.
Het is uiteraard afhankelijk van welk soort product je verkoopt, maar wij hebben op Bol.com een retourpercentage onder de procent.

mvdende

Berichten: 5686
Geregistreerd: 14-12-08
Woonplaats: Ossendrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 19:04

Peerke_ schreef:
Je mag een product uitproberen op dezelfde manier als wanneer je dit product in een winkel zou kopen.

In het geval van TS is dat natuurlijk weer een beetje lastig, want meestal neem je het paard niet mee shoppen. Dus in deze kwestie gaat de regel niet helemaal op. De meeste ruitersport webwinkels geven zelf ook aan, passen mag, maar gebruik een onderdeken.

TS zegt dat ze dat gedaan heeft, maar toch is er een vlek.
Nou kunnen wij vanachter onze computer lastig beoordelen wat voor vlek dit is, is het gewoon een beetje stof wat je er zo afveegt met een doek, of is het een serieuze vlek.

De webshop mag in deze dus de waardevermindering, of de kosten voor het schoonmaken in rekening brengen bij de klant, het product helemaal weigeren mag eigenlijk niet, maar in het geval dat de herstelkosten niet in verhouding zijn met de waarde van de deken, zou de webshop met de klant kunnen overleggen, om de deken alsnog te houden. De kosten die de webshop nu maakt om de deken weer opnieuw op te sturen, mogen weer in rekening worden gebracht bij de klant. (Ik vind 10 euro erg veel, maar goed..)

Nou moet je als webshop ook nadenken over je toekomst.
Ik kan me zo voorstellen dat TS niet meer bij deze webshop besteld, terwijl als ze de deken gewoon retour hadden genomen, had ze dat misschien wel gedaan.
Anderzijds moet je er ook voor waken dat je niet zo bang wordt voor slechte recensies dat je alles maar gewoon toelaat, uiteindelijk ben je ondernemer om geld te verdienen.

mvdende schreef:
Ik ben dan ook gestopt met mijn webshop.

Ik verkoop de producten nu met een leuke korting op marktplaats. Geen gezeur meer over retouren.


Als je zakelijk via marktplaats verkoopt, ook al heb je geen webshop, is nog steeds het retourrecht van toepassing.
Over de retouren op Bol.com, op het partnerplatform staan heel veel tips om de retouren te verminderen. Geef de klant vooraf veel informatie, maat tabellen, vul alle specificaties in waar Bol om vraagt, en je ziet het aantal retouren verminderen.
Het is uiteraard afhankelijk van welk soort product je verkoopt, maar wij hebben op Bol.com een retourpercentage onder de procent.


Ik verkoop het privé op marktplaats.