Paard met trailer stress

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Maartje_M
Berichten: 9345
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Paard met trailer stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 08:21

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een trailer en nu wilde ik uiteraard graag op pad. Ik wist nog dat mijn merrie makkelijk te laden is van de keren dat ze verhuisd is, maar ik was even vergeten dat ze iedere keer heel nat van de trailer kwam. Ik ben nu 1x met haar op pad geweest, en ik durf best te zeggen dat ik heel rustig rijd met de trailer, maar ze kwam er druipend van het zweet en trillend vanaf. Dit was een ritje van 10 minuten.

Ze loopt super braaf de trailer op, met een paar minuutjes staat ze er gewoon in. Enige wat ze 'lastig' vindt, is het laatste pasje naar de stang toe en dus de achtervoeten van de klep af, maar ook dat is met rust goed op te lossen. Laden is het probleem dus niet en ook toen we naar huis gingen liep ze gewoon mee.

Afgelopen weekeind hadden we de trailer om een andere reden aangekoppeld en heb ik haar er even op gezet, gewoon om te oefenen. We zijn er in gelopen, hebben een appeltje gegeten, en zijn er weer uit gegaan. Toen ik haar uitgebreid beloonde toen we weer 'op veilige grond' stonden, voelde ik dat ze echt wel weer bezweet was.
Ze is een echte binnenvetter en laat heel slecht zien wat ze echt heel eng vindt. Ander 'probleem', ze vertrouwt blind op mij en doet echt heel veel voor me, ook al vindt ze het heel eng, dus dan laat ze nog slechter zien wat ze echt eng vindt. Toen ze zondag een appeltje stond te eten, was ze ogenschijnlijk rustig, ik zie dan alleen aan het extreme zweten dat ze het echt heel eng vond.

Ik wil gewoon blijven oefenen, maar ik vroeg me af of er mensen zijn die dit herkennen en of het daar goed gekomen is. Ik gun het haar zo dat ze relax op de trailer kan staan, want ze vindt het in het bos zo leuk. Maar ik ben bang dat als we nu maar gewoon blijven gaan, ik haar vertrouwen schaad en ze dalijk de trailer niet meer op wil.


Qimm
Berichten: 15148
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paard met trailer stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:23

Ik lees even mee, mijne is bijna hetzelfde. Die loopt prima makkelijk de trailer op, maar 8 van de 10x komt ze er zwetend en trillend vanaf

:wave: Volg je mee? -->instagram the_real_qimm

Elisa2
Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard met trailer stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:47

Het is echt een kwestie van veel herhaling, wekelijks meenemen naar vooral leuke dingen (bos oid) en hoe meer ze gewend raken, hoe minder spanning op de trailer. Ik zie ook niet in waarom ze niet meer op de trailer zou gaan als je zo door gaat?

Gewoon blijven belonen zodra ze in de trailer staat en zorg dat het laden leuk en fijn blijft (geen geweld). Veel oefenen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Caresse07
Berichten: 9390
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:49

Elisa2 schreef:
Het is echt een kwestie van veel herhaling, wekelijks meenemen naar vooral leuke dingen (bos oid) en hoe meer ze gewend raken, hoe minder spanning op de trailer. Ik zie ook niet in waarom ze niet meer op de trailer zou gaan als je zo door gaat?

Gewoon blijven belonen zodra ze in de trailer staat en zorg dat het laden leuk en fijn blijft (geen geweld). Veel oefenen.


Dit inderdaad, mijn merrie was precies zoals jouw merrie, ook altijd zweten als ze van de trailer kwam en niet laten merken dat ze het echt heel spannend vond. Ik merke het vooral aan het mesten als ze de trailer zag en als ze er net op stond en natuurlijk het zweten als ze er af kwam.

Maar nu gaat ze vrij regelmatig op de trailer en zweet ze niet meer als ze er af komt.

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.

itsmi
Berichten: 5047
Geregistreerd: 20-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:53

Veeeeeel herhalen. En voorAl in de trailer een feestje maken en uitgebreid belonen, niet voor de klep al belonen. Heb je ook de stang erachter los geoefend? Misschien vindt ze het laden niet eng, maar wel de stang of de klep. Dat kun je ook in etappes oefenen. Let ook goed op de signalen van je paard. Hoofd naar beneden en likken of kauwen is ontspannen. Hoofd omhoog en strak gespannen staan dan proberen de rust weer terug te vinden voordat je haar er weer aflaat. En tussendoor als beloning even een rondje om lopen, zodat ze alles weer even kan verwerken.
Volgens mij ben je al goed bezig!

Sabbientje
stokpaard connaisseur
Berichten: 4689
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:57

Ik merk hetzelfde met mijn merrie.

Ik merk dat als we een vaker oefenen het wel beter gaat, maar als het dan weer verslapt ze het toch wel weer erg spannend vind.
Laatste keer heeft ze samen met een ander paard in een tweepaardstrailer gestaan. Dat ging heel goed.
Ze nam toen zelfs op de terugweg een paar hapjes uit het hooinet.

Ik denk dat het vooral een kwestie is van wennen en vaker doen. Alleen gaan we niet zo vaak op pad en voor de lol een rondje gaan rijden doe je ook niet zo snel.

Maartje_M
Berichten: 9345
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 09:00

Afgelopen zondag toen we alleen een appeltje hebben gegeten, had ik de stang er niet achter, klep open en had ik haar ook niet vast staan, gewoon vastgehouden aan het halstertouw. Daar zit het probleem niet denk ik.

Jullie zeggen dus wel gewoon op pad blijven gaan naar leuke dingen? Of toch maar eerst een tijdje oefenen zonder te rijden?
Even voor de duidelijkheid, ik ben bang dat als ik maar gewoon op pad blijf gaan en haar steeds in die stress situatie breng zonder dat ik dan bij haar ben (ik denk dat dat ook een deel van het probleem kan zijn, het alleen zijn), dat ze dan op een gegeven moment er niet meer op wil.

Appeltje wordt in ieder geval vast onderdeel van de trailer :))
Hooinet hangt er ook in maar kijkt ze niet naar

VWestra
Berichten: 1099
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: Paard met trailer stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:06

als je het alleen zijn wil ondervangen... ik heb standaardeen knuffel inde trailer hangen als we op pad gaan. Die van mij vind alleen staan op de trailer ook echt spannend. Als steun hangt dus zijn knuffel inde trailer. Deze hang ik altijd een dag van te voren in zijn box zodat die naar 'thuis' ruikt als we onderweg zijn.

speurneusc
Berichten: 5362
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:08

kijk naar je paard, leuke dingen gaan doen en wanneer je merkt dat ze voor de trailer al gaat aarzelen wat ze anders nooit doet, dan even een pauze inlassen en het laden wat extra aandacht gaan geven zonder weg te gaan, daar weer vertrouwen in geven.

angst/stress voor het rijden kan je er alleen uit halen door te gaan rijden dat gaat nu eenmaal niet met stilstaan.

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Maartje_M
Berichten: 9345
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paard met trailer stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 09:11

Maar zondag had ze dus ook in de stilstaande trailer al veel stress. Direct mesten en ook veel zweten. Dat valt dus wel te oefenen zonder rijden dan.

Ik denk dat alleen zijn wel mee speelt maar niet haar grootste probleem is.

Katyatje
Berichten: 1861
Geregistreerd: 25-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:15

Ik zou zowel op stap gaan als blijven oefenen.

Je moet van de trailer in de mate van het mogelijke een oase van rust maken. Een fijne plek om te zijn.
Je paard vindt het duidelijk wel nog eng om op de trailer te lopen (duurt een paar minuten en de laatste stap is lastig) dus dat is een eerste werkpunt. Want daar begint de stress al. De volgende keer kan je proberen om er een vooruit achteruit oefening van te maken, waarbij het doel is dat je paard luistert naar jou/jou volgt (afhankelijk van hoe je ze laadt). Zonder dat het einddoel per se om de trailer staan is.

Om de rust te creëren op de trailer zelf moet je geduld hebben. Lekker staan staan en zelf ontspannen. Van zodra je het minste van ontspanning ziet (hooi eten zou super zijn) belonen en af de trailer. En dit uitbouwen.

Caresse07
Berichten: 9390
Geregistreerd: 19-02-07
Woonplaats: Bij Flipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:17

Misschien heeft ze wel juist stress omdat ze denkt dat ze gaat verhuizen en juist als je weg gaat en weer terug komt op haar vertrouwde plekje dat het dan minder wordt.

Dat idee heb ik bij mijn merrie wel gehad. Trailer was meestal een andere plek. Niet dat ze nou zo heel veel verhuist is, maar als dat de enige reden is dat je op de trailer staat, kan dat ook een reden zijn.

Volg je hart, dat klopt.

Ik was een mooie baby, maar in het ziekenhuis hebben ze mij verwisseld.

Maartje_M
Berichten: 9345
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paard met trailer stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 09:21

Paar minuten is misschien overdreven dan, ze loopt zonder twijfel met me mee de klep op. Alleen laatste voetje is een werkpuntje. Er af loopt ze heel braaf, rustig en beheerst

Ze staat inmiddels al zo'n 2,5 jaar op deze plek. Haar pony vriendinnetje gaat ook regelmatig mee op pad, die ziet ze ook gaan en weer thuis komen. Ik weet niet of ze de trailer nog linkt aan verhuizen

Elisa2
Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 18:21

Maartje_M schreef:
Afgelopen zondag toen we alleen een appeltje hebben gegeten, had ik de stang er niet achter, klep open en had ik haar ook niet vast staan, gewoon vastgehouden aan het halstertouw. Daar zit het probleem niet denk ik.

Jullie zeggen dus wel gewoon op pad blijven gaan naar leuke dingen? Of toch maar eerst een tijdje oefenen zonder te rijden?
Even voor de duidelijkheid, ik ben bang dat als ik maar gewoon op pad blijf gaan en haar steeds in die stress situatie breng zonder dat ik dan bij haar ben (ik denk dat dat ook een deel van het probleem kan zijn, het alleen zijn), dat ze dan op een gegeven moment er niet meer op wil.

Appeltje wordt in ieder geval vast onderdeel van de trailer :))
Hooinet hangt er ook in maar kijkt ze niet naar


Je kan je eigen gedachtepatroon beter omturnen, paard moet leren zelfstandig te worden dus dan is het goed dat je er niet bij bent. Hoe beter ze dat leert, en hoe vaker ze ervaart dat er niets ergs gebeurd en ze gewoon weer thuis bij haar vriendjes komt na afloop, hoe meer vertrouwen ze krijgt wat weer helpt met zelfstandig worden. En waarom zou ze er dan ineens niet meer op willen? Jij bent de leider, als jij uitstraalt dat ze het oke is, dan is het oke en veilig voor haar.

Pas op dat je eigen angst geen self fulfilling prophecy wordt.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Maartje_M
Berichten: 9345
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paard met trailer stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-09-20 21:33

Daar heb je een pumt, ga ik op letten

Equipro
Berichten: 399
Geregistreerd: 18-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:07

Hoi, ik breek even in, heb een paard met dezelfde “verschijnselen”.

Merk je al verbetering door herhaling?

Die van mij heeft wel een traumatische ervaring gehad. Loopt heel makkelijk de trailer op en af, maar het rijden zelf blijft een probleem. Trillend en zwetend komt hij aan…

"Great minds discuss ideas;
average minds discuss events;
small minds discuss people."

Maartje_M
Berichten: 9345
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Re: Paard met trailer stress

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-06-21 16:10

We hebben in de winter niet geoefend en nu het weer zou kunnen staat ze geblesseerd, dus helaas geen nieuws hier

Babootje
Berichten: 26186
Geregistreerd: 25-06-05

Re: Paard met trailer stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-21 16:16

Ik herken het wel maar echt alleen maar van de eerste keren. Bij mijn merrie is het dus gewoon overgegaan. Ik heb het idee dat ze reizen nu ook echt leuk vindt. Als ik haar voor de klep zet, rent ze er bijna in galop op. is de hele weg rustig en gaat er ook weer makkelijk af. En niet bezweet.
In het begin toen we nog net met haar reisden was ze echt niet rustig. Stond de hele weg te klauwen en kwam ook bezweet van de trailer. We hebben haar onder een recuptex gezet. Ik heb echt het idee dat dat helpt om haar in de Zenn modus te krijgen.

ikke
Berichten: 37519
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:10

Je rijdt heel voorzichtig, zeg je.

Bij deze de uitdaging: zet een beker warme chocomel met slagroom op je dashboard. Rijdt je dan nog steeds op dezelfde manier?

Kijk, het is natuurlijk niet de bedoeling maar technisch gezien kun je gewoon met 140km/h de snelweg afjakkeren, daar heeft je paard net zoveel of weinig van als aan 60km/h.
Snelheid is niet het punt, het is de snelheidsverandering die het leven moeilijk maakt voor een paard op de trailer en dan maakt het geen ruk uit of je nu remt, optrekt of de bocht om gaat.

Hoe goed jij met die veranderingen omgaat, verteld die mok warme chocola feilloos.......

Bijvoorbeeld: snapt jouw paard dat ze breed moet gaan staan om beter die verandering op te kunnen vangen? Kan ze wel breed gaan staan, als ze dat wel begrijpt?

Ooit bedacht dat een paard zijdelingse beweging, bijvoorbeeld een slecht stukje wegdek waardoor je trailer even scheef gaat, ook heel moeilijk kunnen vinden?

Sommige paarden kijken graag mee, grote voorruit in je trailer. Anderen vinden dat juist helemaal niks; geen ruit in je trailer.
Idem voor dichte/open achterzijde.

Weet je zeker dat je trailer niet een of andere resonantie heeft bij bepaalde snelheden? Je wielen laten balanceren kan dan helpen.

Ik verzin zomaar random wat opties uit mijn eigen ervaringen. Ik hoop dat het je ergens triggert om naar te kijken en wellicht te vinden wat jouw paard het leven wat aangenamer op de trailer maakt.

It will never be perfect. Make it work.

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Cookie2222
Berichten: 843
Geregistreerd: 09-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-21 19:21

Ik volg even. Een van mijn ponies heeft dit heel erg, die heb ik al 12 jaar ;( kleine stukjes gaat goed, maar mee op concours of heide oid wat wat verder rijden is is vaak wel zijknat. En Hij staat altijd de hele weg met grote ogen te sabbelen. Vroeger ging ik nog veel op concours, als we echt vaak per week met de trailer reden ging het beter. Dit waren dan meestal 2x een kort ritje naar de vereniging en 1x langer naar wedstrijd. Maar met 1x in de week / 2 weken ben ik weer terug bij af... ik wil hem enerzijds ook niet de stress aandoen om vaker op de wagen te gaan, maar anderzijds is het ook wel erg leuk als hij wel een keer mee kan naar iets anders leuks. Ik heb wel het idee als ze er met z’n 2en opstaan dat het dan wat minder is, alleen krijg je dan weer verlating angst als de ander eraf is enzo :n
Nu is het resultaat dat hij dus niet meer meegaat, behalve naar de vereniging. Hij staat overigens perfect breed op de wagen en heeft het met meerdere soorten trailers en chauffeurs

Brownie, Naida, Happy Day en Zoo Zoo <3
Volg ons op Instagram

Maartje_M
Berichten: 9345
Geregistreerd: 09-04-07
Woonplaats: Aarle-Rixtel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-21 08:17

ikke schreef:
Je rijdt heel voorzichtig, zeg je.

Bij deze de uitdaging: zet een beker warme chocomel met slagroom op je dashboard. Rijdt je dan nog steeds op dezelfde manier?

Kijk, het is natuurlijk niet de bedoeling maar technisch gezien kun je gewoon met 140km/h de snelweg afjakkeren, daar heeft je paard net zoveel of weinig van als aan 60km/h.
Snelheid is niet het punt, het is de snelheidsverandering die het leven moeilijk maakt voor een paard op de trailer en dan maakt het geen ruk uit of je nu remt, optrekt of de bocht om gaat.

Hoe goed jij met die veranderingen omgaat, verteld die mok warme chocola feilloos.......

Bijvoorbeeld: snapt jouw paard dat ze breed moet gaan staan om beter die verandering op te kunnen vangen? Kan ze wel breed gaan staan, als ze dat wel begrijpt?

Ooit bedacht dat een paard zijdelingse beweging, bijvoorbeeld een slecht stukje wegdek waardoor je trailer even scheef gaat, ook heel moeilijk kunnen vinden?

Sommige paarden kijken graag mee, grote voorruit in je trailer. Anderen vinden dat juist helemaal niks; geen ruit in je trailer.
Idem voor dichte/open achterzijde.

Weet je zeker dat je trailer niet een of andere resonantie heeft bij bepaalde snelheden? Je wielen laten balanceren kan dan helpen.

Ik verzin zomaar random wat opties uit mijn eigen ervaringen. Ik hoop dat het je ergens triggert om naar te kijken en wellicht te vinden wat jouw paard het leven wat aangenamer op de trailer maakt.


van alle paarden die ik tot nu toe op de trailer heb vervoerd, is deze de enige die echt dikke stress heeft (en ik heb die van mij alle 4 al op de trailer gehad, plus het paard van een vriendin van me). Zou nog steeds kunnen dat het aan de combi paard & rijstijl ligt, maar het feit dat mijn pony bijvoorbeeld super super chill is op de trailer, geeft me het idee dat het daar niet 100% aan ligt

Elisa2
Berichten: 37002
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Paard met trailer stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:40

Dat denk ik ook niet, herhalen is meestal toch echt het "keywoord" het moet "gewoon" worden. Eventueel iets geven tegen heftige stress (bach resque remedy of iets anders ontspannends zonder dat ze verdoofd zijn) en minstens een keer per week doen.

Het is niet erg om het een tijdje met twee paarden te doen als dat wat meer veiligheid en rust geeft. Voordat zulke dingen een beetje gewoon zijn kan soms wel een jaar of twee jaar duren.

Voor paarden met echt heftige trailerproblemen werkt een vrachtwagen vaak beter.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Janneke2
Berichten: 22712
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 08:53

Oude truc: 'knip het op'.
Ook als ze weinig stress laat zien ( = je niet kunt weten waar m het probleem zit) , kan dit haar goed helpen.

Een trailer bestaat uit een boel dingen.
Hoe makkelijk en ontspannen loopt ze onder een laag plafond? Een partytent in? Een donkere ruimte?

Bouw een oxer (vier balken zijn genoeg, een meter breed) en loop daar tussendoor, oefen ook achterwaarts en halt.

Als voorloper van de sure-pads waren er al planken waar een paard op kan staan die je schuin kunt leggen om de loopplank te imiteren.
En voor veel paarden het lastigst: achterwaarts de loopplank op, "dan gaat je eerste achterhoef in het lege niets".

En als leerling van Linda Tellington heb ik een boel 'gereedschappen' om een paard bij elk onderdeel gerust te stellen : google, YT etc eens op bodywrap, wandwork (zoals benen afstrijken en de hoeven zachtjes aantikken) bodywrap (gaat prima met bandages) en touches (velen hebben dierennamen: de python is erg geschikt).

En hopelijk ten overvloede: de ogen van een paard werken anders dan die van ons.
Heeft een paard het hoofd hoog, dan staan de ogen ingesteld op ver weg ('verrekijker') en kan het dier die hele trailer nauwelijks zien.
Om de trailer te kunnen zien MOET het hoofd laag zijn.

[o]

Je suis Charlie - comme tout le monde.

(...en BAH wat is dit onderschrift actueel. )

Ibbel
Berichten: 49060
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:15

Het zou heel simpel kunnen zijn dat dit paard wagenziek wordt. Dat heeft niet altijd met rijstijl te maken. Er zijn zat mensen die gewoon altijd wagenziek/luchtziek/zeeziek worden ongeacht de omstandigheden.
Er is bij mijn weten alleen niets aan medicatie dat wagenziekte bij een paard kan helpen, geen paardenversie van 'Primatour' oid.

Vaker rijden kan een neiging tot wagenziek worden wel verminderen (ook bij mensen tenslotte)

Bij mensen wil het verder wel eens helpen te zorgen dat je óf altijd de horizon kunt zien óf juist helemaal geen zicht. Het is nl een mismatch in informatie tussen wat het evenwichtsorgaan (in het oor) zegt en wat de ogen zeggen. Vandaar soms ook het advies van een watje in 1 oor.

Je zou dus evt eens kunnen kijken of een oornetje met proppen en/of een dichte vliegenkap op iets doen...

Anoniem

Re: Paard met trailer stress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 09:40

Mijn pony wordt liefst achteruit vervoerd. Er kunnen veel dingen meespelen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: VWestra en 65 bezoekers