Hele lange trailer rit, hoe?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xbelieveitx

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Hele lange trailer rit, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 11:57

Hoihoi,

Een paar jaar geleden heb ik mijn shet verkocht en ben haar uit het oog verloren.

Na een paar jaar haar weer terug gevonden. Staat in Beieren, Duitsland. Vorig jaar wezen bezoeken en dit was ongeveer een rit van 10 uur incl 4/5 stops.

Nu ga ik haar als het goed is over een aantal weken naar huis halen.

Ik heb een Shetlander trailer kunnen regelen.

Maar omdat je met snelheidsbeperking zit door de trailer etc zullen we er natuurlijk langer als 10 uur over doen.

Hoe krijgt ze gewoon een vol hooinet etc en tussendoor water aan geboden. Maar is het verstandig om haar af en toe even uit de trailer te halen als wij ook pauze hebben? Zodat ze even de beentjes kan strekken?

En zijn er nog dingen waar ik nog meer aan moet denken?

Alvast bedankt!

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Re: Hele lange trailer rit, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 11:59

Persoonlijk zou ik haar laten staan.
Je wilt ook niet het risico dat ze niet terug op de trailer gaat.
Als je thuis komt lekker even goed laten stappen.

Delphi2

Berichten: 2891
Geregistreerd: 17-08-03
Woonplaats: Frasselt (DE)

Re: Hele lange trailer rit, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:02

Het ligt er natuurlijk heel erg aan hoe makkelijk ze laad. Mijn paarden renden altijd zo de trailer op, dus bij lange buitenlandse reizen of als er ergens file was, gingen we van de snelweg af en lieten ze grazen, nooit een probleem.

xbelieveitx

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 12:13

Delphi2 schreef:
Het ligt er natuurlijk heel erg aan hoe makkelijk ze laad. Mijn paarden renden altijd zo de trailer op, dus bij lange buitenlandse reizen of als er ergens file was, gingen we van de snelweg af en lieten ze grazen, nooit een probleem.


Ze liep bij mij altijd zo de trailer op. Maar het is inmiddels 4 jaar verder en weet ook niet hoe dat nu is.

tienus63

Berichten: 12057
Geregistreerd: 09-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:22

Zorg dat je op zondag terug rijdt. Dan heb je geen hinder van vrachtverkeer.
Vooral onderweg niet uit de trailer halen.
Voldoende bodembedekking zodat ze durft te plassen.
Probeer zo min mogelijk te stoppen, in principe kun je met 2 stops overkomen.
Tijdens een stop zal ze het alleen maar warm krijgen op een parkeerplaats. Zeker als de zon schijnt.
Je kunt haar onderweg proberen slobber te laten eten.

In Duitsland moet je met aanhanger op de rechterbaan blijven als er file is.
Of je überhaupt met aanhanger op middelste baan mag, durf ik niet te zeggen.

Twee jaar geleden merrie met veulen naar oost
Duitsland gebracht.
Veulen is daar gebleven. Merrie weer mee terug genomen.

Merrie en veulen op betreffende stal uitgeladen en 5 uur later weer ingeladen en naar huis.

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Hele lange trailer rit, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:40

Is het niet een optie om halverwege te overnachten?
Overigens mag je alleen met gekeurde aanhangers 100, anders moet je 80 blijven rijden en doe je er nog langer over (https://www.anwb.nl/vakantie/duitsland/ ... umsnelheid).

Ik zou je pony er ook zeker niet onderweg (op een snelwegrustplaats) uithalen, als ik aan de mijne denk, die in principe redelijk goed de trailer op loopt maar af en toe nog wel eens uit probeert te breken wil ik dat risico niet lopen naast een snelweg zonder maximumsnelheid...

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:44

tienus63 schreef:
In Duitsland moet je met aanhanger op de rechterbaan blijven als er file is.
Of je überhaupt met aanhanger op middelste baan mag, durf ik niet te zeggen.

Bij 3 rijstoken mag je niet gebruik maken van de linkse strook.
Ook bij file mag je met aanhanger gewoon gebruik maken van de 2 rechtse rijstroken.
Bij file is het zo dat je een doorgang moet houden voor politie/ambulance enz.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Hele lange trailer rit, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 12:49

Ik zou kiezen voor een overnachting. Even de beentjes strekken, lekker op het gemak eten en de volgende dag weer door. Meer dan 10 uur lang in 1 houding staan, is iets wat ik mijn paard niet zou willen aandoen.

xbelieveitx

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Re: Hele lange trailer rit, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 13:19

Bedankt iedereen! Is er ergens een site etc waar je overnachtingen in het buitenland kunt vinden en waar je je pony ook neer kunt zetten? Slobber is een goed idee! Neem ik zeker mee. Bodembedekking heb ik altijd in de trailer dus dat komt ook goed.

mellamoshan

Berichten: 4256
Geregistreerd: 22-12-05
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:20

Misschien een gek idee, maar kan je haar neit los op een 1,5 of 2 paards trailer zetten. Veel bodembedekking en genoeg hooi en doorrijden met zo min mogelijk stops. Prima comfortabel op die manier. Wel even een baaltjes voorin de punt leggen dat ze niet daar precies gaat staan ivm kogeldruk dan.

Hatsikidee89
Berichten: 196
Geregistreerd: 03-05-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:23

Is het een optie met een 2.paard trailer te gaan? Dan zou je haar als je stopt even los in de trailer kunnen doen? Dan kan ze even rondscharrelen?

(Of helemaal los op de trailer)

xbelieveitx

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 13:41

Hatsikidee89 schreef:
Is het een optie met een 2.paard trailer te gaan? Dan zou je haar als je stopt even los in de trailer kunnen doen? Dan kan ze even rondscharrelen?

(Of helemaal los op de trailer)


Wij hebben zelf idd een 2 paards trailer maar deze is niet helemaal 100% goed. En is ook te zwaar voor de auto van mij vriend. Daarom dacht ik zelf aan een shet trailer( is wel nog een aardig grote shet trailer) 1,5 paards zou idd een goed idee zijn maar zou niet weten waar ik die vandaan zou moeten toveren. Wij zijn de enige in mijn paarden kennissen kring met een trailer :o

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:42

Wij hebben het paard wel eens meegenomen op vakantie naar Frankrijk. Ook nog 10 uur. Gewoon doorrijden met flinke hoeveelheid hooi. En als wij stoppen voor tanken, eten, drinken en de hond uit gaven we hem de mogelijkheid om nog wat te drinken. Geen enkel probleem. 2 weken later weer terug naar huis op dezelfde manier.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Hele lange trailer rit, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:48

@xbelieveitx, Is het een shet trailer met 2 wielen aan elke kant of 1? Bij het laatste zou ik absoluut voor deze afstand iets anders zoeken want naast dat die enkel-as trailers best gevaarlijk zijn is het voor zo een lange afstand voor de pony ook gewoon echt niet comfortabel ook. Zou dan eerder kijken voor een lichte 1,5 paard met inderdaad een baal of 2 hooi vooraan. Menig shet stal is kleiner dus dan kan die zo mooi comfortabel reizen.

tienus63

Berichten: 12057
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Hele lange trailer rit, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 13:52

Je kunt ook overwegen om vrachtwagentje te huren.
Hangt wel prijskaartje aan. Maar rijdt comfortabel. En de pony kan staan zoals ze prettig vindt.

xbelieveitx

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 14:01

Lori schreef:
@xbelieveitx, Is het een shet trailer met 2 wielen aan elke kant of 1? Bij het laatste zou ik absoluut voor deze afstand iets anders zoeken want naast dat die enkel-as trailers best gevaarlijk zijn is het voor zo een lange afstand voor de pony ook gewoon echt niet comfortabel ook. Zou dan eerder kijken voor een lichte 1,5 paard met inderdaad een baal of 2 hooi vooraan. Menig shet stal is kleiner dus dan kan die zo mooi comfortabel reizen.


Het is inderdaad een 1 assige trailer.. dan ga ik toch op zoek naar iemand die mij een 1,5 paards kan lenen.

Lori

Berichten: 3564
Geregistreerd: 11-08-10

Re: Hele lange trailer rit, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 14:03

Goed idee, dat zal voor het shetje wel zo fijn zijn. Heel leuk trouwens dat je 'm hebt teruggevonden en die nu terug bij jou komt. Hier ook eentje uit het oog verloren en ik denk nog heel vaak aan 'm hoe zijn leventje nog geweest zou zijn.

Jet

Berichten: 11992
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:17

Je zou ook een anderhalfpaards trailer kunnen huren als je er geen een kan lenen. https://www.google.nl/search?sxsrf=ALeK ... s4Q4dUDCAs .

Ik zou haar niet zo snel los vervoeren, niet uitladen tijdens een stop tenzij je echt een stukje van de snelweg af bent, over het algemeen reken ik voor het rijden met een trailer ongeveer 1/3 tijd erbij, dus dan zou je er 13 uur over doen ( met het aantal stops dat jullie er met de losse wagen over deden). Dat is naar mijn idee teveel voor op 1 dag. Paarden die op de trailer staan verbruiken per uur energie dat gelijk staat aan 1 uur stappen. Je gaat ook geen 13 uur stappen met een paard. Ik zou op de terugweg iets over de helft een overnachtingsstop inplannen, misschien zit er een Wanderreitstation op jullie route op ongeveer die plek. Ik zou het aantal stops trouwens wel beperken tot 1 of 2 op zo'n 7 uur dat je met een "volle" trailer rijdt, die laatste 6 uur ( de volgende dag) 1 stop. Overigens is die 13 uur misschien nog te positief, je gaat daar ook heuvel op en heuvel af, dat gaat waarschijnlijk nog langzamer met een pony in een trailer achter je auto.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hele lange trailer rit, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:19

Ik zou het even navragen, maar ik heb begrepen dat het in Duitsland verboden is dieren boven de 2 jaar los te vervoeren (en verboden ze aangebonden te vervoeren ónder de 2 jaar)

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Hele lange trailer rit, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 17:28

Inderdaad gewoon op een anderhalfpaards, hooi erbij en eventueel een yerrycan met water en emmer mee en verder gewoon doorrijden. Zijn de papieren wel in orde dat je de grens overkomt?

xbelieveitx

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 18:31

Ibbel schreef:
Ik zou het even navragen, maar ik heb begrepen dat het in Duitsland verboden is dieren boven de 2 jaar los te vervoeren (en verboden ze aangebonden te vervoeren ónder de 2 jaar)


Goed dat je het zegt!
Ik heb een kennis in du wonen dus dan vraag ik het even aan haar!

xbelieveitx

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 18:32

bigone schreef:
Inderdaad gewoon op een anderhalfpaards, hooi erbij en eventueel een yerrycan met water en emmer mee en verder gewoon doorrijden. Zijn de papieren wel in orde dat je de grens overkomt?


Wat bedoel je precies qua papieren?

Heb een 1,5 paards trailer kunnen regelen die de auto van mijn vriend mag trekken dus dat is fijn.

En dan in de voorkant gewoon een baal hooi leggen?

Caily

Berichten: 12518
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 18:38

Aub ga overnachten ergens...

Heb een 20 jarige hengst gekocht uit Polen vorige maand. Verkoper regelde transport. In theorie zou het 10 uur rijden zijn. Maar ze zijn 18 uur onderweg geweest. Nu hadden ze een omgebouwde bestelbus met daarin 2 paarden, met 2 paards trailer erachter. Hengst stond in de 2 paards trailer. Geen idee of het transport bedrijf was of via via. Hij was de enige Tinker tussen 3 warmbloeden. Ook geen idee of er onderweg paarden gewisseld zijn. Maar weet wel dat arm dier echt wel tijd nodig had om bij te tanken hier. 18 uur kort vast gebonden op 2 paards trailer zou ook niet mijn keuze zijn :o

Je hebt een gezondheids verklaring nodig als je met paard over de grens wilt.

flitzz
Berichten: 1271
Geregistreerd: 25-08-08
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-20 19:18

Ik zou in jou geval een anderhalf paards trailer huren voor bijv. 2 of 3 dagen naar Beieren rijden eventueel daar in de buurt overnachten. Zodat jezelf uitgerust bent om de rit naar huis te maken, pony ophalen en terug naar huis rijden. Ik zou er ook voor kiezen om de shetlander daarop los te vervoeren. En niet meer stoppen dan wat nodig is. Bij een rustpauze of tankbeurt de pony laten drinken eventueel wat te eten aanbieden, hooinet vervangen/ bijvullen en weer doorrijden. Mijn ervaring is hoe vaak je stopt hoe onrustiger ze worden..

@ Caily ik denk dat een hoop aan het transport heeft gelegen. Toen ik naar Zweden ben geëmigreerd zijn mijn paarden vervoerd door Marcel Jordans Horse Transport. Paarden hebben los in "stands" gestaan ze zijn ruim 36 uur onderweg geweest. En fit van de vrachtwagen afgekomen..

xbelieveitx

Berichten: 620
Geregistreerd: 19-04-13
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-20 19:20

flitzz schreef:
Ik zou in jou geval een anderhalf paards trailer huren voor bijv. 2 of 3 dagen naar Beieren rijden eventueel daar in de buurt overnachten. Zodat jezelf uitgerust bent om de rit naar huis te maken, pony ophalen en terug naar huis rijden. Ik zou er ook voor kiezen om de shetlander daarop los te vervoeren. En niet meer stoppen dan wat nodig is. Bij een rustpauze of tankbeurt de pony laten drinken eventueel wat te eten aanbieden, hooinet vervangen/ bijvullen en weer doorrijden. Mijn ervaring is hoe vaak je stopt hoe onrustiger ze worden..

@ Caily ik denk dat een hoop aan het transport heeft gelegen. Toen ik naar Zweden ben geëmigreerd zijn mijn paarden vervoerd door Marcel Jordans Horse Transport. Paarden hebben los in "stands" gestaan ze zijn ruim 36 uur onderweg geweest. En fit van de vrachtwagen afgekomen..



1,5 paards trailer is geregeld.