Wat te doen bij een paard die de Trailer afbreekt...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Wat te doen bij een paard die de Trailer afbreekt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 22:27

Goedenavond mede bokkers.

Ik ben nieuw hier, en zat met een aantal vragen omtrent het vervoeren van onze geliefde viervoeters.

Situatie:

Paard wat altijd goed heeft geladen, en onderweg rustig d’r hooitjes stond te eten, heeft pasgeleden moeten reizen voor onderzoeken bij de kliniek, dat ging prima, totdat ze gesedeerd werd en 1,5 uur na sedatie op de Trailer moest, ze wilde niet graag laden, geen probleem nemen we extra tijd om nog wat rond te stappen en weer opnieuw te proberen...

Echter de keer erna laadde ze niet zo gemakkelijk meer, na veel geduld en belonen liep ze erop...
Maar toen we gingen rijden heeft ze de gehele reis staan schoppen,steigeren,beuken en ons de rit van ons leven bezorgd( een niet zo fijne...)
Toen we aankwamen op bestemming ( dit was geen lol ritje dit was van moeten) bleek ze de stangen omhoog geschopt te hebben, met zoveel geweld dat de buiten ringen van het paniek systeem los zaten( en die worden voor elke rit gecontroleerd die zaten goed vast). Onder het rijden ging ze zo tekeer dat zelfs de oplooprem aanschoot... haar transport beschermers waren kapot alle vulling eruit,en het rubber van de klep kapot... maar godzijdank was ze zelf heel geen wondjes...

Iemand hier ervaring mee, tips tricks allemaal heel welkom :o

**het remmen onder het rijden om ze te laten stoppen met verbouwen werkt niet daar word ze helemaal narrig van**


(Trailer is opnieuw opgebouwd zware kwaliteit,2raampjes, 1,5paards,2hooinetten erin,laagje stro op de bodem en zeiltje open( dicht vind ze helemaal verschrikkelijk)

SweetVanille
Berichten: 1772
Geregistreerd: 26-09-14
Woonplaats: Friesland

Re: Wat te doen bij een paard die de Trailer afbreekt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 22:40

Een verdoofd paard op de trailer....is vragen om problemen.
Grote kans dat ze hierdoor een flink trauma te pakken heeft.
Pak dit met een professional aan, vanaf het begin het trailerladen weer opbouwen. Zo te lezen is ze totaal het vertrouwen kwijt :(

Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 23:06

SweetVanille schreef:
Een verdoofd paard op de trailer....is vragen om problemen.
Grote kans dat ze hierdoor een flink trauma te pakken heeft.
Pak dit met een professional aan, vanaf het begin het trailerladen weer opbouwen. Zo te lezen is ze totaal het vertrouwen kwijt :(



1,5 uur na verdoving geladen, wilde niet dus nog even gestapt en gegraasd, totaal 2 uur na sedatie dus dan is hij al wel grotendeels uitgewerkt, paard was ook gewoon wakker.

Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 23:07

SweetVanille schreef:
Een verdoofd paard op de trailer....is vragen om problemen.
Grote kans dat ze hierdoor een flink trauma te pakken heeft.
Pak dit met een professional aan, vanaf het begin het trailerladen weer opbouwen. Zo te lezen is ze totaal het vertrouwen kwijt :(



Opbouwen heeft zeker voorkeur alleen soms heb je geen keus en moet je ze vervoeren....

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 23:09

Ik heb een 4 jarige met een soortgelijk probleem, het begint met dat ze niet graag van de andere paarden weg is, grootste issue is nu na een x aantal keer oefenen dat ze gewoon heel ongeduldig is. Ook zij is in de trailer gevallen omdat ze stond te bokken en springen toen we onderweg waren naar de kliniek voor een onderzoek (alleen was dat 10 min rijden :+ )

Wat ik nu doe is thuis oefenen zonder te gaan rijden. Erop, is ze braaf dan snoepjes en begint ze mega te rammelen dan waarschuwen. Gaat steeds beter nu. Volgende stap is een rondje gaan rijden. Dit is wel een proces van wéken onderhand.

Remmen zou ik sowieso met zulke paarden alleen doen als het echt moet, dan breng je ze alleen maar uit balans als ze dan net een gekke beweging maken.

Belangrijkste is zelf de rust bewaren en geduld hebben.

Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 23:13

Change3x schreef:
Ik heb een 4 jarige met een soortgelijk probleem, het begint met dat ze niet graag van de andere paarden weg is, grootste issue is nu na een aantal keer oefenen dat ze gewoon heel ongeduldig is. Ook zij is in de trailer gevallen omdat ze stond te bokken en springen toen we onderweg waren naar de kliniek voor een onderzoek (alleen was dat 10 min rijden :+ )

Wat ik nu doe is thuis oefenen zonder te gaan rijden. Erop, is ze braaf dan snoepjes en begint ze mega te rammelen dan waarschuwen. Gaat steeds beter nu. Volgende stap is een rondje gaan rijden. Dit is wel een proces van wéken onderhand.

Remmen zou ik sowieso met zulke paarden alleen doen als het echt moet, dan breng je ze alleen maar uit balans als ze dan net een gekke beweging maken.

Belangrijkste is zelf de rust bewaren en geduld hebben.



Dankjewel voor je reactie!

Het is een lastig iets dat zeer zeker, en het remmen heeft totaal geen effect, balans heeft ze meer dan voldoende als je 1 been oppakt om bijv te scheren tilt ze gewoon een ander tegengesteld been mee op en staat mevrouw rustig op 2 benen...
Het trainen word zeker gedaan alleen hiervoor was geen mogelijkheid gezien dit een spoedgeval was wat we helaas niet uit konden stellen qua reis

Je zou denken dat ze na 2uur en n kwartier moe word van zichzelf.. maar niet dus de volle ruime 2 uur zo moeten rijden helaas met 50 km per uur op de snelweg omdat sneller niet verantwoord was en binnendoorweg was grotendeels afgesloten helaas..., vrachtwagens vind ze niet spannend daar reageert ze niet op toen we op het einde vd reis op een polderweg reden met geen verkeer om ons heen leek het wel of de achterklep eruit getrapt werd..

MyChoice

Berichten: 2192
Geregistreerd: 08-11-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 23:21

Het probleem met gesedeerd de trailer op is dat ze geen controle hebben over hun lichaam op dat moment. Dit is een traumatische ervaring voor paarden die natuurlijk altijd in control willen zijn, vluchtdieren. Ik zou hier zelf niet mee aanklooien maar een professional erbij halen.

Jjsd
Berichten: 57
Geregistreerd: 11-07-20
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-20 23:22

[quote="MyChoice"]Het probleem met gesedeerd de trailer op is dat ze geen controle hebben over hun lichaam op dat moment. Dit is een traumatische ervaring voor paarden die natuurlijk altijd in control willen zijn, vluchtdieren. Ik zou hier zelf niet mee aanklooien maar een professional erbij halen.[/quote


Hoelang werkt de sedatie? Gemiddeld na 2 uur is dat echt wel grotendeels uitgewerkt mits juist gedoseerd en het paard ‘wakker’ is En gewoon kan eten toch?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 23:46

Heb je de mogelijkheid om haar een paar keer samen met een rustig ervaren paard te vervoeren?

powerhorse2

Berichten: 192
Geregistreerd: 22-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-20 23:55

Ik zou hier eens informeren je zal t opnieuw moeten opbouwen er kan van alles zijn balans probleem wegens te kort vast staan, sedatie werkt op de spieren dus wellicht ben je toch te vroeg gaan rijden
Echter de laatste ervaring was niet top op zijn zachtst gezegd en dat is nu met angst of wellicht pijn afgesloten.
Schakel professionele hulp in je wilt geen ongelukken op de weg dat vergeef je jezelf nooit
https://www.2moons.nl/angst-stress-bij- ... in-trailer
Of hier
https://www.arlenejansen.nl/problemen-m ... n-trailer/
Succes en laat je weten hoe t verder gaat

daffie1986
Berichten: 4323
Geregistreerd: 26-04-05
Woonplaats: Southland, Nieuw-Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 00:06

Jjsd schreef:
Hoelang werkt de sedatie? Gemiddeld na 2 uur is dat echt wel grotendeels uitgewerkt mits juist gedoseerd en het paard ‘wakker’ is En gewoon kan eten toch?


Afhankelijk van het middel én het paard kan dit tot wel 5 uur duren voor het uitgewerkt is. Wakker zijn en eetlust hebben zijn geen goede kenmerken helaas. Heeft de kliniek je verteld hoe lang je moest wachten?

Waarom na behandeling voor een spoedgeval al zo snel weer de trailer op? Kan me namelijk voorstellen dat in geval van spoed waar een dier ook nog eens voor gesedeerd (narcose?) Is geweest het dier behoorlijk bij moet komen van de oorzaak, de 2 uur durende trailerrit heen en de sedatie.

jolanda20
Berichten: 1372
Geregistreerd: 28-08-07

Re: Wat te doen bij een paard die de Trailer afbreekt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 08:03

Ik zou dit incident achter je laten. Het is gebeurd.. En gelukkig zonder verwondingen.

Met je paard gaan oefenen en evt met hulp. Misschien valt het allemaal wel mee.

Misschien een gekke opmerking.. Maar moest je paard niet erg nodig plassen? Meeste paarden moeten plassen na verdoving. En in een rijdende trailer lijkt me dat lastig voor een paard

Jet

Berichten: 11994
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 09:03

Ik vind zelf stro op de bodem van een trailer niet zo fijn, dat maakt het vaak alleen maar gladder. Als je iets op de bodem wil, zou ik in een trailer voor houtmot o.i.d. kiezen, dat maakt het niet glad en neemt vocht van eventueel plassen veel beter op dan stro.

Als je een eigen trailer en trekauto hebt, kan je nu een tijdje dagelijks gaan oefenen, alleen met laden, niet met rijden. Als dat laden goed gaat en als ze dan rustig en ontspannen 10 minuten kan blijven staan, kan je een stukje gaan rijden en thuis weer uitladen. Zo kan je dat weer opbouwen naar een ritje in de buurt, daar uitladen, stukje wandelen en weer inladen. Lukt het laden dan niet, kan je eventueel naar huis wandelen en daar nog een keer laden. Als dat goed gaat, kan je weer een langere rit doen en zo bouw je dat weer op.
Gesedeerd, ook al is dat na twee uur al een stuk minder, in een anderhalfpaardstrailer is voor een paard heel lastig omdat ze nergens steun aan de wanden hebben. Hebben jullie de bochten, het optrekken en remmen extreem voorzichtig gedaan die rit? Als jullie gewoon als normaal hebben gereden ( omdat jullie dachten dat de sedatie uitgewerkt was), zou daar het grootste probleem van het trailerrijden wel eens kunnen zijn ontstaan.

Ibbel

Berichten: 49127
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wat te doen bij een paard die de Trailer afbreekt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 09:18

Eens met Jet.
In aanvulling daarop: wat ook vaak gebeurt bij sedatie is dat geluid veel harder binnenkomt. Je zou ook eens kunnen proberen of proppen in de oren bij je eerste kleine ritjes ook nog kunnen helpen. Ze heeft bij het 'sedatieritje' de rij- en windgeluiden mogelijk extra hard gehoord en blijft zich nu misschien bewust van die geluiden.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110675
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Wat te doen bij een paard die de Trailer afbreekt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 09:21

Heb je de mogelijkheidheid om er een camera in te hangen?

maralyn

Berichten: 10420
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 09:36

jolanda20 schreef:
Ik zou dit incident achter je laten. Het is gebeurd.. En gelukkig zonder verwondingen.

Met je paard gaan oefenen en evt met hulp. Misschien valt het allemaal wel mee.

Misschien een gekke opmerking.. Maar moest je paard niet erg nodig plassen? Meeste paarden moeten plassen na verdoving. En in een rijdende trailer lijkt me dat lastig voor een paard


Ohhh dat herken ik.

Had een paard mee voor de opleiding, anderhalf uur rijden.
Lekker op de paddock. Maar paard plast niet in vreemde omgeving.

Resultaat, dansend paard op de trailer.
Onderweg handsfree de staleigenaar gebeld. "Deuren open alsjeblieft, hij moet plassen" :') zijn gezicht was onbetaalbaar.

Een streep er af, door naar stal en al kreunend van opluchting plaste hij :')

Best sneu eigenlijk.

Maar die ging echt te keer op de trailer. Direct eigenaar gebeld. "Oh! Dan moet hij plassen"

cissy

Berichten: 19822
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Wat te doen bij een paard die de Trailer afbreekt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-20 20:06

Zou ook zomaar kunnen dat de transportbeschermers waren afgezakt en dan staat je paard op het randje vd beschermer. Als ze dan moeten verstappen lukt dat niet want ze staan er op.
Dat kan een bult paniek geven.

Als ik paarden vervoer die gesedeerd zijn dan rij ik uitermate voorzichtig en pas als ze niet meer dronken lopen ga ik rijden.

Jet

Berichten: 11994
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 00:05

Ook dat is nog een mogelijkheid, Cissy, die transportbeschermers. Ik ben eigenlijk geen voorstander van iets om de benen van paarden op de trailer gebruiken dat ze niet echt goed gewend zijn. En van transportbeschermers al helemaal niet, ze zakken inderdaad heel vaak af en geven vaak meer onrust en ellende dan dat een paard er voordeel aan heeft.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 07:03

Jjsd schreef:
SweetVanille schreef:
Een verdoofd paard op de trailer....is vragen om problemen.
Grote kans dat ze hierdoor een flink trauma te pakken heeft.
Pak dit met een professional aan, vanaf het begin het trailerladen weer opbouwen. Zo te lezen is ze totaal het vertrouwen kwijt :(



1,5 uur na verdoving geladen, wilde niet dus nog even gestapt en gegraasd, totaal 2 uur na sedatie dus dan is hij al wel grotendeels uitgewerkt, paard was ook gewoon wakker.

Sedatie verstoort hun balans, dat is de rede waarom dit niet fijn is voor een paard.
Kun je niet opnieuw beginnen en de trailer als voer/poets plek gebruiken en daarna eerste paar korte ritjes en wanneer goed gaat opbouwen naar wat langer?

siskeh
Berichten: 8677
Geregistreerd: 13-05-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat te doen bij een paard die de Trailer afbreekt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 07:12

Mijn pony heeft een "trailer-rij-trauma" poepmakkelijk te laden, maar als de trailer gaat rijden is het feest.
Wat ik van vorige eigenaar weet is dat er ooit een zweetdeken vanaf is gegleden en om de achterbenen is blijven hangen. en dat zit nog in het systeem.
Voor haar de "makkelijkste" optie is met een ander paard op de trailer, dan is er niets aan de hand.
Dat zou ook mijn eerste idee zijn. Misschien ook bewust wat andere "factoren" veranderen(bijv. andere kant in de trailer, of geheel andere trailer) om er een "nieuwe" ervaring van te maken.

speurneusc

Berichten: 5375
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 07:55

Jjsd schreef:
MyChoice schreef:
Het probleem met gesedeerd de trailer op is dat ze geen controle hebben over hun lichaam op dat moment. Dit is een traumatische ervaring voor paarden die natuurlijk altijd in control willen zijn, vluchtdieren. Ik zou hier zelf niet mee aanklooien maar een professional erbij halen.[/quote


Hoelang werkt de sedatie? Gemiddeld na 2 uur is dat echt wel grotendeels uitgewerkt mits juist gedoseerd en het paard ‘wakker’ is En gewoon kan eten toch?


dat nemen we aan, omdat ons uiterlijk lijkt dat ze klaar wakker zijn, maar wat geestelijk als ze dan nog doezelig zijn en niet helemaal 100% aanwezig zijn, gedeeltelijk nog verdooft in het denken en voelen. We hebben dat zelf ook na narcose dat het toch echt een aantal dagen kan duren voordat je zegt ik ben het kwijt.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 08:00

Gloa schreef:
Heb je de mogelijkheid om haar een paar keer samen met een rustig ervaren paard te vervoeren?

Ik zou mijn paard hier niet voor uitlenen. Voor je t weet heb je er niet een maar twee paarden met trailer problemen.

Ibbel

Berichten: 49127
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:44

Jjsd schreef:
...ze wilde niet graag laden, geen probleem nemen we extra tijd om nog wat rond te stappen en weer opnieuw te proberen...


Het rijden direct na het kliniekbezoek en met de nawerking van de sedatie ging dus eigenlijk wel goed, alleen het laden duurde wat langer.

Citaat:
Echter de keer erna laadde ze niet zo gemakkelijk meer, na veel geduld en belonen liep ze erop...
Maar toen we gingen rijden heeft ze de gehele reis staan schoppen,steigeren,beuken en ons de rit van ons leven bezorgd( een niet zo fijne...)


Hoeveel later was die keer rijden dat ze de trailer verbouwde? Als dat langer dan een paar dagen was, is de sedatie op zich niet het probleem, maar hooguit de associatie opgelopen tijdens het rijden met sedatie de keer ervoor.

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Wat te doen bij een paard die de Trailer afbreekt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:48

Is het een tweepaards trailer? Dan zou ik eens kijken wat er gebeurt op een anderhalfspaardstrailer of als je het schot schuin zet, en een lange stang gebruikt.

rien10
Berichten: 14664
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Wat te doen bij een paard die de Trailer afbreekt...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-20 09:50

En hoe gaat het op een veewagen? Persoonlijk zou ik de trailer een tijd niet gebruiken en dit dier met een veewagen vervoeren als dat beter gaat.