MISTRAL94 schreef:FleurVP schreef:Het meest simpele is toch echt een formuliertje invullen en 60 euro betalen, zeker als de trailer al gekocht is, dan kun je 'm over 1-2 weken tenminste ophalen. Er vanuit gaande dat de trailer in de praktijk 600 kilo weegt, kan TS er nog steeds 900 kilo paard inzetten met deze combinatie en het MTM terug laten zetten. Daar gaat ze waarschijnlijk met een paard nooit aan komen en met spullen als je een keer gaat verhuizen ofzo ook niet snel. En dan nog mag haar auto niet meer dan 1500kg trekken dus voegt die 75 kilo extra laadvermogen met BE ook niets toe.
En dan qua veiligheid inderdaad een lesje nemen of oefenen met iemand die veel ervaring heeft.
Je vervoert het meest kostbare bezit wat je hebt. Maar bent te beroerd om goede voertuigbeheersing te hebben om zoveel mogelijk risico's uit te sluiten? Bijzonder..
ikke schreef:MISTRAL94 schreef:Je vervoert het meest kostbare bezit wat je hebt. Maar bent te beroerd om goede voertuigbeheersing te hebben om zoveel mogelijk risico's uit te sluiten? Bijzonder..
Ehm, en al die mensen die hun E kado kregen? Het is al wel een poosje geleden maar dat hele gezeik over E-rijbewijs stamt maar uit 1984. Er lopen dus nog volksstammen rond die het kado hebben gekregen.
Daarbij was het in die tijd nog een knap stukje lastiger om een auto te vinden die voldoende mocht trekken. Hoe denk je dat die mensen aan hun ervaring zijn gekomen?
ikke schreef:MISTRAL94 schreef:Je vervoert het meest kostbare bezit wat je hebt. Maar bent te beroerd om goede voertuigbeheersing te hebben om zoveel mogelijk risico's uit te sluiten? Bijzonder..
Ehm, en al die mensen die hun E kado kregen? Het is al wel een poosje geleden maar dat hele gezeik over E-rijbewijs stamt maar uit 1984. Er lopen dus nog volksstammen rond die het kado hebben gekregen.
Daarbij was het in die tijd nog een knap stukje lastiger om een auto te vinden die voldoende mocht trekken. Hoe denk je dat die mensen aan hun ervaring zijn gekomen?
Merexa schreef:Het is nu duidelijk, hij zit dus net iets boven de Maximale toegestane massa en ga hem van 1600 naar 1400 zetten.
MISTRAL94 schreef:Maralyn nee hoor. Maar ik vind Ikke altijd behoorlijk negatief overkomen. Buiten dat om vind ik dat je vroeger niet met nu kunt vergelijken. Tijden veranderen en nee echt niet alles is in het voordeel. Ik vind het gewoon foute bezuinigingen om een combinatie te zoeken om met een B rijbewijs te rijden. Ipv een stukje investeren in je rijbewijs zodat je verantwoord de weg op kunt.
maralyn schreef:MISTRAL94 schreef:Maralyn nee hoor. Maar ik vind Ikke altijd behoorlijk negatief overkomen. Buiten dat om vind ik dat je vroeger niet met nu kunt vergelijken. Tijden veranderen en nee echt niet alles is in het voordeel. Ik vind het gewoon foute bezuinigingen om een combinatie te zoeken om met een B rijbewijs te rijden. Ipv een stukje investeren in je rijbewijs zodat je verantwoord de weg op kunt.
Maar wat is er onverantwoord precies dan??
maralyn schreef:MISTRAL94 schreef:Maralyn nee hoor. Maar ik vind Ikke altijd behoorlijk negatief overkomen. Buiten dat om vind ik dat je vroeger niet met nu kunt vergelijken. Tijden veranderen en nee echt niet alles is in het voordeel. Ik vind het gewoon foute bezuinigingen om een combinatie te zoeken om met een B rijbewijs te rijden. Ipv een stukje investeren in je rijbewijs zodat je verantwoord de weg op kunt.
Maar wat is er onverantwoord precies dan??
ikke schreef:Niks.
Hier wordt alleen maar gedacht aan paarden aan de haak maar 90% van de auto's zal nooit een paardentrailer aan de haak krijgen. Hooguit een overmaatse boedelbak of sleurhut en daar is de les bij E-rijbewijs ook op gericht.
Dus ja, het heeft wel nut in z'n algemeenheid; nee het voegt niks specifieks toe voor een paardentrailer aan de haak.
Je leert bijvoorbeeld niet dat je je combi eerst klaar zet, zodanig dat je met zo min mogelijk manoeuvreren kunt vertrekken
Maar ook het anticiperen dat gevraagd wordt is een lachertje. Wil je het een beetje comfortabel maken voor het paard, kijk je minimaal twee keer zo ver vooruit als met een gewone aanhanger.
Als je met het examen rijdt alsof je je paard aan de haak hebt, zak je als een baksteen op zowel onnodig langzaam rijden als het overige verkeer onnodig hinderen als op onzeker rijden en dan heeft die examinator nog een punt ook.
MISTRAL94 schreef:FleurVP schreef:Het meest simpele is toch echt een formuliertje invullen en 60 euro betalen, zeker als de trailer al gekocht is, dan kun je 'm over 1-2 weken tenminste ophalen. Er vanuit gaande dat de trailer in de praktijk 600 kilo weegt, kan TS er nog steeds 900 kilo paard inzetten met deze combinatie en het MTM terug laten zetten. Daar gaat ze waarschijnlijk met een paard nooit aan komen en met spullen als je een keer gaat verhuizen ofzo ook niet snel. En dan nog mag haar auto niet meer dan 1500kg trekken dus voegt die 75 kilo extra laadvermogen met BE ook niets toe.
En dan qua veiligheid inderdaad een lesje nemen of oefenen met iemand die veel ervaring heeft.
Je vervoert het meest kostbare bezit wat je hebt. Maar bent te beroerd om goede voertuigbeheersing te hebben om zoveel mogelijk risico's uit te sluiten? Bijzonder..
Diddykong schreef:De regels zijn ook een aantal keer veranderd. Eigenlijk zijn ze makkelijker geworden maar ja :+.
Ik vind BE rijbewijs trouwens echt niks zeggen over je rijkwaliteit hoor. Ik heb hem wel. Mijn vriend niet. Mijn vriend rijdt 100x beter met aanhanger dan ik. Ik heb ook eerst jaren gereden zonder BE, toen kregen we een andere auto die zwaarder was en moest ik hem wel halen.
Wat ik wel gedaan heb, is voordat ik met de trailer op pad ging 2 uur les genomen bij een rijschool. Even oefenen met bochtjes achteruit en achteruit parkeren enzo. Dat heeft mij wel echt geholpen. Kostte iets van 80 euro toen. En het komt vaker voor, de rijschool vond het helemaak niet gek. Totaal onervaren met een dagcursus je BE halen is heel lastig. Moet je wel echt talent hebben zeg maar.
Ik heb hem uiteindelijk in 1x gehaald, maar ik reed toen al jaren dus.
Qua terugkeuren, waarom niet naar 1500? Ik zou altijd zoveel mogelijk massa overhouden. Je auto mag 1500 kilo trekken. Je mag nog 1530 kilo achter je auto hangen. Dus ik snap die 1400 geloof ik niet :+
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 95 bezoekers