BE rijbewijs halen België

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

BE rijbewijs halen België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 14:28

Hoi allemaal,

Heb hier al wat topics gezien over BE rijbewijs maar ik ben van België en weet dus niet of dit hetzelfde verloopt als in Nederland vandaar dus mijn topic.

Ik wil graag voor mijn BE rijbewijs gaan, mijn man heeft er al 1 (al een 10 jaar geleden gehaald) maar zou graag niet meer afhankelijk zijn van hem iedere keer als ik met de trailer weg moet, en kan ik lekker gaan wanneer ik wil en kan en hoef ik niet steeds te vragen kan jij dan?

Maar ik ben dus een echt stress kieken op dat vlak :=
Ik herinner me nog goed dat, bij het behalen van mijn B rijbewijs dat mijn been onophoudelijk bleef trillen, en serieus hard...met als gevolg dat alles uiteraard niet zo heel soepel verliep en ik gebuisd was.
Nu ik heb t uiteindelijk wel gehaald maar toch...als ik dan nu lees wat je allemaal moet kunnen/doen dan krijg het al Spaans benauwd.
Het is blijkbaar een hele lijst van maneuvers en voertuig controleren en openbare weg...

Maar moet je echt heel die lijst doen? Of is het lotje trek en moet je maar 1 maneuver doen en maar enkele vragen beantwoorden en dan nog de weg?
Viel het mee of was het vreselijk?

Toen ik mijn B rijbewijs moest doen was t nummertje trek en dat maneuver moest je dan doen, vragen over de auto zoals waar vind je bandenspanning of koelvloeistof ofzo moest toen allemaal niet en dan nog een ritje op de openbare weg.
Maar heb dus de indruk dat dit veeeeeel uitgebreider geworden is.

Wie heeft dus in België nog maar pas zijn BE rijbewijs gehaald en kan er wat meer over vertellen?

Alvast bedankt!

wizewo

Berichten: 2603
Geregistreerd: 09-04-05
Woonplaats: regio Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 15:25

2j geleden hebben ik en mijn man be gehaald. Wel les gevolgd en beiden zijn we er van de eerste keer door geraakt.

Het viel me alles mee. In examencentrum en lescentrum heb je een folder van wat je moet kunnen

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Re: BE rijbewijs halen België

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 16:20

Ja heb via internet een folder van wat je moet kunnen. 3 manoeuvres, vragen over waar wit zit enz en openbare weg.
Maar moet je alle drie de manoeuvres doen?
En krijg je veel vragen over waar wat zit of waar je wat vind?

Bloemetje75
Berichten: 1987
Geregistreerd: 19-07-11

Re: BE rijbewijs halen België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 16:30

Waarom neem je geen contact op met een rijschool? Plan een proefles en dan kunnen ze inschatten hoeveel lessen je nodig hebt.

Ik heb het van mij in 2016 gehaald. Moest recht achteruit tussen 2 lijnen (50 meter), met een s inparkeren/aandokken, afkoppelen, auto ernaast zetten en terug aankoppelen, overlopen hoe ik de auto+ aanhanger savonds zou achterlaten en smorgens de controles zou doen. Daarna weg op.
Je trekt wel een nummertje maar dat geeft aan hoeveel ruimte je hebt met het inparkeren (3 opties in 2016).

Aantal vragen, geen idee, ze waren allemaal logisch en makkelijk te beantwoorden want in de lessen doorgesproken.

Esterke
Berichten: 463
Geregistreerd: 26-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 18:43

Ze hebben hier niets gezegd van proefles... :n

Minimaal 8 uur praktijkles.
Prijs 1035,50€ waarin die 8 uur zitten, dossierskosten en 1 uur extra les voor het examen.

Maar zoals ik het nu hoor viel het voor jullie dus reuze mee.

Mss tegen dan toch maar eens langs de dokter voor iets om de zenuwen beter onder controle te houden want als mijn been dan weer zo begint te trillen...niet handig als je moet manoeuvreren

BelleFleur

Berichten: 1854
Geregistreerd: 10-06-04
Woonplaats: België

Re: BE rijbewijs halen België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:46

Je moest vorig jaar alleszins de controles van je voertuig doen, recht achteruit rijden, achterwaarts inparkeren, voertuig afkoppelen en opnieuw aankoppelen en dan de openbare weg. Dus alle 3 de manoeuvres en dan de weg op.

MelissaV

Berichten: 3602
Geregistreerd: 31-05-09

Re: BE rijbewijs halen België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 18:58

Ik heb het mijne in 2018 gehaald. Was echt supergemakkelijk, maar had ook wel al vaak met aanhanger gereden thuis.
Op terrein lichten etc testen, dan in rechte lijn naar achter, dan terug voorruit rijden tot gans vanvoor, van daaruit terug naar achter en achterwaarts inparkeren (met een S-beweging) dan aanhanger afkoppelen volgens procedure, daarna terug aankoppelen. Met terrein afrijden had ik nog een hellingproef. En dan 20min openbare weg ongeveer.
Al met al had ik binnen 8 uur lessen mijn BE rijbewijs.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 19:00

Kan je anders niet beter je rijbewijs halen met je man als begeleider? Dan kan je zoveel oefenen als je wil, dus minder stress. Je hebt dan ook het voordeel dat je ook eens kan gaan rijden onder alle omstandigheden, bv veel wind, felle zon, mistig weer, etc. Nadeel is dan weer dat je leert rijden in het algemeen en minder specifiek oefent op het examen.
En je zou ook kunnen kijken of je niet voldoende hebt met code 96.

tengeltje11
Berichten: 7137
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: BE rijbewijs halen België

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 19:04

Hier jaren terug eerst met een L gereden. Dan kan je op het gemak alles oefenen en zelf kiezen wanneer je er klaar voor bent. Er zijn er ook die dan bv voor het examen nog een uurtje les nemen om de trucjes die de rijschool zegt, mee te nemen. Vooral veel oefenen, dan komt het wel in orde.

furioso

Berichten: 1466
Geregistreerd: 21-05-11
Woonplaats: Puurs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 19:13

Heb het rijbewijs nu ongeveer 4 jaar en toen in Asse gedaan.

Dit heb ik toen moeten doen
Je moet de 3 manoeuvres doen:
Een heel stuk achteruit rijden tot 10cm vanop de “muur” (je mag zovaak uitstappen als nodig)
In een S parkeren
Afpikken, rechtdoor rijden en dan weer achteruit en aanpikken

Ook een halfuurtje op de baan rijden
Gewoon goed op je bochten letten
Ik had toen het rijden opnieuw moeten doen omdat ik bocht naar rechts iets te kort nam :')
De manoeuvres gingen dan weer perfect _O-
Je moet dan enkel het rijden opnieuw doen en niet beide (al een geluk := )

Ik heb dit met een klein toyota autootje moeten doen en dan een remork met wat zakken zand in voor gewicht en een hoes over zodat je enkel je zijspiegels kan gebruiken zonder een achteruitrijcamera

Wat hoor ik na mijn rijlessen? Ohja binnen x maanden komen er auto’s met camera :+