Annulering koop paard onder voorbehoud klinische keuring

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Re: Annulering koop paard onder voorbehoud klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:42

Ik vind het een knap dier! Daar komt echt wel een fijn baasje voor!

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:14

Kristy1998x schreef:
Het is niet zo zeer geen geld hebben, het is de keuze tussen hem of de merrie. Ik had al wel veracht dat ik hier juridisch niets mee zou kunnen. Maar zou het onbeschoft zijn vanaf mijn kant om de eventuele annuleringskosten van keuring op hun rekening te verhalen? Of moet ik voor deze kosten gaan opdraaien omdat hun toch afzien van de koop. De tijd en moeite gaat het mij uiteraard niet om, dit hoort nou eenmaal bij de verkoop van je paard.

Persoonlijk zou ik het niet meer dan normaal vinden om dat aan te bieden als ik die partij was die af ging zeggen. De keuring wordt immers uitgevoerd omdat jij als koper dat wilt, anders was er geen keuring geweest, dus ja waarom zou het onredelijk zijn om het voor te leggen: Hey jammer dat je mijn paard niet koopt, ben blij dat je een ander paard hebt gevonden, zit alleen even met kosten die nu moeten worden betaald voor jullie, graag zie ik dat ze betaald worden door jullie.

Getup

Berichten: 8274
Geregistreerd: 27-01-07

Re: Annulering koop paard onder voorbehoud klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:17

Ben t helemaal met jullie eens. Volgende keer kopers zelf de keuring laten regelen, misschien?

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:27

cp112 schreef:
Onder voorbehoud verkocht gaat op wanneer je een aanbetaling in handen hebt.
Als zij dan annuleren is de aanbetaling altijd van jou.


In dit geval heb je simpelweg pech. Leer voor de volgende keer, aanbetaling vragen en met een koopcontract werken.
En nooit beginnen aan een betalingsregeling.


En waar komt díe wijsheid dan weer vandaan. Onder voorbehoud betekent: het paard is verkocht, tenzij zich op termijn x die en die omstandigheid (bij een paard dus veelal: het uitblijven van een keuring zonder bemerkingen, bij een huis vaak een afwijzing voor de financiering), niet meer en niet minder. Dat heeft echt niets te maken met of er al of niet is aanbetaald (denk maar aan het huis, daar gaat de waarborgsom, of de aanbetaling, die vaak door dezelfde bank moet worden betaald, ook pas over als de financieringsaanvraag rond is en dus het voorbehoud is weggevallen. Anders zou de bank al moeten betalen voordat ze iemand hadden beoordeeld en dan moest de bank maar weer zien hoe ze dat terug kregen, omdat de verkoper het mag houden).

De omgekeerde versie is de opschortende voorwaarde, goede tip als je zelf eens koopt, dan is er nog géén koop, tot het moment dat bijvoorbeeld de goedkeuring er is.

In dit geval hebe je het recht aan je zijde, TS, maar als de koper niet meer over de brug komt, sta je daar met het recht aan je zijde. Als zij het paard niet komen laten keuren, geen geld gaan betalen en het paard niet ophalen, heb je dus heel weinig aan je recht. Je kan dan procederen dat ze het paard alsnog afnemen, of dat je schade hebt omdat zij hun afspraak niet nagekomen zijn, maar dat moet je allemaal aantonen en de kosten daarvan zijn vaak hoger dan de schade. In dit geval zijn recht hebben en recht krijgen twee verschillende dingen. Ik zou deze mensen laten weten dat ze helemaal van je af zijn en dat je voor het paard een geschikter baasje zal zoeken. Precies de conclusie waar je zelf ook al bij gekomen was, dus: verstandige beslissing.

StalNollie

Berichten: 9118
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 09:31

Vandaar dat ik hierom altijd om een aanbetaling vraag. Bij afkeuring krijg je deze terug maar bij annulering om wat voor rede dan ook ben je dit kwijt.

cp112

Berichten: 14728
Geregistreerd: 08-03-05
Woonplaats: Zuidwolde (Drenthe)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:03

FloortjeM schreef:
cp112 schreef:
Onder voorbehoud verkocht gaat op wanneer je een aanbetaling in handen hebt.
Als zij dan annuleren is de aanbetaling altijd van jou.


In dit geval heb je simpelweg pech. Leer voor de volgende keer, aanbetaling vragen en met een koopcontract werken.
En nooit beginnen aan een betalingsregeling.


En waar komt díe wijsheid dan weer vandaan. Onder voorbehoud betekent: het paard is verkocht, tenzij zich op termijn x die en die omstandigheid (bij een paard dus veelal: het uitblijven van een keuring zonder bemerkingen, bij een huis vaak een afwijzing voor de financiering), niet meer en niet minder. Dat heeft echt niets te maken met of er al of niet is aanbetaald (denk maar aan het huis, daar gaat de waarborgsom, of de aanbetaling, die vaak door dezelfde bank moet worden betaald, ook pas over als de financieringsaanvraag rond is en dus het voorbehoud is weggevallen. Anders zou de bank al moeten betalen voordat ze iemand hadden beoordeeld en dan moest de bank maar weer zien hoe ze dat terug kregen, omdat de verkoper het mag houden).

De omgekeerde versie is de opschortende voorwaarde, goede tip als je zelf eens koopt, dan is er nog géén koop, tot het moment dat bijvoorbeeld de goedkeuring er is.

In dit geval hebe je het recht aan je zijde, TS, maar als de koper niet meer over de brug komt, sta je daar met het recht aan je zijde. Als zij het paard niet komen laten keuren, geen geld gaan betalen en het paard niet ophalen, heb je dus heel weinig aan je recht. Je kan dan procederen dat ze het paard alsnog afnemen, of dat je schade hebt omdat zij hun afspraak niet nagekomen zijn, maar dat moet je allemaal aantonen en de kosten daarvan zijn vaak hoger dan de schade. In dit geval zijn recht hebben en recht krijgen twee verschillende dingen. Ik zou deze mensen laten weten dat ze helemaal van je af zijn en dat je voor het paard een geschikter baasje zal zoeken. Precies de conclusie waar je zelf ook al bij gekomen was, dus: verstandige beslissing.




True. Maar onder voorbehoud verkocht zonder dat je iets concreets hebt afgesproken en op papier gezet is niet aan te tonen. Dan krijg je dus situaties zoals deze. Dan heb je simpelweg pech.
Zolang je niets op papier zet is het het woord van de een tegen de ander. Altijd een koopcontract opstellen.

Ik heb er standaard in staan de datum dat koop is overeen gekomen (aanbetaling binnen 5 dagen) en datum van levering.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:13

Kristy1998x schreef:
Het is niet zo zeer geen geld hebben, het is de keuze tussen hem of de merrie. Ik had al wel veracht dat ik hier juridisch niets mee zou kunnen. Maar zou het onbeschoft zijn vanaf mijn kant om de eventuele annuleringskosten van keuring op hun rekening te verhalen? Of moet ik voor deze kosten gaan opdraaien omdat hun toch afzien van de koop. De tijd en moeite gaat het mij uiteraard niet om, dit hoort nou eenmaal bij de verkoop van je paard.

Wees blij dat je van ze af bent. Ik heb er trouwens nooit van gehoord dat een DA annuleringskosten van een keuring zou rekenen.De meeste DA's hebben het zo druk ook met plotselinge spoedgevallen dat het hun niet zou uitmaken denk ik.

_Lorette_

Berichten: 12081
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:39

Het is niet netjes van de kopers, maar je kunt er verder niets mee...

Wij hebben vroegâh eens een pony niet gekocht na klinische keuring, terwijl pony in principe wel goedgekeurd was door de dierenarts. Het was een vreemde keuring waarbij losse kniebanden geconstateerd waren, de pony uit de maat was gegroeid (in tegenstelling tot informatie van verkoper), er een litteken op het been zat onder de beschermers (daardoor niet eerder gezien) en als klap op de vuurpijl viel met keuren, waardoor het been kapot was en pony kreupel liep. Dit was na het monsteren en longeren, maar gaf een heel naar gevoel. We hebben toen de keuring betaald (die anders op kosten van de verkopers zou zijn), maar de koop afgezegd. Dat was natuurlijk niet leuk voor de verkopers, maar het voelde voor ons ook rot. In deze situatie was de pony niet zoals hij ons was voorgespiegeld (en op basis van die info hadden wij de koop aan willen gaan), maar wel geschikt bevonden voor ons gebruiksdoel (wat wij twijfelachtig vonden, we hadden er geen goed gevoel bij). Lastig... Gelukkig snapten de verkopers het wel.
Laatst bijgewerkt door _Lorette_ op 25-06-20 10:51, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 10:42

cp112 schreef:
FloortjeM schreef:


En waar komt díe wijsheid dan weer vandaan. Onder voorbehoud betekent: het paard is verkocht, tenzij zich op termijn x die en die omstandigheid (bij een paard dus veelal: het uitblijven van een keuring zonder bemerkingen, bij een huis vaak een afwijzing voor de financiering), niet meer en niet minder. Dat heeft echt niets te maken met of er al of niet is aanbetaald (denk maar aan het huis, daar gaat de waarborgsom, of de aanbetaling, die vaak door dezelfde bank moet worden betaald, ook pas over als de financieringsaanvraag rond is en dus het voorbehoud is weggevallen. Anders zou de bank al moeten betalen voordat ze iemand hadden beoordeeld en dan moest de bank maar weer zien hoe ze dat terug kregen, omdat de verkoper het mag houden).

De omgekeerde versie is de opschortende voorwaarde, goede tip als je zelf eens koopt, dan is er nog géén koop, tot het moment dat bijvoorbeeld de goedkeuring er is.

In dit geval hebe je het recht aan je zijde, TS, maar als de koper niet meer over de brug komt, sta je daar met het recht aan je zijde. Als zij het paard niet komen laten keuren, geen geld gaan betalen en het paard niet ophalen, heb je dus heel weinig aan je recht. Je kan dan procederen dat ze het paard alsnog afnemen, of dat je schade hebt omdat zij hun afspraak niet nagekomen zijn, maar dat moet je allemaal aantonen en de kosten daarvan zijn vaak hoger dan de schade. In dit geval zijn recht hebben en recht krijgen twee verschillende dingen. Ik zou deze mensen laten weten dat ze helemaal van je af zijn en dat je voor het paard een geschikter baasje zal zoeken. Precies de conclusie waar je zelf ook al bij gekomen was, dus: verstandige beslissing.




True. Maar onder voorbehoud verkocht zonder dat je iets concreets hebt afgesproken en op papier gezet is niet aan te tonen. Dan krijg je dus situaties zoals deze. Dan heb je simpelweg pech.
Zolang je niets op papier zet is het het woord van de een tegen de ander. Altijd een koopcontract opstellen.

Ik heb er standaard in staan de datum dat koop is overeen gekomen (aanbetaling binnen 5 dagen) en datum van levering.


De vorm van een koopcontract is vrij. De appjes die zijn verstuurd, kunnen voldoende aanknopingspunten geven als bewijs :)
Maargoed, aan deze lui zou ik geen enkel paard verkopen. Totdat het volledige bedrag op m'n rekening staat.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Annulering koop paard onder voorbehoud klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:16

Je moet trouwens nooit een paard op afbetaling verkopen en vooraf meegeven,want 99% zeker dat je niet je hele geld gaat krijgen.Of je moet heel graag van het dier afwillen en eventueel verlies incalculeren.

JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Re: Annulering koop paard onder voorbehoud klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:24

Er kan nog zoveel gebeuren voordat een paard ook als verkocht kan worden beschouwd. Ik haal pas adem als het geld op mijn rekening staat en het dier in de trailer of stal van de kopende partij.

Je ben (te) lang met deze mensen en hun eisen meegegaan. Volgende keer niet meer doen. Nu weer vol goede moed verder met de zoektocht naar een nieuwe baas.

meggiemeg

Berichten: 12225
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 11:27

anjali schreef:
Wees blij dat je van ze af bent. Ik heb er trouwens nooit van gehoord dat een DA annuleringskosten van een keuring zou rekenen.De meeste DA's hebben het zo druk ook met plotselinge spoedgevallen dat het hun niet zou uitmaken denk ik.

Dat ligt er maar net aan, als je vlak van te voren afzegt heeft de dierenarts dat plekje niet zo snel opgevuld, dus ja dan kan het maar zo zijn dat er wel een bedrag in rekening wordt gebracht, langere tijd van te voren zullen ze niet moeilijk over doen.
Heb zelf een keer een aankoopkeuring afgezegd een aantal uren van te voren, ijzel en gladheid waren onverwacht opkomen zetten dat het niet verantwoord was om op pad te gaan, onze dierenarts deed niet moeilijk, we komen er al jaren en hij wist dat de keuring wel op een ander tijdstip plaats ging vinden.

Kristy1998x

Berichten: 980
Geregistreerd: 28-04-19
Woonplaats: Nijverdal

Re: Annulering koop paard onder voorbehoud klinische keuring

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 17:42

Contact gelegd met mijn dierenarts en deze brengt gelukkig geen kosten in rekening. Dat scheelt weer :o. Ik heb netjes gemeld dat ik mijn paard weer beschikbaar stel voor verkoop. Het is inderdaad een knap paard en er is alweer veel intresse in hem dus een goed thuis vinden zal vast niet zo moeilijk zijn. Dankjullie voor de tips/adviesen mbt hoe of wat.