Wie heeft zelf (vracht)wagen omgebouwd tot veewagen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Wie heeft zelf (vracht)wagen omgebouwd tot veewagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 18:04

Wij zijn aan het overwegen om dit te laten doen. Zijn nu oriënterend bij welk bedrijf.
Wie heeft dit ooit gedaan en zou willen vertellen aan welk bedrag je ongeveer moet denken?
Dus puur het ombouwen tot, voor de wagen zorgen we zelf.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Re: Wie heeft zelf (vracht)wagen omgebouwd tot veewagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 23:05

Niemand hier?? Ik hoop op wat info **\O/**

Anoniem

Re: Wie heeft zelf (vracht)wagen omgebouwd tot veewagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 07:54

Geen ervaring mee maar ik heb vorige week wel prijzen opgevraagd om een Mercedes sprinter om te laten bouwen tot 2-paards wagentje. Dat kwam uit op €22k.

Ineke2

Berichten: 33112
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wie heeft zelf (vracht)wagen omgebouwd tot veewagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 08:08

Ik weet wel mensen / bedrijven die dit doen. Kom je inderdaad op prijzen als 22.000 euro uit.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Re: Wie heeft zelf (vracht)wagen omgebouwd tot veewagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-20 13:22

Hmmm dat vind ik best pittig.

Ineke2

Berichten: 33112
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: Wie heeft zelf (vracht)wagen omgebouwd tot veewagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:51

Ja, erg jammer. De helft goedkoper dan had ik er waarschijnlijk al wel 1 gehad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:55

Maar ik denk dat een busje als een sprinter ombouwen wel wat meer voeten in de aarde heeft (en dus kosten) dan het ombouwen van een B vrachtwagentje.

Ineke2

Berichten: 33112
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:16

Gloa schreef:
Maar ik denk dat een busje als een sprinter ombouwen wel wat meer voeten in de aarde heeft (en dus kosten) dan het ombouwen van een B vrachtwagentje.

Ze kosten het zelfde dus als het daarom gaat is er ( helaas) geen verschil

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:26

Gloa schreef:
Maar ik denk dat een busje als een sprinter ombouwen wel wat meer voeten in de aarde heeft (en dus kosten) dan het ombouwen van een B vrachtwagentje.

:? :? Leg uit?

Een wagen bouwen is een wagen bouwen.

Het punt van ombouw is heel simpel: uren.
Materiaal is tussen 2500 en 5000 euro, afhankelijk van je eisen, kwaliteit van het materiaal en hoe handig je in kunt kopen (en dat laatste kunnen die bedrijven wel)

Maar als je uit gaat van 5k materiaal en 22k kostprijs, houdt je 17000 euro over om 'm te bouwen.
Bij 75 euro per uur (inkl winst, risico, kosten van je pand, loonkosten, belastingen en overige kosten) kom je dan op een slordige 225 uur bouwen. Dat is ongeveer 5,5 week. In die tijd moet je dus de basiswagen in orde maken (daar zit altijd wel werk aan) de wagen slopen waar nodig, interieur in bouwen. Technische installaties inbouwen, alles afwerken en, waar nodig, de wagen opbouwen.

Aan de ene kant is het best veel, maar voor dat geld mag je wel een strak gebouwde wagen verwachten; in tegenstelling tot de meeste zelfbouwprojecten die er toch meestal in elkaar geflanst uit zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:30

Nou de wagen leveren ze zelf dus die kosten 'vallen al af'.

Als ik naar constructie van de binnnenruimte kijk dan lijkt het mij veel makkelijker om in de bak een B vrachtwagen een paardenruimte en klep te maken dan een kingsize bestelauto waar nog een halve zijwand uit geslepen moet worden (+ constructie verstevigen en klep monteren) en waarschijnlijk meer binnen betimmering aan zit.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:37

Gloa schreef:
Nou de wagen leveren ze zelf dus die kosten 'vallen al af'.

Als ik naar constructie van de binnnenruimte kijk dan lijkt het mij veel makkelijker om in de bak een B vrachtwagen een paardenruimte en klep te maken dan een kingsize bestelauto waar nog een halve zijwand uit geslepen moet worden (+ constructie verstevigen en klep monteren) en waarschijnlijk meer binnen betimmering aan zit.

Nee. Zo'n bestelwagen heeft een cruciaal pluspunt: hoogte van de laadvloer. De laadklep en de constructie die daar bij hoort, is de oozaak waarom al die B-rijbewijsbakjes geen laadvermogen over houden.

Bestelbussen staan laag bij de grond, waardoor een klein (en licht) klepje al voldoet.
Die zijkant hoeft er helemaal niet uit; je pakt de schuifdeur eruit (of bouwt de klep binnen de deur)

En heel eerlijk: die binnenbouw wordt veel te lompdegelijk opgebouwd.
Ik had de oude Mercedes opgebouwd met 10mm multiplex. Dat heeft nooit problemen opgeleverd; de degelijke eigen constructie van de wagen hielp daarbij.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wie heeft zelf (vracht)wagen omgebouwd tot veewagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:43

Iemand op bokt heeft hier wel een topic over gehad, was idd een sprinter-achtige bus ombouwen naar geschikt voor haar pony. Geen idee meer hoe de bokker heet, maar de pony heette Kyano.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Re: Wie heeft zelf (vracht)wagen omgebouwd tot veewagen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 07:13

Dus als ik het goed begrijp zou het goedkoper moeten kunnen?

Ik hoef geen luxe allemaal. Als het maar veilig is.

Hopelijk nog meer tios en ervaringen

janneke584

Berichten: 1912
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Re: Wie heeft zelf (vracht)wagen omgebouwd tot veewagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 07:33

Wij zijn het zelf aan het doen en zitten op ongeveer 4000 euro aan matariaalkosten. Ik heb wel geïnformeerd bij bedrijven wat het kost om er een nieuwe klep in te laten zetten aan de zijkant en alleen daar waren de kosten al tussen de 5000 en 7000 euro van

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-20 07:48

janneke584 schreef:
Wij zijn het zelf aan het doen en zitten op ongeveer 4000 euro aan matariaalkosten. Ik heb wel geïnformeerd bij bedrijven wat het kost om er een nieuwe klep in te laten zetten aan de zijkant en alleen daar waren de kosten al tussen de 5000 en 7000 euro van


Totaal €4000,- aan materiaal? Dat valt reuze mee.
vraag ik me wel af hoe het kan dat sommige bedrijven alleen voor de klep dat bedrag al rekenen.

Hier helaas een man die en de know how en de tijd niet heeft, wij zijn daarin dus afhankelijk van anderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 07:52

Die €22k was voor het compleet ombouwen van de Mercedes sprinter. Dus laadruimte er af 'zagen' zodat alleen de cabine overblijft. Vervolgens wordt het paardencompartiment er opgebouwd dus ik vind het een zeer redelijk bedrag maar het zal vast goedkoper kunnen. Zeker als je zelf aan de slag gaat.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 07:57

Annet73 schreef:
janneke584 schreef:
Wij zijn het zelf aan het doen en zitten op ongeveer 4000 euro aan matariaalkosten. Ik heb wel geïnformeerd bij bedrijven wat het kost om er een nieuwe klep in te laten zetten aan de zijkant en alleen daar waren de kosten al tussen de 5000 en 7000 euro van


Totaal €4000,- aan materiaal? Dat valt reuze mee.
vraag ik me wel af hoe het kan dat sommige bedrijven alleen voor de klep dat bedrag al rekenen.

Hier helaas een man die en de know how en de tijd niet heeft, wij zijn daarin dus afhankelijk van anderen.

Dan koop je waarschijnlijk beter en goedkoper een kant-en-klare wagen.

Het stelt allemaal niet zoveel voor, maar je moet het gereedschap en de kennis hebben hoe je simpel en stevig dingen in elkaar zet. Vervolgens moet je ook nog de tijd hebben om het te doen.

xLeoniee

Berichten: 2427
Geregistreerd: 16-01-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 08:34

Informeer eens bij Horses on wheels. Zij bouwen bestelbussen om tot paardenwagentjes.

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 08:46

Wil je een vrachtwagen ombouwen tot veewagen of wil je een bestelbusje ombouwen tot 1 paards wagentje.

Dat zijn al twee totaal verschillende zaken.

Wij bouwen nu een vrachtwagen om tot veewagen. Het zal een veewagen worden ivm keuren en verzekering. We hebben hiervoor een gebruikte materiaalwagen gekocht van de brandweer op een veiling, die heeft zo’n 15.000km gelopen dus is nog niet afgereden etc,

Even makkelijk gezegd, bij een vrachtwagen heb je een grote lege bak. Dat moet ventilatie in, je moet de klep verlengen ivm de hellingshoek. Uiteraard moeten er schotten in en betimmering langs de wand.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:07

Annet73 schreef:
Hier helaas een man die en de know how en de tijd niet heeft

Wat is dat weer voor een seksistische opmerking?

Zo te lezen heeft vrouw de tijd en know how ook niet, beetje oneerlijk om het dan op manlief af te schuiven :P

janneke584

Berichten: 1912
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 09:45

Annet73 schreef:
janneke584 schreef:
Wij zijn het zelf aan het doen en zitten op ongeveer 4000 euro aan matariaalkosten. Ik heb wel geïnformeerd bij bedrijven wat het kost om er een nieuwe klep in te laten zetten aan de zijkant en alleen daar waren de kosten al tussen de 5000 en 7000 euro van


Totaal €4000,- aan materiaal? Dat valt reuze mee.
vraag ik me wel af hoe het kan dat sommige bedrijven alleen voor de klep dat bedrag al rekenen.

Hier helaas een man die en de know how en de tijd niet heeft, wij zijn daarin dus afhankelijk van anderen.

Dan koop je waarschijnlijk beter en goedkoper een kant-en-klare wagen.

Het stelt allemaal niet zoveel voor, maar je moet het gereedschap en de kennis hebben hoe je simpel en stevig dingen in elkaar zet. Vervolgens moet je ook nog de tijd hebben om het te doen.[/quote]

Het ging bij ons om een Mercedes Atego, dus geen klein b rijbewijs ding. Alleen aan een volledig rubberen vloer, rubber langs de wanden en een rubberen mat voor op de klep ben je al mega veel geld kwijt. En dan heb ik de inrichting heel eenvoudig. Kunnen 3 paarden en een kar in.

ikke

Berichten: 37542
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:31

janneke584 schreef:
Het ging bij ons om een Mercedes Atego, dus geen klein b rijbewijs ding. Alleen aan een volledig rubberen vloer, rubber langs de wanden en een rubberen mat voor op de klep ben je al mega veel geld kwijt. En dan heb ik de inrichting heel eenvoudig. Kunnen 3 paarden en een kar in.

Dan vraag ik me af hoe jij bouwt.
Ik heb een LF45 en die heeft echt een paar centen meer ombouw gekost (heb ik niet gedaan, wel rekeningen gezien) terwijl dat ook heel basic gebouwd is.

Dat rubber is juist niet de kostenpost. Waar in mijn wagen het geld zit zijn de ramen en de RVS inrichting.
Die ramen zijn 1000 euro per stuk en d'r zitten er 6 in.........
Verder is er een complete voorzetwand in gekomen en een volledig verstelbaar interieur. Helemaal dicht en in RVS/alu opgebouwd. De vorige eigenaar vervoerde nogal eens merries met veulens.

janneke584

Berichten: 1912
Geregistreerd: 29-10-10
Woonplaats: Ingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:09

ikke schreef:
janneke584 schreef:
Het ging bij ons om een Mercedes Atego, dus geen klein b rijbewijs ding. Alleen aan een volledig rubberen vloer, rubber langs de wanden en een rubberen mat voor op de klep ben je al mega veel geld kwijt. En dan heb ik de inrichting heel eenvoudig. Kunnen 3 paarden en een kar in.

Dan vraag ik me af hoe jij bouwt.
Ik heb een LF45 en die heeft echt een paar centen meer ombouw gekost (heb ik niet gedaan, wel rekeningen gezien) terwijl dat ook heel basic gebouwd is.

Dat rubber is juist niet de kostenpost. Waar in mijn wagen het geld zit zijn de ramen en de RVS inrichting.
Die ramen zijn 1000 euro per stuk en d'r zitten er 6 in.........
Verder is er een complete voorzetwand in gekomen en een volledig verstelbaar interieur. Helemaal dicht en in RVS/alu opgebouwd. De vorige eigenaar vervoerde nogal eens merries met veulens.


Wij hebben er maar 2 raampjes in. Kosten €95 p/st. De inrichting is ook niet volledig van RVS. Paarden rijden achteruit met 3 naast elkaar. Wij hebben ook bijna geen onderdelen bij een carosseriebouwer gekocht, maar zelf gemaakt.
Enige wat er nog bijkomt zijn de veren voor de klep, camera en ik wil nog een kast maken.

xxpetraxx
Berichten: 329
Geregistreerd: 11-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:16

Hilary schreef:
Iemand op bokt heeft hier wel een topic over gehad, was idd een sprinter-achtige bus ombouwen naar geschikt voor haar pony. Geen idee meer hoe de bokker heet, maar de pony heette Kyano.



die heb ik nu in mijn bezit :Y).
Deze komt ergens aankomende winter te koop (liefhebbers mogen zich wel alvast melden O:) )omdat ik op zoek ben naar een iets grotere bus voor al mijn spullen *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Wie heeft zelf (vracht)wagen omgebouwd tot veewagen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:54

Wat weegt die bus nou?