Verborgen gebrek?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:06

anjali schreef:
Een hooinet is wel standaard hoor. Maar goed,ts gaf aan dat ze een paard wilde wat gemakkelijk te laden was.Dat is deze dus eigenlijk niet. En als dat zo'n ervaren sportpony is dan moet hij toch geen probleem hebben met reizen.Een verborgen gebrek is dit volgens de letter van de wet niet denk ik,maar wel heeft ts niet precies gekregen wat ze besteld had.


Paard is alleen en los te laden. Wat wil je nog meer als je vraagt of een paard gemakkelijk te laden is?


knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:07

MyWishMax schreef:
_Penotti schreef:
Oefen dat uitladen nu een paar keer.
Maak hem voor los en dan gaat hij hangen op de achterbuis.
Ga dan niet proberen zo snel mogelijk die buis toch weg te krijgen, nee laat maar staan.
Knuffel hem, praat tegen hem. Laat de achter helper als het veilig is over zijn kontje kriebelen.
Geef als afleiding eventueel een snoepje.
En op het moment dat de druk al een poosje van de stang is haal je die weg.
Probeer als het lukt ook dan nog niet meteen naar achter te laten lopen, maar kriebel en praat nog rustig verder en zet dan achterwaarts.
Ik denk dat geduld en even oefenen het bier echt wel goed kan komen.
Maar nieuw trailer, nieuwe mensen, nieuwe omgeving, heeft het gedrag van weg iot dat opgesloten ding dat ik alles weer kan zien.


Goede aanvulling idd. Wij doen nooit klep open, meteen stang weg en meteen achteruit. Altijd tijd ertussen en op hulp achteruit, niet omdat de stang weggehaald wordt.

Kan je de voorstang losmaken? Dan eerst met laden gaan oefenen dat hij verder door naar voren kan lopen , dat er een vooruit op zit IPV alleen een achteruit, dan kan je pony losmaken, balk voor los, pasje naar voren en dan pas achterbalk weghalen . Dat automatisme afleren

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:19

HOe breed is je trailer? Als het een pony is, is het misschien wel mogelijk om in je 1,5prds toch een tussenschot te plaatsen en hoef je geen nieuwe trailer.

Hoe je beschrijft, hoe zij het deden is eigenlijk wat je wil en hoe het hoort. Probleem zit dus niet in de pony, maar in de nieuwe situatie bij jullie.
Ik zou vragen of ze eens komen kijken met laden of vragen wie hem getraind heeft daarop en diegene laten komen. Is ook goedkoper dan een nieuwe trailer en veiliger.

Ik had er vroeger een die nog jong was en toen we terug kwamen zich had omgekeerd. Dan sta je raar te kijken als je pony over de klep staat te kijken.
En heb er nu ook enetje die het liefst ondraait of iig heel snel om zich heen wil kijken bij nieuwe plek etc. Die kan zich ook echt dubbelvouwen, dus dat is een dingetje.

Maar ik zet ze zelf ook liever niet vast als ze goed in het vak passen. Wij hebben een oldtimer, maar qua maat een ruime 1,5prds met tussenschot. Behalve de shet kunnen ze geen kant op. Ze gaan erin, neem touwtje mee de auto in en dan eerst weer touwtje eraan.
In principe moeten ze wachten als de achterstang er achter weg gaat, dus vandaar klopje op de kont en stem; toe maar.

Je moet de oplossing echt ergens anders zoeken dan bij de pony, want die was voorbeeldig.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:23

Joman schreef:
anjali schreef:
Een hooinet is wel standaard hoor. Maar goed,ts gaf aan dat ze een paard wilde wat gemakkelijk te laden was.Dat is deze dus eigenlijk niet. En als dat zo'n ervaren sportpony is dan moet hij toch geen probleem hebben met reizen.Een verborgen gebrek is dit volgens de letter van de wet niet denk ik,maar wel heeft ts niet precies gekregen wat ze besteld had.


Paard is alleen en los te laden. Wat wil je nog meer als je vraagt of een paard gemakkelijk te laden is?

Dat je hem ook vast kan maken. Dat is toch de gebruikelijke (en veilige) manier om een paard te vervoeren. Het lijkt me wel zo eerlijk dat de verkoper dat vermldt als dat niet kan. Je kan toch moeilijk van een koper verwachten dat die over alle mogelijke details in het vervoeren van een paard een expliciete vraag gaat stellen? Dan ben je wel even bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:26

Sclimpre schreef:
Joman schreef:


Paard is alleen en los te laden. Wat wil je nog meer als je vraagt of een paard gemakkelijk te laden is?

Dat je hem ook vast kan maken. Dat is toch de gebruikelijke (en veilige) manier om een paard te vervoeren. Het lijkt me wel zo eerlijk dat de verkoper dat vermldt als dat niet kan. Je kan toch moeilijk van een koper verwachten dat die over alle mogelijke details in het vervoeren van een paard een expliciete vraag gaat stellen? Dan ben je wel even bezig.


Als dit een van de belangrijkste zaken voor jou is, dan wel ja.

Ninx
Berichten: 14562
Geregistreerd: 19-07-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:27

Spuit 11 misschien, maar het dier is er pas 14 dagen.... waarom moet ie op een trailer?
Mag ie niet eerst rustig wennen, jullie leren kennen, de andere paarden leren kennen, tot rust komen?

Een paard dat net verhuisd is, is wel even uit balans.... dat laden krijg je wel goed mettertijd met een goede rustige trainer.

Eerst eens gewoon genieten van de pony?

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:44

Sclimpre schreef:
Joman schreef:
Paard is alleen en los te laden. Wat wil je nog meer als je vraagt of een paard gemakkelijk te laden is?

Dat je hem ook vast kan maken. Dat is toch de gebruikelijke (en veilige) manier om een paard te vervoeren. Het lijkt me wel zo eerlijk dat de verkoper dat vermldt als dat niet kan. Je kan toch moeilijk van een koper verwachten dat die over alle mogelijke details in het vervoeren van een paard een expliciete vraag gaat stellen? Dan ben je wel even bezig.

https://paarden.vlaanderen/nl/faq/eigen ... verrichten.
De koper heeft een onderzoeksplicht, maar de verkoper heeft een meldingsplicht.
Maw de verkoper moest hier melden dat het niet vastzetten van de pony te maken heef tmet het feit dat die niet kan vaststaan en niet omdat hij zo braaf is.
Het zal altijd en grijze zone blijven want het is woord tegen woord, en de koper wil de pony helemaal niet kwijt. Maar het is wel een verkoper die niet helemaal eerlijk geweest is en niet helemaal in zijn recht staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 15:59

Sclimpre schreef:
Sclimpre schreef:

Dat je hem ook vast kan maken. Dat is toch de gebruikelijke (en veilige) manier om een paard te vervoeren. Het lijkt me wel zo eerlijk dat de verkoper dat vermldt als dat niet kan. Je kan toch moeilijk van een koper verwachten dat die over alle mogelijke details in het vervoeren van een paard een expliciete vraag gaat stellen? Dan ben je wel even bezig.

https://paarden.vlaanderen/nl/faq/eigen ... verrichten.
De koper heeft een onderzoeksplicht, maar de verkoper heeft een meldingsplicht.
Maw de verkoper moest hier melden dat het niet vastzetten van de pony te maken heef tmet het feit dat die niet kan vaststaan en niet omdat hij zo braaf is.
Het zal altijd en grijze zone blijven want het is woord tegen woord, en de koper wil de pony helemaal niet kwijt. Maar het is wel een verkoper die niet helemaal eerlijk geweest is en niet helemaal in zijn recht staat.


Dit zijn zaken die ts zelf heeft geconcludeerd. Ze zal in geval van een 'verborgen gebrek' zelf moeten aantonen dat die pony dat voor verkoop ook al deed.
Tenzij de pony is gekocht bij een professionele partij.

ampi
Berichten: 89
Geregistreerd: 16-03-15

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:33

ik heb een rekbare lijn aan de rechterkant waar ik mijn paard na het laden , stang erachter, klep dicht aan vast zet. Maakt het voor hem blijkbaar makkelijker om zn evenwicht te bewaren als hij aan 1 kant vaststaat ipv aan 2 kanten. Ik denk dat deze pony het keurig geleerd heeft bij de vorige eigenaar maar de steun van het tussenschot mist , uit zn evenwicht raakt en daardoor zo snel mogelijk dat wiebelhok weer uit wil. Lijkt mij geen verborgen gebrek. Leg aan de vorige eigenaar het probleem uit, als ze deze pony veel mee op pad hebben genomen kunnen ze misschien nog wat tips geven?

Babootje
Berichten: 26022
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:23

Ninx schreef:
Spuit 11 misschien, maar het dier is er pas 14 dagen.... waarom moet ie op een trailer?
Mag ie niet eerst rustig wennen, jullie leren kennen, de andere paarden leren kennen, tot rust komen?

Een paard dat net verhuisd is, is wel even uit balans.... dat laden krijg je wel goed mettertijd met een goede rustige trainer.

Eerst eens gewoon genieten van de pony?


Misschien hebben ze hem zelf opgehaald en bleek bij thuiskomst dat hij zich zo gedraagt. Dan kan ik me voorstellen dat je dat nog een paar keer even probeert en dan blijkt het een probleem te zijn. Zoiets?
Kijk TS heeft gevraagd of hij goed te laden was. Dat betekent in en uit gewoon braaf.
Pony heeft veel sport ervaring en dus veel gereisd. Dat de vorige eigenaren zeggen hij is braaf maar moet wel los staan geeft mij in ieder geval wel de indruk dat hij niet braaf is of op zijn minst een gebruiksaanwijzing heeft. Misschien valt het wel op te lossen met een heleboel geduld en ervaring maar misschien ook niet
Het is natuurlijk van de zotte dat TS maar een andere trailer moet kopen of nee, misschien ook een andere auto want ja een tweepaards trailer hang je zomaar niet voor iedere auto.
Had natuurlijk ook gewoon netjes geweest als de verkoper eerlijk was geweest dat de pony los moet staan of welke gebruiksaanwijzing het heeft want hiervan kunnen gewoon ongelukken gebeuren. Je zal niet de eerste zijn die een arm breekt van de laadstang bij een achteruit stormend paard.
Laatst bijgewerkt door Babootje op 24-06-20 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

veerledec
Berichten: 6685
Geregistreerd: 25-02-05
Woonplaats: Clinge

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:25

Als het kan een ifor williams met voorklep lenen. En dan een tijdje vooruit afladen. Dat geeft veel rust en zo leren ze dat achteruit vliegen niet nodig is.

BigOne
Berichten: 38039
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:35

Kun je ook aan één kant de trailer nauwer maken door er bvb een aantal hooibalen neer te leggen.
En dan gewoon oefenen zoals de pony het kent , touwtje over de hals en er zelf in laten lopen. Stang er achter en even laten staan. En dan stang weg en duidelijk ho zeggen wanneer hij al in beweging wil komen. Tikje op zijn billen en er uit.
Maar zag dat je bezig was geweest met stapje naar voren en weer eraf en dat je gestopt was omdat hij niet meer wilde. Niet slim, gewoon achterwaarts laten lopen.
Maar misschien moet je toch maar een andere trailer halen of een vernauwing maken in de huidige want zoals ik het laadverhaal hoor van de vorige eigenaar is dit de meest ideale pony , daar kun je alleen wat aan verpesten .

We live in a time where intelligent people are being silenced so that stupid people won’t be offended.

Babootje
Berichten: 26022
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:37

Joman schreef:
Dit zijn zaken die ts zelf heeft geconcludeerd. Ze zal in geval van een 'verborgen gebrek' zelf moeten aantonen dat die pony dat voor verkoop ook al deed.
Tenzij de pony is gekocht bij een professionele partij.


Als ze een koopcontract heeft en deze afspraak erin heeft opgenomen en ze heeft bv een appje of mailtje waarin de verkoper zegt dat de pony los moet staan in een tweepaards trailer dan ben ik niet zo somber hoor.
Dit is geen ongecompliceerd te laden pony en had ook niet zo mogen voorgespiegeld.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:42

Babootje schreef:
Ninx schreef:
Spuit 11 misschien, maar het dier is er pas 14 dagen.... waarom moet ie op een trailer?
Mag ie niet eerst rustig wennen, jullie leren kennen, de andere paarden leren kennen, tot rust komen?

Een paard dat net verhuisd is, is wel even uit balans.... dat laden krijg je wel goed mettertijd met een goede rustige trainer.

Eerst eens gewoon genieten van de pony?


Misschien hebben ze hem zelf opgehaald en bleek bij thuiskomst dat hij zich zo gedraagt. Dan kan ik me voorstellen dat je dat nog een paar keer even probeert en dan blijkt het een probleem te zijn. Zoiets?
Kijk TS heeft gevraagd of hij goed te laden was. Dat betekent in en uit gewoon braaf.
Pony heeft veel sport ervaring en dus veel gereisd. Dat de vorige eigenaren zeggen hij is braaf maar moet wel los staan geeft mij in ieder geval wel de indruk dat hij niet braaf is of op zijn minst een gebruiksaanwijzing heeft. Misschien valt het wel op te lossen met een heleboel geduld en ervaring maar misschien ook niet
Het is natuurlijk van de zotte dat TS maar een andere trailer moet kopen of nee, misschien ook een andere auto want ja een tweepaards trailer hang je zomaar niet voor iedere auto.
Had natuurlijk ook gewoon netjes geweest als de verkoper eerlijk was geweest dat de pony los moet staan of welke gebruiksaanwijzing het heeft want hiervan kunnen gewoon ongelukken gebeuren. Je zal niet de eerste zijn die een arm breekt van de laadstang bij een achteruit stormend paard.

Als de pony alleen met een gebruiksaanwijzing te laden is,dan kun je niet zeggen dat hij braaf te laden is.Daar versta ik onder dat een paard zonder overdreven veel gedoe op een normale manier op normale trailers gaat.En ook weer rustig eraf zonder brokken te maken.Er gebeuren best veel ongelukken bij het laden,zowel bij mens als bij paard.

StalNollie
Berichten: 9076
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:49

Babootje schreef:
Joman schreef:
Dit zijn zaken die ts zelf heeft geconcludeerd. Ze zal in geval van een 'verborgen gebrek' zelf moeten aantonen dat die pony dat voor verkoop ook al deed.
Tenzij de pony is gekocht bij een professionele partij.


Als ze een koopcontract heeft en deze afspraak erin heeft opgenomen en ze heeft bv een appje of mailtje waarin de verkoper zegt dat de pony los moet staan in een tweepaards trailer dan ben ik niet zo somber hoor.
Dit is geen ongecompliceerd te laden pony en had ook niet zo mogen voorgespiegeld.

Moet of werd dit gewoon gedaan. Iedereen op zijn eigen manier en ook pony's zijn gewoonte dieren.

Tegenwoordig ieder wisse wasje word gegooid op gebrek waar zijn de echte nuchtere paarden mensen gebleven die weten dat een paard leeft en niet dood is (zoals veel adv verluiden doodbraaf!)

knollentuin
Berichten: 10372
Geregistreerd: 04-10-08
Woonplaats: heemstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:49

veerledec schreef:
Als het kan een ifor williams met voorklep lenen. En dan een tijdje vooruit afladen. Dat geeft veel rust en zo leren ze dat achteruit vliegen niet nodig is.


Zo heb ik het idd bij meerdere paarden eruit gekregen, de achteruit knop eraf

nee ik heb geen dyslectie, wel autocorrect!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:58

Babootje schreef:
Joman schreef:
Dit zijn zaken die ts zelf heeft geconcludeerd. Ze zal in geval van een 'verborgen gebrek' zelf moeten aantonen dat die pony dat voor verkoop ook al deed.
Tenzij de pony is gekocht bij een professionele partij.


Als ze een koopcontract heeft en deze afspraak erin heeft opgenomen en ze heeft bv een appje of mailtje waarin de verkoper zegt dat de pony los moet staan in een tweepaards trailer dan ben ik niet zo somber hoor.
Dit is geen ongecompliceerd te laden pony en had ook niet zo mogen voorgespiegeld.


Voor zover ik uit dit topic kan halen, staat dat nergens zo expliciet. Ts zal moeten bewijzen dat pony niet makkelijk te laden is, niet fatsoenlijk op de trailer kan staan, als dat al de afspraak is. Belangrijk is te bewijzen dat hij dit voor verkoop al deed, anders kun je niks.

Pony is hartstikke ongecompliceerd te laden; door 1 persoon. Loopt er zelf op en af. Wat wil je nog meer.
Nogmaals: koop een hobbelpaard; een paard is geen automaat.

anjali
Berichten: 14914
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:11

@Joman,dat vind ik een beetje onzin hoor. Ts vroeg specifiek om een paard zonder laadproblemen omdat zij daar slechte ervaringen mee heeft.Die paarden zijn er genoeg,zeker ervaren wedstrijdpaarden.De verkoopster had eerlijker moeten zeggen hoe het zat,dat er dus wel een gebruiksaanwijzing bijzit.Dit zal heus wel op te lossen zijn maar een correcte voorlichting is het niet.

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:14

Hoeveel eerlijker kan een verkoper zijn dan letterlijk tonen wat en hoe die het doet, in real life, iedere handeling life waarneembaar voor de koper?

Babootje
Berichten: 26022
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:26

Joman schreef:
Pony is hartstikke ongecompliceerd te laden; door 1 persoon. Loopt er zelf op en af. Wat wil je nog meer.
Nogmaals: koop een hobbelpaard; een paard is geen automaat.


Was het jouw pony? Want dat heb ik hier niet gelezen.

Babootje
Berichten: 26022
Geregistreerd: 25-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:27

Gini schreef:
Hoeveel eerlijker kan een verkoper zijn dan letterlijk tonen wat en hoe die het doet, in real life, iedere handeling life waarneembaar voor de koper?

Ja na aankoop duh..

Gini
Berichten: 17885
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Verborgen gebrek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:30

In de openingspost staat toch voor aankoop?

cobiie
Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:31

Babootje schreef:
Joman schreef:
Pony is hartstikke ongecompliceerd te laden; door 1 persoon. Loopt er zelf op en af. Wat wil je nog meer.
Nogmaals: koop een hobbelpaard; een paard is geen automaat.


Was het jouw pony? Want dat heb ik hier niet gelezen.


Zegt ts gewoon zelf.
MairiMacBran schreef:
Bij de vorige eigenaar ging het halstertouw over de hals en liep hij zelf naar binnen, stang er achter en klep dicht. Bij uitladen klep open, stang weg en tikje op zijn bil dat hij kon gaan en dan liep hij er zelf rustig af.

[o]

Brainless
Berichten: 29662
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:33

Babootje schreef:
Gini schreef:
Hoeveel eerlijker kan een verkoper zijn dan letterlijk tonen wat en hoe die het doet, in real life, iedere handeling life waarneembaar voor de koper?

Ja na aankoop duh..

Nee hoor:
Citaat:
Voor aankoop hebben we gevraagd of hij makkelijk te laden was, belangrijk punt voor ons. Volgens eigenaar wel, we hebben zelf ook gezien dat hij idd rustig de trailer op en af ging.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

MyWishMax
Berichten: 25054
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:37

knollentuin schreef:
veerledec schreef:
Als het kan een ifor williams met voorklep lenen. En dan een tijdje vooruit afladen. Dat geeft veel rust en zo leren ze dat achteruit vliegen niet nodig is.


Zo heb ik het idd bij meerdere paarden eruit gekregen, de achteruit knop eraf


Ik heb een ifor maar de voorlader nooit gebruikt. De achteruit rennen knop heb ik gewoon met training uitgezet. Dat achteruit vliegen vindt ze nu ook niet meer nodig. Wel met professionele hulp en dat raad ik ts ook aan. Niet zelf door blijven gaan als het nu al niet lekker gaat. Er zijn verschillende redenen waarom een paard zo kan doen, daarop inspelen met training is wel handig.

De voorlader is bij ons meer voor nood als het echt niet anders kan. Maar had geen nut gehad bij dit paard, omdat de reden waarom ze het deed niets met achterwaarts te maken had. Ik weet namelijk niet waarom je mij gequote had in vorige berichtje? Foutje misschien?

B + 19 PR 217 / L1 + 24 PR 218 / L2 + 23 PR 212 / M1 + 28 PR 212,5 / M2 + 16 PR 227,5
[RIJ-ITP] Flow tijdens training


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 bezoekers