Paard verzekeren - Maandelijkse kosten - Ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Powerhouse
Berichten: 333
Geregistreerd: 14-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:16

Persoonlijk zal ik niet meer zo snel voor verzekeren gaan. Nu had ik niet zo’n hele dure verzekering, enkel bij dood en afkeuring werd er uitgekeerd. Ik betaalde 2 x +- 175 per jaar. (Weet het niet meer precies)
Het paard wat ik 9 jaar gehad heb, heeft meerdere blessures gehad. Uiteindelijk is ze afgekeurd en kon ik aanspraak maken op de verzekering. Echter werd het dan een enkeltje slacht met geen mogelijkheid terug te kopen om zelf te houden. Helaas, pindakaas voor mijn portemonnee; maar dat ging ik niet doen. :+ :+
De merrie was destijds 13 jaar oud, had predicaten en kwam uit een leuke stam. Ze had al 3 veulens gebracht en was, buiten de blessure om, in goede conditie en kon nog prima ingezet worden als fokmerrie. (Ze was ook het beste in haar Sas met een veulen aan haar voet hebben we gemerkt)
Zelf aanhouden en veulens blijven fokken was helaas geen optie wegens de leeftijd van mijn grootouders waar ze gestald stond.
Binnen no-time vond ik meerdere geïnteresseerden voor haar en heb haar uiteindelijk toch nog kunnen verkopen voor nagenoeg hetzelfde bedrag als wat de verzekering uit zou keren.
Achteraf gezien had ik beter de verzekeringskosten kunnen opsparen, want nu heb ik letterlijk geld weg gegooid :(

Tweede geval is de e-pony van mijn opa. Heeft hij +-16 jaar geleden voor een klein prijsje gekocht. Diertje is nu 28 jaar oud en staat nog steeds in de verzekering.. Hij heeft de prijs vd pony dus ook al betaald aan de verzekering in de afgelopen jaren. Hij wil haar nu niet uit de verzekering halen omdat de kans toch wel groter wordt dat ze een keer haar laatste adem uitademt.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 16:29

ikke schreef:
Gimme_Joy schreef:
Word een beetje boos op mensen die zeggen dat ze het zelf wel kunnen. Want dat is niet altijd (eigenlijk bijna nooit) het geval.

Verzekeren doe je datgene waarvan je de kosten niet kunt overzien en/of dragen.

Verbazingwekkend dat mensen zonder met hun ogen te knipperen 4 - 6k en meer voor een paard neertellen maar 3k voor een koliekoperatie is opeens "onbetaalbaar"?

Hoe doe je dat dan wanneer je je auto in de poeier rijdt en je acuut een nieuwe moet kopen, nog voordat de verzekering uitgekeerd heeft?
Gaat de dag erna je wasmachine stuk. En dan?

Je moet gewoon elke maand 500 euro opzij kunnen leggen. Kun je dat niet, kun je geen paard betalen.

Onzin? Nou, lees hier het bewijs in veelvoud: [VSW] Wat kost een paard nu daadwerkelijk?


Juist daarom verzeker ik mijn paard :D . Én heb ik een buffer. Dubbele zekerheid dus :j

Shiraie

Berichten: 99
Geregistreerd: 20-06-20
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-20 16:32

Gimme_Joy schreef:
Juist daarom verzeker ik mijn paard :D . Én heb ik een buffer. Dubbele zekerheid dus :j


Ik ga waarschijnlijk ook voor buffer + verzekering en dan ook nog een back up! :) Die zekerheid lijkt me toch wel fijn. :j

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 17:03

Powerhouse schreef:
Persoonlijk zal ik niet meer zo snel voor verzekeren gaan. Nu had ik niet zo’n hele dure verzekering, enkel bij dood en afkeuring werd er uitgekeerd. Ik betaalde 2 x +- 175 per jaar. (Weet het niet meer precies)
Het paard wat ik 9 jaar gehad heb, heeft meerdere blessures gehad. Uiteindelijk is ze afgekeurd en kon ik aanspraak maken op de verzekering. Echter werd het dan een enkeltje slacht met geen mogelijkheid terug te kopen om zelf te houden. Helaas, pindakaas voor mijn portemonnee; maar dat ging ik niet doen. :+ :+
De merrie was destijds 13 jaar oud, had predicaten en kwam uit een leuke stam. Ze had al 3 veulens gebracht en was, buiten de blessure om, in goede conditie en kon nog prima ingezet worden als fokmerrie. (Ze was ook het beste in haar Sas met een veulen aan haar voet hebben we gemerkt)
Zelf aanhouden en veulens blijven fokken was helaas geen optie wegens de leeftijd van mijn grootouders waar ze gestald stond.
Binnen no-time vond ik meerdere geïnteresseerden voor haar en heb haar uiteindelijk toch nog kunnen verkopen voor nagenoeg hetzelfde bedrag als wat de verzekering uit zou keren.
Achteraf gezien had ik beter de verzekeringskosten kunnen opsparen, want nu heb ik letterlijk geld weg gegooid :(


Ik vind dit een raar verhaal. Je krijgt altijd 3 keuzes. Je krijgt het meeste uitgekeerd als je je paard laat ophalen voor slacht. Je krijgt wat minder uitbetaald als je zelf het paard in laat slapen, plus de kosten voor inslapen en ophalen komen daar nog bij. Je krijgt nog wat minder uitbetaald, als je het dier wil laten leven. Hier zitten voorwaarden aan, zoals niet verkopen en niet uitbrengen in de sport. Als je je daar niet in kunt vinden, dan krijg je inderdaad niks uitbetaald.

Powerhouse
Berichten: 333
Geregistreerd: 14-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 18:36

[/quote]

Ik vind dit een raar verhaal. Je krijgt altijd 3 keuzes. Je krijgt het meeste uitgekeerd als je je paard laat ophalen voor slacht. Je krijgt wat minder uitbetaald als je zelf het paard in laat slapen, plus de kosten voor inslapen en ophalen komen daar nog bij. Je krijgt nog wat minder uitbetaald, als je het dier wil laten leven. Hier zitten voorwaarden aan, zoals niet verkopen en niet uitbrengen in de sport. Als je je daar niet in kunt vinden, dan krijg je inderdaad niks uitbetaald.[/quote]


Ik had inderdaad wat genuanceerder kunnen zijn. Na informeren kreeg ik 2 opties; in laten slapen of slacht. ‘Terug kopen’ en laten leven deed de desbetreffende verzekeraar niet meer, hun ervaring was dat daar veel mee gesjoemeld werd en moeilijk controleerbaar.
Aangezien ik mij inderdaad niet kon vinden in de opties in laten slapen of slacht, koos ik in mijn ogen voor de beste optie voor de merrie.

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 20:14

Shiraie schreef:
Gimme_Joy schreef:
Juist daarom verzeker ik mijn paard :D . Én heb ik een buffer. Dubbele zekerheid dus :j


Ik ga waarschijnlijk ook voor buffer + verzekering en dan ook nog een back up! :) Die zekerheid lijkt me toch wel fijn. :j

Reken dan eerst even voor jezelf heel goed uit wat een rekening van 1000 euro je kost (lees de voorwaarden heel goed door!) en hoeveel premie voor dat deel dan betaald. Binnen drie a vier jaar heb je meer premie betaald dan de verzekeraar ooit uit zal keren.

Dan weet je tenminste waar je wel en niet voor betaald.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Paard verzekeren - Maandelijkse kosten - Ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 20:19

Ik hoop dat je inderdaad iets meer research doet dan je beslissing baseren op deze ervaringen. Voor hetzelfde geld heb ik gewoon keihard een verzekering en zit ik hier maar wat voor me door te liegen. Of werkt er hier iemand voor een paardenverzekering.
Zorg dat je 'beslagener' op het ijs komt dan 'ja, maar Gini op bokt.nl zei dat...' ;)

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 20:36

Ja doen hoor. Ook verzekeringen vergelijken. En goed de polis lezen. Zo kan mijn verzekering het recht behouden de polis te wijzigen als daar reden toe is. Dat was in mijn geval redelijk en verklaarbaar, maar dat is toch wel fijn om van tevoren te weten ;)

ikke

Berichten: 37543
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-20 20:51

Gimme_Joy schreef:
Ja doen hoor. Ook verzekeringen vergelijken. En goed de polis lezen. Zo kan mijn verzekering het recht behouden de polis te wijzigen als daar reden toe is. Dat was in mijn geval redelijk en verklaarbaar, maar dat is toch wel fijn om van tevoren te weten ;)

Maar bijvoorbeeld ook vanaf welke leeftijd ze het verzekerde bedrag gaan verlagen. Doen ze dat? De meesten wel. Vanaf welke leeftijd? Dat verschilt een beetje.
Op welke leeftijd wordt de ziektekostenverzekering geschrapt? Doen ze allemaal.
Op welke leeftijd wordt je paard eruit gegooid? Doen ze ook allemaal, de ene wat eerder dan de ander.

En je eerste vraag moet al zijn: tot welke leeftijd wordt het paard geaccepteerd en wat moet ik er allemaal voor doen om geaccepteerd te worden.

Paardenverzekeraars zijn geen filantropische instellingen voor arme paardenmeisjes, ze willen gewoon winst maken en als er te veel uitgekeerd moet worden, gaan de premies omhoog. Zo simpel werkt het.

Waar je 25 jaar geleden nog zo'n 15 - 18% premie betaalde (van de verzekerde waarde) werd dat 15 jaar geleden al ruim 20% en ik zie al enige tijd premies voorbij komen die de 25% gepasseerd zijn. Lees: in vier jaar tijd heb je het verzekerde bedrag aan premies betaald!