Wat leer je bij BE-rijlessen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Muiz
Moderator Algemeen2
No worries, be happy!

Berichten: 8303
Geregistreerd: 21-12-12
Woonplaats: Wijk bij Duurstede

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 08:25

Anne_GTI schreef:
Overigens vind ik het echt idioot dat ik wel met een harmonicabus van 18 meter overal op pad mag maar niet met een dikke auto met tweepaards trailer. Dat is nog steeds een fractie van de plek op de weg tov de bus en bijzondere verrichtingen met een harmonicabus zijn een stuk gecompliceerder.


Tja, er zitten wel wat andere regels aan zo'n 18 meter. Officieel mag je namelijk niet eens achteruit rijden omdat er een beveiliging op zit tegen het scharen, zit dat eenmaal vast dan kun je een monteur laten komen. Is niet aan te raden :+
Plus dat een gelede bus makkelijker stuurt dan een verlengde 15 meter. De draaicirkel van je eerste helft is veel korter dan normaal en die achterkant volgt toch wel.

Ik heb zelf BE in een tweedaagse cursus gedaan. Ik vond het heel fijn om tussen die twee dagen nog even zelf te kunnen oefenen op een industrie terrein in alle rust.
Om terug te komen op je vraag TS, ja ik denk wel dat je met de juiste rijschool nog veel leert. Mijn rijschoolhouder had zelf ook paarden en heeft me daar ook echt op voorbereid met verschillende tips en tricks plus dat je weer even anders leert kijken vanwege de uitzwaai van de aanhanger.

En de meerwaarde van BE vind ik echt dat je gewoon een zwaardere auto mag pakken en er alles achter mag prakken zolang je maar niet over je trek gewicht heen gaat. Meer gewicht in je auto mogen hebben voelt toch wel veel veiliger.

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:06

Als je een lange dag in de auto niet trekt is het verstandig gewoon een paar losse lessen te nemen.

Ik weet niet meer of ik het in een pakket had of gewoon los en wanner het okay was ik examen heb gedaan.
Mijn lessen duurde 2 uur. Mijn eerste instructeur was een beetje een 'dril sergeant'. Ik stond op het punt om te switchen maar toen raakte hij in de ziektewet en kreeg ik een ander. Die was zo relaxed en nam ook echt de tijd dat ik na 3 lessen bij hem examen deed en geslaagd was.

Dit is al 15 jaar geleden ong. Daarna kan ik de keren met trailer rijden op 2 handen tellen. Dat is wel een beetje jammer.

vaaleriee

Berichten: 2744
Geregistreerd: 17-04-06
Woonplaats: Omgeving Breda

Re: Wat leer je bij BE-rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:15

Tja, wat leer je ervan. Ik denk veel als je nog nooit met een combinatie hebt gereden.

Ik reed al een jaar of twee met een B combinatie. Ik heb eigenlijk geen nieuwe dingen geleerd tijdens de dagcursus voor BE. Ik vind het nu vooral makkelijk dat ik met onze zwaardere auto ook met de trailer erachter mag rijden en daar niet bij hoef na te denken.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:24

Hutcherson schreef:
Ja ik wilde altijd al mn BE halen vanwege de veiligheid en mogelijkheid om alles te rijden. Heb n hekel aan die paarden meiden die dan hun vader/moeder/vriend moeten m laten rijden want dat kunnen ze niet. Dat wil ik dus zelf kunnen.


ja dat is echt zo tuttig.... en slaat ook nergens op.
Vrouwen kunnen net zo goed achteruit met een aanhanger als mannen, gewoon een kwestie van oefenen.

Het leukst is altijd als mannen staan te hannesen en ze dan lekker laten aanmodderen en dan aanbieden 'zal ik het even doen'. Mijn super stoere buurman belt tegenwoordig aan of ik zijn busje met aanhanger achteruit z'n erf op wil rijden _O- nadat ie zelf de brievenbus omver gereden had.

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Wat leer je bij BE-rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 09:42

Ik ben vooral heel blij dat ik zo alles erachter kan hangen zonder te kijken of het mag (buiten t trekgewicht dan he). Ik had nog nooit met zo'n bak erachter gereden dus vind het fijn dat ik weet waar ik op moet letten. Zeker met een paard achterin. Ben wel 2x gezakt, dus heeft me klauwen met geld gekost, maar vandeweek voor het eerst zelf op pad (heb m al ruim een half jaar nu, tussendoor niet met aanhanger gereden) maar mn bochtjes lukte perfect, dus ja t is me wel waard geweest die lessen en dat papiertje.
Morgen met paard naar de kliniek, dus hij komt wel van pas! Toch fijn als je dan een geschikte auto voor de deur hebt staan en zelf je papiertje hebt. Scheelt een hoop geregel!

November108

Berichten: 1311
Geregistreerd: 09-05-14
Woonplaats: Midden van het land

Re: Wat leer je bij BE-rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 10:46

Heb even teruggekeken, ik had een pakket met 5 uur rijles en het examen. Was voor de rijschool prima om de week voor het examen 3 uur te doen en 2 uur voor het examen zelf. Vond het zelf een ontzettend voordeel dat ik eigenlijk alle verrichtingen al kon (beide kanten bocht achteruit etc). Daardoor was de 5 uur voor mij echt meer dan voldoende, maar hebben we goed aandacht kunnen besteden aan de punten waar examinator op let.

Voor mensen die geen of weinig ervaring hebben raadde hij wel de 10-uurs cursus aan.

Marg
Berichten: 1131
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Randstad

Re: Wat leer je bij BE-rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:35

KIJKEN!
Ik kon al rijden met de aanhanger, maar het kijken, anticiperen etc is toch weer even aangescherpt. Ik rij nooit in de stad en juist daar maak je fouten omdat fietsers aan de rechterkant naast je aanhanger doorpiepen. Als je daar niet op bedacht bent, kunnen er nare dingen gebeuren. Het kijken is toch wel anders met een trailer/aanhanger.

In 1 keer geslaagd trouwens, maar wel al een aantal jaren ervaring rijden met B rijbewijs.

Jessix

Berichten: 16434
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 11:55

Polly schreef:
Jessix schreef:
Ik vind een dag ook te heftig. Lukt ook niet met m’n rug denk ik. Zou liever verspreiden over een paar dagen maar het zijn vaak pakketten, één dag of verdeeld over twee dagen. Ben ben dat zelf een dagdeel te lang is en ik dan niet meer fit ben voor het examen.


Het aantal uren in een dagcursus of tweedaagse zijn als het goed is niet gelijk.
Ze adverteren daarmee zodat je kan zien dat het in 1 dag kan maar in overleg is vaak een hoop mogelijk. Maar hou ook rekening met een aanrijtijd naar het examengebied beetje zonde als dat bv 20 min is, als je dan een uur wil lessen ben je al 40min kwijt aan heen en weren..

Ah goed om te weten! :) Een paar uurtjes les is voor mij wel te doen. Ik zou het liefst mijn examen los trekken van de lessen, zodat ik fit op het examen aan kom. Uurtje les inclusief aanrijtijd voor het examen zou voor mij prima zijn. En dan op andere dagen daarvoor al gewoon de lessen hebben gehad.

Ik heb schade in mijn rug, dus dat speelt na een uur zitten in eenzelfde houding al behoorlijk op, vandaar... :) Maar goed om te weten dat zoiets wellicht wel mogelijk is in overleg.

Vientje

Berichten: 4937
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Wildervank

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:04

Ik lees even mee, half augustus staat mijn BE-examen gepland *D Officieel had ik een halve-dag pakket (besloten na de intake), maar omdat ik in de ochtend afrij heb ik in de weken voor het examen 2x 2 uur les en dan nog een les voor het examen aan. Lijkt me prima :)

Bij de intake werd er bij mij vooral aandacht besteed aan het gevoel voor de afstanden bij de bijzondere verrichtingen (bochten achteruit m.n.). Papieren lespakket wat ik ontvangen heb bevat vooral veel theorie over gewichten, juiste manier van kijken, en aan-/afkoppelen. :)

xrobbiee

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-12-14
Woonplaats: Noord Holland

Re: Wat leer je bij BE-rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:24

Even een vraagje voor de mensen die het rijbewijs al hebben, ik heb nu sinds januari mijn gewone rijbewijs maar ik zou graag met de trailer willen rijden. Ik heb een 2 paarden trailer dus heb echt BE rijbewijs nodig om daar mee te rijden. Nu ben ik zo afhankelijk van mijn vader om te rijden en zou het graag zelf willen. Is het verstandig om binnenkort te gaan lessen voor mijn BE of is het handiger om eerst wat meer ervaring op te doen met alleen de auto zonder aanhanger?

Moonlight17
Berichten: 2344
Geregistreerd: 16-06-09
Woonplaats: Venray

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:27

Afgelopen dinsdag mijn examen gedaan.
Zeer chille instructeur. Heb een testles genomen om te kijken hoeveel les ik nog nodig had. Daarna een halve dag gelest en bijna een hele dag en dan examen erachter aan. Wel al een klein beetje met aanhanger thuis lopen klooien.

Ondanks dat ik meer les heb genomen, wist ik hierdoor wel zeker dat ik zou slagen. Examinator had zelfs geen opmerkingen voor me.

Les had ik zonder mondkapje. Examen moest ik wel doen met het mondkapje op in de auto. Buiten bij het af en aankoppelen hoefde het niet. Gewichten heb ik niks over hoeven leren. Alleen de controle punten waren de theorie eigenlijk.

Freyr
Berichten: 692
Geregistreerd: 20-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 12:50

xrobbiee schreef:
Even een vraagje voor de mensen die het rijbewijs al hebben, ik heb nu sinds januari mijn gewone rijbewijs maar ik zou graag met de trailer willen rijden. Ik heb een 2 paarden trailer dus heb echt BE rijbewijs nodig om daar mee te rijden. Nu ben ik zo afhankelijk van mijn vader om te rijden en zou het graag zelf willen. Is het verstandig om binnenkort te gaan lessen voor mijn BE of is het handiger om eerst wat meer ervaring op te doen met alleen de auto zonder aanhanger?


Ik heb 11 maanden na mijn B-examen mijn BE gehaald. Beide examens waren in hetzelfde examengebied, wat ik ontzettend fijn vond. Voor mijn B-rijbewijs heb ik namelijk alle hoeken en gaten van het gebied wel gezien en wist ik all trucjes van het CBR nog. Ook het spiegelen op de CBR manier om het zo maar even te zeggen zat er nog goed in. Hoe langer je zelf rijdt, hoe meer je toch op je eigen manier gaat spiegelen merk ik. Oftewel, mij is het wel bevallen! Zeker ook omdat ik bij mijn B rijbewijs echt heel erg goed les heb gehad, waar ik echt wel profijt van heb gehad bij mijn BE.

Overigens; Ik reed dagelijks in de spits naar Amsterdam bijna al die tijd, dus had in dat opzichte behoorlijk wat ervaring opgedaan.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:32

xrobbiee schreef:
Even een vraagje voor de mensen die het rijbewijs al hebben, ik heb nu sinds januari mijn gewone rijbewijs maar ik zou graag met de trailer willen rijden. Ik heb een 2 paarden trailer dus heb echt BE rijbewijs nodig om daar mee te rijden. Nu ben ik zo afhankelijk van mijn vader om te rijden en zou het graag zelf willen. Is het verstandig om binnenkort te gaan lessen voor mijn BE of is het handiger om eerst wat meer ervaring op te doen met alleen de auto zonder aanhanger?


Ik heb mijn rijbewijs in november 1979 gehaald (en kreeg E dus kado). In juni 1980 reed ik met paardentrailer achter de auto naar de Zeeuwse paardendagen voor een keuring.
Oftewel, ik zou het gewoon doen.
Grote voordeel: je bent nog niet vergeten hoe je 'netjes' moet rijden, dus je zult in ieder geval geen slordigheidsfouten maken die er bij iemand die al 10 jaar rijdt ongetwijfeld ingeslopen zijn.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Re: Wat leer je bij BE-rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 16:42

Ik heb hem 2 weken geleden gehaald en heb er echt wel fijne dingen geleerd!
Ik heb veel met m'n pa geoefend, maar een instructeur legt alles toch net even wat beter/handiger uit waardoor er nu toch net een paar dingen wat sneller en makkelijker gaan :)
Onze combinatie mocht ik ook zonder E rijden, maar ik vind het gewoon fijn hem te hebben. Hoef je (bijna) nergens meer op te letten :)

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Wat leer je bij BE-rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:22

Ik heb nu wel dat mn instructeur t heel handig had uitgelegd, maar wel tegenovergesteld hoe de halve wereld het doet (sturen naar de kant waar die afwijkt) Dus als nu iemand zegt, hij moet daar heen, dan ben ik in de war haha.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:24

Laura_ schreef:
Ik heb nu wel dat mn instructeur t heel handig had uitgelegd, maar wel tegenovergesteld hoe de halve wereld het doet (sturen naar de kant waar die afwijkt) Dus als nu iemand zegt, hij moet daar heen, dan ben ik in de war haha.


Hahaha nee dat is hoe iedereen het doet alleen vet krom gezegd, dat probleem had ik dus ook _O- Mij was geleerd 'tegen je aanhanger in sturen' en 'de onderkant van je stuur moet wijzen naar waar je je aanhanger heen wilt hebben', alleen de stuurbeweging zelf komt op hetzelfde neer :') Tis net vanaf welke kant je het bekijkt

Laura_
Berichten: 5382
Geregistreerd: 01-04-06

Re: Wat leer je bij BE-rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 17:33

Ja het is hetzelfde inderdaad, maar als het dan net andersom wordt gezegd, ben ik al in de war haha

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:18

Ibbel schreef:
Ik heb mijn rijbewijs in november 1979 gehaald (en kreeg E dus kado). In juni 1980 reed ik met paardentrailer achter de auto naar de Zeeuwse paardendagen voor een keuring.
Oftewel, ik zou het gewoon doen.
Grote voordeel: je bent nog niet vergeten hoe je 'netjes' moet rijden, dus je zult in ieder geval geen slordigheidsfouten maken die er bij iemand die al 10 jaar rijdt ongetwijfeld ingeslopen zijn.

Ik denk niet dat ik nu zo glansrijk door m'n B zou komen als ik in 1984 deed; ja, nog net met E erbij :D

Maar zoals gezegd, de belangrijkste reden is dat je van het gezeik af bent.

Hoe moeilijk het is weet ik dus niet; C-E was in ieder geval niet zo moeilijk maar hoe groter de combi hoe simpel te rijden.

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wat leer je bij BE-rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:22

Ik zou vermoedelijk nu ook glorieus zakken voor zowel B als E :))

Ladygiroc

Berichten: 5077
Geregistreerd: 08-02-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 18:43

Ik heb 6 jaar na m'n B m'n E gehaald en weet nog dat ik tijdens de lessen continue werd gewezen op het '2 handen aan het stuur' en 'haal je hand van de versnellingspook' :+

Als de rijbewijzen niet zo duur waren had ik ze allemaal wille hebben, soort van volle kaart :D

Anne_GTI

Berichten: 18201
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: Wat leer je bij BE-rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:25

Volle kaart kan niet... tenzij je in Frankrijk nog een apart rijbewijs haalt.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:34

Anne_GTI schreef:
Volle kaart kan niet... tenzij je in Frankrijk nog een apart rijbewijs haalt.

Er zijn in NL ook niet zoveel mensen die een F-rijbewijs hebben.....

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Wat leer je bij BE-rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 20:48

Wat is een F rijbewijs?

Ibbel

Berichten: 49131
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Wat leer je bij BE-rijlessen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:18

At a guess zou ik zeggen: militair/tanks. En aangezien we geen tanks meer hebben in NL...

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-20 21:27

Rijbewijs F haal je in het leger en kan ook alleen daar dacht ik. Betekend dat je met een tank mag rijden :D

Maar die staat toch niet standaard als categorie op je rijbewijs? Dus dan zou je alsnog een volle kaart kunnen halen bij wijze van spreken :)