Hoe zet jij je trailer op slot en hoe vergeet je het niet?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Hoe zet jij je trailer op slot en hoe vergeet je het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 17:40

Ik heb een keurig slot voor mijn trailer namelijk deze
Afbeelding

bevalt ook prima, maar...

Vanwege veiligheid (bv niet snel los kunnen maken in nood) rij ik het liefst zonder slot,
alleen krijg ik echt de kriebels dat ik mijn trailer een keer vergeet op slot te zetten tijdens een buitenrit of op wedstrijd en ben ik bang dat mijn trailer dan gestolen wordt.
Hij is nog vrij nieuw dus een best prijskaartje ook!

Nu kan ik wel denken 'gewoon niet vergeten', maar ik ben ook maar een mens en dan zul je net zien dat je een keer met je gedachten ergens anders bent en het toch vergeet.

Nu rij ik dus wel met het slot op kleine stukken.

Iemand tips?

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Hoe zet jij je trailer op slot en hoe vergeet je het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:41

In welke situatie zou je je trailer snel los willen maken?

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-20 17:44

pol013 schreef:
In welke situatie zou je je trailer snel los willen maken?

brand of en ongeluk, maar ja dan is het drama toch al compleet zullen we maar zeggen...

KittyDylan

Berichten: 8884
Geregistreerd: 08-09-13
Woonplaats: Kessel (LB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:44

Briefje in de auto/trailer hangen? Zo'n post-it note met 'trailer afsluiten' oid. Of het slot zo ergens neerleggen dat je het niet kán vergeten?

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Hoe zet jij je trailer op slot en hoe vergeet je het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:48

Ik leg het slot achterin de auto, tussen mn zadel en andere spullen. Dan kom ik ‘m gelijk tegen als ik op bestemming de achterklep opentrek en doe ik gelijk het slot erop.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:48

Wij hebben gewoon zo een tas model die je er overheen zet. Die zie je dus als je gaat aankoppelen en we leggen hem in de achterbak.
Bij zo eentje die jij hebt, zou ik het ook vergeten............Misschien als je het echt elke dag doet en zorgt dat het in je ritme komt met aan en afkoppelen.........Maar anders is het bij zo eentje gewoon pech dat je het niet ziet denk ik. Briefjes of strikjes etc ga je ook vergeten.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:53

Ik rijd nooit met slot op de trailer, dat is gewoon gevaarlijk. Niet vanwege niet snel los kunnen maken, maar de trailer kan niet los van de auto komen. Als de trailer kantelt gaat je auto mee, en omgekeerd.

Als je niet vergeet je auto op slot te zetten, snap ik niet dat je zou kunnen vergeten je trailer op slot te zetten.
Als je niet vergeet je paard op te zadelen, snap ik niet dat je zou kunnen vergeten je trailer op slot te doen.
Als je niet vergeet je cap op te zetten, snap ik niet dat je zou kunnen vergeten je trailer op slot te doen.

Kwestie van inbouwen in je routine, of dat nou bij het auto op slot doen, paard opzadelen of cap opdoen is :D

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-20 17:56

Ik heb zoiets er op zitten.
https://www.dewitschijndel.nl/al-ko-saf ... i9EALw_wcB

Rij er ook altijd gewoon mee. Het staat ook gewoon in de omschrijving dat dat kan.

Trailer af koppelen in een noodgeval (zoals je zegt brand of ongeluk) schat ik zelf niet echt in als een heel reëel scenario. Dan zie ik mezelf eerder het paard uit de trailer vissen dan de trailer gaan afkoppelen met het paard er nog in.

manzano

Berichten: 23925
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Hoe zet jij je trailer op slot en hoe vergeet je het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:08

Slot op een plek leggen waar je hem zeker tegen komt voor je gaat rijden. Bijv in je cap ofzo. Dan is het lastig om te vergeten.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Re: Hoe zet jij je trailer op slot en hoe vergeet je het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:12

Ik heb hetzelfde slot en ik rijd er ook niet mee op slot. Ik vind het een eng idee, geen idee of dat terecht is.
Wat ik doe, is een geeltje op mijn dashboard plakken :-) Of, heel handig als je er 1 hebt :D : mijn dochter 3x vantevoren instrueren dat ze mij er aan moet helpen herinneren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 09:14

Rosje8 schreef:
pol013 schreef:
In welke situatie zou je je trailer snel los willen maken?

brand of en ongeluk, maar ja dan is het drama toch al compleet zullen we maar zeggen...


Dan denk je er echt niet aan om je trailer snel van het slot te halen, maar zo snel mogelijk alles wat leeft in veiligheid te brengen.

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 14:13

Ibbel schreef:
Ik rijd nooit met slot op de trailer, dat is gewoon gevaarlijk. Niet vanwege niet snel los kunnen maken, maar de trailer kan niet los van de auto komen. Als de trailer kantelt gaat je auto mee, en omgekeerd.


Een aanhanger mag nooit los komen van de trekhaak. Dus de door jouw genoemde redenatie gaat niet op.
Kijk maar eens hoe vaak in de zomervakantie caravans op hun kant gaan, de auto komt dan met de achterwielen van de grond te hangen.

SunnyHorse
Berichten: 1249
Geregistreerd: 26-10-17
Woonplaats: Omgeving Donkerbroek

Re: Hoe zet jij je trailer op slot en hoe vergeet je het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 14:20

Je wil liever al dat soort enge dingen niet nee, maar het toch gevaarlijker om met slot te rijden.
Slot wat ik heb, staat dit expliciet beschreven dat het niet mag. Bij een ongeval moet de trailer los kunnen komen van de auto.

Ik neem het slot mee en leg het idd ook in de cap op de heenweg. Heb een hele grote sleutelhanger aan de sleutel die ik vervolgens duidelijk in het zicht in mijn kofferbak leg waardoor ik het niet vergeet als we weer gaan.

Gimmick11

Berichten: 1098
Geregistreerd: 29-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 14:22

Rosje8 schreef:
pol013 schreef:
In welke situatie zou je je trailer snel los willen maken?

brand of en ongeluk, maar ja dan is het drama toch al compleet zullen we maar zeggen...

En hoe wil je hem dan “snel” los maken???
Je hebt het slot er veel sneller af dan dat je het wiel naar beneden hebt.
Ik rij dus ook altijd met slot er op.

manzano

Berichten: 23925
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Hoe zet jij je trailer op slot en hoe vergeet je het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 14:27

Slot eraf halen is toch hoe dan ook een extra handeling in geval van nood? Denk dat het daar om gaat in bovenstaande berichten?
Geen idee hoor, rij nooit met slot erop verder.

Brainless

Berichten: 29733
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 14:27

Je mag er mee rijden (sowieso in Nederland) maar hulpdiensten hebben het liever niet.
Zij kunnen zonder slot makkelijker en veel sneller de trailer/caravan enz ontkoppelen bij een calamiteit/ongeval.

Brainless

Berichten: 29733
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 14:28

Gimmick11 schreef:
[
En hoe wil je hem dan “snel” los maken???
Je hebt het slot er veel sneller af dan dat je het wiel naar beneden hebt.
Ik rij dus ook altijd met slot er op.

Dan moet er niks met jou zijn.. en de sleutel vindbaar enz... dat kost soms kostbare tijd.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 00:07

SunnyHorse schreef:
Je wil liever al dat soort enge dingen niet nee, maar het toch gevaarlijker om met slot te rijden.
Slot wat ik heb, staat dit expliciet beschreven dat het niet mag. Bij een ongeval moet de trailer los kunnen komen van de auto.

Ik neem het slot mee en leg het idd ook in de cap op de heenweg. Heb een hele grote sleutelhanger aan de sleutel die ik vervolgens duidelijk in het zicht in mijn kofferbak leg waardoor ik het niet vergeet als we weer gaan.


Dat staat dan op jouw slot, maar er zijn meerdere soorten sloten en bij een aantal staat erop; je kan ermee rijden. Daar zit gewoon verschil in.

Wij hebben zo een tas, dus kunnen er niet mee rijden. Maar heb weleens een trailer geleend en zij deed de trailer op slot aan onze auto en zo moesten we hem ook terugbrengen. Kregen geen sleutel mee. Toen allang blij dat we een trailer konden lenen, maar zonder sleutel natuurlijk wel super onhandig. Ik snap alleen wel waar het vandaan komt.

Wat betreft ongelukken; die zijn niet in te schatten. Elk ongeluk is anders, dus daar valt echt niks over te zeggen.

KimD

Berichten: 20416
Geregistreerd: 02-01-10
Woonplaats: Vijlen

Re: Hoe zet jij je trailer op slot en hoe vergeet je het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 07:33

Een alarm zetten op je telefoon / horloge zodat je een melding krijgt als je op de plek van bestemming komt.

Rosje8
Berichten: 292
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-20 10:30

Bedankt voor het meedenken alleemaal!

Het wel of niet rijden met slot zal voor iedereen een andere overweging zijn, prima toch.

Een geeltje is inderdaad ook een goed idee, maar ik vind het slot in mijn cap leggen ook echt een goede!
Dan vergeet ik hem inderdaad zeker niet :D

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 10:56

pol013 schreef:
Ik heb zoiets er op zitten.
https://www.dewitschijndel.nl/al-ko-saf ... i9EALw_wcB

Rij er ook altijd gewoon mee. Het staat ook gewoon in de omschrijving dat dat kan.

Trailer af koppelen in een noodgeval (zoals je zegt brand of ongeluk) schat ik zelf niet echt in als een heel reëel scenario. Dan zie ik mezelf eerder het paard uit de trailer vissen dan de trailer gaan afkoppelen met het paard er nog in.

Zo iets hebben wij ook en die blijft hier ook zitten.
En zodoende vergeten we heb ook niet :)

frankiej
Berichten: 4145
Geregistreerd: 02-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 14:54

SunnyHorse schreef:
Je wil liever al dat soort enge dingen niet nee, maar het toch gevaarlijker om met slot te rijden.
Slot wat ik heb, staat dit expliciet beschreven dat het niet mag. Bij een ongeval moet de trailer los kunnen komen van de auto. ....

en dan als een ongeleid projectiel zijn eigen leven gaan leiden?? Een ahw mág nooit los kunnen komen, tenzij er natuurlijk zoveel krachten op komen dat er wat breekt zoals bijv. de dissel of wat dan ook.

Ibbel

Berichten: 49129
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:37

frankiej schreef:
Een aanhanger mag nooit los komen van de trekhaak. Dus de door jouw genoemde redenatie gaat niet op.
Kijk maar eens hoe vaak in de zomervakantie caravans op hun kant gaan, de auto komt dan met de achterwielen van de grond te hangen.


En waarom zit er dan een losbreekreminrichting op je trailer? Juist om, als je trailer loskomt, het ding op de rem te trekken. En reken maar dat trailers en caravans loskomen, en dat is maar goed ook.

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Re: Hoe zet jij je trailer op slot en hoe vergeet je het niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:55

Even, rijden met slot erop? Ik wist niet eens dat dat kon... Ik zet hem altijd op slot als ik weg ga ergens, gewoon zo'n slot dat je er overheen doet

bliksemflits
Berichten: 1632
Geregistreerd: 04-11-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-20 15:56

frankiej schreef:
SunnyHorse schreef:
Je wil liever al dat soort enge dingen niet nee, maar het toch gevaarlijker om met slot te rijden.
Slot wat ik heb, staat dit expliciet beschreven dat het niet mag. Bij een ongeval moet de trailer los kunnen komen van de auto. ....

en dan als een ongeleid projectiel zijn eigen leven gaan leiden?? Een ahw mág nooit los kunnen komen, tenzij er natuurlijk zoveel krachten op komen dat er wat breekt zoals bijv. de dissel of wat dan ook.

Als het goed is is een trailer geremd, deze zal dus niet als ongeleid projectiel een eigen leven gaan leiden...