Zouden jullie eens mee willen kijken?!? (Veewagen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 08:02

wortel115 schreef:
Ik heb het hele topic meegelezen en zie veel over problemen met het laadvermogen van de kleine vrachtwagens. Is een twee paards trailer geen optie voor je?


Nee helaas niet. Ik heb bewust de keuze gemaakt om voor een veewagen te gaan.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 09:27

ikke schreef:
Annet73 schreef:
Klopt ik ben bereid om mijn c- rijbewijs te halen. Maar mocht ik de spreekwoordelijke speld in de hooiberg vinden en een fijne wagen die met b- rijbewijs gereden mag worden vinden dan sla ik dat niet af.
Merendeels zal er slechts één paard op staan, de e-pony. Maar we zijn wel echt op zoek naar een 2-paards omdat het andere paard ook mee zou moeten kunnen.

Sorry voor het negatieve bericht maar die spelt bestaat niet.

Het enige dat soort van ongeveer in de buurt komt is een golfplatenbus oftewel een Citroen HY maar of je daar heden ten dage nog mee moet willen rijden met paarden, moet je je afvragen.

Ga ik nog een droom verpletteren: Heel veel C1 vrachtwagens hebben hetzelfde probleem als de B-rijbewijs gebakjes. Ben daar heel alert op! Ze zijn er wel die een fatsoenlijk laadvermogen hebben, maar ik ben er ook te veel tegen gekomen die nauwelijks meer mochten hebben dan die B-rijbewijs-gebakjes.

Hanteer voor een vrachtwagen de vuistregel dat een paard, z'n mens en alle zooi 1000kg weegt. Zeker in een vrachtwagen heb je zoveel plek dat je veel meer mee gaat zeulen. Geen gevuld hooinet maar gelijk een heel pak hooi (of twee) en geen jerrycan water maar gelijk een hele tank. Oh, enne een pomp met afspuitinrichting is ook wel handig en warm water is toch ook wel comfortabel......

Suzanne F. schreef:
Anemone?
De boer?
Roelofsen?

Misschien kan je je titel even aanpassen want dit is niet duidelijk waar het over gaat.

Als je jeuk van je centen hebt, zijn dat de toko's om het achter te laten.
Wil je iets fatsoenlijks voor normaal geld, zijn er betere plekken, zoals truckscout24.nl , trucks.nl en Marktplaats.

https://www.trucks.nl/tweedehands-scani ... 6255420-vd }>
https://www.trucks.nl/tweedehands-iveco ... 5203537-vd
https://www.trucks.nl/tweedehands-merce ... 4982436-vd
https://www.truckscout24.nl/voertuiggeg ... 19538821/1 let op gewichten bij dit type.
https://www.truckscout24.nl/voertuiggeg ... 19533203/1 laten staan, zo lek als een mandje!
https://www.truckscout24.nl/voertuiggeg ... 19456635/1 tikkie groot

https://www.truckscout24.nl/voertuiggeg ... 19227127/1 Spelt gevonden!!!

https://www.truckscout24.nl/voertuiggeg ... 19140168/1 er zijn niet zoveel Mercedessen met genoeg power....
https://www.truckscout24.nl/voertuiggeg ... 19565055/1 eerst wegen, dan verder praten. Indien goed, koopje!!
https://www.truckscout24.nl/voertuiggeg ... 19556950/1 compleet met stal erbij!

https://www.truckscout24.nl/voertuiggeg ... 18988386/1 Tweede spelt ook gevonden!!


Heb ze allemaal bekeken maar vind ze stuk voor stuk veel te groot. Ik zoek echt meer iets in de volgende trend qua type (waarbij ik nu niet op het laadvermogen heb gelet, puur qua type);
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 09:32

Ik denk dat je dan al sneller aan zelfbouw gaat zitten.
Als ik me niet vergis zijn deze types ook gewoon de grote bestelwagens (zoals die iveco daily) en die zitten vaak ergens op een mtm van 5.7 ton geloof ik (als je meer wil zit je al in de "echte" vrachtwagens.)
Je kan op zoek naar een dergelijke bestelwagen op het zwaardere chassis en dan laten ombouwen naar paardenvrachtwagen.

Edit: zoiets bv, maar op de 5.7 ton (of 5.2 of 5.5, afhankelijk vh type).
https://www.2dehands.be/a/auto-s/bestel ... ousPage=lr

Deze heeft 930 laadvermogen op 3500 kilo, dus de zwaardere versie zou je bijna 3 ton laadvermogen hebben, als je 2 ton rekent voor de paarden kan je 1000 kilo investeren in de inrichting. Wel zoeken achter de zwaarste motorische versie.

Als het budget er is voor een nieuwe kan je misschien nog simpeler zoiets nemen:
https://www.iveco.com/netherlands/produ ... abine.aspx
maar dan zonder de laadbak, enkel het chassis zeg maar, en bij bv IFOR een laadbak voor paarden laten opplaatsen. Als je heel specifiek wil doen en die ook voor andere doeleinden gebruiken kan je zelfs een optreksysteem nemen zodat je de paardenbak kan afzetten en een gewone bak kan optrekken voor gewone werkdoeleinden ...

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:02

Annet73 schreef:
Heb ze allemaal bekeken maar vind ze stuk voor stuk veel te groot. Ik zoek echt meer iets in de volgende trend qua type (waarbij ik nu niet op het laadvermogen heb gelet, puur qua type);
https://link.marktplaats.nl/a1320716513

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

Zou het toeval zijn dat bij 4 van de 5 het kenteken onleesbaar is gemaakt? Zodat je niet snel even op rdw.nl kunt kijken wat het leeggewicht is? En die 5e is verkocht.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 10:11

Rex_Rolfo schreef:
Annet73 schreef:
Heb ze allemaal bekeken maar vind ze stuk voor stuk veel te groot. Ik zoek echt meer iets in de volgende trend qua type (waarbij ik nu niet op het laadvermogen heb gelet, puur qua type);
https://link.marktplaats.nl/a1320716513

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

Zou het toeval zijn dat bij 4 van de 5 het kenteken onleesbaar is gemaakt? Zodat je niet snel even op rdw.nl kunt kijken wat het leeggewicht is? En die 5e is verkocht.

Het ging me in dit geval even om de types. Omdat bij voorgaande links vrij grote vrachtwagens werden getoond.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Zouden jullie eens mee willen kijken?!? (Veewagen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:20

Echt half Nederland rijdt met deze tweepaardswagentjes rond en ik denk eerlijk gezegd niet dat daar altijd maar 1 paard op staat. Is het zo dat de regels hier heel streng zijn qua gewichten maar het wel gewoon veilig is om 2 paarden te vervoeren of is het ook daadwerkelijk onveilig?

Beetje hetzelfde als dat ik met een licht autootje mijn trailer mag trekken maar met een zwaardere, veiligere auto moet ik ineens een BE rijbewijs hebben.

@TS, hier ervaring met Nuyts, vooral erg blij met de degelijke en stevige opbouw, dit is niet bij alle paardenwagens het geval.

Rex_Rolfo

Berichten: 5377
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:33

Dee_Es schreef:
Echt half Nederland ....

Echt half Nederland krijgt wel eens een prent vanwege te hard rijden. Is het daarom verstandig om te zeggen "iedereen doet het, gas op die lolly"?

Bekeuring bij een controle is één ding, dat is nog wel te overzien. Maar als er iets gebeurt en de verzekering trekt zijn handen er vanaf, dan kunnen de consequenties heel groot zijn. Kans klein, gevolgen groot...

Toffhee
Berichten: 27
Geregistreerd: 03-09-09

Re: Zouden jullie eens mee willen kijken?!? (Veewagen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 10:40

Paardenwagentje.nl niet doen. Op de foto's ziet het er allemaal goed uit, totdat je er bent. Deze vallen allemaal vies tegen, vinden wij. Ik had een Mercedes 407, fantastische wagen. Nu hebben wij een Peugeot Boxer gekocht. Via marktplaats van een particulier. Netjes onderhouden en veel ruimte binnen in de bak. Neem de tijd om te vinden, er zijn echt leuke te koop. Let bij de aankoop op het onderstel of deze erg roestig is. Daar kunnen veel kosten aan zitten om op de knappen.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 11:21

Toffhee schreef:
Paardenwagentje.nl niet doen. Op de foto's ziet het er allemaal goed uit, totdat je er bent. Deze vallen allemaal vies tegen, vinden wij. Ik had een Mercedes 407, fantastische wagen. Nu hebben wij een Peugeot Boxer gekocht. Via marktplaats van een particulier. Netjes onderhouden en veel ruimte binnen in de bak. Neem de tijd om te vinden, er zijn echt leuke te koop. Let bij de aankoop op het onderstel of deze erg roestig is. Daar kunnen veel kosten aan zitten om op de knappen.

Dankjewel. Als het klinkt als ‘te mooi om waar te zijn.......’

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 11:22

Dee_Es schreef:
Echt half Nederland rijdt met deze tweepaardswagentjes rond en ik denk eerlijk gezegd niet dat daar altijd maar 1 paard op staat. Is het zo dat de regels hier heel streng zijn qua gewichten maar het wel gewoon veilig is om 2 paarden te vervoeren of is het ook daadwerkelijk onveilig?

Beetje hetzelfde als dat ik met een licht autootje mijn trailer mag trekken maar met een zwaardere, veiligere auto moet ik ineens een BE rijbewijs hebben.

@TS, hier ervaring met Nuyts, vooral erg blij met de degelijke en stevige opbouw, dit is niet bij alle paardenwagens het geval.

Heb je een voorbeeld van de wagen die jij hebt?

Duhelo

Berichten: 28526
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 12:32

Dee_Es schreef:
Echt half Nederland rijdt met deze tweepaardswagentjes rond en ik denk eerlijk gezegd niet dat daar altijd maar 1 paard op staat. Is het zo dat de regels hier heel streng zijn qua gewichten maar het wel gewoon veilig is om 2 paarden te vervoeren of is het ook daadwerkelijk onveilig?

Beetje hetzelfde als dat ik met een licht autootje mijn trailer mag trekken maar met een zwaardere, veiligere auto moet ik ineens een BE rijbewijs hebben.

@TS, hier ervaring met Nuyts, vooral erg blij met de degelijke en stevige opbouw, dit is niet bij alle paardenwagens het geval.

Als je een wagen hebt met een chassis tot 3500 kilo dan is het niet veilig om een mtm van 5000 kilo werkelijk gewicht te nemen (net als dat het met een auto die 1500 kilo mag trekken het niet veilig is om er 2700 kilo achter te hangen.)
een bestelwagen met chassis voor 5 ton, terug gekeurd naar 3.5 ton, is uiteraard wel veilig om te beladen tot 5 ton. Maar verzekeringstechnisch mag het uiteraard niet.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Zouden jullie eens mee willen kijken?!? (Veewagen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:10

Ah logisch verhaal, dank je Duhelo.

@TS, ik heb er zelf geen hoor maar ik zal je even een pb sturen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:34

Dee_Es schreef:
Echt half Nederland rijdt met deze tweepaardswagentjes rond en ik denk eerlijk gezegd niet dat daar altijd maar 1 paard op staat. Is het zo dat de regels hier heel streng zijn qua gewichten maar het wel gewoon veilig is om 2 paarden te vervoeren of is het ook daadwerkelijk onveilig?

Beetje hetzelfde als dat ik met een licht autootje mijn trailer mag trekken maar met een zwaardere, veiligere auto moet ik ineens een BE rijbewijs hebben.

@TS, hier ervaring met Nuyts, vooral erg blij met de degelijke en stevige opbouw, dit is niet bij alle paardenwagens het geval.

Ik denk dat een (professioneel gebouwd) vrachtwagentje veel veiliger en stabieler is dan een trailer. Niet elke combinatie van auto + trailer is veilig, zelfs niet als de cijfertjes kloppen.
Zo een B-vrachtwagentje mag meestal nog 2000kg trekken, dat zou ik dan weer niet doen. Want dan ga je tot het uiterste. Het max van 3500kg voor de wagen zelf is een wettelijke grens, het is niet zo dat die dingen gebouwd zijn zodat ze maar 3500kg kunnen dragen.

Nexus
Berichten: 995
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Noord Oost Veluwe

Re: Zouden jullie eens mee willen kijken?!? (Veewagen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 14:46

Ik ben ook op zoek naar een wagentje en wil er eentje laten (terug)keuren naar 5000kg en C1 rijbewijs. Als de wagen jonger is dan 1/1/2006 moet er dan wel een digitale tachograaf in. Meeste bedrijven die ik gesproken heb kunnen zowel het keuren als het plaatsen van de tachograaf verzorgen. Heb nu een grote teruggekeurde vrachtwagen op 7499kg, maar wil kleiner. Ben benieuwd waar jij in je zoektocht op uit komt.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 16:29

Sclimpre schreef:
Dee_Es schreef:
Echt half Nederland rijdt met deze tweepaardswagentjes rond en ik denk eerlijk gezegd niet dat daar altijd maar 1 paard op staat. Is het zo dat de regels hier heel streng zijn qua gewichten maar het wel gewoon veilig is om 2 paarden te vervoeren of is het ook daadwerkelijk onveilig?

Beetje hetzelfde als dat ik met een licht autootje mijn trailer mag trekken maar met een zwaardere, veiligere auto moet ik ineens een BE rijbewijs hebben.

@TS, hier ervaring met Nuyts, vooral erg blij met de degelijke en stevige opbouw, dit is niet bij alle paardenwagens het geval.

Ik denk dat een (professioneel gebouwd) vrachtwagentje veel veiliger en stabieler is dan een trailer. Niet elke combinatie van auto + trailer is veilig, zelfs niet als de cijfertjes kloppen.
Zo een B-vrachtwagentje mag meestal nog 2000kg trekken, dat zou ik dan weer niet doen. Want dan ga je tot het uiterste. Het max van 3500kg voor de wagen zelf is een wettelijke grens, het is niet zo dat die dingen gebouwd zijn zodat ze maar 3500kg kunnen dragen.

Ben het zeker met je eens. Maar als je qua gewicht over de grens van 3500kg gaat zou ik verzekeringstechnisch nog wel eens in de problemen kunnen komen in geval van schade bv. Ik wil dus goed voorwerk doen en weten waar ik aan begin, of niet aan begin, alvorens iets aan te schaffen.
En we hebben absoluut geen haast gelukkig.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Zouden jullie eens mee willen kijken?!? (Veewagen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 16:36

Daar heb je zeker gelijk in. Google eens op Equitrek Atom, fijne wagentjes met een laag eigen gewicht. Als je tijd hebt kan je uitkijken of er zo eentje als 2dehands voorbijkomt.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 16:42

Sclimpre schreef:
Daar heb je zeker gelijk in. Google eens op Equitrek Atom, fijne wagentjes met een laag eigen gewicht. Als je tijd hebt kan je uitkijken of er zo eentje als 2dehands voorbijkomt.

Dank voor deze tip! Ga ik zeker in de gaten houden en bij de dealer meer info opvragen!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:23

Annet73 schreef:
Heb ze allemaal bekeken maar vind ze stuk voor stuk veel te groot. Ik zoek echt meer iets in de volgende trend qua type (waarbij ik nu niet op het laadvermogen heb gelet, puur qua type);
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

Tja, dan zul je nieuw moeten kopen want geen van allen hebben ze het lef om ze op een Iveco of Mercedes chassis van 5 a 6 ton TMM te plaatsen.

Roelofsen Raalte biedt het actief aan (nadat ik 'm op een beurs erop aansprak) maar ik schat je kansen erg klein om ze tweedehands te vinden.
Besef ook dat je boven 3500kg TMM geen BPM betaald, wat zo'n auto gelijk 25% goedkoper maakt. Dat maakt nieuw alweer een stukje betaalbaarder.

In Duitsland is het intussen soort van normaal; ik zag ze drie jaar geleden al op de Equitana aktief aangeboden worden. Import is niet echt een probleem dus over de grens kijken kan zinvol zijn.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 17:32

ikke schreef:
Annet73 schreef:
Heb ze allemaal bekeken maar vind ze stuk voor stuk veel te groot. Ik zoek echt meer iets in de volgende trend qua type (waarbij ik nu niet op het laadvermogen heb gelet, puur qua type);
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... ousPage=lr

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

https://www.sporthorses.nl/advertentie/ ... =placeDESC

Tja, dan zul je nieuw moeten kopen want geen van allen hebben ze het lef om ze op een Iveco of Mercedes chassis van 5 a 6 ton TMM te plaatsen.

Roelofsen Raalte biedt het actief aan (nadat ik 'm op een beurs erop aansprak) maar ik schat je kansen erg klein om ze tweedehands te vinden.
Besef ook dat je boven 3500kg TMM geen BPM betaald, wat zo'n auto gelijk 25% goedkoper maakt. Dat maakt nieuw alweer een stukje betaalbaarder.

In Duitsland is het intussen soort van normaal; ik zag ze drie jaar geleden al op de Equitana aktief aangeboden worden. Import is niet echt een probleem dus over de grens kijken kan zinvol zijn.

Dat ga ik zeker proberen. Heb familie in Duitsland, wat het zoeken ms iets makkelijker maakt.
Dank voor je tips!

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 17:49

Voor alle meelezers is dit een voorbeeld zoals vele en waar je alarmbellen al even hard af moeten gaan als bij B-rijbewijs-gebakjes:
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... sPage=home

Wanneer je de wagen opzoekt bij de RDW, vindt je de volgende gegevens:

Type: gesloten opbouw
leeg gewicht 5120kg
rijklaar gewicht 5220kg
TMM 7450kg

De blije koper die nu denkt dat ie een wagen met ruim 2200kg laadvermogen koopt, gaat heel bedrogen uitkomen bij de weegbrug.

De wagen is namelijk niet omgekeurd naar veewagen dus alles wat je op de foto ziet, gaat van je laadvermogen af. Ik schat in dat je blij mag zijn met 800kg netto laadvermogen!

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 22:09

ikke schreef:
Voor alle meelezers is dit een voorbeeld zoals vele en waar je alarmbellen al even hard af moeten gaan als bij B-rijbewijs-gebakjes:
https://www.marktplaats.nl/a/dieren-en- ... sPage=home

Wanneer je de wagen opzoekt bij de RDW, vindt je de volgende gegevens:

Type: gesloten opbouw
leeg gewicht 5120kg
rijklaar gewicht 5220kg
TMM 7450kg

De blije koper die nu denkt dat ie een wagen met ruim 2200kg laadvermogen koopt, gaat heel bedrogen uitkomen bij de weegbrug.

De wagen is namelijk niet omgekeurd naar veewagen dus alles wat je op de foto ziet, gaat van je laadvermogen af. Ik schat in dat je blij mag zijn met 800kg netto laadvermogen!


Je moet dus heel alert zijn idd!

fury58

Berichten: 166
Geregistreerd: 03-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 22:41

Hoi, ik heb jarenlang met een Ford Cargo uit 1982 gereden leeg gewicht 7000kg, max gewicht 11.900kg.
Omdat ik in België en Duitsland kom zit je met wegenbelasting, voor België had ik een OBU.
Voor Duitsland betaalde ik via een app, hier moet de OBU laten inbouwen en je moet regelen dat je paardenvervoer bent. Anders mag de op zondag niet rijden in Duitsland.
Daarom kwam ik niet vaak meer in Duitsland. Ook gaat het verplaatsen met een vrachtauto door de weeks
niet makkelijk, ben daarom opzoek gegaan naar een bus.
Heb me nu een Movano bus L3/H3 omgebouwd omdat ik maar met 1 paard op wedstrijd ga, mijn laadvermogen is na de keuring 1055kg.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-20 08:46

fury58 schreef:
Hoi, ik heb jarenlang met een Ford Cargo uit 1982 gereden leeg gewicht 7000kg, max gewicht 11.900kg.
Omdat ik in België en Duitsland kom zit je met wegenbelasting, voor België had ik een OBU.
Voor Duitsland betaalde ik via een app, hier moet de OBU laten inbouwen en je moet regelen dat je paardenvervoer bent. Anders mag de op zondag niet rijden in Duitsland.
Daarom kwam ik niet vaak meer in Duitsland. Ook gaat het verplaatsen met een vrachtauto door de weeks
niet makkelijk, ben daarom opzoek gegaan naar een bus.
Heb me nu een Movano bus L3/H3 omgebouwd omdat ik maar met 1 paard op wedstrijd ga, mijn laadvermogen is na de keuring 1055kg.

In NL mag je tot 12 ton gewoon rondrijden, niks aan de hand. Daarom zie je in NL veel wagens op 11990kg TMM afgetikt.
Tot 7500kg TMM heb je particulier zelfs geen tacho nodig. Daarboven wordt het vaag voor particulier, dus ik stop er maar een schijfje in.