Zouden jullie eens mee willen kijken?!? (Veewagen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Zouden jullie eens mee willen kijken?!? (Veewagen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 09:17

Rustig aan zijn wij ons aan het oriënteren op een eigen veewagen.
Al meerdere keren komen we uit bij ‘Paardenwagentje.nl’.
Echter de meeste veewagens op deze sites zijn volgens mij omgebouwde bestelbussen en daar begint mijn twijfel.
Omdat er hier zoveel kennis zit zou ik jullie ervaring/mening graag willen horen.
Ook even onze wensen/eisen om een wat duidelijker beeld te vormen;
* 2-paards veewagen (vervoer voor de kleine E-pony van onze jongste dochter en nu en dan het KWPN-paard van onze oudste dochter van 1.63)
* op deze site staan mn veewagens geschikt voor b- rijbewijs maar ik ben zeker bereid mijn C1 te halen voor een geschikte wagen.
* ik ben specifiek op zoek naar een veewagen, geen trailer

Graag jullie advies (sowieso zijn alle tips welkom in deze zoektocht! Ook van andere betrouwbare dealers) èn graag jullie ervaring en mening over deze specifieke dealer.
Laatst bijgewerkt door Annet73 op 07-06-20 09:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Suzanne F.

Berichten: 49214
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:21

Anemone?
De boer?
Roelofsen?

Misschien kan je je titel even aanpassen want dit is niet duidelijk waar het over gaat.

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Zouden jullie eens mee willen kijken?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:28

Is het niet simpeler om een gewone (grote ) bestelwagen op c rijbewijs aan te schaffen en te laten ombouwen?
Die zijn vaak goedkoper en je kan laten ombouwen naar keuze.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 09:42

Duhelo schreef:
Is het niet simpeler om een gewone (grote ) bestelwagen op c rijbewijs aan te schaffen en te laten ombouwen?
Die zijn vaak goedkoper en je kan laten ombouwen naar keuze.


Daar zou ik best meer over willen weten maar kan hier niet heel veel over vinden.
De veiligheid bv, dat is voor mij de grootste vraag en van grootst belang

nessinator
Berichten: 1789
Geregistreerd: 02-08-13
Woonplaats: Gelderland

Re: Zouden jullie eens mee willen kijken?!? (Veewagen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:16

Dan zou ik zeker bij bedrijven zoals Anemone kijken, die 'horsetrucks' aanbieden: vrachtwagens voor 2 tot 10 paarden. De 2-paards mag op papier met B-rijbewijs, maar persoonlijk ben ik van plan voor zo'n wagentje toch een C1-rijbewijs te halen. Dan heb je ook net wat meer vrijheid in de inrichting.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Zouden jullie eens mee willen kijken?!? (Veewagen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:28

Vaak kun je die tweepaards wagentjes (zowel die van Anemone als die omgebouwde bestelbussen) niet rijden met twee grote paarden en een B-rijbewijs. Op papier lijkt het leuk, maar als je de wagen (rijklaar, dus met de inrichting voor de paarden er helemaal in) op de weegbrug zet, blijft er niet voldoende laadvermogen over.
Dat laadvermogen moet je niet alleen de paarden in kwijt kunnen, maar ook jezelf + passagiers, brandstof en bagage.

Dus TS, mocht je een B-wagentje overwegen: voor aankoop eerst zelf op de weegbrug zetten en dan berekenen of het legaal is als je jouw paarden erin zet + alle andere mensen en spullen die je nog mee wil nemen, met een volledig gevulde brandstoftank.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Re: Zouden jullie eens mee willen kijken?!? (Veewagen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 12:47

C rijbewijs staat hier sowieso op de planning.
Tenzij ik een speld in een hooiberg tegenkom waarbij het echt niet hoeft.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Zouden jullie eens mee willen kijken?!? (Veewagen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:29

Bij de getoonde veewagentjes zou ik die met hengstenuitvoering en de 5zitter niet in aanmerking nemen. Die zijn nodeloos zwaar. De anderen zijn kanshebbers voor jouw niet-te-grote paard + E pony.
Een omgebouwde bus zou ik dan weer niet doen.

lizard
Berichten: 5263
Geregistreerd: 11-06-05
Woonplaats: twenterand,overijssel

Re: Zouden jullie eens mee willen kijken?!? (Veewagen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 13:50

horseonwheels.nl

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Zouden jullie eens mee willen kijken?!? (Veewagen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 17:38

Grote bestelbussen, bv de grote mercedes printer, vw crafter,iveco daily, die hebben plusmin 5 ton laadvermogen. Als je 2 ton rekent voor de paarden heb je ruim 3 ton over voor extra inrichting.
Wagens die op papier b rijbewijs zijn moet je opletten. Als ze origineel B zijn dan staan ze op een chassis met mtm 3500 kilo. Die kan je niet opkeuren.
Originele C's staan op een chassis van bv 5.7 ton en kan je wel terugkeuren naar B en nadien terug op C zetten.
Hangt ook af in welk budget je zoekt.

EllyC

Berichten: 8124
Geregistreerd: 18-12-07

Re: Zouden jullie eens mee willen kijken?!? (Veewagen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 18:57

Heel goed opletten wat het laadvermogen is NA verbouwing. Bij twijfel op weegbrug laten zetten.
Als je tenminste met B rijbewijs wil gaan rijden.

Ik ben ze tegengekomen met een laadvermogen van 30 kg.........

Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 20:01

EllyC schreef:
Heel goed opletten wat het laadvermogen is NA verbouwing. Bij twijfel op weegbrug laten zetten.
Als je tenminste met B rijbewijs wil gaan rijden.

Ik ben ze tegengekomen met een laadvermogen van 30 kg.........

Ts geeft aan dat ze haar C wil halen. B rijbewijs is dus niet relevant...

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Re: Zouden jullie eens mee willen kijken?!? (Veewagen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 20:07


Duhelo

Berichten: 28547
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Zouden jullie eens mee willen kijken?!? (Veewagen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 20:08

En dat topic gaat ook over B rijbewijs-wagens. Ts wil een C halen...

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 20:50

Goh TS +:)+

MAAR!!! zoals iedereen afgeeft op B-rijbewijs gebakjes, ook C-rijbewijs wagens zijn niet heilig!!!

Ik ben er eens eentje tegen gekomen die 11990kg mocht wegen en leeg 11250kg woog!!!!

Let erop als je je C-rijbewijs haalt, je CCV-B er meteen bij doet en haalt.

Rex_Rolfo

Berichten: 5379
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 20:54

Duhelo schreef:
En dat topic gaat ook over B rijbewijs-wagens. Ts wil een C halen...

Dan nog staat er nuttige informatie in dat topic. Ook lees ik uit de OP dat TS bereid is om C te gaan halen. Dat is in mijn ogen wat anders dan een vast voornemen om C te gaan halen, ik lees dat meer als een "als het per sé nodig is wil ik desnoods C gaan halen".

Wat me verder ook niet helemaal duidelijk is is of TS beide paarden tegelijk wil kunnen vervoeren of dat het prima is als één paard mee kan. Gewicht technisch zou dat dan uiteraard de zwaarste moeten zijn, als die kan dan kan de lichtere ook altijd. Gezien de vraag naar 2-paards zou je verwachten dat ze samen mee moeten kunnen maar dat neem ik niet zomaar aan.

Twee paarden in een B-rijbewijs vrachtwagen is eigenlijk niet te doen. Als je een B vrachtwagen hebt die 1500 kg of meer mag trekken kun je met BE rijbewijs trouwens nog één paard op de vrachtwagen mee nemen en één in een trailer er achter. En ja Duhelo, TS lijkt het niet zo op trailers te hebben maar er lezen ook anderen mee voor wie het misschien een idee is ;)

belle_boef

Berichten: 10735
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Zouden jullie eens mee willen kijken?!? (Veewagen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 21:17

En vergeet niet dat naast het gewicht van je paarden je ook jezelf, bijrijder, spullen, etc mee te nemen in je laadgewicht.

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Re: Zouden jullie eens mee willen kijken?!? (Veewagen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 21:31

Klopt ik ben bereid om mijn c- rijbewijs te halen. Maar mocht ik de spreekwoordelijke speld in de hooiberg vinden en een fijne wagen die met b- rijbewijs gereden mag worden vinden dan sla ik dat niet af.
Merendeels zal er slechts één paard op staan, de e-pony. Maar we zijn wel echt op zoek naar een 2-paards omdat het andere paard ook mee zou moeten kunnen.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:03

Annet73 schreef:
Klopt ik ben bereid om mijn c- rijbewijs te halen. Maar mocht ik de spreekwoordelijke speld in de hooiberg vinden en een fijne wagen die met b- rijbewijs gereden mag worden vinden dan sla ik dat niet af.
Merendeels zal er slechts één paard op staan, de e-pony. Maar we zijn wel echt op zoek naar een 2-paards omdat het andere paard ook mee zou moeten kunnen.

Sorry voor het negatieve bericht maar die spelt bestaat niet.

Het enige dat soort van ongeveer in de buurt komt is een golfplatenbus oftewel een Citroen HY maar of je daar heden ten dage nog mee moet willen rijden met paarden, moet je je afvragen.

Ga ik nog een droom verpletteren: Heel veel C1 vrachtwagens hebben hetzelfde probleem als de B-rijbewijs gebakjes. Ben daar heel alert op! Ze zijn er wel die een fatsoenlijk laadvermogen hebben, maar ik ben er ook te veel tegen gekomen die nauwelijks meer mochten hebben dan die B-rijbewijs-gebakjes.

Hanteer voor een vrachtwagen de vuistregel dat een paard, z'n mens en alle zooi 1000kg weegt. Zeker in een vrachtwagen heb je zoveel plek dat je veel meer mee gaat zeulen. Geen gevuld hooinet maar gelijk een heel pak hooi (of twee) en geen jerrycan water maar gelijk een hele tank. Oh, enne een pomp met afspuitinrichting is ook wel handig en warm water is toch ook wel comfortabel......

Suzanne F. schreef:
Anemone?
De boer?
Roelofsen?

Misschien kan je je titel even aanpassen want dit is niet duidelijk waar het over gaat.

Als je jeuk van je centen hebt, zijn dat de toko's om het achter te laten.
Wil je iets fatsoenlijks voor normaal geld, zijn er betere plekken, zoals truckscout24.nl , trucks.nl en Marktplaats.

https://www.trucks.nl/tweedehands-scani ... 6255420-vd }>
https://www.trucks.nl/tweedehands-iveco ... 5203537-vd
https://www.trucks.nl/tweedehands-merce ... 4982436-vd
https://www.truckscout24.nl/voertuiggeg ... 19538821/1 let op gewichten bij dit type.
https://www.truckscout24.nl/voertuiggeg ... 19533203/1 laten staan, zo lek als een mandje!
https://www.truckscout24.nl/voertuiggeg ... 19456635/1 tikkie groot

https://www.truckscout24.nl/voertuiggeg ... 19227127/1 Spelt gevonden!!!

https://www.truckscout24.nl/voertuiggeg ... 19140168/1 er zijn niet zoveel Mercedessen met genoeg power....
https://www.truckscout24.nl/voertuiggeg ... 19565055/1 eerst wegen, dan verder praten. Indien goed, koopje!!
https://www.truckscout24.nl/voertuiggeg ... 19556950/1 compleet met stal erbij!

https://www.truckscout24.nl/voertuiggeg ... 18988386/1 Tweede spelt ook gevonden!!
Laatst bijgewerkt door ikke op 07-06-20 23:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 23:11

ikke schreef:
Annet73 schreef:
Klopt ik ben bereid om mijn c- rijbewijs te halen. Maar mocht ik de spreekwoordelijke speld in de hooiberg vinden en een fijne wagen die met b- rijbewijs gereden mag worden vinden dan sla ik dat niet af.
Merendeels zal er slechts één paard op staan, de e-pony. Maar we zijn wel echt op zoek naar een 2-paards omdat het andere paard ook mee zou moeten kunnen.

Sorry voor het negatieve bericht maar die spelt bestaat niet.

Het enige dat soort van ongeveer in de buurt komt is een golfplatenbus oftewel een Citroen HY maar of je daar heden ten dage nog mee moet willen rijden met paarden, moet je je afvragen.

Ga ik nog een droom verpletteren: Heel veel C1 vrachtwagens hebben hetzelfde probleem als de B-rijbewijs gebakjes. Ben daar heel alert op! Ze zijn er wel die een fatsoenlijk laadvermogen hebben, maar ik ben er ook te veel tegen gekomen die nauwelijks meer mochten hebben dan die B-rijbewijs-gebakjes.

Hanteer voor een vrachtwagen de vuistregel dat een paard, z'n mens en alle zooi 1000kg weegt. Zeker in een vrachtwagen heb je zoveel plek dat je veel meer mee gaat zeulen. Geen gevuld hooinet maar gelijk een heel pak hooi (of twee) en geen jerrycan water maar gelijk een hele tank. Oh, enne een pomp met afspuitinrichting is ook wel handig en warm water is toch ook wel comfortabel......

Suzanne F. schreef:
Anemone?
De boer?
Roelofsen?

Misschien kan je je titel even aanpassen want dit is niet duidelijk waar het over gaat.

Als je jeuk van je centen hebt, zijn dat de toko's om het achter te laten.
Wil je iets fatsoenlijks voor normaal geld, zijn er betere plekken, zoals truckscout24.nl , trucks.nl en Marktplaats.

Dank voor je reactie. Ik waardeer iedereen die meedenkt enorm.

Zou jij eens naar bovengenoemde site willen kijken (van paardenwagentje)? Die staat vol met 2-paards wagens geschikt voor b- rijbewijs. Althans, dat claimen ze.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 23:41

Even gekeken voor je; dat zijn allemaal wagens met goed 1000kg netto laadvermogen.

Dat kan net voor een pony of klein paard, maar dat pak hooi mag je er al niet meer bij gooien!

Twee paarden kun je gewoon vergeten op B-rijbewijs.
Ik heb mijn andere post even aangepast met een handvol links }>

Brainless

Berichten: 29737
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 01:07

ikke schreef:
Even gekeken voor je; dat zijn allemaal wagens met goed 1000kg netto laadvermogen.

Dat kan net voor een pony of klein paard, maar dat pak hooi mag je er al niet meer bij gooien!

Twee paarden kun je gewoon vergeten op B-rijbewijs.
Ik heb mijn andere post even aangepast met een handvol links }>

Die 1000 kilo is voor alles wat er in moet.. dus naast paarden/spullen ook brandstof en de personen.

ikke

Berichten: 37546
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 01:12

Brainless schreef:
ikke schreef:
Even gekeken voor je; dat zijn allemaal wagens met goed 1000kg netto laadvermogen.

Dat kan net voor een pony of klein paard, maar dat pak hooi mag je er al niet meer bij gooien!

Twee paarden kun je gewoon vergeten op B-rijbewijs.
Ik heb mijn andere post even aangepast met een handvol links }>

Die 1000 kilo is voor alles wat er in moet.. dus naast paarden/spullen ook brandstof en de personen.

Nee, ik heb het over NETTO. Dus inkl volle tank, alle olie en water erop. Dat halen de kleintjes wel. De grotere (langere, dubbele cabine) redden dat inderdaad niet. Die blijven op goed 800kg steken.

wortel115

Berichten: 2126
Geregistreerd: 14-06-11
Woonplaats: Kooloonong, Australië

Re: Zouden jullie eens mee willen kijken?!? (Veewagen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-20 03:11

Ik heb het hele topic meegelezen en zie veel over problemen met het laadvermogen van de kleine vrachtwagens. Is een twee paards trailer geen optie voor je?

Annet73
Berichten: 787
Geregistreerd: 01-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-20 08:02

ikke schreef:
Even gekeken voor je; dat zijn allemaal wagens met goed 1000kg netto laadvermogen.

Dat kan net voor een pony of klein paard, maar dat pak hooi mag je er al niet meer bij gooien!

Twee paarden kun je gewoon vergeten op B-rijbewijs.
Ik heb mijn andere post even aangepast met een handvol links }>

Dank! Ik ga ze zo bekijken:)