Geen eigendomsbewijs

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Rocamor

Berichten: 10852
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Geen eigendomsbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:41

Napie, die laatste opmerking is onzin.

Ts ben je van België of kom je uit Nederland?

Kinke

Berichten: 20517
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:42

je zou verwachten dat met al die info op Bokt, waar al honderdduizend keer voorbij is gekomen dat een paspoort geen eigendomsbewijs is, en dat 6 maanden kosten betalen je de eigenaar maakt dikke onzin is, men nu wel zo langzamerhand op de hoogte zou zijn van dit alles.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:43

Als jouw opa onverhoopt zou komen te overlijden valt het paard onder de erfenis.Als zijn vrouw nog leeft erft die dan .Als zijn vrouw ook al overleden zou zijn,dan erven zijn kinderen.Dit alles in het geval dat er geen testament is.In een testament kan je opa anders beschikken en dan bijv. de pony aan jou nalaten.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:45

Pony staat bij jou, jij verzorgt en rijdt de pony? Wie betaald nu de kosten van stalling, dierenarts, tandarts, hoefsmid?

Het Burgerlijk wetboek kent een eigenaar, een bezitter of een houder.

Eigenaar is het meest omvattende recht dat een persoon op een zaak kan hebben. Hierop is één uitzondering: als het paard gestolen is en een nieuwe eigenaar het te goeder trouw kocht.
Een bezitter heeft meestal de feitelijke macht over een goed en gedraagt zich alsof hij de eigenaar van dat goed is. Houderschap betekent in het Nederlands vermogensrecht dat iemand de macht heeft over een zaak van een ander maar zich niet als de eigenaar gedraagt.

Als jij nu alle zaken voor het paardje beslist en betaald, denk ik dat jij jezelf als bezitter kan zien. Stel dat je opa komt te overlijden, verwacht je dan echt grote problemen met de familie over de pony? Want als dat niet het geval is, zou ik er nu verder niet moeilijk over doen. Wat je ook kan doen is, nu je opa nog leeft, hem nu op papier laten zetten dat jij de nieuwe eigenaar can het paard bent. Dan is alles opgelost.

Ik zit zelf met een pony waarvan de eigenaar al ruim 2 jaar niet meer is komen opdagen, niet fysiek maar ook niet financieel. Ik heb ook geen idee waar het mens is dus kan haar ook niets op papier laten zetten. Feitelijk ben ik geen eigenaar, maar aangezien ik al 2 jaar alle kosten voor deze pony betaal: die pony zet geen stap meer het erf af (met haar dan)

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:47

lekker denigrerend naar boeren toe! :(

er zijn niet veel paarden/pony's met een eigendomsbewijs. Paspoort zegt niets, stamboekpapier wellicht.. maar is ook niet echt juridisch bewijs denk ik.

de pony zou je nu al van je opa kunnen kopen (symbolisch) en dat op papier zetten met beide handtekeningen eronder.. wellicht dat dit voor de overige erfgenamen genoeg zal zijn. verwacht je problemen?

sterkte, ik begrijp uit je verhaal dat het minder goed gaat met je opa :(:)

Maartje1990

Berichten: 22278
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:50

Merlijnske schreef:
Maartje1990 schreef:
En je opa is er niet meer dat je dit vraagt?

Ehmm, hij is er nog wel, maar laten we het zo zeggen, ik moet mij alvast voorbereiden op het eigen paard hebben..


Ah oke ik dacht dat je bang was dat iemand je de pony kwam afnemen, is dat waar je je voor de toekomst zorgen over maakt?

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:50

Overigens bezit ik ook zijn paspoort, maar niet op mijn naam. Bij nrps moet je dan het stamboekpapier (was los staat van het paspoort) mee sturen en dat heb ik dus niet... ik kan de pony dus niet op mijn naam zetten. Ik maak daar zelf geen punt van, maar mocht iemand daar nog tips over hebben...

juval

Berichten: 13200
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:53

Mk1978 schreef:
Overigens bezit ik ook zijn paspoort, maar niet op mijn naam. Bij nrps moet je dan het stamboekpapier (was los staat van het paspoort) mee sturen en dat heb ik dus niet... ik kan de pony dus niet op mijn naam zetten. Ik maak daar zelf geen punt van, maar mocht iemand daar nog tips over hebben...


bij mijn vorige paard had ik ook geen papier. Ik heb toen bij het NRPS een duplicaat papier aangevraagd, kost wel geld, maar het was toen wel allemaal op mijn naam geregeld. Is alsnog geen eigendomsbewijs, maar je staat wel iets sterker bij evt juridische problemen.

Brainless

Berichten: 29724
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:54

Ik heb 3 paarden alle 3 staan zij niet op naam.
Vroeger heb ik dat wel gedaan.. was ook lid van de KWPN.
Maar, zoals al gezegd, zegt het niets over wie de eigenaar is en kost het best aardig wat geld voor iets waar ik niets extra's aan heb.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:54

Mk1978 schreef:
Overigens bezit ik ook zijn paspoort, maar niet op mijn naam. Bij nrps moet je dan het stamboekpapier (was los staat van het paspoort) mee sturen en dat heb ik dus niet... ik kan de pony dus niet op mijn naam zetten. Ik maak daar zelf geen punt van, maar mocht iemand daar nog tips over hebben...

Dan laat je het paspoort bij de KNHS op jouw naam zetten. Die vragen niet om een stamboekpapier.

Nietsmar
Berichten: 855
Geregistreerd: 30-08-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:55

Lekkere opmerking weer over boeren.

Wbt registratie kan de paarden wereld namelijk nog een puntje zuigen aan hoe al die 'domme boeren' hun vee moeten registreren.

renee16

Berichten: 4897
Geregistreerd: 25-08-05
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:56

xTweetyx schreef:
In het paspoort staat toch wie de eigenaar is? Dan is theoretisch gezien het paspoort het eigendomsbewijs?

In die van mijn pony staat namelijk mijn naam. Dit is overgezet toen ik hem kocht.


Dat hoop ik toch niet hoor, dan is mijn paard Van helemaal niemand, vorige eigenaren en ik zijn hierin nooit ingevuld, volgens mij wil dit ook helemaal niks zeggen..
Laatst bijgewerkt door renee16 op 07-06-20 11:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 11:57

juval schreef:
Mk1978 schreef:
Overigens bezit ik ook zijn paspoort, maar niet op mijn naam. Bij nrps moet je dan het stamboekpapier (was los staat van het paspoort) mee sturen en dat heb ik dus niet... ik kan de pony dus niet op mijn naam zetten. Ik maak daar zelf geen punt van, maar mocht iemand daar nog tips over hebben...


bij mijn vorige paard had ik ook geen papier. Ik heb toen bij het NRPS een duplicaat papier aangevraagd, kost wel geld, maar het was toen wel allemaal op mijn naam geregeld. Is alsnog geen eigendomsbewijs, maar je staat wel iets sterker bij evt juridische problemen.


Zonder DNA onderzoek? Want dat begreep ik er uit, dat ik dat ook moest doen. Mag ik je pb sturen als ik nog vragen heb? Wil niet door ts haar topic heen denderen :+

Ibbel: kan dat? Hij heeft een nrps paspoort namelijk.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:00

Merlijnske schreef:
Jessix schreef:
Alleen als je samen met de oude eigenaar een contract opstelt en ondertekend.

Tja helaas zouden we de vorige eigenaar nooit meer kunnen vinden, aangezien ze op de paardenmarkt is gekocht..

Dan houdt het op.

Maar waarom is het zo belangrijk voor je? Ben je bang dat je niet hard kan maken dat de pony voor jou is als je opa er niet meer is?

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:03

Mk1978 schreef:
Ibbel: kan dat? Hij heeft een nrps paspoort namelijk.

Ja dat kan. De stamboeken hebben een onderling 'gentleman's agreement' dat ze elkaars paspoorten niet willen behandelen (ze mogen het wel), maar KNHS doet gewoon wat ze wettelijk ook zouden móeten doen.

NRPS is trouwens ook verplicht de naam te wijzigen zonder stamboekpapier. Stamboekpapieren eisen/op naam willen zetten (en je dan ook meteen een lidmaatschap aansmeren) is koppelverkoop en bij wet verboden.
Als je die strijd niet aan wilt, ga je dus gewoon naar de KNHS.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:03

Brainless schreef:
Ik heb 3 paarden alle 3 staan zij niet op naam.
Vroeger heb ik dat wel gedaan.. was ook lid van de KWPN.
Maar, zoals al gezegd, zegt het niets over wie de eigenaar is en kost het best aardig wat geld voor iets waar ik niets extra's aan heb.


Denk ook dat een paspoort ergens een zwaar overschat iets is. Dus, ts, als je binnen de familie geen problemen verwacht, zou ik er niet teveel bij stilstaan. Zeker niet in een tijd dat het met opa toch al niet te lekker gaat.

Wat wel kan voorvallen: als opa veel schulden heeft en de familie de erfenis wilt verwerpen. Feitelijk behoort de pony dan tot de erfenis en zou hij dus verkocht moeten worden ten behoeve van de schulden. Maar over het algemeen zie je dat levende have niet meegenomen wordt hierin. Zeker als de pony niet feitelijk bij opa verblijft zullen schuldeisers waarschijnlijk niet op het idee komen die pony te gaan zoeken

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:04

Jessix schreef:
Dan houdt het op.

Maar waarom is het zo belangrijk voor je? Ben je bang dat je niet hard kan maken dat de pony voor jou is als je opa er niet meer is?


Dan houdt het niet op. Opa kan gewoon de pony schenken bij testament (en dát geldt dan wel als eigendomsbewijs) of nu al verkopen/schenken met een contract. Dat opa zelf geen eigendomsbewijs heeft doet niet ter zake, hij kan en mag zelf gewoon doorverkopen/schenken mét contract/kwitantie.

Devic
Berichten: 1038
Geregistreerd: 04-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:05

Ibbel schreef:
Mk1978 schreef:
Ibbel: kan dat? Hij heeft een nrps paspoort namelijk.

Ja dat kan. De stamboeken hebben een onderling 'gentleman's agreement' dat ze elkaars paspoorten niet willen behandelen (ze mogen het wel), maar KNHS doet gewoon wat ze wettelijk ook zouden móeten doen.

NRPS is trouwens ook verplicht de naam te wijzigen zonder stamboekpapier. Stamboekpapieren eisen/op naam willen zetten (en je dan ook meteen een lidmaatschap aansmeren) is koppelverkoop en bij wet verboden.
Als je die strijd niet aan wilt, ga je dus gewoon naar de KNHS.


Thanks! Ga ik misschien toch nog eens actie ondernemen. Zoals ik al zei, ik vind een paspoort niet super belangrijk. Maar in mijn situatie zit het niet binnen de familie. Moet er ook niet aan denken dat ze “mijn” pony ineens nog komt ophalen. Heb ik het juridisch misschien helemaal dicht gespijkerd.

Ibbel

Berichten: 49114
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:08

Mk1978 schreef:
Thanks! Ga ik misschien toch nog eens actie ondernemen. Zoals ik al zei, ik vind een paspoort niet super belangrijk. Maar in mijn situatie zit het niet binnen de familie. Moet er ook niet aan denken dat ze “mijn” pony ineens nog komt ophalen. Heb ik het juridisch misschien helemaal dicht gespijkerd.


Paspoort op naam - nog een keer - is GEEN bewijs van eigendom. Dáár hoef je het dus niet voor te doen.

Jessix

Berichten: 16433
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:09

Ibbel schreef:
Jessix schreef:
Dan houdt het op.

Maar waarom is het zo belangrijk voor je? Ben je bang dat je niet hard kan maken dat de pony voor jou is als je opa er niet meer is?


Dan houdt het niet op. Opa kan gewoon de pony schenken bij testament (en dát geldt dan wel als eigendomsbewijs) of nu al verkopen/schenken met een contract. Dat opa zelf geen eigendomsbewijs heeft doet niet ter zake, hij kan en mag zelf gewoon doorverkopen/schenken mét contract/kwitantie.

Mijn antwoord ging ook over het opstellen van een contract met de vorige eigenaar. :')
Wat opa kan doen heb ik het nog helemaal niet over gehad, slechts gevraagd of dat de zorg is achter de vraag.

anjali
Berichten: 15071
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Geen eigendomsbewijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:18

Ga gewoon naar je opa en vraag of je de pony krijgt voor je verjaardag.Dat is dan jouw cadeau en van jou.Strik erom en kaartje eraan wat je bewaart als bewijs dat het jouw cadeau is.

Qimm

Berichten: 15159
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:24

Kinke schreef:
je zou verwachten dat met al die info op Bokt, waar al honderdduizend keer voorbij is gekomen dat een paspoort geen eigendomsbewijs is, en dat 6 maanden kosten betalen je de eigenaar maakt dikke onzin is, men nu wel zo langzamerhand op de hoogte zou zijn van dit alles.


Ik zou niet eens weten hoe ik dat aan moet tonen, hooi en hoefsmid gaan allemaal handje contantje :')

Merlijnske
Berichten: 53
Geregistreerd: 28-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 12:37

Rocamor schreef:
Napie, die laatste opmerking is onzin.

Ts ben je van België of kom je uit Nederland?


Nederland

FloortjeM
Berichten: 1045
Geregistreerd: 20-08-05
Woonplaats: 's-Heer Arendskerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 12:38

Mk1978 schreef:
Als jij nu alle zaken voor het paardje beslist en betaald, denk ik dat jij jezelf als bezitter kan zien. Stel dat je opa komt te overlijden, verwacht je dan echt grote problemen met de familie over de pony? Want als dat niet het geval is, zou ik er nu verder niet moeilijk over doen. Wat je ook kan doen is, nu je opa nog leeft, hem nu op papier laten zetten dat jij de nieuwe eigenaar can het paard bent. Dan is alles opgelost.

En hoe in hemelsnaam zou ts dan de eigendom hebben verkregen? Want zolang je weet dat een ander de eigenaar is, ben je houder voor een ander, en dus weerlegt dat het vermoeden van 3:109, dus ben je geen bezitter.

@ts: eigendom komt tot stand doordat je een goed tot stand brengt (je bent eigenaar van de merrie waar het veulentje uit geboren wordt, je bent de boer waar de appels in de gaard groeien, je bent de kunstenaar die het schilderij maakt), of als je het geleverd hebt gekregen onder een rechtsgeldige titel (koop, schenking, krachtens erfrecht, door boedelmenging etcetera) van degene die over het goed mocht beschikken. Als je opa de pony gekocht heeft en niemand betwist zijn eigendom, zal dat wel los lopen. Als hij de pony niet aan een ander heeft overgedragen, blijft de pony van hem. Als hij hem buiten het erfrecht aan jou wil geven, kan hij hem schenken (als dat nog kan), of je kan de pony uit de erfenis verkrijgen of overnemen.

Merlijnske
Berichten: 53
Geregistreerd: 28-04-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-20 12:43

Jessix schreef:
Jessix schreef:
Alleen als je samen met de oude eigenaar een contract opstelt en ondertekend.

Dan houdt het op.

Maar waarom is het zo belangrijk voor je? Ben je bang dat je niet hard kan maken dat de pony voor jou is als je opa er niet meer is?


Onee, daar in de familie zijn er helemaal geen problemen over. Iedereen weet het.