Contract staller

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
monsera
Berichten: 3074
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Contract staller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-20 21:38

Binnenkort komt mijn vriendin haar pony bij ons staan. En nu vraagt ze of ik ook een contract voor haar heb. In mijn naïviteit heb ik daar helemaal niet over na gedacht. Ik dacht gezellig dat ze komt. Maar wat is er nu belangrijk om daar in te zetten?

Zijn er meer mensen die 1 of 2 pony’s in pension hebben staan? En hebben jullie wel of geen contract en waarom wel of waarom wel?

Napie

Berichten: 9075
Geregistreerd: 24-06-04
Woonplaats: Lennisheuvel

Re: Contract staller

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-20 21:48

Ik heb wel een contract gekregen. Hierin staan eigenlijk gewoon de rechten en plichten. Denk bijvoorbeeld aan het huirbesrag per maand en wanneer dit betaald moet worden, wat er gebeurt bij in gebreken stelling, opzegtermijn van beide kanten, wie verantwoordelijk is voor ontworming en entingen en de kosten hiervan, wat jij van de huurder verwacht bijv opruimen van mest en haar en tijden dat de stal open is. Misschien ook een toestemming dat je in het geval van nood altijd een dierenarts mag bellen.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Contract staller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 12:41

En dat bij niet betalen van een x-aantal maanden het eigendomsrecht automatisch op jou overgaat c.q. dat ze afstand doet van de pony.
Klinkt l*llig, maar je moest eens weten wat een wettelijke ellende je kan krijgen als er ineens niet meer betaald wordt en jij de pony ook niet zondermeer kunt/wilt aanhouden op je eigen kosten.

marionblo
Berichten: 884
Geregistreerd: 21-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 21:20

Ik zou wel een contract/overeenkomst maken, met daarin een aantal zakelijke afspraken of betaling, wat jouw taken zijn en wat te doen bij calamiteiten; zieke pony bijvoorbeeld.

XxLMMxX
Berichten: 3125
Geregistreerd: 22-03-12

Re: Contract staller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 21:44

Wij hebben geen contract.
Nooit ergens gehad. Wel de afspraak maand opzegtermijn gehad bij elke stal.

En als het eropaan kwam en ik wilde verhuizen hielden sommige boeren zich daaraan vast en hielden we dat netjes aan. En andere boeren zeiden; oké niet naar je zin? Vertrek maar. En voor jou weer een ander. Dus dat maandje geld hoef je niet extra te betalen.

Heb tot nu toe wel altijd bij duidelijke mensen gestaan. Die zeiden dit zijn de regels, punt.
En waren er stalgenoten die zich er niet aan hielden en niet naar waarschuwingen luisterden, dan konden ze vertrekken. Tegensputteren had dan ook geen zin, het was pony inladen en gaan.

Tot nu toe is het altijd goed bevallen. Ik ken de boeren hier in de omgeving als eerlijke mensen. En als we niet meer op 1 lijn lagen qua wensen en welzijn dan bespraken we dat netjes en ging ik rustig opzoek naar wat anders. Heb nergens strijd of ellende gehad.

Maar ik snap ook heel goed dat mensen wel voor een contract gaan!

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Contract staller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 21:54

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Contract staller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:19

Ik heb tot nu toe nog nooit een contract gehad bij stalling

Gewoon ergens gaan staan en mondeling overeen gekomen wat de regeltjes zijn en klaar
Moet ook zeggen dat ik nooit gedonder heb gehad met die stallen :n

Als je dat wel wil , een contract
Dan zou je evt eens naar wat standaard voorbeelden kunnen kijken

Cerosa

Berichten: 769
Geregistreerd: 04-03-12
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Contract staller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-20 15:41

Ik zou in ieder geval de hoofdlijnen op papier zetten, dit voorkomt eventueel gedonder. Denk aan betalen, hoe/wanneer dit gebeurd en wat er gebeurd bij niet betalen. Ook inderdaad zoals eerder genoemd wat te doen bij calamiteiten en ieders rechten en plichten. Wat zij van jou verwacht en andersom.