Iers paard met duplicaat paspoort kopen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Iers paard met duplicaat paspoort kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 12:41

Tijdens mijn zoektocht naar mijn eerste eigen paard ben ik tegen een heel leuk jong paard uit Ierland aan gelopen.
Ik ben van de week gaan kijken en het viel me op dat er een duplicaat paspoort bij zit. Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Mijn instructeur gaat mee als ik voor de 2e keer ga kijken en die heeft er echt wel kijk op. Daarnaast wordt hij sowieso gekeurd + foto’s van de benen voordat ik hem eventueel koop.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70525
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Iers paard met duplicaat paspoort kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:03

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Iers paard met duplicaat paspoort kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:30

Duplicaat paspoort betekend dat het origineel paspoort zoekgeraakt is. Verder heb ik er nooit hinder van ondervonden. Ik had zelf ook een paard met duplicaat

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 13:32

Bij Ierse import zetten ze er ook regelmatig duplicaat in wanneer het paspoort uitgegeven is, omdat paard ouder dan 6 maand was bij het chippen en voorzien van paspoort, zodoende is direct op 1 oogopslag zichtbaar dat het dier is uitgesloten voor de humane consumptie.
Dit betreft dan een Iers paspoort neem ik aan?

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 14:02

Vanillia schreef:
Tijdens mijn zoektocht naar mijn eerste eigen paard ben ik tegen een heel leuk jong paard uit Ierland aan gelopen.
Ik ben van de week gaan kijken en het viel me op dat er een duplicaat paspoort bij zit. Heeft iemand hier daar ervaring mee?
Mijn instructeur gaat mee als ik voor de 2e keer ga kijken en die heeft er echt wel kijk op. Daarnaast wordt hij sowieso gekeurd + foto’s van de benen voordat ik hem eventueel koop.

En keuren door je eigen dierenarts hè. Hoorde van de week van iemand die een paard had laten keuren door arts van verkoper en dat het paard goedgekeurd was ondanks dat ie niet zuiver liep. En als je toch bezig bent, ook maar wat bloed laten prikken. Want die van hem ging bij de eerste keer rijden op de nieuwe stal helemaal uit z'n stekker. En de keren daarna ook... Waarschijnlijk met proefrijden iets kalmerends gehad.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Re: Iers paard met duplicaat paspoort kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 17:57

Een Iers paspoort inderdaad Poosje :) Heb even gekeken en hij is vorig jaar pas gechipt dus dat zal de reden dan wel zijn. Waarom krijgen ze dan sowieso een duplicaat?
Keuren wil ik door SHMC laten doen die zitten hier aan de overkant. Dacht dat bloedafname standaard was, maar daar zal ik nog extra op letten dan.

anjali
Berichten: 15073
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Iers paard met duplicaat paspoort kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 18:25

Is dit een Tinker die zojuist is geimporteerd?

Daphneeeej

Berichten: 2999
Geregistreerd: 03-09-11
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 19:09

Vanillia schreef:
Een Iers paspoort inderdaad Poosje :) Heb even gekeken en hij is vorig jaar pas gechipt dus dat zal de reden dan wel zijn. Waarom krijgen ze dan sowieso een duplicaat?
Keuren wil ik door SHMC laten doen die zitten hier aan de overkant. Dacht dat bloedafname standaard was, maar daar zal ik nog extra op letten dan.


Ze zorgen denkelijk met een duplicast paspoort er dan voor dat dier niet voor consumptie is omdat de medische voorgeschiedenis niet bekend is.

Bloed hoort eigenlijk standaard bij aankoop keuring maar word heel vaak niet gedaan, moet je altijd even aangeven.

Vanillia

Berichten: 7657
Geregistreerd: 22-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-20 20:12

anjali schreef:
Is dit een Tinker die zojuist is geimporteerd?


Nee geen Tinker :)

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Iers paard met duplicaat paspoort kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:24

Zoals gezegd, er stat duplicaat op zodat meteen zichtbaar is dat niet voor consumptie is.

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:39

Poosje81 schreef:
Bij Ierse import zetten ze er ook regelmatig duplicaat in wanneer het paspoort uitgegeven is, omdat paard ouder dan 6 maand was bij het chippen en voorzien van paspoort, zodoende is direct op 1 oogopslag zichtbaar dat het dier is uitgesloten voor de humane consumptie.
Dit betreft dan een Iers paspoort neem ik aan?

Regelmatig maar niet altijd? Is Ierland zo slordig in het verstrekken van paspoorten dat het de ene keer zus en de andere keer zo doet? En wordt daar internationaal niet op aangesproken? Kan me dit haast niet voorstellen dat men dat zo mag blijven doen. Duplicaat als eerste paspoort uitgeven.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Iers paard met duplicaat paspoort kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:52

De mijne heeft ook een duplicaat en komt ook uit Ierland. Staat alleen zijn naam en de naam van de aanvrager van het paspoort in, meer niet. Kan maar zo dat ze idd niet direct gechipt worden en dus veel later een chip en paspoort krijgen. Uiteindelijk goed naar de leeftijd vragen en een kenner naar de tanden laten kijken.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:53

De Ierse paspoorten die ik in handen krijg (en dat zijn er bij vlagen best veel) zijn geloof ik allemaal duplicaat.
Het lijkt erop dat ze daar een duplicaat afgeven voor een paard op export gaat, maar geen idee hoe dat verder zit.

Poosje81
Berichten: 21194
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 08:59

Rizette schreef:
Poosje81 schreef:
Bij Ierse import zetten ze er ook regelmatig duplicaat in wanneer het paspoort uitgegeven is, omdat paard ouder dan 6 maand was bij het chippen en voorzien van paspoort, zodoende is direct op 1 oogopslag zichtbaar dat het dier is uitgesloten voor de humane consumptie.
Dit betreft dan een Iers paspoort neem ik aan?

Regelmatig maar niet altijd? Is Ierland zo slordig in het verstrekken van paspoorten dat het de ene keer zus en de andere keer zo doet? En wordt daar internationaal niet op aangesproken? Kan me dit haast niet voorstellen dat men dat zo mag blijven doen. Duplicaat als eerste paspoort uitgeven.


verschilt per paspoortuitgevende instantie in Ierland. En worden ze er door brussel op aangesproken? ongetwijfeld wel, maar de controlerende functie is nog maar minimaal.
zolang er nog steeds vrachtladingen paarden de grenzen over kunnen zonder chip/paspoort gaat er daar l iets fout ;)

Rizette
Berichten: 4351
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:07

Marije_jiplover schreef:
De Ierse paspoorten die ik in handen krijg (en dat zijn er bij vlagen best veel) zijn geloof ik allemaal duplicaat.
Het lijkt erop dat ze daar een duplicaat afgeven voor een paard op export gaat, maar geen idee hoe dat verder zit.

Kan er in Ierland dan bij het duplicaat ook de gegevens aangepast worden zoals leeftijd? Weet niet wat ik er van denken moet.

egnie

Berichten: 2369
Geregistreerd: 26-03-05
Woonplaats: oet ut Oosten

Re: Iers paard met duplicaat paspoort kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 09:14

Je moet gewoon goed laten kijken naar de tanden. Volgens staat in de mijne geeneens een geboortedatum.

Marije_jiplover

Berichten: 25316
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-20 10:46

Rizette schreef:
Marije_jiplover schreef:
De Ierse paspoorten die ik in handen krijg (en dat zijn er bij vlagen best veel) zijn geloof ik allemaal duplicaat.
Het lijkt erop dat ze daar een duplicaat afgeven voor een paard op export gaat, maar geen idee hoe dat verder zit.

Kan er in Ierland dan bij het duplicaat ook de gegevens aangepast worden zoals leeftijd? Weet niet wat ik er van denken moet.

Geen idee, daar ben ik niet bij. Ik zie die paspoorten pas als ze in Nederland zijn en daar weer weggaan.