Gemeente- en waterschapsbelasting icm veewagen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Gemeente- en waterschapsbelasting icm veewagen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-20 21:18

Hi bokkers,

Wij hebben de aanslag van de GBLT voor 2020 en een gedeelte naheffing 2019 ontvangen.

Ik en mijn vriend zijn samenwonend in een particulier huurhuis en beide niet in het bezit van een motorvoertuig wat meer dan 2269 euro is. Mede daarom hebben we kwijtschelding aangevraagd.

Dit werd in eerste instantie afgewezen omdat mijn vriend een leaseauto rijdt. Echter is dit motorvoertuig niet in zijn bezit, maar in het bezit van de leasemaatschappij.
Hierom hebben we besloten een beroepsschrift in te dienen tegen dit besluit. Uiteindelijk kwam daar uit dat inderdaad de auto van mijn vriend niet het probleem was, maar dat ik in het bezit ben van een veewagen...

Ik heb inderdaad een trailer die ruim over de 2269 gaat. Echter als ik de definitie lees van een motorvoertuig valt een trailer daar niet onder in mijn ogen. Nu dacht ik, er zijn op bokt vast veel mensen die ook een trailer bezitten, en wellicht dat een paar daarvan het fijne weten icm dit soort gemeentelijke belastingen. Telt dit nu wel of niet mee?

Ben benieuwd!
Lieke


belle_boef
Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Gemeente- en waterschapsbelasting icm veewagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:22

Los van hoe het officieel geregeld is maar als jij een dikke trailer kan bezitten lijkt die kwijtschelding ook niet op z’n plek.

ista
Berichten: 1131
Geregistreerd: 09-03-06
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:24

Een gemeentelijke belasting voor een voertuig? Daar is de wegenbelasting toch voor? :o?

Edit:
Belasting betaal je als inwoner van een dorp. Als je een trailer die ruim over de €2269,- gaat hebt, dan telt dat als vermogen. En iemand die 'vermogend' is, kan ook aan de belastingsplicht voldoen. Kwijtschelding van de belasting is in principe voor mensen die leven op bijstandsniveau.
Laatst bijgewerkt door ista op 04-06-20 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

belle_boef
Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:25

ista schreef:
Een gemeentelijke belasting voor een voertuig? Daar is de wegenbelasting toch voor? :o?


Kwijtschelding kan je aanvragen aan de hand van je inkomen. Als je een auto in je bezit hebt heb je vermogen. Vermogen bepaald of je wel of niet kwijtschelding krijgt

_Nelleke_
Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Gemeente- en waterschapsbelasting icm veewagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:29

Sinds wanneer moet je belasting betalen over een trailer?

Djeradalover
Berichten: 2879
Geregistreerd: 14-09-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:35

Het zal per gemeente verschillen maar ook je inkomen inclusief vakantiegeld etc telt mee dus niet enkel bezittingen in de vorm van een auto of trailer of iets. Je moet hier echt ver onder de armoedegrens leven wil je ervoor in aanmerking komen.
Heb je de voorwaarden wel opgezocht/nagekeken?

[o]

robert45
Berichten: 2869
Geregistreerd: 06-06-07
Woonplaats: groningen

Re: Gemeente- en waterschapsbelasting icm veewagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:40

@ts jullie hebben 2 banen, een paard, en net een huis gekocht als ik het allemaal goed lees. En dan verwacht je kwijtschelding?

furious
Berichten: 7105
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:41

Laatst bijgewerkt door furious op 04-06-20 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

You can turn off the sun but I'm still gonna shine!

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-20 21:43

belle_boef schreef:
Los van hoe het officieel geregeld is maar als jij een dikke trailer kan bezitten lijkt die kwijtschelding ook niet op z’n plek.

Dus als ik een trailer financier van geld uit een erfenis betekent het dat ik verder vermogend ben? Bijzondere denkwijze :D

Nelleke, het gaat niet over belasting over een trailer maar over belasting die bepaald wordt door een motorvoertuig. Waar ze een veewagen dus onder vinden vallen, terwijl dit volgens mij niet onder een motorvoertuig valt.

Djeradalover, ik studeer nog dus qua inkomen zitten we nog goed :) voorwaarden zijn nagekeken, sneltest online gaf aan dat we er voor in aanmerking bij onze gemeente. Alleen toen is het dus afgewezen omdat zij menen dat een veewagen een motorvoertuig is.

Robert45, ik studeer nog. Dus 1,25 baan ja :) kwijtschelding gaat over het jaar waarin we nog niet in bezit waren van ons huis (zijn we nu namelijk nog niet).

Mijn vraag gaat puur over of een veewagen een motorvoertuig is, verdere elementen lijken me niet van toepassing als we verder in aanmerking komen voor de kwijtschelding :) wij zagen een mogelijkheid waarin we geld konden besparen, dus dan doen we dat als we daar voor in aanmerking komen. Om jullie gerust te stellen, inmiddels is het betaald en is het beroepsschrift niet meer van toepassing. Desalniettemin ben ik toch benieuwd naar de verhouding motorvoertuig/veewagen, daarom dit topic.

belle_boef
Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:46

liekec schreef:
belle_boef schreef:
Los van hoe het officieel geregeld is maar als jij een dikke trailer kan bezitten lijkt die kwijtschelding ook niet op z’n plek.

Dus als ik een trailer financier van geld uit een erfenis betekent het dat ik verder vermogend ben? Bijzondere denkwijze :D
[/quote]


Nee dat betekend dat je vermogend genoeg bent geweest om een dure trailer aan te schaffen.

En in gemeenteland kan het er dan op neerkomen dat gezegd wordt. Verkoop je trailer maar om de belasting te betalen dan heb je het geld ook.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-20 21:49

belle_boef schreef:
Nee dat betekend dat je vermogend genoeg bent geweest om een dure trailer aan te schaffen.


Precies. Maar of ik ooit in staat ben geweest om een trailer aan te schaffen is niet het doel van dit topic.

https://gblt.nl/kwijtschelding/sneltest

Deze 4 voorwaarden voldoen wij aan. Kwam echter net op een pagina terecht waar ze ook over spaargeld spreken en minder dan 2000 euro spaargeld is niet van toepassing in onze situatie.

Dan nog, ben ik gewoon benieuwd of een veewagen een motorvoertuig is of niet. Iemand die daar antwoord op heeft? :o

belle_boef
Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 21:53

liekec schreef:
belle_boef schreef:
Nee dat betekend dat je vermogend genoeg bent geweest om een dure trailer aan te schaffen.


Precies. Maar of ik ooit in staat ben geweest om een trailer aan te schaffen is niet het doel van dit topic.

https://gblt.nl/kwijtschelding/sneltest

Deze 4 voorwaarden voldoen wij aan. Kwam echter net op een pagina terecht waar ze ook over spaargeld spreken en minder dan 2000 euro spaargeld is niet van toepassing in onze situatie.

Dan nog, ben ik gewoon benieuwd of een veewagen een motorvoertuig is of niet. Iemand die daar antwoord op heeft? :o


Er zit geen motor in. Maar je hebt hem wel op naam staan aangezien een trailer een eigen kenteken heeft.
Ik denk dat in deze sneltest een aanhanger met eigen kenteken niet is meegenomen omdat het waarschijnlijk niet vaak voorkomt.

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-20 21:58

belle_boef schreef:
liekec schreef:

Precies. Maar of ik ooit in staat ben geweest om een trailer aan te schaffen is niet het doel van dit topic.

https://gblt.nl/kwijtschelding/sneltest

Deze 4 voorwaarden voldoen wij aan. Kwam echter net op een pagina terecht waar ze ook over spaargeld spreken en minder dan 2000 euro spaargeld is niet van toepassing in onze situatie.

Dan nog, ben ik gewoon benieuwd of een veewagen een motorvoertuig is of niet. Iemand die daar antwoord op heeft? :o


Er zit geen motor in. Maar je hebt hem wel op naam staan aangezien een trailer een eigen kenteken heeft.
Ik denk dat in deze sneltest een aanhanger met eigen kenteken niet is meegenomen omdat het waarschijnlijk niet vaak voorkomt.


Oke, dus de definitie van een motorvoertuig is iets met of zonder motor maar met een kenteken er op?

belle_boef
Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Gemeente- en waterschapsbelasting icm veewagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:01

Gezien het gaat om een sneltest waarin ze korte zinnen gebruiken en het gaat om kwijtschelding die je krijgt omdat je inkomen te laag is kan ik me goed voorstellen dat aanhangers met eigen kenteken hierin meegerekend worden.
Maar voor een definitief antwoord zal je bij je gemeente moeten zijn of bij de gblt

linoleum
Berichten: 6462
Geregistreerd: 01-03-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:01

liekec schreef:
Oke, dus de definitie van een motorvoertuig is iets met of zonder motor maar met een kenteken er op?

Deze vraag moet je niet hier stellen, maar aan je gemeente. Die heeft de definitie bepaald.

Daarnaast gaat het om wat je aan vermogen hebt. Vermogen is waarde aan bezittingen. Het is geen geld in je portemonnee, maar laat wel zien dat je niet onvermogend bent om bezittingen te kunnen betalen.

I'm not weird, I'm limited edition :D

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter
Berichten: 15909
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:02

liekec schreef:
belle_boef schreef:
Nee dat betekend dat je vermogend genoeg bent geweest om een dure trailer aan te schaffen.


Precies. Maar of ik ooit in staat ben geweest om een trailer aan te schaffen is niet het doel van dit topic.

https://gblt.nl/kwijtschelding/sneltest

Deze 4 voorwaarden voldoen wij aan. Kwam echter net op een pagina terecht waar ze ook over spaargeld spreken en minder dan 2000 euro spaargeld is niet van toepassing in onze situatie.

Dan nog, ben ik gewoon benieuwd of een veewagen een motorvoertuig is of niet. Iemand die daar antwoord op heeft? :o

Nee natuurlijk niet. Want geen motor. Ga in beroep.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Gemeente- en waterschapsbelasting icm veewagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:03

Ik zal zeggen je trailer verkopen en van dat geld de waterschap belasting betalen :Y)

bromfiets
Berichten: 12661
Geregistreerd: 03-04-07
Woonplaats: hoeven (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:04

Waarschijnlijk val ik hier in Brabant onder een ander samenwerkingsverband, maar hier staat bij de aanvraag duidelijk vermeld dat auto's, caravans en aanhangers meetellen in het vermogen.

http://www.equusstatera.nl
Balans in je lijf, balans in je hoofd, balans in je leven.

belle_boef
Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Gemeente- en waterschapsbelasting icm veewagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:06

Maar de uitslag van de sneltest geeft enkel aan dat het dus zin kan hebben om het aan te vragen. Het is een eerste screening om zinloze aanvragen te voorkomen. Dat je positief door een eerste screening heen komt geeft nog geen garantie.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:08

liekec schreef:
Dus als ik een trailer financier van geld uit een erfenis betekent het dat ik verder vermogend ben? Bijzondere denkwijze :D

Vermogen is niet hetzelfde als cash geld. Vermogen is wat je bezit, dus zowel geld als goederen. Maakt niet uit hoeveel van het ene en hoe weinig van het andere, het is het totaal wat telt.

cissy
Berichten: 19821
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Gemeente- en waterschapsbelasting icm veewagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 22:17

Zodra het voertuig een kenteken heeft telt het mee voor je vermogen. Ik had er 3, mijn auto, mijn trailer en een snorfiets. Als de voertuigen ouder zijn zijn ze minder waard maar een nieuwe trailer telt wel degelijk mee.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-06-20 23:00

Blussem schreef:
Ik zal zeggen je trailer verkopen en van dat geld de waterschap belasting betalen :Y)

Is al betaald hoor, geen zorgen :(:)

Bromfiets, bij ons staat het er inderdaad niet bij beschreven.

Belleboef, ik snap dat een sneltest geen garantie geeft.

Daarnaast begrijp ik ook dat goederen meetellen als vermogen. Maar er staat specifiek beschreven in onze gemeente dat onder goederen alleen huizen of motorvoertuigen vallen.

Verder kan ik de vraag niet meer neerleggen bij de gemeente. Telefoniste wilt ons niet de definitie geven (is dus blijkbaar heel lastig, terwijl mij lijkt dat je daar wel een pasklaar antwoord voor hebt), en bij iemand anders kom je niet terecht als je niet in beroep bent (wat wij dus niet meer zijn omdat we al betaald hebben).

Echter liet het mij niet los dus was benieuwd naar andere ervaringen. Die blijken er weinig te zijn zo te lezen omdat andere gemeenten wel duidelijk vermelden dat het niet om slechts een motorvoertuig gaat maar ook om andere dingen op wielen :Y)

chanicha
Berichten: 12142
Geregistreerd: 14-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:29

Kan je zeggen dat mijn moeder van 80 AOW heeft met een klein pensioentje en die krijgt ook geen kwijtschelding.
Neem aan dat als jullie samen werken er al meer binnenkomt.
Volgens mij gaat het om de waarde van het bezit, auto, motor of caravan.

On bended knee is no way to be free……
Ter ere aan Peter R. De Vries.

ZaZu Curacao vakantiestudio’s/appartementen verhuur, kijk op Instagram!

lies_sparkle
Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Gemeente- en waterschapsbelasting icm veewagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-20 23:42

Ik zou je adviseren om even heel goed die voorwaarden door te lezen. Als zij echt spreken van motor voertuigen wat een trailer natuurlijk niet is :+, dan kun je een bezwaarschrift indienen.
Als je er recht op hebt, heb je er recht op, klaar.

Het is niet zo als je betaald hebt, dat je dan geen bezwaar aan mag tekenen. Je kunt hierin (mits die voorwaarden echt die twee dingen zijn die je noemt) aangeven dat je geen vermogen in hun posten hebt en dan terugbetaling/uitleg/ wat jij wilt verwacht. Communicatie mag je altijd verwachten vanuit de gemeente:)

ElSea
Berichten: 5377
Geregistreerd: 18-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 05-06-20 08:31

liespower94 schreef:
Ik zou je adviseren om even heel goed die voorwaarden door te lezen. Als zij echt spreken van motor voertuigen wat een trailer natuurlijk niet is :+, dan kun je een bezwaarschrift indienen.
Als je er recht op hebt, heb je er recht op, klaar.

Het is niet zo als je betaald hebt, dat je dan geen bezwaar aan mag tekenen. Je kunt hierin (mits die voorwaarden echt die twee dingen zijn die je noemt) aangeven dat je geen vermogen in hun posten hebt en dan terugbetaling/uitleg/ wat jij wilt verwacht. Communicatie mag je altijd verwachten vanuit de gemeente:)


Thanks voor je vriendelijke reactie! Ik zal nog even bellen vandaag.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 bezoekers