Dwaling?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Galuppy0546
Berichten: 179
Geregistreerd: 17-03-20

Dwaling?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 19:04

Omdat ik niet de geschikte rubriek kan vinden, plaats ik dit hier onder het mom van Overige. Mocht het ergens anders behoren dan hoor ik dit graag uiteraard.

Ik heb nu.. zo'n 2 maandjes geleden mijn eerste eigen paard aangeschaft. Bij de stal wezen proefrijden, super braaf.
Aan mij verkocht onder het mom van : Allround, braaf, leerpaard. Ook prima voor een wat onzekerdere ruiter.
10 jaar, super leuk dier. (En goedgekeurd! keuringsrapport heb ik in bezit)

Maar een volledig ander dier toen hij eenmaal bij ons op stal kwam, helemaal onder het zadel. Gewoonweg gemeen. Heeft inmiddels 3 ruiters afgeworpen, bokt alles aan elkaar. Zadel en hoofdstel zijn goed passend, paard is gezond.
In het begin dacht ik; nieuwe omgeving, nieuwe eigenaar. Uitproberen.
Dus ben veel vanaf de grond bezig gegaan, af en toe erop. Maar veel poetsen, wandelen, longeren. Bonding time.
Maar het wordt alleen maar erger.

Maar zeker niet voor een onzekere ruiter en ook geen leerpaard. Op het moment dat mijn vriendin erop stapt (die rijd al wat langer, gewend om jonge paarden in te rijden etc.)..nja die blijft zitten. Die heeft de nodige ervaring om hiermee om te gaan, is hem voor en blijft rustig zitten.



Maar menig ander ruiter (Waaronder ik zelf meerdermaals) heeft inmiddels zand gehapt.

Valt dit onder dwaling?

Ik heb haar bericht gedaan met hoe en wat, hierbij een filmpje toegevoegd van hoe hij zich onder het zadel gedraagt, en onder welke wijze zij hem aan mij verkocht heeft.

Antwoord luid; ik herken het gedrag niet en neem het paard niet terug. -O-

Thioro

Berichten: 3991
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:11

Tenzij je kan bewijzen dat het paard gedrogeerd/gesedeerd is geweest tijdens het proefrijden (is er een bloedstaal genomen tijdens de keuring?) heb je weinig grond om te zeggen dat het karakter verborgen of gelogen was.

Vele paarden veranderen bij een nieuwe eigenaar. Als het echt gevaarlijk wordt: paard binnenste buiten keren en misschien kom je op een letsel dat bewezen van voor de aankoop dateert.

_Penotti
Berichten: 6267
Geregistreerd: 28-02-20
Woonplaats: Tussen de velden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:12

Of het dwaling is weet ik niet, ben geen jurist.
Wel weet ik dat gelijk hebben en gelijk krijgen 2 verschillende dingen zijn.

Bij je vriendin is hij braaf, ik zou zeggen, laat die hem een poosje rijden.
Maak mooie foto's en een leuk filmpje. En zet hem te koop voor de ervaren ruiter.
Dan maak je denk ik minder kosten dan het op een rechtszaak aan te laten lopen.

Natuurlijk komt de verkoper er mooi mee weg dan, maar wie weet dacht ze ook dat hij braaf was. Want dat komt echt wel vaker voor. Voornamelijk gereden door handige ruiter. Af en toe eens het beginnende buurmeisje, wat dan ook goed gaat want de eigenaar staat er bij. En dat die dan werkelijk niet in de gaten heeft dat een paard zo enorm kan veranderen op een nieuwe plaats met een andere ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:13

Ik kan jou geen raad geven maar heb hetzelfde voor gehad. Heel rustig aangename 7 jaarse merrie gekocht. Droom om te rijden. Eenmaal verhuisd zo rillig als een rietje. Duurde meer dan een jaar voor zij wat rustiger werd. Op verplaatsing zelfde liedje. Kwam rillend de trailer af en was niet te rijden. Veranderen van stal, meer buiten, minder buiten, noem maar op. Lukte niet. Uiteindelijk verkocht aan iemand die daar beter mee om kon maar rustig is ze nooit meer geworden. Ontzettend zonde.

Galuppy0546
Berichten: 179
Geregistreerd: 17-03-20

Re: Dwaling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-20 19:19

Nou ik ben bang dat ik dit zelf niet verkocht krijg... Ik kan hier op bokt geen video toevoegen volgens mij, maar voor de nieuwsgierigen heb ik op beeld staan hoe hij zich gedraagd.

Ik ga er niet eens opzitten om voor te rijden als er iemand voor komt. Sterker nog ik weet niet eens of ik wel iemand wil laten proefrijden, want ik ben als de doods dat hij iemand verwond.

Sjong
Berichten: 859
Geregistreerd: 10-02-19

Re: Dwaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:21

Wat ontzettend vervelend zeg. Dit is ook niet wat je verwacht als je je eerste paard koopt. Verder geen tips, maar lijkt me echt waardeloos

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:33

Even een heel andere insteek.
Hoe wordt het dier gehouden nu en hoe werd die gehouden hij de verkoper?
En wat voor voer kreeg die en krijgt die nu?
Ik heb paarden (bij dezelfde eigenaar) bij verandering van stal en voerbeleid zien transformeren van super braaf naar staatsgevaarlijk.

Voer terug veranderd naar voer wat die op de vorige stalling kreeg en iets meer naar buiten en het paard werd weer braaf.

Odysseus

Berichten: 22473
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Dwaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-20 19:37

Er mist wat cruciale informatie

- Ben je zelf bij de keuring aanwezig geweest en heb je zelf de kliniek/dierenarts uitgekozen?
- Is het paard goedgekeurd incl. hals en rugfoto's?
- Is er bloed afgenomen ten tijde van de keuring? Zo ja, z.s.m. kliniek bellen om te vragen of het getest kan worden op sederende en pijnstillende middelen
- Heb je het paard overgekocht van een particulier of bedrijf (handelaar)?

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:31

Galuppy0546 schreef:
Nou ik ben bang dat ik dit zelf niet verkocht krijg... Ik kan hier op bokt geen video toevoegen volgens mij, maar voor de nieuwsgierigen heb ik op beeld staan hoe hij zich gedraagd.

Ik ga er niet eens opzitten om voor te rijden als er iemand voor komt. Sterker nog ik weet niet eens of ik wel iemand wil laten proefrijden, want ik ben als de doods dat hij iemand verwond.


Je zegt in je OP dat je vriendin die beter/langer rijdt en ook paarden inrijdt, er wel mee kan rijden.
Je zou kunnen vragen of zij hem voor jou door wil rijden (tegen betaling), al dan niet om hem daarna te verkopen.

Wil je toch de verkoper 'aanpakken', dan is het niet 'dwaling' maar 'non-conformiteit' waar je het op zou moeten gooien. Je hebt iets gekocht wat wel bruikbaar is (je vriendin kan er wel op rijden) maar niet door jou. Het voldoet niet aan de eisen die jíj vooraf gesteld hebt: een paard voor een onzekere beginnende ruiter.

Sabbientje

Berichten: 4700
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: Poortugaal

Re: Dwaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:37

Wat krijgt het paard te eten?
Vind ik vaak ook een belangrijke.
Want niet bij het paard passend voer krijgt een rustig paard nog knetter gek.

Simbaa
Berichten: 3962
Geregistreerd: 17-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:40

Voor juridische advies moet je over het algemeen niet op Bokt zijn (op een heel enkele uitzondering na). Mijn advies: win professioneel juridisch advies in.

En laat Bokt meedenken voor de “paardinhoudelijke” vragen, zoals hoe wordt het paard gehuisvest etc :)

janouk
Blogger

Berichten: 17866
Geregistreerd: 18-04-06

Re: Dwaling

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:46

Het is een juridisch nogal een verschil of je het paard particulier of bij een bedrijf heb gekocht.

Was je zelf bij de keuring door de veearts?

Spaansepony
Berichten: 990
Geregistreerd: 03-05-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:48

Waarom denkt men altijd als een paard niet meer braaf is na verkoop dat ze gelijk opgelicht zijn.

Een paard veranderd altijd op een andere locatie, sommige blijven braaf en sommige worden slim en krijgen het voor elkaar bij nieuwe eigenaar om zich als een hork te gaan gedragen. Veelal ligt dat hoe ze gehouden worden van 24/7 buiten naar binnen of ineens wat meer kilo brok waardoor ze gewoon energie in overvloed hebben.
Sommige dieren zijn dan hufters en durven hun nieuwe eigenaren gewoon flink te testen met dit soort acties als gevolg.
Je ziet dit vooral in de winter periode gebeuren en zodra ze weer de wei opgaan worden ze weer makkelijker en rustiger.

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:49

Er zijn maar weinig paarden die braaf zijn en blijven bij een beginnend ruiter. Zeker op een voor het paard vreemd terrein, ander voer, andere huisvesting en een onzekere ruiter.

Als je bloed hebt laten trekken bij de keuring zou ik dat nu laten onderzoeken. Zo niet dan valt bijna niet te bewijzen dat het paard onder valse voorwendselen is verkocht.

Op vimeo of YouTube kan je een video uploaden.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:56

Focussed schreef:
- Heb je het paard overgekocht van een particulier of bedrijf (handelaar)?


Dit is belangrijk. Dit is de eerste vraag waar je op moet reageren.

De rest is nog niet van belang.

Hemellichaam
Berichten: 101
Geregistreerd: 21-08-19
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 08:58

Wat rot! Dit had je natuurlijk niet verwacht.
Zoals al gezegd zou ik ook eerst nagaan wat er allemaal veranderd is ten opzichte van de vorige stalling. Misschien een tijdje terug gaan naar het voer wat ze op de vorige stalling gaven, weidegang aanpassen..
Er zijn ook paarden die gewoon wat langer nodig hebben om zich aan te passen naar een nieuwe stalling, nieuwe ruiter.. Mijn ex-paardje ging de eerste maanden ook geregeld de lucht in bij de nieuwe eigenaar, 2 maanden flink doorgepakt en nu is ze ook daar zo mak als een lammetje.
Durf je er wel nog op? Misschien dat les nemen met een goede lesgever je ook verder kan helpen? (Mits het niet gevaarlijk wordt)
Voor juridisch advies kan je best professioneel advies inwinnen, ik heb op bokt al veel incorrecte uitspraken voorbij zien komen.

Als je het niet goed ziet komen dan zou ik mijn verlies nemen en hem verder verkopen aan een meer ervaren ruiter. Je vriendin zal vast wel eens extra willen rijden zodat jij foto's en video's kan nemen.

LukieBradley

Berichten: 6558
Geregistreerd: 08-11-04

Re: Dwaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:14

Ik heb het verhaal aan beide kanten gezien.
Pony verkocht die 4 weken onder het zadel was, werkelijk topbraaf en niets aan de hand.
Ontplofte daar tot 1 of ander loeder die veel beet.
Mensen overstuur, wat bleek.
Ze liep bij ons 24 7 buiten en daar zo goed als andersom.
Merrie was enorm gefrustreerd en uiteindelijk is het goed gekomen.
Die hebben wel doorgezet en pony verhuist..

Zelf had ik een hele lieve merrie gekocht, alleen eenmaal bij mij was het een heks. Zeer onzeker paard en niet meer stabiel.
Ook doorgezet en ze draaide na een hele tijd helemaal om. Op eigen locatie, van terrein af heeft nog veel langer geduurd.

Kijk dus even naar je huisvesting, voer etc

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:14

Wat vreselijk naar voor je.Helaas komt zoiets vaker voor. Heb je hem van een handelaar gekocht?Die zou hem moeten terugnemen vind ik want het paard is anders dan jou voorgespiegeld en is niet geschikt voor jou.

Galuppy0546
Berichten: 179
Geregistreerd: 17-03-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-20 09:18

anjali schreef:
Wat vreselijk naar voor je.Helaas komt zoiets vaker voor. Heb je hem van een handelaar gekocht?Die zou hem moeten terugnemen vind ik want het paard is anders dan jou voorgespiegeld en is niet geschikt voor jou.

Ja paard is bij een bedrijf aangekocht

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:20

LukieBradley schreef:
Ik heb het verhaal aan beide kanten gezien.
Pony verkocht die 4 weken onder het zadel was, werkelijk topbraaf en niets aan de hand.
Ontplofte daar tot 1 of ander loeder die veel beet.
Mensen overstuur, wat bleek.
Ze liep bij ons 24 7 buiten en daar zo goed als andersom.
Merrie was enorm gefrustreerd en uiteindelijk is het goed gekomen.
Die hebben wel doorgezet en pony verhuist..

Zelf had ik een hele lieve merrie gekocht, alleen eenmaal bij mij was het een heks. Zeer onzeker paard en niet meer stabiel.
Ook doorgezet en ze draaide na een hele tijd helemaal om. Op eigen locatie, van terrein af heeft nog veel langer geduurd.

Kijk dus even naar je huisvesting, voer etc

Ik denk dat jij meer ervaren bent en ts is een beginner. Dat had ze toch ook aangegeven bij de koop van het paard.En dit paard is dus niet geschikt voor iemand als eerste paard. Een verkoper wil toch ook niet dat er iemand verongelukt met zijn paard?

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:23

Galuppy0546 schreef:
Op het moment dat mijn vriendin erop stapt (die rijd al wat langer, gewend om jonge paarden in te rijden etc.)..nja die blijft zitten. Die heeft de nodige ervaring om hiermee om te gaan, is hem voor en blijft rustig zitten.


Wat zegt die vriendin er van?

Als je het paard bij een bedrijf hebt gekocht moeten ze deze gewoon terugnemen. Pin me er niet op vast, maar ik geloof dat je daar een half jaar de tijd voor hebt. Een beetje respectabel bedrijf zou het dan ook met jou proberen op te lossen.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Dwaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 09:32


anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Dwaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:00

@Iris82: Dat is een heel goed en duidelijk artikel van de knhs. Het geval van ts zou dan toch wel onder dwaling kunnen vallen lijkt me.

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Dwaling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:12

Yup. Neem bijvoorbeeld de bekende Stal Doorstap. Zij zetten hun inruilgarantie op hun site. Dat is perfect hoor, geen haat. Ze doen iig wat dat betreft eerlijk hun zaken.

Maar feitelijk gezien, is het geen service maar de wet. En die wet zouden alle stallen moeten kennen.

Je staat idd sterk ts.

fohadie
Berichten: 4291
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-20 10:35

Je heb het paard nog maar twee maanden. Mag het dier eerst even wennen aan een nieuwe omgeving? Sommige paatden doen daar nu eenmaal langer over. Wel heel vervelend voor jou. Denk je een doodbraaf paard te hebben, kan je er niet mee omgaan. :(:) Je zegt dat het totaal geen leerpaard is. In mijn ogen is hij dat juist wel getuige het verhaal dat vriendin er totaal geen moeite mee lijkt te hebben.

Wil je misschien nog antwoord geven oo sommige al eerder gestelde vragen? Nu geef je alleen antwoord aan mensen die het met je eens zijn en zeggen dat het paard terug moet.


Wat kreeg hij daar te eten en wat nu?
Hoelang ging hij daar naar buiten, hoelang nu?
Wat is er nog meer verandert behalve een verhuizing? ( Wat al een heel grote verandering voor een paard kan zijn.)

Het kan nog steeds een prima beginnerspaard zijn, maar eentje die nog niet gewend is en dit uit door ongewensd gedrag.
Of misschien begrijpt hij jou totaal niet, is hij andere hulpen gewend. Daar zou je een (goede!)instructeur bij kunnen halen.

Dit paard meteen weer weg doen kan, maar bedenk je dat het ook aan jou kan liggen en je dit met het volgende paard ook kan hebben en het paard daarna weer...