Is dit legaal?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Is dit legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 16:02

Hoi allemaal, ik had een vraag omtrent bindende overeenkomsten.
Ik ben afgelopen dinsdag naar een paard gaan kijken in Drenthe. We hadden onmiddellijk een klik en mij werd verteld dat ik voorrang had op de vorige eigenaar aangezien deze het geld niet al een hele tijd niet bij mekaar kreeg en ze dit beu was. Tot vrijdag had ik om een berichtje te sturen met wat ik wou en woensdagnamiddag heb ik al een bericht verstuurd dat onder voorbehoud van een positieve keuring ik hem wou kopen.
Ik kreeg terug dat de vorige koper ook nog steeds interesse had en hem ongekeurd eventueel zou willen ophalen maar dat ze hem mij gunde mits het vooruit zou gaan, ook aangezien ik voorrang had. Ze zei me dat ik een klinisch rapport zou krijgen van de keuring, de foto's op cd etc en dat ze hem zou brengen naar de kliniek en wanneer ik hem dan zou kunnen komen halen. De dagen die genoemd werden vond ze prima en ze zei nog dat hij zo braaf op de trailer stond. Zij zou vandaag de dierenarts contacteren om te kijken hoe laat ze zou kunnen gaan met het paard.
Nu krijg ik deze ochtend ineens een bericht dat het erg jammer is maar de vorige eigenaar het geld bij mekaar gesprokkeld heeft en hem vrijdag komt ophalen. Ik ben hier om eerlijk te zijn kapot van omdat ik een enorme klik met dit paard had en mij verteld was dat ik voorrang had, met deze informatie had ik mijn hart al helemaal opgengesteld. Nu vraag ik mij af, aangezien we zowel akkoord waren over de prijs, deze ook besproken is, manier van betalen besproken is, keuring voorkeuren en data besproken waren en ook ophaaldata besproken waren in hoeverre het legaal is om nu ineens de verkoop af te breken. Het juridisch loket nam nog niet op en onze eigen advocaat ook niet maar ik zou hier graag verdere stappen in nemen.
Voor geïnteresseerden wil ik de screenshots wel doorsturen van het gesprek en ook had ik iemand bij die kan verifiëren dat er akkoorden waren over prijzen, keuringen en mijn eerste keus.
Wat is jullie ervaring hier mee? Normaal zou ik het gewoon laten maar dit paard heeft een enorme indruk op mij gemaakt.

Tijn8
Berichten: 509
Geregistreerd: 04-08-10
Woonplaats: midden van het land

Re: Is dit legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:05

Wat vervelend zeg!
je zou ermee naar de rechtsbijstand kunnen gaan. Maar als de keuring een probleem is zou ik al genoeg weten....

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:05

Klinkt rot, maar ik denk dat je blij moet zijn dat de koop niet door is gegaan. Volgens mij was er iets mis met het paard. Rare gang van zaken. Ik denk dat het het niet waard is om hier op in te vechten.

Anouk_H

Berichten: 2173
Geregistreerd: 20-05-13
Woonplaats: Bij de paarden tussen het hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:07

Ik sluit me aan bij de voorgangers en als ik me in de vorige eigenaar (niet de verkoper) verplaats zou ik het vreselijk vinden als ik mijn ex eigen paard op deze manier aan me voorbij zou zien gaan omdat ik het geld niet 1-2-3 bij elkaar krijg

rien10
Berichten: 14667
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Is dit legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:08

Precies. Het lijkt een onfris zaakje. Verder zoeken maar weer.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 16:08

ual_95 schreef:
Klinkt rot, maar ik denk dat je blij moet zijn dat de koop niet door is gegaan. Volgens mij was er iets mis met het paard. Rare gang van zaken. Ik denk dat het het niet waard is om hier op in te vechten.


Maar dan vind ik het zo raar dat ze me direct vertelde dat ik een kliniek mocht zoeken in een straal van 35km en ze hem gerust wou brengen en drie da's aanraadde die op locatie röntgen apparatuur hadden. Ik snap van de hele situatie niks aangezien er ook veel slecht gepraat is geweest door haar over de vorig eigenaar

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:09

Wij bokkers zijn niet juridisch opgeleid. (Althans, het gros niet ;) ) Dus je krijgt waarschijnlijk verschillende antwoorden.

Ik zou het juridisch loket later weer terugbellen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110679
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:09

Het verhaal rammelt dus ik denk ook dat je blij moet zijn dat de koop niet is door gegaan. Het klinkt alsof er iets aan de hand is met het paard. Dat kan natuurlijk toeval zijn, maar waar rook is, is vuur.

ual_95

Berichten: 653
Geregistreerd: 08-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:12

Caaatje schreef:
Maar dan vind ik het zo raar dat ze me direct vertelde dat ik een kliniek mocht zoeken in een straal van 35km en ze hem gerust wou brengen en drie da's aanraadde die op locatie röntgen apparatuur hadden. Ik snap van de hele situatie niks aangezien er ook veel slecht gepraat is geweest door haar over de vorig eigenaar


Ik vind dat een beetje manipulatief. Het lijkt alsof ze het gewoon voor elkaar wilde krijgen door een goede wil te tonen. Zo win je natuurlijk vertrouwen van iemand, en het heeft dus gewerkt.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:17

Tja je hebt recht hebben, maar recht krijgen is een tweede. En eerlijk waarom zou je hierop gerechtelijke stappen willen inleiden? Ja er is een mondelinge overeenkomst. In zoverre dat als paard goed door de keuring zou komen je hem zou kopen. Keuring is niet geweest, dus in hoeverre is er dan sprake van een koop. Imo is het dan eerder het voornemen om te kopen.

Kan het paard nog zon indruk gemaakt hebben, maar wat wil je dan dat de vorige eigenaar, die blijkbaar het paard wel heel graag terug wilde hem maar even aan jou inlevert mits hij dan wel door de keuring komt??


Het is mij ook al overkomen, DA en alles al geregeld en de dag dat we daarheen zouden wordt ik gebeld dat ze verkocht is. Kan ik wel van alles willen maar om jezelf daarvoor helemaal gek te maken en een rechtzaak aan te spannen, ging mij 3 deuren te ver.
Kan ik een paard nog zo leuk vinden, ik zou het al helemaal niet kunnen als het om een vorige eigenaar ging.

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:21

Wat wil je voor elkaar krijgen om er juridisch tegenin te gaan?
De “andere koper” zal ter goedertrouw gehandeld hebben waarschijnlijk en in dat geval kan je het paard daar niet weghalen.
Enige lichtpuntje zou kunnen zijn dat vrijdag de “levering” van het paard pas plaats zal vinden, maar dat is in veel gevallen nog te kort dag om voor die tijd effectieve actie te kunnen ondernemen.

Een vergoeding voor het niet kunnen kopen/mislopen van dit paard lijkt mij ook niet echt van toepassing afgezien van wat reiskosten als je hard genoeg zeurt.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:23

Wat mij betreft is er gewoon geen "oude eigenaar" maar wil ze hem gewoon ongekeurd verkopen en is er dus waarschijnlijk meer aan de hand.

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:24

De vorige eigenaar wilde hem terugkopen maar had het geld niet meteen? En had dat nu wel en nam hem dan ongekeurd? Zo begrijp ik het, misschien is dat fout? Maar als dat zo is dan is het toch prima. Stel dat jij hem zou laten keuren en hij werd afgekeurd,dan zou je hem toch niet genomen hebben? Misschien had de vorige eigenaar ook recht van eerste kans bij verkoop? En überhaupt als iemand een paard ongekeurd meteen neemt dan is dat voor de verkoper veel gemakkelijker.Je had toch nog niets aanbetaald neem ik aan? Gewoon verder zoeken,er zijn genoeg paarden te koop!

rien10
Berichten: 14667
Geregistreerd: 01-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:25

Laat het los TS en richt je energie op het zoeken van een ander paard. Dat is mijn advies.

MarliesV

Berichten: 15191
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:26

anjali schreef:
De vorige eigenaar wilde hem terugkopen maar had het geld niet meteen? En had dat nu wel en nam hem dan ongekeurd? Zo begrijp ik het, misschien is dat fout? Maar als dat zo is dan is het toch prima. Stel dat jij hem zou laten keuren en hij werd afgekeurd,dan zou je hem toch niet genomen hebben? Misschien had de vorige eigenaar ook recht van eerste kans bij verkoop? En überhaupt als iemand een paard ongekeurd meteen neemt dan is dat voor de verkoper veel gemakkelijker.Je had toch nog niets aanbetaald neem ik aan? Gewoon verder zoeken,er zijn genoeg paarden te koop!


Er bestaat geen recht op 1e terug koop. Dat is een mooi verzinsel van veel mensen, maar wettelijk niet haalbaar.

TS, je staat in je recht, je hebt de koop afgesproken van dit paard. Of je dit recht ook wilt gaan halen is een tweede. Is het de tijd en energie waard? Ik gok dat de verkoper dit risico heeft ingecalculeerd en nu de makkelijkste weg kiest.

Boras
Berichten: 9950
Geregistreerd: 21-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:30

Maar wil je bereiken?
Het paard gaan afpakken van zijn oude eigenaar?

Ik zou het nuchter proberen te benaderen. Je kent het paard nog maar zeer kort, heb het 1 keer gezien.
Ik zou opnieuw gaan zoeken, opnieuw verliefd worden en dan op het paard van een betrouwbaardere verkoper.

Dit paard zou ik gunnen aan zijn vorige eigenaar. En wie weet hoe veel ellende je dat bespaart.

Succes!

anjali
Berichten: 15078
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Is dit legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:40

Maar ts, het paard was nog helemaal niet in opdracht van jou gekeurd! De kans dat er iets mee is is toch meestal heel reeel. En je hebt het dier slechts 1 keer gezien, dus zoveel emotionele band kun je nog niet hebben opgebouwd. Het is gewoon voor je neus weg verkocht, zo gaat dat in de paardenhandel.Ik heb zoiets ook wel eens meegemaakt en dat vond ik ook heel vervelend. Next!!

Heleennn

Berichten: 6351
Geregistreerd: 21-11-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:41

Logisch toch dat het paard gewoon bij zijn eigenaar blijft als die plots toch de rekeningen betaalt. Wat is dan nog de reden om het paard te verkopen... ik vind het logisch dat hij nu bij zijn eigenaar blijft.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 16:44

Boras schreef:
Maar wil je bereiken?
Het paard gaan afpakken van zijn oude eigenaar?

Ik zou het nuchter proberen te benaderen. Je kent het paard nog maar zeer kort, heb het 1 keer gezien.
Ik zou opnieuw gaan zoeken, opnieuw verliefd worden en dan op het paard van een betrouwbaardere verkoper.

Dit paard zou ik gunnen aan zijn vorige eigenaar. En wie weet hoe veel ellende je dat bespaart.

Succes!


Aangezien ik alleen maar slechte dingen heb gehoord over de vorige eigenaar van de verkoper heb ik het moeilijk met dat "gunnen". Dat kunnen praatjes zijn geweest, kan ook van niet. Aangezien zij hem zelf heeft ingewisseld omdat ze liever een ander paard wou zie ik het zelf ook niet als afpakken. Is een beslissing die ze bewust gemaakt heeft en niet onder invloed van geldprobleem etc. Dat ze daar nu toch spijt van blijkt te hebben maar alsnog het andere paard liever aanhoudt is Cru gezegd niet mijn probleem. Zij is ook niet meer de eigenaar en de bedoeling was onmiddellijk om hem door te verkopen.

En ja ik kan het ook gewoon laten en verder zoeken. Zijn nog veel meer paarden op de wereld natuurlijk maar deze is omwille van meerdere redenen een ontzettende buitenkans en iets waar ik al lang naar op zoek ben. Mijn eisen zijn vrij hoog en ik heb al veel paarden ondertussen gezien. Anders zou het natuurlijk heel makkelijk zijn om te zeggen, laat maar ik zoek verder. Maar als je dan eindelijk exact vindt wat je zoekt is dit geen fijn spelletje om in betrokken te worden. Misschien heb ik juist geluk en was alsnog afgekeurd maar daar was ik graag zelf achter gekomen, wat ik nu exact wil doen weet ik niet, daarom ook dat ik dit topic opende om andere perspectieven te krijgen

rien10
Berichten: 14667
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Is dit legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:47

Ok. Dan heb je hem (bijna) in handen. En dan wordt hij afgekeurd. En dan?

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 16:47

Heleennn schreef:
Logisch toch dat het paard gewoon bij zijn eigenaar blijft als die plots toch de rekeningen betaalt. Wat is dan nog de reden om het paard te verkopen... ik vind het logisch dat hij nu bij zijn eigenaar blijft.


Het is zijn eigenaar niet meer. De vrouw wou liever een groter paard en heeft deze ingewisseld bij de verkoper voor een ander. Dat is ook gebeurd en het paard is na een maand terug in verkoop geplaatst, nu er daadwerkelijk interesse is wilt de vorige eigenaresse hem ineens wel terug.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 16:47

rien10 schreef:
Ok. Dan heb je hem (bijna) in handen. En dan wordt hij afgekeurd. En dan?


Dan is dat mijn eigen beslissing geweest, voor hetzelfde geld wordt hij niet afgekeurd. Als ik geld wil verkwisten bij wijze van spreken aan een keuring is dat mijn keuze vind ik.

rien10
Berichten: 14667
Geregistreerd: 01-06-10

Re: Is dit legaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:49

Maar wat wil je daar nu dan nog aan doen. Terughalen. Keuren. En bij afkeuren alsnog teruggeven?

Ibbel

Berichten: 49128
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-19 16:53

OK, het is dus kennelijk een handelaar.
Die heeft een éérdere koper (dat dat een spijtoptantje is doet niet ter zake). Die eerdere koper kan niet betalen, maar heeft wél een (mondelinge?) koopovereenkomst.
Handelaar geeft eerdere koper een ultimatum, zoekt ondertussen een andere koper, jij. Jij wilt kopen onder voorbehoud van keuring. Dat is geen koopovereenkomst, ook niet mondeling, want er zit een beding bij (eerst keuren).
Eerdere koper heeft opeens wel geld. Diens koopovereenkomst staat.
Dan heb jij, simpel gezegd, pech. Handelaar verkoopt aan degene met wie hij een koopovereenkomst heeft.

Caaatje

Berichten: 633
Geregistreerd: 20-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-19 16:56

Ibbel schreef:
OK, het is dus kennelijk een handelaar.
Die heeft een éérdere koper (dat dat een spijtoptantje is doet niet ter zake). Die eerdere koper kan niet betalen, maar heeft wél een (mondelinge?) koopovereenkomst.
Handelaar geeft eerdere koper een ultimatum, zoekt ondertussen een andere koper, jij. Jij wilt kopen onder voorbehoud van keuring. Dat is geen koopovereenkomst, ook niet mondeling, want er zit een beding bij (eerst keuren).
Eerdere koper heeft opeens wel geld. Diens koopovereenkomst staat.
Dan heb jij, simpel gezegd, pech. Handelaar verkoopt aan degene met wie hij een koopovereenkomst heeft.


Oke, als ik weet dat ik geen poot heb om op te staan kan ik het voor mezelf ook laten rusten. Vorige eigenaar had nog geen mondelinge koopovereenkomst tot na het gesprek dat ik heb gehad met de verkoopster van wat ik ervan begreep maar dan is het duidelijk