Paspoort Tinker kwijt. Wat nu?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
ClaudiaHS
Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Paspoort Tinker kwijt. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-19 23:34

Hallo medebokkers.

Sinds een aantal maanden ben ik het paspoort van onze Tinker ruin kwijt _-:(
Nu zullen wij binnen nu en een half jaar gaan verhuizen en zal onze tinker verkocht moeten worden.
Normaal gesproken zou ik dus een nieuw paspoort aan kunnen vragen bij de uitgevende instantie waar hij stond ingeschreven.
Echter is het 'probleem' dat ik dus niet meer weet waar hij stond ingeschreven aangezien hij een buitenlands Paspoort had.

Zou iemand mij kunnen uitleggen welke stappen ik moet ondernemen om voor hem een nieuw paspoort aan te kunnen vragen?

Alvast bedankt :)


Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:37

Geen verstand van hoor, maar inschrijven bij een ander stamboek/instantie?

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

ClaudiaHS
Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Paspoort Tinker kwijt. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-19 23:38

Maar is het dan zo simpel?
Dan zou toch iedere gek voor een gejat paard een nieuw paspoort aan kunnen vragen?

Pepperrr
Berichten: 8387
Geregistreerd: 28-07-16
Woonplaats: Nistelrode (NB)

Re: Paspoort Tinker kwijt. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:41

Geen idee.. Maar ken iig een paard dat zowel nrps als kwpn ingeschreven staat dus het moet wel mogelijk zijn..

Let the wind carry you home
Blackbird, fly away

LadyMadonna
Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:41

paspoort is dan ook geen eigendomsbewijs...
Kan je adhv zijn chip niet achterhalen waar hij ingeschreven staat?

tamary
Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:42

Je zal toch eerst de chip moeten laten uitlezen, dat nummer moet nl weer in het paspoort. Dan navragen of/waar je ivm verlies oude paspoort een nederlands nieuw paspoort kan krijgen. Ik zou beginnen bij het tinkerstamboek met vragen hoe en wat nu.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

xMalibu
Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:44

Voor buitenlands geregistreerde paarden kan je bij een Nederlands stamboek een duplicaat paspoort aanvragen. Je dierenarts moet even langskomen om een chip & schets formulier in te vullen. Deze moet je dan opsturen naar een Nederlands stamboek, het is handig om hierbij de beschikbare informatie die je hebt over de buitenlandse registratie toe te voegen (heeft het paard een paspoort gehad, in welk land etc). Op basis van het buitenlandse chipnummer wordt dan contact gezocht met buitenlandse stamboeken om informatie over de afstamming e.d. boven water te krijgen

ClaudiaHS
Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-19 23:44

LadyMadonna schreef:
paspoort is dan ook geen eigendomsbewijs...
Kan je adhv zijn chip niet achterhalen waar hij ingeschreven staat?


Het gaat me ook niet om eigendomsbewijs, maar bij verkoop zal hij vervoerd moeten worden en dat mag niet zonder paspoort.

Ik zal mijn dierenarts even informeren wat mogelijk is bij aanvraag paspoort knhs.
Zag dat ik een aanvraagformulier kan downloaden op de site en deze ingevuld moet worden door de Da.

Malibu, afstammeling is niet van toepassing, hij heeft geen papieren.
Ik meende dat hij een Iers paspoort had maar durf het niet met zekerheid te zeggen.

alice0cullen
Berichten: 2434
Geregistreerd: 20-12-11
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:52

Ik vind het ergens echt niet te begrijpen dat je zoiets al een paar maanden kwijt bent, paspoort moet gewoonweg altijd aanwezig zijn bij het paard. Dierenarts heeft hem ook gewoon nodig bij behandeling, plus dat er flinke boete opzit voor stalhouder bij controle.

ik zou contact opnemen met het tinker stamboek en dan de situatie uitleggen. Denk niet dat je een nieuwe kan aanvragen want dan zou het diefstal in de hand werken. Stalgenoot is hem ook eens kwijt geraakt en die moest toen bij de tinkers een flinke boete eroverheen betalen, maar weet niet of dat overal zo is, anders eens aan je dierenarts vragen die weet misschien ook wat je kunt doen.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

ClaudiaHS
Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Paspoort Tinker kwijt. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-10-19 23:57

Paard staat aan huis dus heb niks met een pension van doen.
Dierenarts heeft hem van het zomer gewoon behandeld en geënt zonder het paspoort.
Op moment dat ik hem uit de la wilde pakken om de entingen in te schrijven merkte ik dat hij niet bij de andere paspoorten lag.

Ga deze week nog eerst wel eens goed op zoek.
Daarna maar stappen ondernemen.

danamuts
Berichten: 1477
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:58

alice0cullen schreef:
Ik vind het ergens echt niet te begrijpen dat je zoiets al een paar maanden kwijt bent, paspoort moet gewoonweg altijd aanwezig zijn bij het paard. Dierenarts heeft hem ook gewoon nodig bij behandeling, plus dat er flinke boete opzit voor stalhouder bij controle.


Ik vind dit niet zo vreemd. Mijn paarden staan ip een weiland. Paspoort ligt bij mij in de kast. Tot mijn verhuizing. Te goed opgeborgen en niet meer weten waar, heeft ook zeker een half jaar geduurd. Ik heb niet standaard het paspoort bij mijn paard. Alleen als de dierenarts komt enten. Dus ik begrijp het wel dat het kan.


Sorry ts, geen idee hoe je dit kunt aanpakken, succes

*pum*

hagelslag
Berichten: 8984
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-19 23:59

Zet hem maar bij mij neer dan hoeft hij het land ook niet uit :Y) :P

Haha nee sorry ik kan je helaas niet helpen

ClaudiaHS
Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 00:01

Staan genoeg shetties in weilandjes zonder paspoort.
Kennis van me heeft er 4 die überhaupt nog nooit gechipt zijn.

Die van mij staan thuis, worden niet vervoerd en geen wedstrijden mee gereden.
Overigens ben ik get wel eens dat het paspoort bij paard aanwezig moet zijn.

Hagelslag, kom maar halen :P

Marije_jiplover
Berichten: 25293
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Paspoort Tinker kwijt. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 00:07

Wanneer je de dierenarts de chip laat uitlezen, kun je aan de landcode van de chip zien waar die geregistreerd staat.
En dan kun je gericht in de database van dat land zoeken met het chipnummer en het levensnummer achterhalen.
Met die gegevens kun je een vervangpaspoort aanvragen bij een stamboek in Nederland, of bij de KNHS.

[IM] Mijn Gouwe Ouwe is niet meer...
Om vreugde te kunnen vermenigvuldigen, moet men haar delen
Je kunt de richting van de wind niet veranderen, wél de stand van de zeilen.

ClaudiaHS
Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 00:10

Marije_jiplover schreef:
Wanneer je de dierenarts de chip laat uitlezen, kun je aan de landcode van de chip zien waar die geregistreerd staat.
En dan kun je gericht in de database van dat land zoeken met het chipnummer en het levensnummer achterhalen.
Met die gegevens kun je een vervangpaspoort aanvragen bij een stamboek in Nederland, of bij de KNHS.


Bedankt voor je reactie.
Zal de DA eens bellen daarvoor.

tamary
Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 00:10

ClaudiaHS schreef:
Paard staat aan huis dus heb niks met een pension van doen.
Dierenarts heeft hem van het zomer gewoon behandeld en geënt zonder het paspoort.
Op moment dat ik hem uit de la wilde pakken om de entingen in te schrijven merkte ik dat hij niet bij de andere paspoorten lag.

Ga deze week nog eerst wel eens goed op zoek.
Daarna maar stappen ondernemen.

Trek inderdaad eerst dat meubel maar eens uit elkaar, kan best dat die ergens vast achter zit.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

hagelslag
Berichten: 8984
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 00:11

Is dat een uitdaging <<)

ClaudiaHS
Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Paspoort Tinker kwijt. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 00:13

Tamary in die kast ligt hij sws niet, ik heb namelijk vandaag al 4 kasten compleet ontruimd/ingepakt voir verhuizing :')
Had wel gehoopt dat ik hem zou tegenkomen vandaag.

Hagelslag, := _O-

tamary
Berichten: 29149
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 00:16

ClaudiaHS schreef:
Tamary in die kast ligt hij sws niet, ik heb namelijk vandaag al 4 kasten compleet ontruimd/ingepakt voir verhuizing :')
Had wel gehoopt dat ik hem zou tegenkomen vandaag.

Hagelslag, := _O-

Incl alle lades er uit en kijken of er dan nog wat ligt?

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

ClaudiaHS
Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Paspoort Tinker kwijt. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 00:20

Jup. Ik ken mijn kinderen die vanalles achter de lades gooien :=

Pumpkins
Berichten: 3145
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Re: Paspoort Tinker kwijt. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 00:29

Ai ja vervelende situatie. Leuk he, kinderen :D . Heb er nu eentje lopen die ook van alles overal uit trekt en vervolgens weer "opruimt". Dat kan dus net zo goed de prullenbak zijn. Succes TS, hopelijk komt je paspoort nog boven water!

ClaudiaHS
Berichten: 8055
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Paspoort Tinker kwijt. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-10-19 00:38

Nou toevallig zeg ik net tegen mijn man dat dat ding natuurlijk tussen het oud papier is belandt #)
Wat ik me bijna niet kan voorstellen omdat alle paspoorten van alle dieren in dezelfde la liggen.
Ik verdenk nog steeds mijn dochter (van wie de tinker is) dat die met het paspoort gesleept heeft en het tussen haar spullen heeft gepropt.

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Paspoort Tinker kwijt. Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:24

Paard laten uitlezen door een DA en die kan dan zien bij welk stamboek het dier staat ingeschreven of geregistreerd staat.
Daar kan je een replica aanvragen.

Maar dat is wel een heel duur geintje.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:30

Je zegt dat het een Ierse was? Mijn Ierse tinker had een rood paspoort van de Irish piebald and skewbald association (IPSA). Je kan daar als het goed is een duplicaat opvragen.

NatasjavE
Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 08:32

Pepperrr schreef:
Geen idee.. Maar ken iig een paard dat zowel nrps als kwpn ingeschreven staat dus het moet wel mogelijk zijn..


Dat paard is dan overgeschreven naar een ander stamboek. Dat is wat anders dan een paard waar feitelijk niets meer over bekend is inschrijven in een stamboek.(over beter registreren...in het stamboek kom je pas na de stamboekopname voor wat betreft NRPS en KWPN. De stamboekopname is keuringsmoment)

TS, reken er ook op dat als je een nieuw paspoort hebt je ook de basisenting weer opnieuw moet doen.
Die staan genoteerd in het paspoort. En ook zal eventuele aantekeningen door de DA er weer in genoteerd moeten worden.

En voor een volgende keer. Een map waar de stamboekpapieren inzitten en andere informatie over de/het paard(en) en daar niet de paspoorten bij indoen. Dan heb je altijd de informatie over de paarden bij de hand.

That awkward moment when someone yells at you for clicking your pen and you have to click it one more time to use it....


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Chant1982 en 49 bezoekers