Vraag met betrekking tot manege beginnen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 19:21

Hoi allemaal!

Ben nieuw hier dus weet niet of het juist geplaatst word hier . Ik ben opzoek naar een boel antwoorden. Wil namelijk met mijn gezin een boerderij kopen in de omgeving van Haarlem. En hierbij willen wij een Manege beginnen. Nu dit is niet mijn vakgebied want heb zelf een aannemersbedrijf maar denk dat jullie mij hier wel mee kunnen helpen. Waar moet ik als ik een Manege begin allemaal aan denken? Bedankt alvast!
Laatst bijgewerkt door C_arola op 28-12-18 21:27, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt


Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:24

Dat je een aannemer bent is een pré, kennis van zaken is er dus al. Maar wat is de kennis mbt paarden? Hoeveel kennis is er? Zonder die info kunnen wij niet echt advies geven.

Wel kan ik zeggen: Een goede manegehouder verdient niet veel aan zijn zaak.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

Kairos
Berichten: 2693
Geregistreerd: 07-08-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:25

En wat zijn je plannen? Groot? Kleinschalig? Lid worden van een van de bonden (FNRS of MRB)? Dat soort dingen moet je je allemaal even bedenken, net zoiets als hoe je personeel gaat werven, verzekeringszaken etc, maar verder ben ik daar niet echt in thuis

~ The comeback is always stronger than the setback ~

vikawiek
Berichten: 1443
Geregistreerd: 24-10-16
Woonplaats: Grunn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:31

hebben jij of je partner veel ervaring met paarden en een instructieopleiding gedaan?
je moet sowieso kijken naar de paarden die je er voor wil gebruiken, die moeten geschikt zijn voor beginners en onzekere ruiter(tjes)
voor die paarden heb je hooi nodig, en dat gaat vrij hard. Passende hoofdstellen en zadels, en natuurlijk stallen met stro/vlas
Als je geen instructie opleiding hebt gedaan kan je die doen of een instructeur hebben, die je dan natuurlijk moet betalen.

Cartoonist found dead, details are sketchy

Mirranda
Berichten: 1717
Geregistreerd: 24-09-04
Woonplaats: Melissant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:34

Ik zou eens beginnen met bestemmingsplan en eventuele vergunningen te checken mocht je een pand/locatie op het oog hebben. Je mag niet zomaar overal een manege beginnen ;)

Grand Prix Haflinger Aragon GP+8 & SGW B +6 / Mara ZZZ +1 & Endurance Klasse II +4 / Almond (GGK Hengst) Z1 +7

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Re: Vraag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-12-18 20:34

Kennis is er mijn vrouw rijd al meer dan 20jaar paard, Wij hebben geen instructieopleiding gedaan en willen hiervoor juist iemand in dienst nemen. Tja grootschalig kleinschalig zat te denken aan 20 paarden ongeveer. Bestemmingsplan en vergunningen ben ik zelf zeer in thuis door mijn werk nu. Dat het niet veel opbrengt dat weet ik dus niet wat ik wel weer is dat ik dit werk nu niet tot mijn 50ste kan en wil doen dus ik denk alvast vooruit en hoe mooi is het om je hobby om te zetten naar je werk.

Nielojram
Berichten: 7790
Geregistreerd: 14-02-02

Re: Vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:02

In de omgeving van Haarlem...
Zijn al genoeg maneges, waarin ga je onderscheiden?
Paard-welzijn is wel ontzettend uniek mbt de maneges in de buurt, dus..?

Es war schön.

Vayo
Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:16

Ik denk dat je eerst een locatie moet vinden waar je volgens bestemmingsplan een manege mag beginnen en waar je alle benodigde vergunningen kunt krijgen.
Wij zijn laatst gaan kijken naar een locatie met bestemming paardenhouderij en daar mochten volgens de milieuvergunning 23 paarden gehouden worden.
Ik zou dus eerst kijken of je een geschikte locatie kunt vinden. Moet je dan veel aan de locatie doen? Zit er nog veel asbest op en rond de stallen en boerderij? Want dat kan een flinke kostenpost zijn.
Verder zal de financiering belangrijk zijn. Heb je zelf een flink bedrag om te investeren of moet je alles lenen in de vorm van een hypotheek? Krijg je die dan wel rond?

Ik ben overgens niet bekend in en rond Haarlem dus of er veel maneges zijn weet ik niet. Je zal je wel ergens in moeten onderscheiden.

En bedoel je met manege trouwens echt dat de paarden van jullie zijn en dat mensen daar tegen betaling (10 lessenkaart o.i.d.) les op kunnen nemen? Soms noemen mensen namelijk een pensionstal ook wel eens manege.


En ik zou eens een goed bedrijfsplan schrijven. Eens kijken wat je denkt te gaan verdienen. Besef wel dat het dan erg moeilijk gaan zijn om van huis weg te gaan. Die paarden zijn er altijd en zorg gaat ook in de weekenden en vakanties door.
Ik denk op zich dat er best wat aan geld binnenkomt, maar dat er ook heel veel uit gaat. Denk aan: ruwvoer, krachtvoer, bodembedekking, mest afvoer, hoefsmid, DA (entingen, ontwormen, ziek/gewond paard dus onverwachte kosten), passend tuig en kosten voor eventueel personeel (stalknecht, instructeur).

Bedenk ook of je hard genoeg er voor bent. Ik zou zelf nooit een manege willen beginnen. Sommige mensen rijden erg hardhandig. Manegepaarden krijgen over het algemeen toch best veel te verduren. En wat als een paard oud en versleten of blijvend geblesseerd is. Dan zal je er afscheid van moeten nemen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 28-12-18 21:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Xyris
Berichten: 9442
Geregistreerd: 16-01-03
Woonplaats: 'T Gooi

Re: Vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:22

Ik vermoed (maar weet niet zeker) dat luxe pensionstalling met lesaanbod meer oplevert dan een manege.
Kijk ook eens in het natuurlijk houden van paarden (paddock paradise bijvoorbeeld) mits je aan pension 'stalling' wilt doen. Dat is helemaal in nu en lastig te vinden rond grote steden.

Rust zacht mijn lieve meisje RIP 2-3-2023

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!
Berichten: 70433
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:26

Ik verplaats dit topic naar Transport, afspraken en overige.

Vayo
Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:27

Xyris schreef:
Ik vermoed (maar weet niet zeker) dat luxe pensionstalling met lesaanbod meer oplevert dan een manege.
Kijk ook eens in het natuurlijk houden van paarden (paddock paradise bijvoorbeeld) mits je aan pension 'stalling' wilt doen. Dat is helemaal in nu en lastig te vinden rond grote steden.


Ik denk dat je veel kunt winnen met een stukje paardenwelzijn. Paddock paradise is inderdaad een heel mooi systeem. Er is trouwens een manege die zijn paarden zo houdt. Prachtig concept! https://www.slichtenhorst.nl/pensionsta ... -paradise/

Ik denk wel echt dat je het met hart en ziel moet doen en er tegelijk hard genoeg en zakelijk genoeg voor moet zijn.
Veel geld zal er niet mee te verdienen zijn. Dan kun je beter aannemer blijven denk ik :D Wij gaan toevallig een nieuw huis met schuur en stallen laten bouwen en we merken dat het nu wel heel erg goed met de aannemerij gaat.

Wij hebben overwogen een pensionstalling te beginnen, maar hebben besloten om dit niet te doen. Paardenmensen zijn niet altijd de makkelijkste mensen en ze zijn er elke dag, ook op zondag. Ze weten je dan ook altijd te vinden en dat zagen wij toch niet zitten.

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:39

18 uur per dag aan het werk, 7 dagen per week en nauwelijks privacy. Als dat je idee van rustiger aan doen is dan moet je er vooral voor gaan.

Sorry als ik het zeg, het klinkt een beetje als "ik heb laatst Max Verstappen zien rijden en nu wil ik ook een raceteam opzetten. Ik heb nul circuitervaring maar wel 20 jaar een rijbewijs".

_Dracarys
Berichten: 5604
Geregistreerd: 13-01-11

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:47

Omgeving Haarlem is er echt heel veel.. je zou je echt moeten onderscheiden van de rest. Bijvoorbeeld op het gebied van huisvesting oid

[BB-HK] [VOLG] Mijn gevleugelde vleeseters

Some people just need a high-five, in the face, with a chair

XFILE
Berichten: 86
Geregistreerd: 18-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 21:53

Rex_Rolfo schreef:
18 uur per dag aan het werk, 7 dagen per week en nauwelijks privacy. Als dat je idee van rustiger aan doen is dan moet je er vooral voor gaan.

Sorry als ik het zeg, het klinkt een beetje als "ik heb laatst Max Verstappen zien rijden en nu wil ik ook een raceteam opzetten. Ik heb nul circuitervaring maar wel 20 jaar een rijbewijs".


Opzich kan dat werken he.
Als jij weet dat er een gat in de markt zit en jij kunt daar op inspelen door de juiste mensen aan te nemen (met veel kennis in dat vakgebied) e jij kunt zelf met geld en jouw eigen kennis de boel opzetten dan kan zoiets prima werken.
Nu is een raceteam erg duur (manege ook, daar niet van), maar je kunt gewoon mensen met kennis van zaken aannemen en die mee laten denken en werken.

Dream it | Wish it | Do it!

Dreamybol
Berichten: 4241
Geregistreerd: 13-09-05
Woonplaats: NL

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:01

Als er mensen zijn die ik niet benijd zijn het mijn manegehouders. Ja, ze hebben een stal vol paarden waar ze echt om geven, maar zijn ook altijd eindverantwoordelijk voor alles. Paarden goed verzorgen is al moeilijk, maar volgens mij is omgaan met klanten in de paardenbusiness helemaal een vak apart..

Op een paardenrug hoog boven de grond
Voel ik mij pas echt gezond
Ondersteund door vier gezonde benen en een sterke rug
Heb ik telkens voor even die van mij terug!


ajesca123
Berichten: 1930
Geregistreerd: 18-06-09
Woonplaats: Baarle Nassau

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:39

XFILE schreef:
Rex_Rolfo schreef:
18 uur per dag aan het werk, 7 dagen per week en nauwelijks privacy. Als dat je idee van rustiger aan doen is dan moet je er vooral voor gaan.

Sorry als ik het zeg, het klinkt een beetje als "ik heb laatst Max Verstappen zien rijden en nu wil ik ook een raceteam opzetten. Ik heb nul circuitervaring maar wel 20 jaar een rijbewijs".


Opzich kan dat werken he.
Als jij weet dat er een gat in de markt zit en jij kunt daar op inspelen door de juiste mensen aan te nemen (met veel kennis in dat vakgebied) e jij kunt zelf met geld en jouw eigen kennis de boel opzetten dan kan zoiets prima werken.
Nu is een raceteam erg duur (manege ook, daar niet van), maar je kunt gewoon mensen met kennis van zaken aannemen en die mee laten denken en werken.


Dan moet er wel genoeg geld binnenkomen om die mensen met kennis te kunnen betalen.
Veel mensen vergissen zich echt in wat daadwerkelijk als winst overblijft in een paardenbedrijf.
Je moet het kunnen zien als manier van leven en zodra je al direct moet beginnen met mensen in dienst nemen omdat je zelf de kennis niet hebt dan zou ik je adviseren er niet aan te beginnen.

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

XFILE
Berichten: 86
Geregistreerd: 18-11-18

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 22:54

Mwah ik adviseer je dan wel echt om de juiste mensen de juiste vrijheden te geven en heel erg goed het team bij elkaar te houden en zeer goed te communiceren.
Zo'n constructie kan weldegelijk winstgevend zijn. Zeker als je in het begin een buffer hebt of financiele mindere maanden kunt overzien door andere inkomsten.

Een startend bedrijf is lastig. Je hebt gewoon veel geld nodig. En ik geloof echt dat de paardenwereld niet echt rendabel is als je goed naar het welzijn van de paarden kijkt.

Is het dan inderdaad niet interessanter om te kijken naar het faciliteren van een pensionstalling met goede faciliteiten. Stro en hooi kost hetzelfde maar als je alle benodigde faciliteiten hebt (met beperkt aantal stallen =minder werk en minder gezeur) kun je meer vragen per maand.

Dream it | Wish it | Do it!

Rex_Rolfo
Berichten: 5364
Geregistreerd: 27-07-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 09:08

@TS, al eens wat berekeningen gemaakt op de achterkant van een envelop? Hoeveel lessen per dag, aantal deelnemers per les, prijs per les. Heb je ruw idee van de inkomsten.

En aan de uitgave kant instructie, stalhulp(en), hooi, brok, dierenarts, hoefsmid, tandarts enz. En vaste activa als zadels, hoofdstellen en vooral onroerend goed. Dat laatste zal omgeving Haarlem vermoedelijk niet goedkoop zijn.

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 09:21

Rex_Rolfo schreef:
@TS, al eens wat berekeningen gemaakt op de achterkant van een envelop? Hoeveel lessen per dag, aantal deelnemers per les, prijs per les. Heb je ruw idee van de inkomsten.

En aan de uitgave kant instructie, stalhulp(en), hooi, brok, dierenarts, hoefsmid, tandarts enz. En vaste activa als zadels, hoofdstellen en vooral onroerend goed. Dat laatste zal omgeving Haarlem vermoedelijk niet goedkoop zijn.


Zeker! Haha nee niet goedkoop al heb ik een voordeel uiteraard doordat wij zelf veel kunnen bouwen en we in het wereldje zitten. Kunnen we best veel kanten op. Ja hebben een aantal excels maar kwa inkomsten is inderdaad een beetje lastig want wat willen we. Vandaar dat ik de vraag hier had gedropt omdat hier vele mensen met verstand ervan zitten. En ik dus vele meningen zou horen. En wie weet ook mensen zou spreken die bv zijn zoals ik beschreef in Mn vorige post

Steve8119 schreef:
O zie dat mijn vorige post fout is gegaan zoals ik gequote had. Personeel willen wij graag omdat het ontlast. Meerdere meningen heb en er dan echt genoeg tijd en aandacht geschonken kan worden aan het welzijn van de paarden want ja dat is het belangrijkste voor ons ook. We willen geen massa stamp de paardjesvol de hele dag en cashen maar. Nee we willen iets speciaals inderdaad en wat goed en fijn is voor de paarden. Financiële gedeelte snap ik kost bergen geld er zal een buffer wezen en er komt dagelijks genoeg binnen want er is nog een bedrijf naast die uvoorlopig nog wat jaren zal draaien ook. Mijn zoon van 9 krijgt les van een dame en die doet het superleuk voor de kindjes maar vooral voor de paarden ook en ze weet waar ze het over heeft. Zulke mensen moet je hebben alleen ja waar haal je die vandaan haha
Laatst bijgewerkt door A_nouk op 29-12-18 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd

cobiie
Berichten: 7278
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 09:29


[o]

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 09:37


Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 09:38

Met een beetje geluk kun je net rondkomen van een manege..financieel is het keihard werken en echt geen vetpot.

Maar als geld geen probleem is dan kun je het natuurlijk "erbij" doen.

Ik zou eens wat manegehouders opbellen en vragen hoe zij zijn begonnen en informeren naar hun ervaringen.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

Steve8119
Berichten: 23
Geregistreerd: 28-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-12-18 10:01

Elisa2 schreef:
Met een beetje geluk kun je net rondkomen van een manege..financieel is het keihard werken en echt geen vetpot.

Maar als geld geen probleem is dan kun je het natuurlijk "erbij" doen.

Ik zou eens wat manegehouders opbellen en vragen hoe zij zijn begonnen en informeren naar hun ervaringen.



Misschien een idee om het dan wat groter te doen door en een manege en pensionstalling beiden te beginnen? Op te lossen door meerdere binnenbakken te hebben zodat ze geen last van elkaar hebben. Daar hebben we inmiddels al ietsje over nagedacht. En ook Haarlem hoeft niet perse the place to be te wezen kan ook in de buurt van zijn uiteraard ivm ruimte

Elisa2
Berichten: 36669
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Vraag met betrekking tot manege beginnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:09

Ik denk sowieso dat pensionstalling lucratiever is, eventueel met lease paarden. Als je echt een manege wilt is de combi met pensionstalling en genoeg ruimte ook interessanter.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

LDRD
Berichten: 9868
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 10:22

Rex_Rolfo schreef:
@TS, al eens wat berekeningen gemaakt op de achterkant van een envelop? Hoeveel lessen per dag, aantal deelnemers per les, prijs per les. Heb je ruw idee van de inkomsten.

En aan de uitgave kant instructie, stalhulp(en), hooi, brok, dierenarts, hoefsmid, tandarts enz. En vaste activa als zadels, hoofdstellen en vooral onroerend goed. Dat laatste zal omgeving Haarlem vermoedelijk niet goedkoop zijn.


Verzekering niet te vergeten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 bezoekers