Paardenvervoer in de toekomst.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Psydoxy
Berichten: 2124
Geregistreerd: 03-04-06

Paardenvervoer in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-10-19 20:34

Ik zag zojuist op het journaal dat het nieuwe model Tesla 3 als warme broodjes verkocht worden. Nu vond ik deze site https://www.e-flux.nl/elektrische-auto-en-trekgewicht/, die aangeeft dat er ondertussen elektrische auto's zijn die aardig wat mogen trekken.

Nu zitten daar wel wat haken en ogen aan, maar het is mogelijk.

De rijksoverheid heeft als doelstelling om vanaf 2050 CO2 vrij verkeer te hebben. (https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/duurzame-energie/vraag-en-antwoord/hoe-lang-kan-ik-nog-rijden-op-benzine)

Ik ben wel benieuwd hoe bokt hier tegenaan kijkt en wat wij verwachten van het toekomstig transport van onze maatjes. Hierbij de vraag: Hoe gaat het paardentransport in de toekomst veranderen?

Endurance 2024: http://endurancesomeren.com
MONGOL DERBY FINISHER 2019 - GAUCHO DERBY FINISHER 2022


Jetta
Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: Paardenvervoer in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 20:35

Pegasus?

Elk paard met een beetje pit, rij je rustig zonder bit!

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 20:48

Volgens mij kunnen elektrische auto's juist heel goed trekken alleen er is nog bijna geen aanbod. Volgens mij kwestie van tijd, tesla model x kan het al alleen is erg kostbaar. Wij 'moeten' nu een nieuwe leaseauto en hebben nog 14% bijtelling auto. Exact dezelfde auto gaat ons nu met de nieuwe regels heel veel meer kosten. Dus ik snap wel dat die Tesla model 3 goed loopt, want die kost bijna niks aan bijtelling. Wij hebben ook zitten rekenen of we dat niet beter konden doen en dan de eigen auto vervangen door trekauto. Maar dat lijkt toch niet uit te kunnen. Qua hybride is er trouwens al heel veel wat goed kan trekken, daar gaan we nu naar kijken, helaas wel 22% bijtelling. Ik denk dat over 10-15 jaar gewoon veel elektrisch is of op waterstof.

Sizzle
Berichten: 35665
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Paardenvervoer in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 20:53

Ik heb recent gekeken naar hybrides met >2000 kg trekkracht. Helaas voor mij op dit moment financieel nog niet realistisch, zelfs 2e hands nog hartstikke duur.
Ik wacht dus nog even rustig af tot de markt wat beter wordt.

tamary
Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 20:57

Net als bij diesel/benzine kost trekken fors extra energie, dat betekent dus of flink zwaarder accupakket (en dat gewicht kost ook energie) of veel vaker laden. Vermogen is er dus wel, maar het volhouden ervan is (nog) een probleem.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

criollo_yess
Berichten: 1073
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:01

Een van mijn buren heeft een Tesla model X. Die kan makkelijk haar 2paards trekken. Alleen de actieradius is dan wel bedroevend klein. Ze haalt er nog geen 200km mee en moet dan alweer aan de lader. En onderweg met paarden een half uur stilstaan om ergens te laden, is nou niet echt prettig. Dus zolang die actieradius nog zo beperkt is voor mij nog geen electrische auto....

mijn dromen rijden op een paard dat nooit moe wordt
wat de wolf wint aan terrein, verliezen onze paarden in welzijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:04

Ik heb inmiddels een elektrische auto voor de trailer en hoewel ik heel sceptisch was in het begin, moet ik toch toegeven, het rijdt heerlijk. Wij hebben de Tesla model 3 en X. De 3 voor de trailer zonder paard en de X voor met paard :') Mijn trailer staat niet bij huis/stal dus het is fijn dat ik 'm met de 3 kan ophalen.
Met een tesla kan je natuurlijk laden bij de supercharger dus dat gaat heel snel onderweg. Wij staan vaak maar hooguit 10-15 min bij de oplader.
De 3 mag 1000kg trekken en de X 2250kg.

Ibbel
Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:07

Twee Tesla's voor de deur. Dan heb je dus óf 200k of meer uitgegeven of twee leasebakken. Voorlopig kan ik me zo'n auto echt niet veroorloven.

Hutcherson
Berichten: 7331
Geregistreerd: 21-07-13
Woonplaats: --

Re: Paardenvervoer in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:12

Natuurlijk zal de automarkt binnenkort echt wel gaan innoveren op het gebied van sterke elektrische motoren in de zwaardere auto's. Kijk eens hoeveel bedrijfsautos er zijn die aanhangers moeten kunnen trekken.

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:19

Als leaseauto loont het ook bijna niet meer nu met de ‘Tesla-tax’. Wij zouden best wat willen bijbetalen voor die Tesla X als de bijtelling dan laag is. Maar dat gaat ook niet meer op. Zag wel die audi etron in linkje en ga die eens doorrekenen.
Maar over het algemeen zal het kwestie van tijd zijn dat er ook betaalbare elektrische trekauto’s zijn met flinke actieradius. Vijf jaar geleden was er een collega heeeel vooruitstrevend met de BMW i3 en nu besteld bijna iedereen een Tesla 3. Die komen dan over 4-5 jaar weer de tweedehands markt op en dan gaat het rap.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:19

Zijn er al auto’s beschikbaar met 3500kg trekkracht? Ik zou niet weten hoe ik anders op pad moet. Daarbij hoe gaan alle bouwlieden en hoveniers etc op pad voortaan? Wij zijn niet de enige die trekkracht nodig hebben.

Ibbel
Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:21

Die Tesla X begint bij 130k. Zelfs met 14% is dat qua bijtelling niet leuk meer.

Ibbel
Berichten: 49070
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:22

Selka schreef:
Zijn er al auto’s beschikbaar met 3500kg trekkracht? Ik zou niet weten hoe ik anders op pad moet. Daarbij hoe gaan alle bouwlieden en hoveniers etc op pad voortaan? Wij zijn niet de enige die trekkracht nodig hebben.


Wat dacht je van 'gewone' vrachtauto's? Allemaal diesels, die allemaal geweerd zullen gaan worden uit de binnensteden, en waar echt voorlopig nog geen alternatief voor is. Allemaal aan de buitenring van de grote steden 'ompakstations' maken in kleinere bestelbussen? Dat gaat een duur grapje worden qua mankracht...

FleurVP
Berichten: 830
Geregistreerd: 22-11-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:23

Tesla X was 4%, maar dat is nu alleen maar voor de eerste 50k geloof ik, dus inderdaad niet leuk meer....
Tesla 3 is 70 euro bijtelling begreep ik van collega. Maar daar hebben mensen met paarden niks aan.

Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Re: Paardenvervoer in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:24

Het zou mij niet verbazen als er in 2050 geen elektrische auto's meer rijden.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:25

Precies Ibbel. En het zet niet eens zoden aan de dijk. Maar dat is weer een andere discussie ;)

tamary
Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:29

Selka schreef:
Zijn er al auto’s beschikbaar met 3500kg trekkracht? Ik zou niet weten hoe ik anders op pad moet. Daarbij hoe gaan alle bouwlieden en hoveniers etc op pad voortaan? Wij zijn niet de enige die trekkracht nodig hebben.

Ik zet ook vraagtekens bij trekkers en vrachtwagens (naast of er uberhaupt wel genoeg grondstoffen zijn voor zo'n omschakeling). Er zullen of giga technologische sprongen gemaakt moeten worden, of er moet wel meer heel erg anders.

Qua vervoer paard laat ik dat nu al aan anderen over of gooi er een zadel op en mag pony zichzelf (en mij :P ) vervoeren.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

Anoniem

Re: Paardenvervoer in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:50

Wat een leuke vraag. Ik zat daar laatst ook al over na te denken toevallig. Misschien toch weer ouderwets met de hele "ponyclub" op concours met één vrachtwagen die op peperdure diesel rijdt en waar je een vermogen aan milieubelasting voor betaalt? Zodat je de kosten deelt? :D

ikke
Berichten: 37523
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 21:59

Ibbel schreef:
Selka schreef:
Zijn er al auto’s beschikbaar met 3500kg trekkracht? Ik zou niet weten hoe ik anders op pad moet. Daarbij hoe gaan alle bouwlieden en hoveniers etc op pad voortaan? Wij zijn niet de enige die trekkracht nodig hebben.


Wat dacht je van 'gewone' vrachtauto's? Allemaal diesels, die allemaal geweerd zullen gaan worden uit de binnensteden, en waar echt voorlopig nog geen alternatief voor is. Allemaal aan de buitenring van de grote steden 'ompakstations' maken in kleinere bestelbussen? Dat gaat een duur grapje worden qua mankracht...

Dat concept zie ik nu al 30 jaar langs komen maar ik zie er nog helemaal 0 , niks van terecht komen. Ik geloof dus ook niet dat dat nu opeens wel goed gaat komen. Ze scherpen de eisen steeds verder aan maar een verbod zie ik nog altijd niet gebeuren.

Dat paardenvervoer blijft gewoon in Diesel getookte voertuigen alleen komt die Diesel niet meer uit aardolie maar wordt synthetisch gekraakt uit andere, hernieuwbare grondstoffen.
Dat is niks nieuws onder de zon; de technologie is bekend alleen aardolie is te goedkoop.......

It will never be perfect. Make it work. --Live--

Leuke dingen doen met je paard? http://www.nvvr.info

Anoniem

Re: Paardenvervoer in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 22:03

:)* Bij nader inzien: Ik denk dat we in 2050 per boot op concours gaan. :D

Sporthorsies
Berichten: 98
Geregistreerd: 23-02-13

Re: Paardenvervoer in de toekomst.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 22:06

Naar het drijvende wedstrijdterrein?

lies_sparkle
Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 22:09

Leuk topic, ik focus mij in mijn studie hier op :)
De tesla’s zijn momenteel nog erg prijzig. Dat komt zeker ook door alle accu’s die gebouwd moeten worden in het frame. Je kunt de actieradius niet te hoog zetten omdat je accu’s dan heel snel kwalitatief verminderen. Begin september is er een paper gepubliceerd door een team aan de universiteit wat werkt voor Elon Musk. Met deze technieken zou de kwaliteit van accu’s een stuk beter moeten zijn.
Dit is voor iedereen zichtbaar dus ik verwacht ook snel verbeteringen vanuit andere merken.

Daarnaast de vrachtwagens; hier is Scania echt een voorloper mee. Is het af? Nee absoluut nog niet maar heel ver zijn ze wel al.

Evenals autonoom rijdende voertuigen, wat dan weer heel erg tegen gewerkt wordt door de wetten. Maar goed, dat is een andere discussie :)

Sunnda
Berichten: 7839
Geregistreerd: 28-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 22:22

liespower94 schreef:
Leuk topic, ik focus mij in mijn studie hier op :)
De tesla’s zijn momenteel nog erg prijzig. Dat komt zeker ook door alle accu’s die gebouwd moeten worden in het frame. Je kunt de actieradius niet te hoog zetten omdat je accu’s dan heel snel kwalitatief verminderen. Begin september is er een paper gepubliceerd door een team aan de universiteit wat werkt voor Elon Musk. Met deze technieken zou de kwaliteit van accu’s een stuk beter moeten zijn.
Dit is voor iedereen zichtbaar dus ik verwacht ook snel verbeteringen vanuit andere merken.

Daarnaast de vrachtwagens; hier is Scania echt een voorloper mee. Is het af? Nee absoluut nog niet maar heel ver zijn ze wel al.

Evenals autonoom rijdende voertuigen, wat dan weer heel erg tegen gewerkt wordt door de wetten. Maar goed, dat is een andere discussie :)


Godzijdank.
Want iemand die ik ken en een hele nette functie heeft in die hoek zegt dat zelf rijdende auto's in de Nederlandse steden voorlopig ook op langere termijn helemaal niet kan om de simpele reden dat je een auto nog niet kunstmatig de enorme complexiteit van ons verkeer kan meegeven.

upendo
Berichten: 22272
Geregistreerd: 19-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 22:25

Ik heb pas gehoord over caravans met een ingebouwde motor die ervoor kunnen zorgen dat een auto niet zoveel trekgewicht meer baas hoeft te kunnen om de aanhanger veilig te kunnen vervoeren. Zoiets zie ik ook wel voor me bij paardentrailers.

Ik geloof alleen niet in de toekomst met alleen elektrische auto's. Meer in auto's op waterstof, maar daar verdient de industrie niet genoeg aan.... :)

tamary
Berichten: 29163
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-19 23:12

liespower94 schreef:
Evenals autonoom rijdende voertuigen, wat dan weer heel erg tegen gewerkt wordt door de wetten. Maar goed, dat is een andere discussie :)

Net een stukje over tegen gekomen in docu over algoritmes en allerlei robotica toepassingen.

Toekomstdroom en het is niet de wet die tegenwerkt, maar de complexiteit van ons verkeer omzetten in programmering. Computer kan weliswaar alles zien, maar niet alles voorspellen & begrijpen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 bezoekers