Welke banden op trailer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Duhelo
Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Welke banden op trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 21:36

Gelukkig zat er geen paard in maar enkel maar grasmatten.
Bij de overgang van een gewone weg naar een soort kasseiweg hoorde ik plots een knal en zag ik dat mijn band platter stond.
Dikke vette klapband. Rustig aan door gereden naar huis en zonder gevolgen er geraakt ,maar bandje is helemaal dood.

Ik weet niet of ik ergens een stoeprandje gepast heb( er zit een recht verticaal sneetje in) of dat die gewoon geklapt is. Feit is,ze zijn kapot.


[ img ]

Ik ben nu aan het nakijken welke banden erop moeten.
De maat is 185/65R15 81L, 5J-6Jx15 Et 30-33

Het bizarre is. 81 L is een draagkracht van 461 kilo per band. X 4 is dus maar 1844 kilo. Mijn trailer heeft een mtm van 2000 kilo???

Daarnaast is 185 een maat van autobanden en niet van aanhangerbanden.

Trailer is bij een goede dealer gekocht en was nog in nieuwstaat(2j oud) dus ik veronderstel dat die zo uit de fabriek komt (die maten staan ook ih gelijkvormigheidsattes van humbaur)

Hoe weet ik welke banden ik nodig heb?


Ibbel
Berichten: 49063
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:42

Ik hou altijd aan dat drie banden de MTM moeten kunnen hebben. Maw, bij een trailer met een MTM van 2 ton neem ik banden van 750 kg draagvermogen per stuk (700 kg bestaat dacht ik niet)

Waarom zouden er geen 185 banden onder een trailer kunnen? Westfalia had vroeger Volkswagenvelgen en -banden er onder, zodat het reservewiel van de auto gebruikt kon worden als je er een Volkswagen voor had staan.

Gewoon even bij een bandentent zoals Profile of Euromaster langs, die kunnen je verder wel adviseren.

speurneusc
Berichten: 5363
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 21:55

banden voor een bus moet je hebben niet van personen auto, maar waarom niet gewoon contact opnemen met een bandenboer die voor alle soorten voertuigen banden levert

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

Duhelo
Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Welke banden op trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-10-19 21:58

Omdat het 10 uur savonds is en ik nu wil weten wat het me ong zal kosten :D.
Ook omdat ik het bizar vind dat er op een trailer met mtm 2000 kilo bandjes liggen van 461 kilo per stuk...

Suzanne F.
Berichten: 49162
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 07:17


"Through dangers untold and hardships unnumbered, I have fought my way here to the castle beyond the Goblin City to take back the child that you have stolen. For my will is as strong as yours, and my kingdom is as great - You have no power over me"

Ibbel
Berichten: 49063
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 08:38

Duhelo schreef:
Omdat het 10 uur savonds is en ik nu wil weten wat het me ong zal kosten :D.


Zijn niet duurder dan autobanden. Ongeveer 100 euro per stuk plus montage, zal op ongeveer 500 euro totaal komen voor 4 banden.

Trailerbanden hoor je - ongeacht slijtage - iedere 6-7 jaar te vervangen trouwens.

Duhelo
Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 09:20

Hmmm, dat heeft de trailerboer me onlangs niet gezegd, ik had dat ook al eens gelezen, maar bij controle zei hij dat ze er nog prima uit zagen en er geen probleem is.

Blijft natuurlijk wel het feit dat er standaard vanuit de fabriek banden liggen met een totale last van 1884 kilo terwijl de mtm van de trailer 2000 kilo is, dat is toch ook totaal niet logisch?

Edit: neem je op een trailer trouwens best zomer of winterbanden? Ik vermoed winterbanden?

Edit 2: vervangen na 6-7 jaar, is dit na het eerste gebruik (hier dus 2012) of na datum productie (mijn banden 2008?)

Ibbel
Berichten: 49063
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 10:25

Na productiedatum. Van stilstaan gaan banden ook achteruit.
Ik betwijfel of er in aanhangerbanden zomer- en wintervarianten zijn. Maar als die er zijn zou ik sowieso voor een zomerband gaan. Als het zo glad is dat je winterbanden nodig hebt ga je de weg niet op met een trailer. En het comfort van 's zomers zomerbanden is voor je paard wel zo fijn.

Duhelo
Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 10:42

ohjee, dan zijn mijn banden eigenlijk al 11 jaar oud -O- |o
Ook handig als je een professional (waar trailer voor onderhoud ging) voor advies vraagt en ze dan zeggen: oooh, maar kan nog prima hoor ... (Zelfs op de jaarlijkse verplichte keuring kijken ze naar de zichtbare staat van de band en niet naar leeftijd oid ...). Lekker dan ...

Brainless
Berichten: 29713
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 11:40

Ibbel schreef:
Duhelo schreef:
Omdat het 10 uur savonds is en ik nu wil weten wat het me ong zal kosten :D.


Zijn niet duurder dan autobanden. Ongeveer 100 euro per stuk plus montage, zal op ongeveer 500 euro totaal komen voor 4 banden.

Trailerbanden hoor je - ongeacht slijtage - iedere 6-7 jaar te vervangen trouwens.


Dat heb ik gelukkig niet betaald...
Ik betaal ca 45/50E per band + 10 per stuk eronder zetten.. merk maakt niet uit voor mij, want ze moeten eerder vervangen worden door ouderdom dan dat ze versleten zijn.
Ik bestel ze bij Oponeo.nl en kies een autobedrijf in de buurt (kan via de site) waar ze geleverd worden en die ze eronder zet.

Voor mijn auto (Ford Mondeo) heb ik daar Firestone banden besteld (4 seizoens) en die waren 65E per stuk.
Zie dat ze nu "maar" 61 zijn. :+
https://www.oponeo.nl/banden-details/fi ... #269071259

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Duhelo
Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Welke banden op trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 12:19

Onze bandendealer raadt Toyo banden aan, met belasting 92 (= 630 kilo). Ik ga er maar vanuit dat dit prima zal zijn.

absque_dubio
Berichten: 7835
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Welke banden op trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:29

Ik betaal rond de 90,- excl. btw voor een nieuwe band welke ze op de velg zetten (wij zetten ze zelf dan weer onder de trailer). Toevallig net 2x een lekke band gehad, en dan ben ik toch maar blij dat we altijd een reserveband aan de trailer hebben hangen.

Instagram Milente’s Sportpony’s / Volgtopic Welsh Sportpony’s
Milente’s Passion -Kroon Sport Welsh NWR ZZLicht+10 ponypower!
Milente’s Pretty Perfect -Ster Sport WPBR Z1+1
Milente’s Past & Present

loez
Berichten: 11066
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 12:31

Duhelo schreef:
Onze bandendealer raadt Toyo banden aan, met belasting 92 (= 630 kilo). Ik ga er maar vanuit dat dit prima zal zijn.



Toyo kan idd ook! Belangrijk is vooral dat de 4 banden het totale gewicht van je geladen trailer kunnen dragen. In de 185/65R15 worden zo geen officiële aanhangwagen banden gemaakt. Zwaarste draagvermogen in die maat is 92.

En idd aan te raden ze gemiddeld na 6-7 jaar te laten controleren en evt te vervangen

[o]

Duhelo
Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 12:47

absque_dubio schreef:
Ik betaal rond de 90,- excl. btw voor een nieuwe band welke ze op de velg zetten (wij zetten ze zelf dan weer onder de trailer). Toevallig net 2x een lekke band gehad, en dan ben ik toch maar blij dat we altijd een reserveband aan de trailer hebben hangen.

Ja, ik denk eraan om een van mijn huidige banden om een velgje te laten trekken en te houden als reserve. Vriend kan ze zelf vervangen dus in een dergelijk geval wel interessant om tenminste ermee thuis te raken.


loez schreef:
Duhelo schreef:
Onze bandendealer raadt Toyo banden aan, met belasting 92 (= 630 kilo). Ik ga er maar vanuit dat dit prima zal zijn.



Toyo kan idd ook! Belangrijk is vooral dat de 4 banden het totale gewicht van je geladen trailer kunnen dragen. In de 185/65R15 worden zo geen officiële aanhangwagen banden gemaakt. Zwaarste draagvermogen in die maat is 92.

En idd aan te raden ze gemiddeld na 6-7 jaar te laten controleren en evt te vervangen

Nu zal het totale gewicht inderdaad ruim voldoende zijn. Vind het echt bizar dat die van de fabriek uit met een marge van 120 kilo te weinig geleverd worden (zeker met een levende belading! )
Het feit dat het geen officiele aanhangerbanden zijn maakt volgens mijn dealer niet uit, hij geeft aan dat idd de belastingsdruk het belangrijkste is. Klopt dit? Daar er toch wel andere draaikrachten op een aanhanger komen dan op een auto?

Karreman
Berichten: 580
Geregistreerd: 04-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:10

Trailerbanden hoor je - ongeacht slijtage - iedere 6-7 jaar te vervangen trouwens.[/quote]

Trailerbanden behoor je te vervangen zodra ze droogtescheuren beginnen te vertonen ! Soms is dat na 4 jaar al het geval en soms kunnen ze gewoon 10 jaar mee.
Vorige zomer heb ik mijn 10 jaar oude winterbanden om mijn suv gezet om ze even "af" te rijden. Met glans door de APK en geen scheurtje te bekennen. Ze zijn wel altijd donker opgeslagen geweest zodat het zonlicht er geen invloed op heeft.

Als je gewoon zorgt dat de banden het gewicht van de trailer ruim voldoende kunnen dragen dan kun je er net zo goed "autobanden" omzetten. En idd wringt een tandemonderstel wat meer maar wat te denken van de zijdelingse krachten die op een autoband komen wanneer je bv een scherpe bocht neemt of een rotonde.

Zorg wel dat ze goed op spanning blijven want als je een rit met een halfzachte band maakt daar kunnen ze niet tegen.

loez
Berichten: 11066
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Broekhuizen (lb)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-19 14:47

Lagen nu Dunlop wintersports op geloof ik? Deze zijn niet af fabriek gemonteerd in elk geval :). Zeker niet met ook een te laag draagvermogen in elk geval.

[o]


Duhelo
Berichten: 28524
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Welke banden op trailer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-10-19 15:42

Inderdaad. Dan zijn ze toch al eens vervangen geweest? Trailer was echter pas 2 jaar oud toen ik hem kocht (en zgan ...)
De specificaties van de huidige banden staan wel zo in mijn gelijkvormigheidsattest ... Ik ga straks nog even checken of de lastwaarde er ook zo in staat.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 bezoekers