Harteloze (vertrouwde) koper komt afspraak niet na..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elisa2

Berichten: 37133
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:01

Hmja als je een beetje rond snuffelt op Bokt dan ze je dat dit soort dingen helaas erg vaak voorkomen. Dus daarom denk ik dat men er een beetje aan gewend is geraakt dat het normaal is in de paardenwereld. (waarmee ik het absoluut niet goedkeur uiteraard)

Jouw paard wbt de bemerkingen is erg zuur dat dit nu zo gaat, het zegt wel het ea dat ze nu niet meer op dat beslag staat. Hopelijk voor het dier word ze wel op de juiste manier gereden en getraind en komt ze ook bij iemand terecht die dat kan. Als dat niet zo is dan wordt de nieuwe eigenaar natuurlijk ook belazerd. Moeilijke situatie hoor..
Wat dat betreft kun je beter altijd een contract opstellen, maar goed..dat is nu te laat.

Fabj3

Berichten: 142
Geregistreerd: 30-11-10

Re: Harteloze (vertrouwde) koper komt afspraak niet na..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 12:07

Het komt er inderdaad op neer dat ik er weinig aan kan doen. Ik heb er in ieder geval van geleerd.

@Gini
Ik had mijn paard toevertrouwd aan de hoefsmid als tijdelijke trainingstussenstop.
Toen ze echt verkocht was en hij het geld van die mensen had gekregen heeft hij mij direct betaald.
Ik weet dus ook niet of ze echt daar is geweest of niet.

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:08

Maar staat je paard nog bij de smid of wat?? En hij kan wel een flink bedrag vragen, dan komt er nog een keuring achteraan.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:10

Ik kan er niet veel nuttigs aan toevoegen maar vind het wel erg rot voor je! We leven echt in een kl.. wereld. Veel sterkte ! :(:)

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:11

Fabj3 schreef:
Het komt er inderdaad op neer dat ik er weinig aan kan doen. Ik heb er in ieder geval van geleerd.

@Gini
Ik had mijn paard toevertrouwd aan de hoefsmid als tijdelijke trainingstussenstop.
Toen ze echt verkocht was en hij het geld van die mensen had gekregen heeft hij mij direct betaald.
Ik weet dus ook niet of ze echt daar is geweest of niet.


In principe is de overeenkomst dus met die mensen en heeft je hoefsmid hier als bemiddelaar gespeeld. Als de overeenkomst teniet gedaan wordt, wilt dat dus zeggen dat het paard terug naar jou komt en het geld naar de mensen in Friesland. Ik zou hierover toch nog eens duidelijk samenzitten met de hoefsmid. Je hebt niet verkocht aan de hoefsmid, dus er is niets dat hem nu opeens eigenaar maakt.

Anoniem

Re: Harteloze (vertrouwde) koper komt afspraak niet na..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:15

Heb het zelf ook mee gemaakt, de persoon is 2 keer komen kijken, allemaal beloftes gedaan enz en maand na de verkoop werd ik overal geblokkeerd om er een paar maand later achter te komen dat het paardje weer te koop was aangeboden terwijl ze niet door verkocht zou worden.
Ondanks afspraken die op papier stonden enz had ik geen poot om op te staan en ze was bijna naar de andere kant van het land verhuisd dus even er heen rijden was ook geen optie.
Helaas is er niks aan te doen. Zie mijn onderschrift ik zoek m'n maatje nog steeds maar inmiddels al ruim 3 jaar geen idee waar ze is.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:18

Het kan ook zomaar zijn dat de smid de waarheid spreekt en dat die koop inderdaad niet door is gegaan. Als hij er een tijdje training in heeft gestopt kan het paard daardoor meer waard zijn. Zuur voor jou, maar helaas

Dorine92
Berichten: 5329
Geregistreerd: 21-04-12
Woonplaats: Schagen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:34

Fabj3 schreef:
Maar wat mij toch het meest choqueert is dat er zoveel mensen reageren dat het de normaalste zaak is dat deze man zo heeft gehandeld.
Blijkbaar is het heel normaal om mensen voor de gek te houden en je belofte te breken in de paardenwereld.
En dan leven we in mijn perceptie echt in een verknipte wereld.

We hebben natuurlijk niet de andere kant van het verhaal gehoord.
Omdat een paard ontzettend veel tijd, werk, en geld kost, en er ook nog sprake is van dat het wenselijk is dat er een band ontstaat tussen eigenaar en paard, kun je niet een paard verkopen en er vanuit gaan dat de nieuwe eigenaar hem houdt. Stel er is geen klik dan is er al wel stalling betaald in de voorafgaande periode, wellicht trainingsgeld, of veel tijd in geïnvesteerd.. dan denkt zo iemand ook van ja die oude eigenaar wil hem natuurlijk terughebben en dan is het hommeles want die gaat die onkosten niet vergoeden. Allemaal niet zo heel gek, immers, als jij nieuwe eigenaar bent, kan de oude eigenaar niet beslissen over jouw portemonnee en mensen hebben geen zin in een hele rel met de oude eigenaar (wat dus nu misschien wel aan de hand is)
Enige wat hier misschien niet eerlijk is gegaan, is dat er aan jou dingen beloofd zijn die misschien wel nooit de intentie zijn geweest, en dat er dus is gelogen enkel met de bedoeling om jouw paard in handen te krijgen. Maar dat weten we niet, misschien is het originele verhaal wél in eerste instantie de bedoeling geweest, maar is dit misgelopen door bijv een mismatch tussen koper en paard. In dat geval vind ik het een gevalletje overmacht en is er niet echt iets aan te rekenen.
Het enige wat echt zeker weten fout is, is het verzwijgen van de bemerkingen. Maar dat heeft niet eens iets te maken met jou als oude eigenaar. Dat is gewoon altijd fout

Fabj3

Berichten: 142
Geregistreerd: 30-11-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-19 12:40

@bigone
Jup, ze staat daar nog.
Helaas zonder weidegang in een stalletje.
Hij is zelf de hele dag aan het werk dus veel aandacht zal ze niet krijgen...

@Gini
Klopt en dat wilde ik heel graag met hem bespreken toen ik erachter kwam.
Ik heb hem meerdere malen gebeld, maar er werd gewoon niet opgenomen.
In de familie is eigenlijk door de hele situatie een soort ruzie ontstaan, omdat er veel mensen vinden dat ik voor de baby moet kiezen en heb mij daardoor heel alleen gevoeld en nu nog.
Daarbij kunnen ze ook echt niet geloven dat dit echt zo is gegaan (geen paardenmensen).

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:38

pien_2010 schreef:
Fabj3 schreef:
Maar wat mij toch het meest choqueert is dat er zoveel mensen reageren dat het de normaalste zaak is dat deze man zo heeft gehandeld.
Blijkbaar is het heel normaal om mensen voor de gek te houden en je belofte te breken in de paardenwereld.
En dan leven we in mijn perceptie echt in een verknipte wereld.
Klopt en ik ben het met je eens. Het is heel erg jammer dat je blijkbaar mensen die je kent, niet meer kunt vertrouwen.
Puur juridisch heb je helaas geen poot om op te staan, maar puur feitelijk is die man natuurlijk niet integer bezig, daar hij het een tegen jou zegt en het ander doet. Ik vond dat ook echt niet OK :n en ik vind het heel normaal dat je daar boos en verdrietig over bent. Je vertrouwen is diep geschaad door deze man.

Ik kan me indenken dat je vertrouwen in je medemens ernstig geschaad is hierdoor.Men zou zich inderdaad aan afspraken moeten houden.Mij verwondert het niets dat het zo gegaan is. ik denk dat,als je deze deal vantevoren op Bokt besproken zou hebben,dat de waarschuwingen je om de oren gevlogen zouden zijn.Je kunt nu natuurlijk het paard terugkopen,maar jij kon haar toch zelf niet meer verzorgen,en dan zou je zelf weer een nieuwe koper moeten zoeken met dezelfde risico's.Of,terugkopen en zelf houden. Als dat tot je mogelijkheden behoort.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:12

Als je nu eens heel objectief kijkt:

Wat er beloofd is vs wat er gebeurt:

* Paard gaat naar je smid om weer door te rijden --> is gewoon gebeurd. Waarom je een paard dat 'af en toe gereden zal worden' weer moet door rijden, is mij niet duidelijk. Maar dat stalletje en zo is er niet mee veranderd. Dus dit is zoals je overeen gekomen bent.

* Paard heeft een bemerking en dit heeft restricties naar beslag en training --> hoe zag je dat bij dat bij die Friese boer en zijn kleindochter? Daar wist je ook niet of ze dat beslag erop zouden leggen, of ze er weinig of veel mee zouden rijden. Dat is net zo'n gok als ze naar nieuwe mensen sturen toch? Dus ook daar vind ik niet dat je kunt zeggen dat het anders is.

Overigens heb je wel invloed op hoe vindbaar de info over haar bemerkingen online is... just saying.


* De prijs. Zakelijk heb je waarschijnlijk geen verstandige beslissing gemaakt nee. Maar evengoed als die Friese boer bestond, had hij er een veulen kunnen uit fokken, haar weer laten doorrijden en verkocht. Dat een ander er meer voor krijgt, kan altijd.

Ik struikel een beetje over die bemerkig. Daar weet je eigenlijk dat verkopen meer risico brengt, maar je ging wel akkoord om aan compleet onbekenden te verkopen. Dan is de situatie nu niet anders... Hopelijk zorgt de hogere prijs ervoor dat mensen grondig laten keuren. Veel mensen komen niet hoger dan het M, dus de kans bestaat dat ze gewoon goed terecht komt ook...

Hoefsmeden hebben grote netwerken en als hij binnen zijn netwerk verkoopt, is de kans groter dat hij dat eerlijk doet en dat het paard goed terecht komt denk ik?

Ik bedoel het niet veroordelend maar eerder om te laten zien dat er nog veel kan en dat de eerste regeling ook helemaal niet waterdicht zou geweest zijn.
Had je ze zelf verkocht, had je net zo goed kunnen mispakken. Ik duim dat je merrie een leuk maatje vindt!

celticpony

Berichten: 1771
Geregistreerd: 06-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:56

oh dit zou een smid zijn (gelukkig niet mij eigen smid)die ons ook soortgelijks heeft geflikt . Ik ben in staat om zijn naam openbaar te zetten als onbetrouwbaar; paarden doorverkopen (waar geen toestemming voor is) en die gebreken hebben en adverteren alsof ze gezond zijn.Ik snap je punt helemaal, maar daar heb je niets aan. Helaas is er rondom wetgeving weinig mee te doen, hopen op een goede afloop voor je paardje. soms wil veel geld bieden nog weleens helpen..helaas is het ze namelijk alleen daar om te doen..Ik zoek mijn paardje nog steeds na drie jaar, ik hoop dat je dat bespaard blijft.
Laatst bijgewerkt door celticpony op 01-10-19 14:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 14:58

Maar waarom zou ze slecht terecht komen? Ik denk dat ze nu zelfs meer kans maakt, paard deed bij jou niks en uit conditie (voor zover ik uit je verhaal kan opnemen), hoefsmid kende het paard, training opgepakt en verkoopt haar nu. Kijk financieel had hij het anders aan kunnen pakken (maar lage prijzen trekken nu eenmaal dit soort acties aan), anderzijds hij heeft er tijd (en geld) ingestopt, dus hij kan haar gewoon goed verkopen. Ik weet niet wat voor bemerkingen hij heeft maar wie zegt dat die voor een koop niet gemeld worden? Hoeven niet direct in de advertentie te staan.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:01

poes schreef:
Als je nu eens heel objectief kijkt:

Wat er beloofd is vs wat er gebeurt:

* Paard gaat naar je smid om weer door te rijden --> is gewoon gebeurd. Waarom je een paard dat 'af en toe gereden zal worden' weer moet door rijden, is mij niet duidelijk. Maar dat stalletje en zo is er niet mee veranderd. Dus dit is zoals je overeen gekomen bent.

* Paard heeft een bemerking en dit heeft restricties naar beslag en training --> hoe zag je dat bij dat bij die Friese boer en zijn kleindochter? Daar wist je ook niet of ze dat beslag erop zouden leggen, of ze er weinig of veel mee zouden rijden. Dat is net zo'n gok als ze naar nieuwe mensen sturen toch? Dus ook daar vind ik niet dat je kunt zeggen dat het anders is.

Overigens heb je wel invloed op hoe vindbaar de info over haar bemerkingen online is... just saying.


* De prijs. Zakelijk heb je waarschijnlijk geen verstandige beslissing gemaakt nee. Maar evengoed als die Friese boer bestond, had hij er een veulen kunnen uit fokken, haar weer laten doorrijden en verkocht. Dat een ander er meer voor krijgt, kan altijd.

Ik struikel een beetje over die bemerkig. Daar weet je eigenlijk dat verkopen meer risico brengt, maar je ging wel akkoord om aan compleet onbekenden te verkopen. Dan is de situatie nu niet anders... Hopelijk zorgt de hogere prijs ervoor dat mensen grondig laten keuren. Veel mensen komen niet hoger dan het M, dus de kans bestaat dat ze gewoon goed terecht komt ook...

Hoefsmeden hebben grote netwerken en als hij binnen zijn netwerk verkoopt, is de kans groter dat hij dat eerlijk doet en dat het paard goed terecht komt denk ik?

Ik bedoel het niet veroordelend maar eerder om te laten zien dat er nog veel kan en dat de eerste regeling ook helemaal niet waterdicht zou geweest zijn.
Had je ze zelf verkocht, had je net zo goed kunnen mispakken. Ik duim dat je merrie een leuk maatje vindt!

Dit dus

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Harteloze (vertrouwde) koper komt afspraak niet na..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:04

Maar mis ik iets in het verhaal, maar de hoefsmid heeft toch eigenlijk niets in de pap te brokken. Ja, hij is lief voor TS dat die zijn netwerk wilt aanspreken op zoek naar een koper, maar op zich is de verkoop verder toch iets tussen TS en koper. Dat de koper dan eerst dat paard in training wilt hebben bij *toevallig* de hoefsmid is goed, maar als de koper daarna de koop ongedaan wilt maken, is dit toch weer iets tussen koper en TS?
Ik mis echt het gedeelte waar de hoefsmid ineens magisch eigenaar van het paard wordt en dus het recht heeft om het dier verder te koop aan te bieden.

Zoolgangster

Berichten: 9584
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:13

rien10 schreef:
Ik denk dat men niet bedoelt dat het normaal is, maar dat men bedoelt (ik in ieder geval wel) dat je er niets aan kunt doen, nu het paard verkocht is.


Dit, en daarbij helaas het feit dat er domweg veel lieden rondlopen die flink winst willen maken zodra ze de kans krijgen.

Als een paard een bemerking heeft, zou dat uit een aankoopkeuring moeten blijken, misschien een schrale troost dat men juist bij wat hogere prijzen laat keuren...

Zeedraakje

Berichten: 547
Geregistreerd: 04-12-09

Re: Harteloze (vertrouwde) koper komt afspraak niet na..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:24

Een harde les voor je, helaas heb ik er zelf ook ervaring mee. Vorige eigenaren/fokkers (2 verschillende nog wel!) die toch oooohhh zo gek waren op de paardjes en ze heel graag terug wilden kopen. Wisten ook dat ik enorm moeilijk zat en speelden ook bewust op mijn gevoel in. Gevolg? 1 die me met 1/4e van de prijs wilde afschepen van wat ik hun had betaald (niet doorgegaan, ik voelde bij hun duidelijk dat ze haar weer zouden verkopen en zocht een goed thuis) en de 2e waar ik helaas wel in getrapt ben en die het paardje zo gauw het kon ook weer verkocht heeft, naar een land waar je vaak geen al te beste berichten van verneemt als het om geen heel bijzondere paarden gaat. Is al jaren geleden maar laat me nog niet los. Vreselijk zo'n mensen maar je leert er wel door hoe veel mensen in elkaar zitten waardoor je in de toekomst stukken minder naïef bent... ik hoop met je mee dat je paardje tóch heel goed terecht komt!!!

GDG

Berichten: 4848
Geregistreerd: 11-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 15:53

Fabj3 schreef:
Het paard is in het verleden meerdere keren ingespoten in beide hoefgewrichten wegens een verkeerde slijtage en heeft een lichte vorm Kissing Spines.
Daar heb ik röntgenfoto's van.
Zolang er op de juiste manier wordt gereden heeft het paard er geen last van, maar zal er te veel van haar gevraagd worden kan ze hier misschien weer problemen mee krijgen.
Dit weet hij donders goed want hij heeft jaren lang mijn paard beslagen met speciaal beslag en zooltjes waar ik mij groen en geel aan heb betaald.
En heel vreemd, ze staat bij hem niet meer op dat speciale beslag.

Oei. Zo'n paard had ik nooit verkocht, zeker niet via via (en dan heel die kopers niet zien/spreken).




celticpony schreef:
Ik ben in staat om zijn naam openbaar te zetten als onbetrouwbaar; paarden doorverkopen (waar geen toestemming voor is)

Voor doorverkopen heb je geen toestemming nodig, tenzij je niet de enige eigenaar bent.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Harteloze (vertrouwde) koper komt afspraak niet na..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:11

Overigens acht ik de merrie dan niet geschikt om mee te fokken als ze kissing spines heeft? Of is dat wel verstandig? Dan was die eerste koop toch ook echt niet beter geweest dan iemand die er pakweg 4 keer per week verstandig mee traint, rekening houdende met de bemerking?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Harteloze (vertrouwde) koper komt afspraak niet na..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:26

Afhankelijk van de ernst en graad van de KS kan ze daar gewoon mee goedgekeurd (positief koopadvies) worden overigens.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Harteloze (vertrouwde) koper komt afspraak niet na..

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 16:55

aha dat wist ik niet, bedankt voor de info :j

xMyrnavG

Berichten: 114
Geregistreerd: 28-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 17:00

Wat een ontzettend nare situatie! Je zat natuurlijk in een moeilijk pakket door je baby'tje (ik ben blij te horen dat het nu beter gaat!) En dan wordt er zo misbruik van je gemaakt. En ze kunnen zeggen wat ze willen maar het is alsnog helemaal poedersuiker.

Een harde les kan altijd, maar deze les is mij iets te veel, helemaal omdat deze man ook je paard bekapte/besloeg en dus wist waar hij mee te maken had.

Echt enorm jammer, ik denk dat de enige optie voor het verzekeren van een goed huis het terugkopen van het paard is, om vervolgens een beter huis te vinden.

Ik vind het knap van je dat je hem te vriend weet te houden! Ik zou ook overkoken van woede.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 18:06

xMyrnavG schreef:
Wat een ontzettend nare situatie! Je zat natuurlijk in een moeilijk pakket door je baby'tje (ik ben blij te horen dat het nu beter gaat!) En dan wordt er zo misbruik van je gemaakt. En ze kunnen zeggen wat ze willen maar het is alsnog helemaal poedersuiker.

Een harde les kan altijd, maar deze les is mij iets te veel, helemaal omdat deze man ook je paard bekapte/besloeg en dus wist waar hij mee te maken had.

Echt enorm jammer, ik denk dat de enige optie voor het verzekeren van een goed huis het terugkopen van het paard is, om vervolgens een beter huis te vinden.

Ik vind het knap van je dat je hem te vriend weet te houden! Ik zou ook overkoken van woede.

Eigenlijk had hij ts moeten informeren toen de Friese koper afhaakte.Omdat hij beloofd had dat het paard daar naar toe zou gaan.En dan overleggen met ts wat nu.Maar ja,verkocht is verkocht en in feite heb je dan helemaal niets meer over je paard te zeggen. Sneu hoor.Terugkopen kan nog? Anders maar loslaten denk ik.